Slovensko a Maďarsko podpísali zmluvu o výstavbe nového elektrického vedenia

ovenský a maďarský prevádzkovatelia prenosových sústav postavia dve vedenia Gabčíkovo – Gönyű – Veľký Ďur a Rimavská Sobota – Sajóivánka.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Slovensko a Maďarsko budú spájať nové elektrické vedenia. Spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava a MAVIR v stredu podpísali zmluvu o výstavbe dvoch 2×400 kilovoltových vedení Gabčíkovo – Gönyű – Veľký Ďur a Rimavská Sobota – Sajóivánka.

„Ide o jednu z najvýznamnejších investičných akcií štátneho prevádzkovateľa prenosovej sústavy. Nové vedenia budú mať veľký význam pre obchodovanie s elektrickou energiou,“ povedal na tlačovej besede po podpise zmluvy minister financií Peter Kažimír, ktorého rezort je jediným akcionárom slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy.

Rastie konkurencieschopnosť krajín

Podľa predsedu predstavenstva SEPS Miroslava Oberta rastúce výmeny elektriny medzi vzájomne prepojenými prenosovými sústavami v Európe, a to či už v dôsledku spájania trhov s elektrinou, alebo v dôsledku pripájania veľkých parkov obnoviteľných zdrojov energie v severnej časti Európy, predstavujú pre spoločný prenosový profil Slovenska a Maďarska výraznú zaťaž.

„Práve tieto nové prenosové vedenia majú eliminovať v prevádzke a riadení našich prenosových sústav výskyt rizikových stavov súvisiacich so spomínanými transeurópskymi tokmi elektriny,“ uviedol Obert.

„Zavŕšili sme snahy na posilnenie elektrizačných sústav oboch krajín. Tento krok významne posilní energetickú bezpečnosť nielen oboch krajín, ale je to výborná správa aj pre strednú Európu,“ dodal minister hospodárstva Peter Žiga.

„Zvyšuje sa konkurencieschopnosť krajín, ako aj ich energetická bezpečnosť,“ doplnil maďarský minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó. Nové vedenia podľa ministrov vytvoria priestor pre zníženie cien elektriny.

Po podpise spomínanej zmluvy o výstavbe vedení medzi slovenským a maďarským prevádzkovateľom prenosových sústav sa začne proces verejného obstarávania na výber zhotoviteľa inžinierskych a projektových činností.

Celkové predpokladané náklady na realizáciu výstavby vedení spolu s vyvolanými úpravami v koncových rozvodniach sa odhadujú na úrovni okolo 80 miliónov eur, náklady za slovenskú stranu budú zhruba 60 mil. eur. „Sú to dobre investované prostriedky,“ zdôraznil Kažimír.

Skutočné náklady na realizáciu vedenia však budú známe až po ukončení verejného obstarávania. Vedenia by mali byť postavené na konci roka 2020.

Finančný príspevok

Slovenský prevádzkovateľ prenosovej sústavy už požiadal Európsku úniu v rámci výzvy na predkladanie žiadostí do programu Connecting Europe Facility (CEF) na rok 2015 o udelenie finančného príspevku na spolufinancovanie inžinierskych a projektových činností, ktoré súvisia so získaním územného rozhodnutia a stavebného povolenia.

Pre dva slovenské projekty, ktoré sa týkajú elektrického vedenia schválila EÚ pomoc vo výške 1,1 mil. eur. Oba medzištátne projekty cezhraničných prepojení označila Európska komisia za projekty spoločného záujmu. Ich vybudovanie má pomôcť plniť ciele Európskej únie v oblasti energetiky a klímy a priority Energetickej únie.

Slovensko-maďarský profil bol identifikovaný ako jedno z úzkych miest vo východnom regióne centrálnej Európy.

Výstavba spomínaných vedení a ich následná prevádzka tak má posilniť možnosti cezhraničného prenosu elektrickej energie. Slovenský prevádzkovateľ prenosovej sústavy očakáva od vybudovania nových vedení zvýšenie bezpečnosti prevádzky prenosovej sústavy SR ako celku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.