AKTUALIZOVANÉ 17:10

Pri príprave výstavby križovatky Triblavina zistili viaceré nedostatky

Preverením finančného harmonogramu projektu kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) zistili viaceré nedostatky v príprave stavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava.

Ide napríklad o chýbajúce výsledky podrobných analýz z dopravných prieskumov či absenciu nástrojov cieleného dopravného plánovania.

"Vnútorný kontrolný systém Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nefungoval optimálne, vykazoval prvky formálnosti a aj preto zistenia NKÚ nedokázali diaľničiari identifikovať vo vlastnej réžii," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková po tom, ako úrad ukončil mimoriadnu kontrolu v diaľničnej spoločnosti.

Kontrolný úrad podľa jej slov upozornil vedenie NDS na hroziace riziko, že pri stavbe križovatky Triblavina nebude dodržaný plánovaný termín ukončenia stavby. Preverením finančného harmonogramu projektu totiž kontrolóri zistili značné meškanie oproti plánu.

"Skutočne realizované práce k 31. decembru 2016 predstavovali približne 3,7 milióna eur v porovnaní s plánovanými 14,7 miliónmi eur," vyčíslila Bolech Dobáková.

Aj preto podľa nej existuje riziko nutnosti ďalších úprav časového harmonogramu a hrozí tak nedodržanie termínu ukončenia stavby do 13. mája 2017.

Oneskorenie spôsobilo podľa NKÚ najmä podcenenie časovej náročnosti procesu prípravy a priebehu verejného obstarávania.

"Kontrolóri poukázali aj na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja," dodala hovorkyňa. V tejto veci sa podľa jej slov nezačalo konanie vo veci rozporu na ministerstve dopravy.

Chýbali výsledky analýzy

Projektová dokumentácia, ktorú kontrolóri spolu s pribratými osobami preverovali, neobsahovala výsledky podrobnej analýzy dopravných prieskumov.

"Nástroje dopravného plánovania boli použité len v dvoch dokumentáciách, čo môže výrazne ovplyvniť hospodárnosť a efektívnosť použitia verejných zdrojov v uvedenom projekte," vysvetlila Bolech Dobáková.

Kontrolóri podľa nej upozornili aj na fakt, že štúdia z roku 2015 aj všetky predchádzajúce vychádzali len z prepočtov dopravnej prognózy cez koeficienty, ktoré neboli dokladované výkonom dopravného prieskumu.

Podľa kontrolného úradu sa pritom v prípade splnenia všetkých požiadaviek podľa platných technických noriem mohla NDS jednoznačne oprieť o výsledky komplexnej inžinierskej práce.

"Tieto sa však v žiadnej predloženej a preverenej dokumentácii nenachádzali," upozornila hovorkyňa.

Opatrenia na zníženie rizík

NKÚ diaľničnej spoločnosti po kontrole odporučil vyžadovať od zhotoviteľov vypracovanie technických štúdií a projektovej dokumentácie podľa platných technických noriem a technických podmienok.

"Vzhľadom na to kontrolóri odporúčajú zaradiť do objednávky alebo opisu predmetu zákazky pri verejnom obstarávaní podrobný popis technického zadania," doplnila Bolech Dobáková.

Úrad zároveň odporučil prijať opatrenia, ktoré budú viesť k zníženiu rizík a k optimalizácii procesov plánovania a prípravy investičnej výstavby.

Rezortu dopravy súčasne kontrolóri odporučili doplniť a aktualizovať technické normy Slovenskej technickej normy, podmienky a inštrukcie o dopravno-inžinierskej dokumentácii a pravidelne preškoľovať zodpovedných zamestnancov ministerstva a podriadených organizácií o technických podmienkach a normách v systéme inžinierskych činností v súvislosti s projektovými prácami.

NKÚ robil mimoriadnu kontrolu v NDS zameranú na plnenie Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 aj na postup akciovej spoločnosti pri príprave a riadení strategických infraštruktúrnych projektov. Tento proces bol preverený práve na projekte stavby diaľnice D1 Bratislava - Trnava, križovatka Triblavina.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 788
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 349
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 203
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 984
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 803
  6. Kam do tepla v januári? 1 703
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 375
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 133
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 997
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Štát zruší poplatok 10 eur za cirkevný sobáš, Kaliňák vypočul aktivistivistov

Na zrušení kontroverzného poplatku sa dohodol minister vnútra Kaliňák po stretnutí so signatármi petície Fóra kresťanských inštitúcií.

Analytik: Pokles nezamestnanosti je výsledkom cyklického oživenia ekonomiky

Rastúca ekonomika by mala byť schopná generovať nové pracovné miesta aj v nasledujúcich mesiacoch a tlačiť tak nezamestnanosť na nové historické minimá.

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.

Superboháči sú ešte bohatší, chudoba je na tom stále zle

Koncentrácia bohatstva v rukách malej skupiny ľudí sa minulý rok ešte zvýšila, deväť z desiatich miliardárov sú muži.

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.