Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.

Ilustračné foto.(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

BRUSEL. Európska komisia (EK) už po tretí raz - po rokoch 2010 a 2013 - uverejnila index regionálnej konkurencieschopnosti pre 263 regiónov EÚ.

Ide o štúdiu, ktorá jednotlivým regiónom poskytuje užitočné poznatky a pomáha im zvyšovať ich ekonomickú výkonnosť. Konkurencieschopnosť slovenských regiónov voči indexu z roku 2013 zostala v podstate nezmenená.

Komisia pripomenula, že konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.

Detailnejšia analýza

Index pozostáva z 11 pilierov, ktoré predstavujú rôzne aspekty konkurencieschopnosti a prostredníctvom týchto pilierov hodnotí silné a slabé stránky regiónov. Piliere sa delia do troch skupín: základná skupina, efektívnosť a inovácie.

Základná skupina sa zameriava na päť pilierov: inštitúcie; makroekonomická stabilita; infraštruktúra; zdravie a základné vzdelanie. Tieto piliere predstavujú základné a najdôležitejšie hnacie sily všetkých typov hospodárstva.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bratislava patrí medzi najinovatívnejšie regióny z nových štátov Únie

Vďaka novému interaktívnemu webovému nástroju je možná detailnejšia analýza a porovnanie jednotlivých regiónov - s tými, ktoré sú im podobné z hľadiska hrubého domáceho produktu (HDP) na obyvateľa, alebo so všetkými regiónmi EÚ súčasne.

Tento nástroj umožňuje zistiť, aké skóre dosiahol konkrétny región v kategórii inovácií, riadenia, dopravy, digitálnej infraštruktúry, zdravia či ľudského kapitálu a pomáha regiónom identifikovať ich silné aj slabé stránky a investičné priority pri príprave stratégií rozvoja.

Každý región je jedinečný

Eurokomisárka pre regionálnu politiku Corina Cretuová pripomenula, že každý región je jedinečný a preto EK ponúka pomoc šitú na mieru, ktorej cieľom je posilniť jednotlivé regióny a umožniť im využiť ich silné stránky a výhody.

Celkovo sú výsledky z roku 2016 v súlade s rokom 2013. Základnými hybnými silami konkurencieschopnosti zostávajú silné oblasti hlavných miest a metropol.

Účinky presahovania je vidno vo väčšine severozápadných európskych krajín, kým vo východných a v južných regiónoch EÚ je tento fenomén oveľa zriedkavejší.

V mnohých prípadoch možno sledovať veľké rozdiely v rámci jednotlivých krajín, kde región hlavného mesta predbieha zvyšok krajiny, čo je opätovne aj prípad Slovenska.

Tretia najlepšia pozícia

Bratislavský kraj si zo štyroch regiónov Slovenska vedie najlepšie. V rebríčku konkurencieschopnosti je na 96. mieste z 263 regiónov, keď na škále od 1 do 100 získal skóre 65,4 bodov.

Podľa HDP na obyvateľa v štandarde kúpnej sily (PPS) - keď priemer 28 krajín EÚ je 100 - má Bratislavský kraj hodnotu PPS 187 a tretiu najlepšiu pozíciu zo všetkých 263 regiónov. Na rozvojovej škále od 1 do 5 bodov patrí kraju najvyššie číslo 5.

Ostatné tri slovenské kraje sú v zóne slabšej konkurencieschopnosti, podobne ako väčšina regiónov Estónska, Chorvátska, Lotyšska, Maďarska, Poľska či juhu Portugalska, Španielska a Talianska. Najhoršie v rebríčku konkurencieschopnosti dopadli regióny Bulharska, Rumunska ale aj Grécka a najjužnejšie regióny Talianska.

Západoslovenský kraj má index rozvoja 33,8 (196/263), známku 2 na rozvojovej škále a PPS na úrovni 72 (196/263). Stredoslovenský kraj má index rozvoja 29,7 (233/263), známku 2 na rozvojovej škále a PPS na úrovni 60 (226/263). Východoslovenský kraj má index rozvoja 24 (225/263), známku 2 na rozvojovej škále a PPS na úrovni 52 (241/263).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.