AKTUALIZOVANÉ 17:10

Pri príprave výstavby križovatky Triblavina zistili viaceré nedostatky

Preverením finančného harmonogramu projektu kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava.

Ide napríklad o chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania.

"Vnútorný kontrolný systém Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nefungoval optimálne, vykazoval prvky formálnosti a aj preto zistenia NKÚ nedokázali diaľničiari identifikovať vo vlastnej réžii," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková po tom, ako úrad ukončil mimoriadnu kontrolu v diaľničnej spoločnosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kontrolný úrad podľa jej slov upozornil vedenie NDS na hroziace riziko, že pri stavbe križovatky Triblavina nebude dodržaný plánovaný termín ukončenia stavby. Preverením finančného harmonogramu projektu totiž kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.

"Skutočne realizované práce k 31. decembru 2016 predstavovali približne 3,7 milióna eur v porovnaní s plánovanými 14,7 miliónmi eur," vyčíslila Bolech Dobáková.

Aj preto podľa nej existuje riziko nutnosti ďalších úprav časového harmonogramu a hrozí tak nedodržanie termínu ukončenia stavby do 13. mája 2017.

Oneskorenie spôsobilo podľa NKÚ najmä podcenenie časovej náročnosti procesu prípravy a priebehu verejného obstarávania.

"Kontrolóri poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja," dodala hovorkyňa. V tejto veci sa podľa jej slov nezačalo konanie vo veci rozporu na ministerstve dopravy.

Chýbali výsledky analýzy

Projektová dokumentácia, ktorú kontrolóri spolu s pribratými osobami preverovali, neobsahovala výsledky podrobnej analýzy dopravných prieskumov.

"Nástroje dopravného plánovania boli použité len v dvoch dokumentáciách, čo môže výrazne ovplyvniť hospodárnosť a efektívnosť použitia verejných zdrojov v uvedenom projekte," vysvetlila Bolech Dobáková.

Kontrolóri podľa nej upozornili aj na fakt, že štúdia z roku 2015 aj všetky predchádzajúce vychádzali len z prepočtov dopravnej prognózy cez koeficienty, ktoré neboli dokladované výkonom dopravného prieskumu.

Podľa kontrolného úradu sa pritom v prípade splnenia všetkých požiadaviek podľa platných technických noriem mohla NDS jednoznačne oprieť o výsledky komplexnej inžinierskej práce.

"Tieto sa však v žiadnej predloženej a preverenej dokumentácii nenachádzali," upozornila hovorkyňa.

Opatrenia na zníženie rizík

NKÚ diaľničnej spoločnosti po kontrole odporučil vyžadovať od zhotoviteľov vypracovanie technických štúdií a projektovej dokumentácie podľa platných technických noriem a technických podmienok.

"Vzhľadom na to kontrolóri odporúčajú zaradiť do objednávky alebo opisu predmetu zákazky pri verejnom obstarávaní podrobný popis technického zadania," doplnila Bolech Dobáková.

Úrad zároveň odporučil prijať opatrenia, ktoré budú viesť k zníženiu rizík a k optimalizácii procesov plánovania a prípravy investičnej výstavby.

Rezortu dopravy súčasne kontrolóri odporučili doplniť a aktualizovať technické normy Slovenskej technickej normy, podmienky a inštrukcie o dopravno-inžinierskej dokumentácii a pravidelne preškoľovať zodpovedných zamestnancov ministerstva a podriadených organizácií o technických podmienkach a normách v systéme inžinierskych činností v súvislosti s projektovými prácami.

NKÚ robil mimoriadnu kontrolu v NDS zameranú na plnenie Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 aj na postup akciovej spoločnosti pri príprave a riadení strategických infraštruktúrnych projektov. Tento proces bol preverený práve na projekte stavby diaľnice D1 Bratislava - Trnava, križovatka Triblavina.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 21 005
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 825
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 785
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 178
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 602
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 259
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 324
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 397
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 284
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 117

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

A čo majú urobiť, aby boli dobrí Francúzi?

Národnosť sa neurčuje podľa DNA.

Neprehliadnite tiež

Lajčák vníma dohodu o voľnom obchode medzi EÚ a Japonskom ako dobrú správu

Japonsko a EÚ podpísali dohodu o voľnom obchode, ktorá sa bude vzťahovať na tretinu globálnej ekonomiky.

Uber už investoval v Mexiku viac ako 500 miliónov dolárov.

Mexiko je štvrtým najväčším trhom Uberu z hľadiska počtu jázd.

Umelo vyrobené mäso by sa mohlo objaviť v reštauráciách už za tri roky

Firma Mosa Meat už pred piatimi rokmi predstavila laboratórne vyrobený hovädzí burger.

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.