Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur

Severný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku sa bude prekresľovať. Jeho juho-západný už nie

Minister financií Peter Kažimír. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

Agentúrny text sme nahradili autorským

BRATISLAVA. Obchvat Prešova postaví štát lacnejšie, ako pôvodne plánoval. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) dohodol na prekreslení jeho severnej časti.

Vďaka kompromisu pomôže štát tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku s neúnosnou dopravnou situáciou, ale zároveň neminie až 900 miliónov eur.

„Môžem ubezpečiť hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami,“ citovala Kažimíra agentúra TASR.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Érsek chce od Kažimíra vysvetlenie, ako vyrátal úsporu prešovského obchvatu

Len severná časť

Takmer miliardová investícia do obchvatu pozostáva z dvoch častí. Severný obchvat Prešova sa pôvodne naprojektoval ako 15-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá smeruje na Poľsko. Stáť mal podľa pôvodných odhadov 535 miliónov eur.

Ministri sa nakoniec dohodli, že sa nebude stavať štvorprúdovka, teda cesta, na ktorej v každom smere môžu autá premávať v dvoch pruhoch, ale iba dvojprúdovka. To znamená, že každý smer bude mať iba jeden pruh.

Okrem toho by sa mala upraviť trasa a staval by sa len jeden tunel. Toto všetko by malo podľa Kažimíra ušetriť až 220 miliónov eur. Úsporu vyčíslili analytici pri ministerstve financií.

„Ide o rozumný kompromis, ale neviem, do akej miery," vraví Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Otázkou podľa neho je, či sa vytvorí priestor, aby sa v budúcnosti mohla cesta rozšíriť z dvoch na štyri prúdy.

Druhou časťou prešovského obchvatu je výstavba juhozápadnej časti. Ide o osemkilometrovú časť diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh.

Ten však už štát vysúťažil, stáť mal približne 356 miliónov eur, zásadné zmeny sa v ňom preto už nemôžu robiť. Po dohode s víťazom tendra by sa však suma mala znížiť o šesť percent, to znamená približne o 21 miliónov eur.

Súťaž, ktorú vypisoval ešte minister dopravy Ján Počiatek, vyhralo konzorcium Eurovie s Doprastavom. Kilometer diaľnice vyjde na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najdrahšia štvorprúdovka na Slovensku.

Prečítajte si tiež: Érsek: Na obchvate Prešova sa dá ušetriť, ale nie 400 miliónov

Chcel vysvetlenie

Riešenie zlej dopravnej situácie však ani napriek úsporám nebude ideálne. Projektanti obchvatu totiž podľa Kažimíra v minulosti naprojektovali alternatívu, ktorá nie je ideálna z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.

„Celé nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že polovica prešovskej dopravy je založená na tranzite,“ dodal Kažimír.

Dnes však dopravný prieskum podľa neho hovorí len o štvrtinovej úspore na tranzite. „Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetľoval po rokovaní vlády minister financií.

Tesne pred rokovaním vlády pritom Érsek chcel ešte od Kažimíra vysvetlenie, ako k úspore dospel. Zároveň prezidentovi Andrejovi Kiskovi poslal list.

„Ubezpečil som ho, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov

Debata sa začala cez víkend

O tom, aká suma by sa v prípade výstavby prešovského obchvatu mohla ušetriť, sa začalo diskutovať počas víkendu. Kažimír totiž adresoval Kiskovi list, v ktorom navrhol postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur.

Celkovo malo jeho riešenie stáť len približne 430 miliónov eur a mestu by to podľa Kažimíra výraznejšie pomohlo. „Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Kiska sa na prešovský obchvat pýtal Kažimíra ešte pred Vianocami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  3. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  4. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  5. Rozprávkové tankovanie
  6. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  7. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  8. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 070
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 914
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 296
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 551
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 913
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 708
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 900
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 515

Téma: Árpád Érsek


Článok je zaradený aj do ďalších tém Peter Kažimír, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Privatbanka bola pre Kočnera kľúčová, bola pri Bonaparte aj pri Technopole

Obchodoval aj s ďalšími, od Tatra banky kúpil pohľadávky.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kočnerova minulosť nenecháva veľa pochybností

Čo majú spoločné Kočnerove kauzy?

Komentár Zuzany Kepplovej

Bez základnej spravodlivosti politický život len predstierame

Zažívame nebezpečné časy, keď sa priam objedáme prísľubmi spravodlivosti.

Neprehliadnite tiež

Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti

Štamgasti na začiatku ťažko prijali, že im má čapovať žena.

Fed plánuje pokračovať v postupnom zvyšovaní úrokových sadzieb

Prezident Donald Trump politiku postupného zvyšovania úrokových sadzieb kritizuje.

Ceny ropy klesli pre nárast zásob v Spojených štátoch

Ropné rezervy v USA sa v uplynulom týždni zvýšili o 6,5 milióna barelov.

Pošta do e-schránok meškala aj vlani, dodávateľ musel vrátiť peniaze

Dodávatelia už museli vrátiť štátu 500-tisíc eur.

Taliansky premiér Conte nevidí priestor na zmenu rozpočtu

Eurokomisia pravdepodobne odmietne návrh talianskeho rozpočtu.