SME
Streda, 8. apríl, 2020 | Meniny má Albert

Prešovský obchvat sa prekreslí, štát môže ušetriť milióny eur

Severný obchvat tretieho najväčšieho mesta na Slovensku sa bude prekresľovať. Jeho juho-západný už nie

Minister financií Peter Kažimír. Minister financií Peter Kažimír. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

Agentúrny text sme nahradili autorským

BRATISLAVA. Obchvat Prešova postaví štát lacnejšie, ako pôvodne plánoval. Minister financií Peter Kažimír (Smer) sa s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) dohodol na prekreslení jeho severnej časti.

Vďaka kompromisu pomôže štát tretiemu najväčšiemu mestu na Slovensku s neúnosnou dopravnou situáciou, ale zároveň neminie až 900 miliónov eur.

„Môžem ubezpečiť hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami,“ citovala Kažimíra agentúra TASR.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Érsek chce od Kažimíra vysvetlenie, ako vyrátal úsporu prešovského obchvatu Čítajte 

Len severná časť

Takmer miliardová investícia do obchvatu pozostáva z dvoch častí. Severný obchvat Prešova sa pôvodne naprojektoval ako 15-kilometrový úsek rýchlostnej cesty R4, ktorá smeruje na Poľsko. Stáť mal podľa pôvodných odhadov 535 miliónov eur.

Ministri sa nakoniec dohodli, že sa nebude stavať štvorprúdovka, teda cesta, na ktorej v každom smere môžu autá premávať v dvoch pruhoch, ale iba dvojprúdovka. To znamená, že každý smer bude mať iba jeden pruh.

Okrem toho by sa mala upraviť trasa a staval by sa len jeden tunel. Toto všetko by malo podľa Kažimíra ušetriť až 220 miliónov eur. Úsporu vyčíslili analytici pri ministerstve financií.

„Ide o rozumný kompromis, ale neviem, do akej miery," vraví Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Otázkou podľa neho je, či sa vytvorí priestor, aby sa v budúcnosti mohla cesta rozšíriť z dvoch na štyri prúdy.

Druhou časťou prešovského obchvatu je výstavba juhozápadnej časti. Ide o osemkilometrovú časť diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh.

Ten však už štát vysúťažil, stáť mal približne 356 miliónov eur, zásadné zmeny sa v ňom preto už nemôžu robiť. Po dohode s víťazom tendra by sa však suma mala znížiť o šesť percent, to znamená približne o 21 miliónov eur.

Súťaž, ktorú vypisoval ešte minister dopravy Ján Počiatek, vyhralo konzorcium Eurovie s Doprastavom. Kilometer diaľnice vyjde na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najdrahšia štvorprúdovka na Slovensku.

Prečítajte si tiež: Érsek: Na obchvate Prešova sa dá ušetriť, ale nie 400 miliónov Čítajte 

Chcel vysvetlenie

Riešenie zlej dopravnej situácie však ani napriek úsporám nebude ideálne. Projektanti obchvatu totiž podľa Kažimíra v minulosti naprojektovali alternatívu, ktorá nie je ideálna z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu.

„Celé nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že polovica prešovskej dopravy je založená na tranzite,“ dodal Kažimír.

Dnes však dopravný prieskum podľa neho hovorí len o štvrtinovej úspore na tranzite. „Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetľoval po rokovaní vlády minister financií.

Tesne pred rokovaním vlády pritom Érsek chcel ešte od Kažimíra vysvetlenie, ako k úspore dospel. Zároveň prezidentovi Andrejovi Kiskovi poslal list.

„Ubezpečil som ho, že s verejnými financiami nakladám zodpovedne a dôkladne zvažujem všetky kroky a podrobne analyzujem, či sú prostriedky vynaložené efektívne, tak, ako sa vláda zaviazala v projekte Hodnota za peniaze,“ povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: Kažimír kritizuje Érsekove plány, štát v Prešove môže ušetriť stovky miliónov Čítajte 

Debata sa začala cez víkend

O tom, aká suma by sa v prípade výstavby prešovského obchvatu mohla ušetriť, sa začalo diskutovať počas víkendu. Kažimír totiž adresoval Kiskovi list, v ktorom navrhol postaviť obchvat Prešova na východe za 280 miliónov eur a novú štvorprúdovú cestu v centre mesta za 150 miliónov eur.

Celkovo malo jeho riešenie stáť len približne 430 miliónov eur a mestu by to podľa Kažimíra výraznejšie pomohlo. „Ušetrené financie môžu byť využité na realizáciu dopravných riešení v Prešove s vyššou pridanou hodnotou, ako aj lepšie využitie verejnej dopravy,“ napísal Kiskovi Kažimír.

Kiska sa na prešovský obchvat pýtal Kažimíra ešte pred Vianocami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  4. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  5. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  6. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  7. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  8. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  9. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  10. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  1. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 30 646
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 29 807
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 20 736
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 20 458
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 19 537
  6. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 18 111
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 711
  8. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 17 031
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 259
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 392

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Peter Kažimír, Árpád Érsek, Vláda Igora Matoviča

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Epidémia kolónavírusu

Koľko času ste už zabili počas tejto karantény a koľko času ste zabili dnes na cestách? Porovnajte si.

Minister hospodárstva SR Richard Sulík.
Komentár Zuzany Kepplovej

Korona znamená nové úzkosti a rozkoše

Telo prestáva byť celistvé a poslušné, ale stáva sa podozrivým a nepriateľským.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Heger: Uvedomujeme si, že ekonomická kríza zasiahla aj samosprávy

Minister financií sa stretol s predstaviteľmi samosprávnych krajov.

Na snímke zľava predseda Trnavského samosprávneho kraja a predseda SK8 Jozef Viskupič, štátny tajomník ministerstva financií SR Marcel Klimek, minister financií SR Eduard Heger, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) a podpredseda SK8 Ján Lunter, predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.
Unimobile

Francúzska ekonomika sa podľa centrálnej banky krajiny dostala do recesie

Dôvodom je obmedzenie pohybu v krajine v dôsledku koronakrízy.

Ilustračné foto.

Nemecko zmení zákon o prevzatí strategických firiem zahraničnými investormi

Opatrenia zamerané na investorov z krajín mimo EÚ, v prípade ktorých sa zavedú prísnejšie podmienky.

Peter Altmaier.