Fruni bol hlavou najväčšej pyramídy na Slovensku. Chcel aj vlastnú banku

Vladimír Fruni využil známu schému pyramídovej hry, tisíce ľudí prišli o svoje úspory.

Ľudia uverili, že sa im peniaze vrátia. Na snímke protest poškodených klientov. (Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Keď ste si v prvej polovici 90. rokov kupovali ovocie či kakao značky ColaCao, pravdepodobne ste nevedeli, že ich na Slovensko dováža firma Vladimíra Fruniho, neskôr známeho z kauzy tunelovania nebankových spoločností BMG Invest a Horizont.

Za tieto aktivity dostal v roku 1992 Fruni a jeho firma Frudop nálepku najlepšieho súkromného podnikateľa na Slovensku od Top Management Clubu.

Vtedy sa podnikateľovi ešte darilo. Fruni získal výhradné právo na dovoz kakaa ColaCao v čase, keď bolo naviazané na mediálnu kampaň spojenú s letnými olympijskými hrami.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Fruni najlepšie usvedčil Majského. Ten je stále na slobode

Ovocinárska firma však nebola Fruniho jedinou aktivitou. V rokoch 1994 a 1995 vlastnil firmu Hotel Vlčie Hrdlo, plánoval tiež rozbehnúť obchodovanie s autami značky Citroën, čo sa mu nakoniec nikdy nepodarilo.

Podnikateľské plány Fruniho sa začali postupne rozpadávať, keď na Frudop vyhlásil súd v roku 1995 konkurz a jeho ďalšia firma, ktorá ochodovala s horčicou, nestíhala platiť faktúry. Sám Fruni mal na krku 146-miliónovú pôžičku a banka mu odmietala dať ďalší úver.

Nápad vyberať vklady cez nebankové spoločnosti dostal Vladimír Fruni v roku 1997, keď mu ministerstvo financií odmietlo dať licenciu na otvorenie si vlastnej banky. O tri roky na to zarábali šéfovia spoločností Horizont a BMG Invest zhruba 900-tisíc korún mesačne.

„My sme ani len netušili, že vklady sa budú tak rozrastať. Najskôr to boli tisíce, potom milióny, stovky miliónov a nakoniec miliardy,“ hovoril o niekoľko rokov neskôr Marián Šebeščák na súdnom pojednávaní.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.