PEKING. Predaj áut v Číne v januári klesol. Je to reakcia na zvýšenie dane na autá s malými motormi. Vyplýva to z najnovších údajov čínskeho združenia výrobcov automobilov (CAAM).
Podľa CAAM v ázijskej krajine, ktorá je najväčším trhom s autami na svete, sa v januári predalo 2,1 milióna osobných áut, o 1,1 % menej ako v rovnakom období vlani. Na ilustráciu, v decembri stúpol dopyt po autách v Číne medziročne o 9,1 %.
Kupovali viac SUV
Celkový odbyt vozidiel na čínskom trhu, vrátane nákladných áut a autobusov, sa v prvom mesiaci roka zvýšil len o 0,2 % na 2,5 milióna kusov.
Za celý minulý rok vzrástol odbyt áut v Číne o 15 % po tom, ako vláda v Pekingu znížila na polovicu 10-% daň z predaja vozidiel s malými motormi. Od januára tohto roka však táto daň naopak zvýšila z 5 % na 7,5 %.
Ale dopyt po SUV modeloch aj v januári 2017 vzrástol, a to o 10,5 % na 881.000 vozidiel, z toho odbyt lacnejších SUV vyrábaných v Číne vyskočil o 15,2 % na 543.000 áut. Na druhej strane, predaj sedanov na čínskom trhu v januári klesol o 3 % na 1,1 milióna kusov.
Môžu za to aj oslavy
Na januárové výsledky mali vplyv aj oslavy nového Lunárneho roka, ktoré tentoraz pripadli na koniec minulého mesiaca. Autosalóny sú totiž počas sviatkov zatvorené.
Americký koncern General Motors zaznamenal v januári pokles predaja v Číne o 24 % na 321.264 áut a pripísal to práve oslavám. Aj ďalšia americká firma Ford hlási za január pád odbytu v Číne o 32 % na 88.432 vozidiel.
Nemecký výrobca luxusných áut BMW oznámil, že odbyt jeho modelov ako aj značky Mini, ktorú vlastní, na čínskom trhu v januári stúpol o 18,2 % na 51.345 kusov. Prvýkrát tak prekročil hranicu 50.000 áut.
Nissan Motor, najpopulárnejšia japonská značka v Číne, vykázala za január pokles predaja o 6,2 % na 119.411 áut. Naproti tomu Toyota Motor uviedla, že jej januárový predaj v Číne sa zvýšil o 8,1 % na 101.800 kusov.