Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur

Severný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku sa bude prekresľovať. Jeho juho-západný už nie

Minister financií Peter Kažimír. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

Agentúrny text sme nahradili autorským

BRATISLAVA. Obchvat Prešova postaví štát lacnejšie, ako pôvodne plánoval. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) dohodol na prekreslení jeho severnej časti.

Vďaka kompromisu pomôže štát tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku s neúnosnou dopravnou situáciou, ale zároveň neminie až 900 miliónov eur.

„Môžem ubezpečiť hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami,“ citovala Kažimíra agentúra TASR.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Érsek chce od Kažimíra vysvetlenie, ako vyrátal úsporu prešovského obchvatu

Len severná časť

Takmer miliardová investícia do obchvatu pozostáva z dvoch častí. Severný obchvat Prešova sa pôvodne naprojektoval ako 15-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá smeruje na Poľsko. Stáť mal podľa pôvodných odhadov 535 miliónov eur.

Ministri sa nakoniec dohodli, že sa nebude stavať štvorprúdovka, teda cesta, na ktorej v každom smere môžu autá premávať v dvoch pruhoch, ale iba dvojprúdovka. To znamená, že každý smer bude mať iba jeden pruh.

Okrem toho by sa mala upraviť trasa a staval by sa len jeden tunel. Toto všetko by malo podľa Kažimíra ušetriť až 220 miliónov eur. Úsporu vyčíslili analytici pri ministerstve financií.

„Ide o rozumný kompromis, ale neviem, do akej miery," vraví Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Otázkou podľa neho je, či sa vytvorí priestor, aby sa v budúcnosti mohla cesta rozšíriť z dvoch na štyri prúdy.

Druhou časťou prešovského obchvatu je výstavba juhozápadnej časti. Ide o osemkilometrovú časť diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh.

Ten však už štát vysúťažil, stáť mal približne 356 miliónov eur, zásadné zmeny sa v ňom preto už nemôžu robiť. Po dohode s víťazom tendra by sa však suma mala znížiť o šesť percent, to znamená približne o 21 miliónov eur.

Súťaž, ktorú vypisoval ešte minister dopravy Ján Počiatek, vyhralo konzorcium Eurovie s Doprastavom. Kilometer diaľnice vyjde na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najdrahšia štvorprúdovka na Slovensku.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Érsek: Na obchvate Prešova sa dá ušetriť, ale nie 400 miliónov

Chcel vysvetlenie

Riešenie zlej dopravnej situácie však ani napriek úsporám nebude ideálne. Projektanti obchvatu totiž podľa Kažimíra v minulosti naprojektovali alternatívu, ktorá nie je ideálna z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.

„Celé nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že polovica prešovskej dopravy je založená na tranzite,“ dodal Kažimír.

Dnes však dopravný prieskum podľa neho hovorí len o štvrtinovej úspore na tranzite. „Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetľoval po rokovaní vlády minister financií.

Tesne pred rokovaním vlády pritom Érsek chcel ešte od Kažimíra vysvetlenie, ako k úspore dospel. Zároveň prezidentovi Andrejovi Kiskovi poslal list.

„Ubezpečil som ho, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov

Debata sa začala cez víkend

O tom, aká suma by sa v prípade výstavby prešovského obchvatu mohla ušetriť, sa začalo diskutovať počas víkendu. Kažimír totiž adresoval Kiskovi list, v ktorom navrhol postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur.

Celkovo malo jeho riešenie stáť len približne 430 miliónov eur a mestu by to podľa Kažimíra výraznejšie pomohlo. „Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Kiska sa na prešovský obchvat pýtal Kažimíra ešte pred Vianocami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 926
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 069
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 468
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 929
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 542
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 541
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 529
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 307
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 153

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.