Slovensko a Maďarsko podpísali zmluvu o výstavbe nového elektrického vedenia

ovenský a maďarský prevádzkovatelia prenosových sústav postavia dve vedenia Gabčíkovo – Gönyű – Veľký Ďur a Rimavská Sobota – Sajóivánka.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Slovensko a Maďarsko budú spájať nové elektrické vedenia. Spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava a MAVIR v stredu podpísali zmluvu o výstavbe dvoch 2×400 kilovoltových vedení Gabčíkovo – Gönyű – Veľký Ďur a Rimavská Sobota – Sajóivánka.

„Ide o jednu z najvýznamnejších investičných akcií štátneho prevádzkovateľa prenosovej sústavy. Nové vedenia budú mať veľký význam pre obchodovanie s elektrickou energiou,“ povedal na tlačovej besede po podpise zmluvy minister financií Peter Kažimír, ktorého rezort je jediným akcionárom slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy.

Rastie konkurencieschopnosť krajín

Podľa predsedu predstavenstva SEPS Miroslava Oberta rastúce výmeny elektriny medzi vzájomne prepojenými prenosovými sústavami v Európe, a to či už v dôsledku spájania trhov s elektrinou, alebo v dôsledku pripájania veľkých parkov obnoviteľných zdrojov energie v severnej časti Európy, predstavujú pre spoločný prenosový profil Slovenska a Maďarska výraznú zaťaž.

„Práve tieto nové prenosové vedenia majú eliminovať v prevádzke a riadení našich prenosových sústav výskyt rizikových stavov súvisiacich so spomínanými transeurópskymi tokmi elektriny,“ uviedol Obert.

„Zavŕšili sme snahy na posilnenie elektrizačných sústav oboch krajín. Tento krok významne posilní energetickú bezpečnosť nielen oboch krajín, ale je to výborná správa aj pre strednú Európu,“ dodal minister hospodárstva Peter Žiga.

„Zvyšuje sa konkurencieschopnosť krajín, ako aj ich energetická bezpečnosť,“ doplnil maďarský minister zahraničných vecí a obchodu Péter Szijjártó. Nové vedenia podľa ministrov vytvoria priestor pre zníženie cien elektriny.

Po podpise spomínanej zmluvy o výstavbe vedení medzi slovenským a maďarským prevádzkovateľom prenosových sústav sa začne proces verejného obstarávania na výber zhotoviteľa inžinierskych a projektových činností.

Celkové predpokladané náklady na realizáciu výstavby vedení spolu s vyvolanými úpravami v koncových rozvodniach sa odhadujú na úrovni okolo 80 miliónov eur, náklady za slovenskú stranu budú zhruba 60 mil. eur. „Sú to dobre investované prostriedky,“ zdôraznil Kažimír.

Skutočné náklady na realizáciu vedenia však budú známe až po ukončení verejného obstarávania. Vedenia by mali byť postavené na konci roka 2020.

Finančný príspevok

Slovenský prevádzkovateľ prenosovej sústavy už požiadal Európsku úniu v rámci výzvy na predkladanie žiadostí do programu Connecting Europe Facility (CEF) na rok 2015 o udelenie finančného príspevku na spolufinancovanie inžinierskych a projektových činností, ktoré súvisia so získaním územného rozhodnutia a stavebného povolenia.

Pre dva slovenské projekty, ktoré sa týkajú elektrického vedenia schválila EÚ pomoc vo výške 1,1 mil. eur. Oba medzištátne projekty cezhraničných prepojení označila Európska komisia za projekty spoločného záujmu. Ich vybudovanie má pomôcť plniť ciele Európskej únie v oblasti energetiky a klímy a priority Energetickej únie.

Slovensko-maďarský profil bol identifikovaný ako jedno z úzkych miest vo východnom regióne centrálnej Európy.

Výstavba spomínaných vedení a ich následná prevádzka tak má posilniť možnosti cezhraničného prenosu elektrickej energie. Slovenský prevádzkovateľ prenosovej sústavy očakáva od vybudovania nových vedení zvýšenie bezpečnosti prevádzky prenosovej sústavy SR ako celku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.