Analytici: Uvoľňovanie dlhovej brzdy by bolo rizikové

Uvoľnenie dlhovej brzdy zhorší pripravenosť Slovenska čeliť nákladom, ktoré prinesie starnutie populácie.

Minister financií Peter Kažimír (Smer)(Zdroj: TASR – Dano Veselský)

BRATISLAVA. Uvoľňovanie dlhovej brzdy je pre Slovensko rizikové. Vyplýva to z prieskumu Klubu ekonomických analytikov medzi vyše dvoma desiatkami svojich členov.

Dve tretiny z nich takýto krok považujú dokonca za veľmi rizikový. Prieskum bol aj reakciou na posledné správy, podľa ktorých sa vláda snaží diskutovať aj s opozíciou o investičnej výnimke z dlhovej brzdy, aby sa po ukončení eurofondov zabezpečili prostriedky na veľké, najmä infraštruktúrne investície.

Zhorší sa pripravenosť Slovenska

"Ústavný zákon o dlhovej brzde je v súčasnosti najsilnejším a prakticky jediným právne záväzným pilierom, ktorý stráži stabilitu našich verejných financií. Namiesto toho, aby sme k nemu pridali ešte ďalšie piliere, napríklad výdavkové limity, objavujú sa správy, že aj ten jeden pilier treba podpiľovať," konštatoval na margo úvah o uvoľnení dlhovej brzdy predseda Klubu ekonomických analytikov Juraj Kotian.

Podľa analytikov totiž uvoľnenie dlhovej brzdy zhorší pripravenosť Slovenska čeliť nákladom, ktoré prinesie starnutie populácie, oddiali potrebný tlak na obmedzenie plytvania a zefektívnenie verejných výdavkov a v konečnom dôsledku povedie k nárastu deficitov a hrubého verejného dlhu.

S argumentmi, že je nevyhnutné uvoľniť dlhovú brzdu pre získanie zdrojov na investície napríklad do infraštruktúry, v prieskume nesúhlasilo 9 z 10 analytikov, z toho dve tretiny vyjadrili s takýmto postupom silný nesúhlas.

Väčšina takisto nesúhlasila s argumentom, že uvoľnenie dlhovej brzdy umožní lepšie využiť obdobie nízkych úrokových sadzieb a slušného rastu ekonomiky.

Potrebujú väčšinu

Minister financií Peter Kažimír avizuje snahu o zmenu dlhovej brzdy už niekoľko mesiacov. Zmienka o investičnej výnimke je dokonca súčasťou programového vyhlásenia súčasnej vlády.

Na jej presadenie je však potrebná ústavná väčšina, ktorú chce vláda zabezpečiť aj v rokovaniach s opozíciou. Šéf najsilnejšej opozičnej strany SaS Richard Sulík však zavedenie investičnej výnimky z dlhovej brzdy na rokovaní s ministrom financií odmietol.

O zmene dlhovej brzdy, ktorá má umožniť podporu niektorých investičných projektov, hovoril aj premiér Robert Fico koncom vlaňajšieho novembra po schválení rozpočtu na rok 2017. Tieto debaty podľa neho vyplývajú najmä z toho, že onedlho uplynie obdobie, kedy má Slovensko k dispozícii eurofondy a bude treba hľadať iné možnosti na financovanie veľkých investícií.

„Ja som tiež toho názoru, že musíme hľadať nejakú komunikáciu s opozíciou, či sme schopní zmeniť ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, čo by umožnilo za určitých podmienok použiť zdroje predovšetkým na infraštruktúrne projekty,“ povedal vtedy Fico.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.