SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Neporovnávate ceny kníh? Ak chcete ušetriť, tak by ste mali

Slováci sú konzervatívni knihomoli. Oveľa častejšie knihy kupujú v kníhkupectvách, než cez internet. Potrebujú kontakt s knihou.

Kníhkupectvo Martinus Kníhkupectvo Martinus (Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Hoci nakupovanie cez internet zažíva v posledných rokoch obrovský úspech, nájde sa oblasť, kde to neplatí a zákazník sa radšej zastaví po tovar v kamennej predajni.

Podľa poslednej štúdie z konca minulého roka, ktorú pre Združenie vydavateľov a kníhkupcov SR vypracovala agentúra Median SK, si veľká časť Slovákov knihy najčastejšie kupuje v kníhkupectvách až potom nasleduje nákup cez internet.

Štúdia monitoruje slovenský knižný trh v roku 2015 a údaje pochádzajú zo vzorky 8000 respondentov.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavosťou tiež je, že počet nákupov cez internet rastie v mestách, kde sú aj veľké siete kníhkupectiev.

“Bratislava je klasickým príkladom. Človek by si myslel, že na slovenskom vidieku, kde nie je toľko možností, bude internetový predaj oveľa silnejší, ale nie je tomu tak. Spôsobuje to asi časová zaneprázdnenosť ľudí žijúcich v mestách," priblížila podpredsedníčka Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR Valéria Malíková.

Nákupy kníh v kamenných kníhkupectvách viac ako dvojnásobne prevyšujú počet nákupov kníh cez internet.

Analytik obchodu agentúry Terno Ľubomír Drahovský nepovažuje prevládajúci konzervativizmus pri nákupe kníh len za slovenské špecifikum.

“Aj vo svete, napríklad v New Yorku, sú kníhkupectvá preplnené ľuďmi. A pritom ich knižná ponuka pri nákupe cez internet je niekoľkonásobne bohatšia, než u nás. Napriek tomu, Američania sedia na schodoch a listujú si v knihách, lebo majú taktiež radi priamy kontakt s knihou,“ objasnil Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Kníhkupectvá s kamennými predajňami vedia čitateľovi zabezpečiť aj doplnkové služby, ako sú besedy s autormi kníh alebo rôzne autogramiády. Zákazník si tiež vie knihu fyzicky prelistovať, prípadne si z knihy prečíta pár strán alebo pozrie radenie kapitol. Dobre padne aj vyškolený personál, ktorý dokáže poradiť, ak si zákazník nevie spomenúť na názov knihy.

Malíková tvrdí, že knihy sa stali v digitálnom veku predmetom, ktorý je aj estetický.

I keď Slováci za posledné desaťročie kupujú knihy najčastejšie v kníhkupectvách, tento trend má klesajúcu tendenciu. Kým podiel kníh kúpených v kamennom kníhkupectve v roku 2005 bol 89 percent, o desať rokov neskôr to bolo len 72 percent.

Malíková si však nemyslí, že by v blízkej budúcnosti nákup kníh cez internet predbehol kníhkupectvá. “Pripúšťam mierny posun k nákupom kníh cez internet, ale nepredpokladám, že by sa pomer obrátil. No na sto percent to zaručiť neviem,“ hovorí Malíková.

SkryťVypnúť reklamu

Porovnávať ceny sa oplatí

Dôvod, prečo sa oplatí nakupovať cez internet je napríklad aj to, že sa jednoduchšie dá porovnať cena kníh a nákup môže byť výrazne lacnejší.

Denník SME zisťoval, koľko by stála kúpa ôsmich kníh u rozličných slovenských predajcoch, ak by ich zákazník kupoval cez internet.

Knihy sme vybrali náhodne, aby boli zastúpené rôzne žánre, vydavateľstvá, národnosti autorov, či rok publikovania. Súčasťou kúpy bola aj doprava. Ceny kníh sme porovnávali ku koncu februára 2017.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  2. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  3. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  4. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  5. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Zmeniť kuchynský odpad na substrát do kvetináča už dokáže každý
  2. Plasty sú čoraz viac out. Pri pive od Prazdroja čoskoro zmiznú
  3. METLIFE SLOVENSKO získala certifikát Zodpovedná organizácia
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  7. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  8. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  9. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 11 494
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 628
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 437
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 7 145
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 316
  6. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 4 525
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 717
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 679
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 630
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus 2 409
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bitka futbalových chuligánov počas zápasu Trnava - Slovan.

Bitka v Trnave bola návratom do minulého storočia.


a 1 ďalší 9 h

Teplárne, ktoré doteraz nekúpili plyn, si priplatia.


a 1 ďalší 21 h

Romana Tabák je absolútne nedoceneným zjavom aktuálneho parlamentu.


Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Zákazníkom BCF už zabezpečujú elektrickú energiu dodávatelia poslednej inštancie.


TASR 2m
Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík.

Novelu zákona o rozpočtovej zodpovednosti začal rezort pripravovať už minulý rok.


TASR 15m
Koronavírus na Slovensku

Na nákup antigénových testov štát minul viac ako 232,55 miliónov eur.


SITA 2 h
Ilustračné foto.

Pomoc ministerstvo hospodárstva vyplácalo už v dvoch vlnách.


SITA 2 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 9 750
  2. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 8 002
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 6 494
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 546
  5. Michal Porubän: "Nenávistná Čaputová" vs "Mierotvorca Blaha". 4 964
  6. Stanislav Martinčko: Poľovačka na zajace a 50 000 Eur v zlate !! 4 883
  7. Pavel Dvořák: Platby mobilom v Číne 4 289
  8. Rudolf Pado: Podtatranské metastázy. TANAP i Budaj mlčia 3 302
  1. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  2. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  7. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  8. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
Skryť Zatvoriť reklamu