IFP navrhol ďalšiu alternatívu, ako vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove

Za realistické považujú analytici IFP postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Inštitút finančnej politiky (IFP), ktorý pôsobí pri ministerstve financií, dnes navrhol ďalšiu alternatívnu možnosť, ako vyriešiť dopravnú situáciu v Prešove.

Za realistické považujú analytici IFP postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile. To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur.

"Ušetrené financie sa dajú využiť na novú cestu prvej triedy I/68 zo severu na juh za 140 miliónov eur a ďalšie riešenia vo vnútri mesta," opísali analytici inštitútu na Facebooku. Mali by sa podľa nich napríklad posilniť vlaky, aby sa stali reálnou alternatívou cestovania.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Érsek: Na obchvate Prešova sa dá ušetriť, ale nie 400 miliónov

Ideálny svet

Analytici zopakovali, že v ideálnom svete by sa obchvat Prešova postavil v polovičnom profile východnou trasou o 450 miliónov eur lacnejšie a časť ušetrených peňazí by sa využila na ďalšie dopravné riešenia v Prešove.

"Prešovčania by ale museli čakať na prekreslenie projektu a prípravu novej dokumentácie východnej trasy," pripustil IFP.

Inštitút tak reagoval na aktuálnu diskusiu, ktorá sa objavila v súvislosti s riešením dopravy v Prešove.

V súčasnosti sa totiž ráta s tým, že v Prešove najprv pribudne 7,8-kilometrový úsek diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh za 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur.

Érskek si ide svoje

Analytický tím ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze však v liste prezidentovi SR Andrejovi Kiskovi, zverejnenom minulý týždeň, hovoril o alternatíve, ktorá by ušetrila približne 400 miliónov eur.

Navrhujú napríklad postaviť obchvat Prešova na východe za približne 280 miliónov eur a k tomu doplniť novú štvorprúdovú cestu prvej triedy priamo v meste za najviac 150 miliónov eur.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) ale v pondelok (13.2.) reagoval, že názor analytického tímu ministerstva financií z projektu Hodnota za peniaze je v tomto momente pri projekte obchvatu mesta irelevantný.

Príprava výstavby obchvatu je totiž už vo finálnej fáze a či už vyhlasovanie nového tendra, alebo budovanie obchvatu inde by podľa ministra znamenalo časový posun.

Osem až desať rokov

Okrem toho, východný obchvat Prešova nie je vôbec v územnom pláne mesta. To by znamenalo, že nanovo nakreslená diaľnica by mohla byť za osem až deväť rokov.

Do prípravy chystaného obchvatu Prešova sa už tiež podľa neho investovalo približne 50 miliónov eur na výkup pozemkov a projekty. Zároveň sa má táto cesta spolufinancovať z eurofondov určených do roku 2020, jej výstavba sa teda nemôže odďaľovať.

Podobné analýzy treba podľa Érseka robiť na začiatku, a nie v strede či v závere projektu. Rezort dopravy ale avizoval, že chce ešte znížiť cenu za obchvat na diaľnici D1 Prešov, západ - Prešov, juh o približne 6 %.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 932
  2. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 12 236
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 395
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 10 437
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 559
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 564
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 287
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 360

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Opitý Stoch či divoký žúr mladíkov. Hráči opäť porušili vlastné pravidlá

Dávame si zbytočné vlastné góly, vraví Kováčik.

EKONOMIKA

Penta nevyplatí Kočnerove zmenky za 11 miliónov

Nie je známe, kde sú zmenky a kto je ich majiteľom.

Neprehliadnite tiež

USA kritizujú Úniu pre pomalé tempo rokovaní o obchode

Podľa amerického ministra obchodu trpezlivosť prezidenta Donalda Trumpa nie je neobmedzená.

Vallo, Rybníček, Nosko, či Polaček. Koho stávkari favorizujú v komunálkach?

V troch krajských mestách sa podľa stávkových kancelárií môže zmeniť primátor.

Érsek: Súťaž na výstavbu ďalšieho úseku D3 vyhlásime v roku 2019

Malo by ísť o privádzač k úseku Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto.

Kažimír návrh o hazarde stiahnuť nemieni, zmeny však pripúšťa

Opoziční poslanci žiadali návrh vrátiť predkladateľovi na prerobenie.

Opozícia zásadne odmieta osobitný odvod pre obchodné reťazce

Opozícia okrem iného vyčíta návrhu, že stačí mať dva obchody a už je podnik chápaný ako reťazec.