Dostavbu Mochoviec akcionári zatiaľ nevyriešili

Akcionári sa nezaoberali ani predražovaním, ani predlžovaním termínov dostavby.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Slovenské elektrárne stále nemajú vyriešenú dostavbu tretieho a štvrtého bloku Atómovej elektrárne Mochovce.

Akcionári sa na minulotýždňovom mimoriadnom valnom zhromaždení nezaoberali ani predražovaním dostavby mochoveckých blokov, ani predlžovaním termínov dostavby.

„Mimoriadne valné zhromaždenie spoločnosti Slovenské elektrárne rokovalo a jednomyseľne schválilo transakcie týkajúce sa predaja a obchodovania s elektrinou. Mimoriadne valné zhromaždenie nerokovalo o žiadnych iných témach,“ uviedol pre portál vEnergetike.sk Miroslav Šarišský zo Slovenských elektrární.

Podrobnosti nemajú

Zatiaľ nie je známe, kedy by mali akcionári problémy s dostavbou vyriešiť. „Otázka projektu stavby tretieho a štvrtého bloku elektrárne v Mochovciach bude pravdepodobne predložená na niektoré z plánovaných valných zhromaždení,“ dodal Šarišský.

Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že k problematike dostavby doteraz nebolo žiadne stretnutie akcionárov na najvyššej úrovni.

„Dostavba Mochoviec je v kompetencii súkromných väčšinových akcionárov a manažmentu Slovenských elektrární. Iniciatíva by mala vychádzať z tejto strany. Štát je len menšinovým akcionárom bez manažérskych právomocí,“ uviedol hovorca ministra hospodárstva Maroš Stano.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Slovenské elektrárne prehrali boj o Gabčíkovo

Ministerstvo zatiaľ od Slovenských elektrární nedostalo podrobné informácie o postupe prác v Mochovciach.

„Rovnako chýbajú záväzné garancie, že prípadné navýšenie skutočne povedie k definitívnej dostavbe. V prípade vyjasnenia týchto faktov štát zváži ďalší postup,“ konštatoval pre portál vEnergetike.sk Stano.

Minister hospodárstva Peter Žiga podľa neho vyjadruje s postupom Slovenských elektrární v otázke dostavby mochoveckých blokov dlhodobo nespokojnosť a rozčarovanie.

O takmer miliardu viac

Dostavba tretieho a štvrtého bloku Atómovej elektrárne Mochovce by mala vyjsť na 5,4 miliardy eur. Navýšenie rozpočtu o zhruba 800 miliónov eur však ešte nie je akcionármi schválené. Podľa plánov z roku 2008 si pritom mala dostavba vyžiadať 2,8 miliardy eur, neskôr sa hovorilo o sume 3,8 miliardy eur.

Posledná suma na dostavbu schválená akcionármi Slovenských elektrární je na úrovni 4,6 miliardy eur. Nielen rozpočet dostavby Mochoviec sa viackrát menil, ale aj termíny ukončenia dostavby.

Ostatné oficiálne termíny hovorili o zavážaní jadrového paliva do tretieho bloku v roku 2017. Štvrtý jadrový blok by sa mal uviesť do prevádzky následne o ďalší rok. Po začatí dostavby Mochoviec sa pritom hovorilo o rokoch dostavby 2012, resp. 2013.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Navštívili sme nový reaktor v Mochovciach, pozrite si ako vyzerá

Dostavbu dvoch mochoveckých jadrových blokov má stále na starosti talianska spoločnosť Enel, ktorá počas vlaňajšieho leta predala zo svojho 66-percentného podielu v Slovenských elektrárňach polovicu českej energetickej skupine EPH. Taliansky investor má záujem predať aj zvyšný 33-percentný podiel, urobiť tak však bude môcť až po definitívnej dostavbe jadrových blokov.

Slovenské elektrárne začali s dostavbou Mochoviec oficiálnym otvorením 3. novembra 2008. Slovenský dominantný výrobca elektrickej energie oficiálne podpísal kontrakty s hlavnými dodávateľmi dostavby Mochoviec, a to s českou spoločnosťou Škoda Jaderné strojírenství, ruskou firmou Atomstrojexport (tá už na dostavbe nepracuje – pozn. red.), slovenskými podnikmi VUJE, Enseco, Inžinierske stavby Košice a talianskou spoločnosťou Enel Ingegneria & Innovazione začiatkom júna 2009.

Nové jadrové bloky v Mochovciach budú mať po ich dokončení inštalovaný výkon po 471 megawattov, čo pokryje asi 13 % z celkovej spotreby elektriny na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 921
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 306
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 378
  4. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 091
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 085
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 879
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 852
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 846
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 686
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 887

Téma: Mochovce


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.