Analytici: Uvoľňovanie dlhovej brzdy by bolo rizikové

Uvoľnenie dlhovej brzdy zhorší pripravenosť Slovenska čeliť nákladom, ktoré prinesie starnutie populácie.

Minister financií Peter Kažimír (Smer)(Zdroj: TASR – Dano Veselský)

BRATISLAVA. Uvoľňovanie dlhovej brzdy je pre Slovensko rizikové. Vyplýva to z prieskumu Klubu ekonomických analytikov medzi vyše dvoma desiatkami svojich členov.

Dve tretiny z nich takýto krok považujú dokonca za veľmi rizikový. Prieskum bol aj reakciou na posledné správy, podľa ktorých sa vláda snaží diskutovať aj s opozíciou o investičnej výnimke z dlhovej brzdy, aby sa po ukončení eurofondov zabezpečili prostriedky na veľké, najmä infraštruktúrne investície.

Zhorší sa pripravenosť Slovenska

"Ústavný zákon o dlhovej brzde je v súčasnosti najsilnejším a prakticky jediným právne záväzným pilierom, ktorý stráži stabilitu našich verejných financií. Namiesto toho, aby sme k nemu pridali ešte ďalšie piliere, napríklad výdavkové limity, objavujú sa správy, že aj ten jeden pilier treba podpiľovať," konštatoval na margo úvah o uvoľnení dlhovej brzdy predseda Klubu ekonomických analytikov Juraj Kotian.

Podľa analytikov totiž uvoľnenie dlhovej brzdy zhorší pripravenosť Slovenska čeliť nákladom, ktoré prinesie starnutie populácie, oddiali potrebný tlak na obmedzenie plytvania a zefektívnenie verejných výdavkov a v konečnom dôsledku povedie k nárastu deficitov a hrubého verejného dlhu.

S argumentmi, že je nevyhnutné uvoľniť dlhovú brzdu pre získanie zdrojov na investície napríklad do infraštruktúry, v prieskume nesúhlasilo 9 z 10 analytikov, z toho dve tretiny vyjadrili s takýmto postupom silný nesúhlas.

Väčšina takisto nesúhlasila s argumentom, že uvoľnenie dlhovej brzdy umožní lepšie využiť obdobie nízkych úrokových sadzieb a slušného rastu ekonomiky.

Potrebujú väčšinu

Minister financií Peter Kažimír avizuje snahu o zmenu dlhovej brzdy už niekoľko mesiacov. Zmienka o investičnej výnimke je dokonca súčasťou programového vyhlásenia súčasnej vlády.

Na jej presadenie je však potrebná ústavná väčšina, ktorú chce vláda zabezpečiť aj v rokovaniach s opozíciou. Šéf najsilnejšej opozičnej strany SaS Richard Sulík však zavedenie investičnej výnimky z dlhovej brzdy na rokovaní s ministrom financií odmietol.

O zmene dlhovej brzdy, ktorá má umožniť podporu niektorých investičných projektov, hovoril aj premiér Robert Fico koncom vlaňajšieho novembra po schválení rozpočtu na rok 2017. Tieto debaty podľa neho vyplývajú najmä z toho, že onedlho uplynie obdobie, kedy má Slovensko k dispozícii eurofondy a bude treba hľadať iné možnosti na financovanie veľkých investícií.

„Ja som tiež toho názoru, že musíme hľadať nejakú komunikáciu s opozíciou, či sme schopní zmeniť ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti, čo by umožnilo za určitých podmienok použiť zdroje predovšetkým na infraštruktúrne projekty,“ povedal vtedy Fico.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.