Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Väčšina ľudí mohla na nových pravidlách platieb za distribúciu elektriny ušetriť. Politici to však neboli schopní pochopiť. Regulačný úrad vrátil ceny podľa ich príkazu na minuloročné hodnoty. A preto budú domácnosti aj podniky platiť viac.

Spolumajiteľ EPH Daniel Křetínský v rozhovore pre SME. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Daniel Křetínský, spolumajiteľ Energetického a Prumyslového Holdingu, ktorý spoluvlastní viaceré slovenské strategické energopodniky, v blízkej dobe vykúpi podiel v EPH, ktorý vlastní Patrik Tkáč z J&T a zároveň aj sa zbaví aj privátnych investorov J&T. Tvrdí, že J&T už dnes nefunguje v rovnakej miere homogénnosti, ako v minulosti. „Dohoda o tom, že partneri J&T budú inkasovať významnú hodnotu za svoju majetkovú účasť v EPH, bola logická," dodáva Křetínský.

Už vyše mesiaca prebieha na Slovensku kauza energií. Jej podstatou je neúmerné zvyšovanie cien elektriny niektorým domácnostiam, pričom najvypuklejší problém bol na strednom Slovensku, kde je distribútorom elektriny Stredoslovenská energetika - Distribúcia. V nej má Energetický a průmyslový holding, ktorý spoluvlastníte, 49-percentný podiel a manažérsku kontrolu. Bol takýto nárast odôvodnený?

„Musíme rozlíšiť dve rôzne otázky, ktoré sa bohužiaľ v rámci politickej diskusie absolútne nesprávne pomiešali.

Otázku celkovej výšky distribučných poplatkov a otázku rozdelenia tejto sumy medzi jednotlivých užívateľov - tarify jednotlivých zákazníckych skupín. Tie sa skutočne menili. Niektorým používateľom sa zvyšovali, mnohým ale klesali.

Z nášho pohľadu je ale zásadné, že celková suma poplatkov a teda výnosy Stredoslovenskej energetiky - distribúcia sa medzi rokmi 2016 a 2017 nezvyšovali. Inými slovami na zmene tarifu absolútne v žiadnom ohľade neprofitoval SSE-D teda ani EPH. Kto tvrdí opak, buď situáciu nechápe alebo klame.“

Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Dnes už bývalý šéf Úradu pre reguláciu sieťových odvetví Jozef Holjenčík povedal, že sa dokonca mali znižovať.

„Výnosy z regulovaných činností sa mali znížiť o tri percentá, ak by sa klienti chovali podľa nášho predpokladu. Čo znamená, že by si dali preinštalovať ističe k adekvátnej spotrebe. Ak by klienti vôbec nereagovali, v najoptimistickejšom prípade mali výnosy ostať na rovnakej úrovni.“

Napriek tomu, že ste podľa vašich slov nemali na zmene cien zarobiť, v niektorých prípadoch neúmerne vystrelili. Čo sa teda stalo?

„Celkový objem peňazí, ktorý mala Stredoslovenská energetika – distribúcia inkasovať od všetkých svojich klientov, ostal rovnaký.

To, čo sa stalo, bola zmena výpočtu cien a taríf pre jednotlivých zákazníkov. Niekto mal platiť menej, niekto viac.

Tí, ktorí mali adekvátne nastavený istič, mali platiť o niečo menej. Na druhej strane, tí, ktorí mali zarezervovanú neprimerane vysokú kapacitu, mali platiť viac.“

Ceny za elektrinu však v niektorých prípadoch narástli rádovo o stovky eur.

„Emócia vznikla pri niektorých mestách. Niektoré z nich mali neadekvátne nastavené ističe.

Keď to preženiem, Banská Bystrica mala zarezervovanú kapacitu, ako keby chcela osvietiť Istanbul. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví vydal vyhlášku, ktorá podľa mňa novým, modernejším spôsobom, mala spoplatniť zákazníkov.

Nakoniec by skutočne viedla k úsporám celkového účtu za distribúciu. Vzbudilo to dojem, že elektrina sa zdražuje. Bola to však pravda len pre konkrétneho zákazníka.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Politici museli vedieť o prudkom zvyšovaní cien energií

Aké percento zákazníkov malo takto neadekvátne nastavené ističe?

„Išlo o jednotlivé prípady miestnych samospráv, ktoré mali v minulosti obrovskú spotrebu. Po tom, ako ju už prestali potrebovať si však nezmenili istič a faktúra im vystrelila.“

Banská Bystrica mala zarezervovanú kapacitu, ako keby chcela osvietiť Istanbul.

Daniel Křetínský

Hovoríte, že rozhodnutie zmeniť ceny a tarify bolo adekvátne, vy ste na ňom nemali zarobiť. Prečo ste ale zmeny neodkomunikovali, aby nenastala hystéria?

„Načasovanie a miera ako sa platba za istič začala uplatňovať nebola šťastná. Navyše, Úrad pre reguláciu dokončil vyhlášku veľmi neskoro. Mali sme minimum času na to, aby sme sa so situáciou vyrovnali a pripravili.

Následne na začiatku roka to začalo vyvolávať politickú pozornosť. Zasadala vláda, kde sme komunikovali návrh, že by sme poskytli zľavu všetkým klientov, ktorí si do konca roka vymenia ističe.“

Politici podľa vás chápali, o čo tu ide?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Kauza vysokých cien energií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

ŠPORT

Liga dostala nový formát, podľa kouča Trnavy bude vyhovovať Slovanu

Prečo sa oplatí sledovať Fortuna ligu?

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.