SME
Nedeľa, 26. január, 2020 | Meniny má Tamara

Čím Slováci prekvapili v netypickom secondhande?

Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať v cene verejnosti. Nosene dáva oblečeniu druhú šancu, no pomáha aj týraným ženám.

(Zdroj: Nadácia Pontis)
Anketa:
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2016
Anketa bola ukončená

Väčšina ľudí si second hand obchody spája s priestormi preplnenými použitým oblečením, ktoré treba aj niekoľkokrát oprať, aby z nich zmizol charakteristický pach.

To však nie je prípad malého obchodíka Nosene na bratislavskej Štúrovej ulici. „V útulnej predajni si zákazník vie nájsť krásne, rôznorodé a originálne veci ladené k danej sezóne,“ hovorí jedna zo zákazníčok, 24-ročná Silvia Vilčinská z Nižnej.

Samotná spoločnosť tvrdí, že sa snaží robiť veci inak. „Pravidelne sa stretávame so situáciou, kedy ani sami zákazníci nechcú uveriť, že prišli do second handu,“ hovorí manažérka spoločnosti Katarína Hutyrová.

Článok pokračuje pod video reklamou

Projekt má okrem recyklovania staršieho oblečenia aj sociálny rozmer. Z každého zakúpeného kusu ide 15 percent na pomoc týraným ženám. Presnú sumu uvádzajú priamo na cenovke.

Spoločnosť Nosene, ktorá v súčasnosti zamestáva 12 ľudí, sa uchádza o cenu Via Bona, ktorú udeľuje Nadácia Pontis, v kategórii Dobrý partner komunity.

Netypický second hand

S myšlienkou second hand obchodu, v ktorom sa zákazníci budú cítiť príjemne, prišiel dizajnér Jakub Ptačin. „Chceli sme priniesť second hand ako miesto, kde bude unikátne, voňavé a pekné oblečenie – žiadnu fast fashion,“ hovorí Hutyrová.

Oblečenie nakupujú vo veľkoskladoch, no vyberajú iba kusy v dobrom stave a tak, aby ho aj oni sami chceli nosiť, čo potvrdzuje aj Vilčinská. „Prevádzka sa snaží ľuďom zabezpečiť čisté, nepoškodené oblečenie z druhej ruky pripravené na okamžité nosenie.“

V obchode navyše ponúkajú svoju vlastnú upcyklovanú kolekciu Renewals by Nosene, v rámci ktorej prerábajú nevyužité kúsky, prípadne zostatkové látky. „Dávame druhú šancu oblečeniu či zvyškovým textíliám, ktoré by už inak zostali nevyužité,“ dodáva Hutyrová.

Oblečenie do obchodu môžu priniesť aj ľudia. Hutyrová však dodáva, že veci by mali byť v dobrom stave a ľudia by ich aj nosili, no z nejakého dôvodu nemôžu.

Kupujúci pomáhajú iným

Zákazníci si pri nákupe urobia radosť novým kúskom, no prispejú aj na pomoc iným. Spoločnosť totiž dlhodobo spolupracuje s prešovským občianskym združením MyMamy.

V čase, keď sa rozbiehal projekt Nosene, sa združenie pokúšalo otvoriť bezpečný dom pre týrané ženy, kam by mohli odísť aj so svojimi deťmi. Ľudia zo sídliska však začali spisovať petície, pretože sa báli zvýšenej kriminality či násilia. Práve to bol dôvod, prečo sa spoločnosť Nosene rozhodla združeniu pomôcť, opisuje Hutyrová.

Manažérka krízového centra Apolónia Sejková si spoluprácu pochvaľuje. „Je veľmi inšpirujúca pre všetky ženy, s ktorými pracujeme a ktoré sa snažíme podporiť v ich osamostatnení.“

Okrem duchovnej podpory je nezanedbateľná aj finančná pomoc. Tá často slúži na zaplatenie vecí, na ktoré by inak tieto ženy nemali, ako sú obedy v školách a škôlkach, úhrada družiny či záujmových krúžkov. „Tie sú pre deti dôležité najmä v období, keď sa im rozpadá rodina z dôvodu násilia,“ dodáva Sejková.

Spoločnosť Nosene okrem toho pomohla aj občianskym združeniam Divé Maky, ktoré sa zameriava na talentované rómske deti, a Pes v núdzi. V minulom roku prispeli týmto združeniam spolu sumou 10-tisíc eur.

„Do budúcna chceme nadviazať spoluprácu i s inými združeniami zameranými na pomoc týraným ženám a prevádzkujúcimi bezpečné ženské domovy,“ povedala Hutyrová. Jednou z foriem pomoci by mohlo byť šitie kolekcií Renewals alebo zapojenie do činností spojených s predajňou.

Už po sedemnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.

Do aktuálneho 17. ročníka firmy prihlásili 71 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 20, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v siedmich kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 31. marca. Stačí si pozrieť sedem nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  7. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  8. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 13 135
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 056
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 150
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 732
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 869
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 8 479
  7. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 7 880
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 7 860
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 164
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 110

Téma: Udržateľná móda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum preferencií: OĽaNO stále rastie, Kiska predbehol PS/Spolu

Matovičovi výlet do Cannes zrejme pomohol. V najnovšom Focuse rástol najviac.

Zostavila by opozícia vládu? Vyklikajte si koalíciu

Agnetúra Focus urobila nový prieskum.

Stanica vo Zvolene počas zastavenia premávky prímestských autobusových spojov.
Komentár Petra Schutza

Tieto voľby sú o vyhnaní Fica

Najvyššou stávkou volieb nie sú kotlebovci.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Nový Boeing 777X v sobotu úspešne absolvoval prvý let

Prvý let odštartoval mesiace testovania, ktoré sú potrebné pred komerčným lietaním.

Rebríček INDEXU

Kam to ľudí ťahá? Desať obcí, ktorým pribudlo najviac obyvateľov

Satelity nie sú len v okolí Bratislavy.

Obec Dolný Kalník pri Martine.

USA rozšírili clá na niektoré výrobky z ocele a hliníka

Clá rozšírili na druhotné produkty ako sú klince, drôty a káble či niektoré súčiastky.

Ilustračné foto.
#foodporn

Z ítečkára sa stal pražiar kávy: Cukor do espressa patrí

Čo stojí za príbehom Zlatého zrnka.

Václav Faltus