V jadrovej elektrárni Jaslovské Bohunice došlo pred 40 rokmi k havárii

Nehoda vznikla chybou obslužného personálu. Pracovníci montáže palivových článkov nevyčistili dôsledne palivový článok.

Jaslovské Bohunice v súčasnosti.(Zdroj: TASR)

JASLOVSKÉ BOHUNICE, BRATISLAVA. V jadrovej elektrárni A1 v Jaslovských Bohuniciach došlo pred 40 rokmi 22. februára 1977 k havárii. Pri čiastočnom roztavení plášťa reaktora do okolia uniklo veľké množstvo rádioaktívnych látok.

Prvá jadrová elektráreň (JE) v bývalej Československej socialistickej republike (ČSSR) s výkonom 150 MW bola vtedy v prevádzke päť rokov.

Experimentálnu elektráreň začali stavať podľa sovietskeho projektu v roku 1958. Mali sa ňou overiť možnosti energetického využívania reaktorov na prírodný urán.

Zámer výstavby JE A1 sa opieral o vyspelú základňu strojárskeho a hutníckeho priemyslu v ČSSR a dôležitú úlohu zohrala aj skutočnosť, že krajina disponovala zásobami uránových rúd i zariadeniami na výrobu uránového koncentrátu.

Dve vážne nehody

Po dokončení a skúškach bola A1 prifázovaná k energetickej sieti 25. decembra 1972. Reaktor využíval ako palivo prírodný urán, bol chladený oxidom uhličitým a moderovaný ťažkou vodou.

Počas prevádzky elektrárne došlo pri výmene paliva k dvom vážnym nehodám. Prvá sa stala 5. januára 1976, keď išlo o technickú poruchu. Druhá vážna nehoda vznikla chybou obslužného personálu a stala sa 22. februára 1977.

Pracovníci montáže palivových článkov nevyčistili dôsledne palivový článok. Došlo k prehriatiu a poškodeniu kanála reaktora i okolitých technologických kanálov reaktora a nastalo kontaminovanie primárneho okruhu i niektorých častí sekundárneho okruhu.

Po analýze situácie a možností opätovného uvedenia do prevádzky bolo uznesením federálnej vlády ČSSR z roku 1979 definitívne rozhodnuté neobnoviť prevádzku JE A1 a pripraviť jej postupné vyradenie.

Dlhé roky odstraňovali následky

Práce do roku 1994 sa zamerali predovšetkým na odstraňovanie následkov prevádzkových udalostí. Nosnou činnosťou bol odvoz vyhoreného paliva do vtedajšieho Zväzu sovietskych socialistických republík (ZSSR).

V roku 1993 vláda samostatnej Slovenskej republiky (SR) uložila vypracovať projekt uvedenia JE A1 do radiačne bezpečného stavu. Do roku 1999 prebiehala fáza prípravy na vyraďovanie.

Kontinuálny proces vyraďovania JE A1 začal v roku 1999. Rozdelený je do piatich etáp s časovým harmonogramom ukončenia do roku 2033 a realizuje ho Jadrová a vyraďovacia spoločnosť (JAVYS), a. s., Jaslovské Bohunice.

Jadrová elektráreň A1 bola v prevádzke celkovo 19.261 hodín, vyrobila 1464 GWh a dodala do siete 916 GWh. Dosiahla maximálny výkon 127 MW.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 214
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 325
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 863
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 785
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 356
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.