Automobilkám chýba 14-tisíc ľudí, stav je alarmujúci, varuje združenie

Je nevyhnutné, aby kompetentné orgány pristúpili k radikálnym riešeniam v oblasti rekvalifikácií.

Výroba vo Volswagen (ilustračné foto).(Zdroj: TASR - Štefan Puškáš)

BRATISLAVA. Len v automobilovom priemysle aktuálne chýba 14-tisíc kvalifikovaných pracovníkov. Ako informovali predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP), tento stav je alarmujúci a je nevyhnutné urýchliť opatrenia smerujúce k transformácii vzdelávacieho systému pre potreby praxe na všetkých úrovniach vzdelávania.

Preto zväz vyzýva vládu a kompetentné orgány k prijatiu opatrení na zmiernenie aktuálneho deficitu kvalifikovaných zamestnancov a nastavenie vzdelávacieho systému na ich udržateľný prísun.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

Chcú reálnu podporu

Vo svojej výzve apeluje na reálnu podporu duálneho vzdelávania na stredných školách, navrhuje zaviesť inštitút profesijného bakalára, vysokoškolské štúdium intenzívne prepojiť s praxou a urýchlene prehodnotiť aktuálny model rekvalifikácií.

"Kvalifikovaná pracovná sila je jednou z rozhodujúcich podmienok udržateľného rozvoja automobilového priemyslu v Slovenskej republike. Pre strategický rozvoj priemyslu je dôležité nielen hovoriť o tejto potrebe, ale začať reálne nastavovať systém a realizovať konkrétne opatrenia," povedal prezident zväzu Juraj Sinay.

Dodal, že automobilový priemysel naštartoval úspešne sa rozvíjajúci model duálneho vzdelávania na stredných školách a študijné programy na vysokých školách, ktoré pripravujú absolventov pre potreby praxe.

"To však stále nestačí. Je nevyhnutné nastaviť vzdelávací systém tak, aby sa kontinuálne a dlhodobo vytvárali podmienky pre prísun kvalifikovaných zamestnancov do našich závodov. Pokiaľ sa záujem štátu nezmení na reálne skutky, bude sa potenciál konkurencieschopnosti Slovenskej republiky nebezpečne znižovať," zdôraznil Sinay.

Majú pripravené riešenia

Pre potreby automobilového priemyslu je dnes v duálnom systéme vzdelávania zapojených 70 zamestnávateľov, 873 žiakov, ktorí študujú na 23 stredných odborných školách v 16 učebných a študijných odboroch. V školskom roku 2017/2018 duálny systém pre potreby automobilového priemyslu ponúka ďalších 1089 učebných miest.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Firmy žobronia o ľudí. Niektorí sa však z úradu práce neodlepia

Pre zabezpečenie kvalifikovanej pracovnej sily v prechodnom období, kým sa do praxe dostanú absolventi duálneho vzdelávania a vysokoškolských projektov zameraných na prax, je nevyhnutné, aby kompetentné orgány pristúpili k radikálnym riešeniam v oblasti rekvalifikácií. Tie musia byť dôsledne nastavené pre reálne potreby priemyselnej praxe a jej priority.

ZAP je pripravený na intenzívnu spoluprácu a pomoc pri transformácii vzdelávacieho systému a napĺňaní zložitých krokov prípravy jeho komplexnej zmeny pre potreby priemyselnej praxe na úrovni stredných i vysokých škôl.

Má pripravené riešenia, ktoré pomôžu nielen zamestnávateľom, ale aj absolventom a záujemcom o prácu uplatniť sa plnohodnotne na pracovnom trhu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.