Z taxíka presedlali na bicykel

Chcete ísť na nákup či vybaviť niečo na úrade? V Prievidzi si na to požičiate bicykel. Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať v cene verejnosti.

Anketa:
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2016
Anketa bola ukončená

Ak sa potrebujete dostať z jedného konca mesta na druhý, väčšinou sadnete do auta, objednáte si taxík, prípadne sa obzeráte po možnostiach miestnej hromadnej dopravy. V Prievidzi prichádza do úvahy aj niečo ďalšie – môžete využiť systém zdieľaných bicyklov.

Dvaja bratia – Jaroslav a Mirety Dianovci rozbehli pred rokom prvý komerčný bike sharing na Slovensku pod názvom Zelený bicykel. V podnikaní neboli nováčikmi. „Pätnásť rokov som podnikal v rôznych službách a celý čas hľadám spôsob, ako zanechať svet lepším a ako pozitívne ovplyvniť čo najväčší počet ľudí,“ vraví Mirety Dian. Keď v roku 2015 s bratom ukončili sedemročné podnikanie v taxislužbe a rozmýšľali, ktorým smerom sa vydať ďalej, rozhodli sa pre systém zdieľania bicyklov.

„Pravdepodobne to bolo spôsobené aj tým, že nás podvedome trápila hustnúca premávka, zápchy aj v takom malom meste ako je Prievidza, výfukové plyny áut a emisie, ako aj moderný životný štýl ľudí, ktorí zabúdajú na aktívny pohyb a svojím zdravím doplácajú na svoju pohodlnosť,“ vraví Mirety Dian. Firma dvoch bratov získala nomináciu v súťaži Via Bona, ktorú udeľuje Nadácia Pontis, v kategórii Zelená firma.

Ako to funguje

Systém, akým sa môžete povoziť po Prievidzi, nie je zložitý. Prihlásite sa cez mobil do webovej aplikácie a na mapke si nájdete najbližší stojan s voľnými bicyklami. Presuniete sa na miesto a vyžiadate odblokovanie bicykla.

Systém vám automaticky ponúkne jeden z bicyklov, ktoré sú označené číselným kódom. Skontrolujete si jeho stav a potvrdíte odomknutie. Potom sa môžete voziť pol hodinu za 49 centov. Poplatok sa vám odpočíta z kreditu. Alebo máte za mesačný paušál 4,90 eura k dispozícii 120 minút denne. Čas sa začína rátať od zaslania požiadavky na odomknutie Zeleného bicykla a končí sa zaslaním požiadavky na jeho uzamknutie.

„Vďaka hustej sieti sa v minulej sezóne v priemere vypožičiavali bicykle na 10 až 15 minút, to znamená, že človek si mohol za deň vypožičať bicykle aj desaťkrát. Systém nie je určený na požičiavanie bicyklov na dlhší čas alebo na dlhšie vzdialenosti, ale na presun z bodu A do bodu B,“ vysvetľuje Mirety Dian.

Prvý rok fungovania zároveň odkryl aj najväčšiu slabinu systému – potrebu registrácie a následného školenia. Zimu a teda oddychový čas vo firme využili na zjednodušenie a vylepšenie. „Tohtoročnú sezónu odštartujeme v plnej elektronizácii, to znamená, že súčasné mechanické zámky a školenia vystriedajú po novom čipové karty a SMSky,“ dodal Dian.

Začiatky a plány

Celý projekt bratia Dianovci finančne pokryli z vlastných zdrojov. „Nakúpili sme komponenty, ručne sme s bratom vyskladali 103 nových bicyklov a spolu s otcom pozvárali 30 stojanov, ktoré sa osadili v Prievidzi a v Bojniciach,“ vraví Mirety Dian. Počet bicyklov a stojanov nastavili a rozmiestnili tak, aby bola služba dostupná pre každého. Zatiaľ je tento počet podľa nich dostatočný. Samozrejme, ak službu začne aktívne využívať viac občanov, bude potrebné sieť rozširovať.

„Aj keď náš projekt viacerí volajú „social business“, je ako každý iný. Čísla sú pre nás tiež dôležité, obzvlášť ak chceme rásť a napredovať,“ vysvetľuje Dian. Na nule by mali byť do dvoch rokov.

Aj ďalšie plány sú smelé. Ekologická doprava v mestách bude v budúcnosti nepochybne veľkou témou a projekty ako Zelený bicykel sú príkladom toho, že bikesharing nemusí byť úspešný nevyhnutne iba vo veľkých mestách. „Robíme všetko preto, aby systém Zelených bicyklov bol do pár rokov po celom Slovensku. Základom je mať kvalitnú službu a potom sa dá napredovať mesto po meste,“ dodáva odvážne mladý podnikateľ.

Už po sedemnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.

Do aktuálneho 17. ročníka firmy prihlásili 71 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 20, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v siedmich kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 31. marca. Stačí si pozrieť sedem nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 421
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 387
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 956
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 571
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 484
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 362
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 235
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 091
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 069

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

Neprehliadnite tiež

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.