SME
Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky

Érsek: Pri privádzači Žilina - Lietavská Lúčka postupujeme správne

Podľa opozičného poslanca Jána Marosza (OĽaNO-NOVA) sa výstavba súťaží protizákonne.

Árpád Érsek, minister dopravy.Árpád Érsek, minister dopravy. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) postupuje v prípade diaľničného privádzača zo Žiliny po Lietavskú Lúčku v súlade so zákonom. Vyhlásil to minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v rámci pravidelnej štvrtkovej Hodiny otázok.

Reagoval tak na otázku opozičného poslanca Jána Marosza (OĽaNO-NOVA), podľa ktorého sa výstavba tohto privádzača súťaží protizákonne, len interne v NDS medzi dvomi firmami.

"Neviem, na základe čoho tvrdíte, že NDS postupuje protiprávne, ale podľa mojich informácií sa mýlite. Všetky kroky, ktoré NDS podniká v tomto smere a ktorých jediným cieľom je zabezpečiť kvalitné cesty pre ľudí aj v okolí Žiliny, sú plne v súlade so zákonom," zdôraznil Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Na pomedzí

Tento diaľničný privádzač sa má podľa Érseka nachádzať na pomedzí dvoch úsekov diaľnice D1, ktoré sa práve budujú. A to úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka a úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

V prípade, že sa diaľničný privádzač nepostaví, podľa ministra nebude možné tieto dva diaľničné úseky využívať a slúžiť môžu len na korčuľovanie či pre cyklistov.

"Preto NDS analyzuje všetky možnosti, ako zabezpečiť výstavbu tejto cesty čo najtransparentnejším postupom a zároveň v čase, ktorý zabezpečí, že diaľnica bude funkčná," dodal šéf rezortu dopravy. Výstavba privádzača sa pritom podľa neho môže doplniť do zmluvy na výstavbu diaľničného úseku.

Zákon o verejnom obstarávaní totiž podľa ministra umožňuje zmeniť zmluvu počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak ide o doplňujúce tovary, stavebné práce alebo služby, ktoré sú nevyhnutné a zabezpečujú funkčnosť celého diela a nie sú zahrnuté do pôvodnej zmluvy a poskytuje ich pôvodný dodávateľ.

Skryť Vypnúť reklamu

Hodnota všetkých zmien však musí byť nižšia ako finančný limit podľa zákona o verejnom obstarávaní a zároveň musí byť nižšia ako 15 % hodnoty pôvodnej zmluvy, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác. "Stavba privádzača túto podmienku spĺňa," dodal Érsek.

Nestačilo to

Poslanca Marosza však takáto odpoveď neuspokojila. "Neviem, či 7,5-kilometrový úsek privádzača spĺňa parametre len nejakej doplnkovej stavby," reagoval.

Dva roky sú podľa neho pripravené všetky dokumentácie na súťaženie tohto privádzača, ale nesúťažil sa. "Napriek tomu teraz, namiesto toho, aby bola vypísaná riadna transparentná verejná súťaž, interne na NDS beží príprava cenových ponúk pre dve konkrétne spoločnosti," dodal poslanec.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyzval preto ministra Érseka, aby ako zodpovedný minister dohliadol na to, aby bolo vypísané na celý úsek privádzača Žilina - Lietavská Lúčka riadne transparentné výberové konanie, do ktorého by sa mohli zapojiť všetky firmy, ktoré o tender majú záujem.

"Prostriedky, ktoré na tom ušetríme, sa budú rátať v miliónoch eur," dodal Marosz.

Minister s poslancom súhlasil v tom, že pred dvomi rokmi už mohla byť na tento privádzač vyhlásená súťaž, ale nebola. Nesúhlasí s ním však v tom, že keby sa teraz vyhlásila riadna súťaž, do ôsmich mesiacov by bola vyhodnotená.

"Verte mi, že konám podľa môjho najlepšieho svedomia a vedomia. Pokiaľ privádzač nebude postavený, nebudeme môcť využívať tieto dva úseky," priblížil Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  4. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  5. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  1. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  2. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  5. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  6. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  7. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  8. AURES Holdings sa vydáva na západ
  9. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  10. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 008
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 20 043
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 424
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 430
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 088
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 688
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 969
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 831
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 685
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Árpád Érsek, Ján Marosz
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Smer sa o zmenu pokúšal cez pozmeňujúci návrh aj s amnestiou.

15. apr

Sputnik má Viktor Orbán na propagandu.

5 h
Ilustračné foto.

Vláda v piatok prijala uznesenie k zákazu vychádzania.

16. apr

Neprehliadnite tiež

Náčrt podoby projektu Nová Bottova od HB Reavis.

Trh nepraje kancelárskym komplexom.

5 h

Sociálna poisťovňa evidovala ku koncu minulého mesiaca 1 401 000 dôchodcov na Slovensku.

10 h
Ant Group je fintech divíziou gigantu Alibaba.

Ant Group sa podľa nariadenia čínskej centrálnej banky musí pretransformovať na finančný holding.

10 h
Taliansky premiér Mario Draghi.

Brusel nie je spokojný s niektorými aspektmi doteraz prezentovaných návrhov.

11 h