Prieskum: Obavy o súkromie odrádzajú ľudí od online nakupovania

Šesť z desiatich ľudí pritom nečíta alebo si len zbežne prezerá zásady ochrany osobných údajov pri vstupe na webovú stránku.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac ako polovica spotrebiteľov nenakupuje online pre obavy o stratu súkromia. Menej ako 10 percent má pocit kontroly nad zaobchádzaním s ich osobnými údajmi. Šesť z desiatich ľudí pritom nečíta alebo si len zbežne prezerá zásady ochrany osobných údajov pri vstupe na webovú stránku. Vyplýva to z prieskumu poradenskej spoločnosti KPMG International na vzorke takmer 7000 spotrebiteľov z celého sveta.

Respondenti prieskumu sa vo väčšine krajín zhodli, že kontrola súkromia je dôležitejšia ako možné výhody zo zdieľania osobných údajov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa štúdie by osem z desiatich spotrebiteľov nesúhlasilo s predajom osobných údajov tretím stranám výmenou za rýchlosť, pohodlie, širší sortiment produktov, dodávku do domácností a výhodnejšie ceny pri online nakupovaní.

Najviac obáv z nevyžiadanej reklamy

"Pochopenie výmennej hodnoty medzi prístupom k osobným informáciám a dôverou nebolo nikdy dôležitejšie ako dnes," upozornil partner zodpovedný za poradenstvo v oblasti kybernetickej bezpečnosti KPMG na Slovensku Peter Borák. "Naozaj som veril, že každý by si zobral zadarmo televízor bez ohľadu na okolnosti. Ale je zrejmé, že transparentnosť je najsilnejšou menou v akomkoľvek podnikaní," doplnil.

Viac ako polovica opýtaných uviedla, že sú ochotní zdieľať informácie o svojom pohlaví, vzdelaní alebo etnickom pôvode. Oveľa menej z nich by zdieľalo citlivejšie dáta ako aktuálnu lokalitu (16 percent), adresu (14 percent) či lekárske záznamy (13 percent). Podľa zistení KPMG sa viac ako dve tretiny ľudí necíti komfortne, ak ich osobné dáta využívajú aplikácie v smartfónoch a na tabletoch.

Spotrebitelia sa v súvislosti s poskytnutými osobnými údajmi najviac obávajú nevyžiadaného marketingu, predaja osobných údajov tretím stranám a nedostatočne zabezpečených systémov pri nakupovaní. Kvalitne zabezpečené počítačové systémy považuje tretina respondentov za najúčinnejšiu vec pre zákazníkov, aby organizácii s dôverou zverili svoje osobné údaje.

Tretina používa inkognito mód

Spotrebitelia berú online bezpečnosť stále viac do vlastných rúk. Podľa prieskumu KPMG polovica respondentov už vymazala v prehliadači internetové súbory cookies alebo spravuje nastavenia svojich sociálnych sietí.

Takmer jedna tretina dokonca využíva pri prezeraní internetu inkognito mód, štvrtina šifruje na ochranu súkromia svoje dáta. Napriek čoraz väčšej obozretnosti v oblasti osobných dát až 57 precent respondentov prieskumu nečíta alebo si len zbežne prezrie zásady ochrany osobných údajov pri vstupe na webovú stránku.

Štúdia Creepy or cool? Staying on the right side of the consumer line popisuje preferencie v súvislosti s ochranou súkromia na vzorke 6900 spotrebiteľov v 24 krajinách sveta. Zber dát sa uskutočnil v mesiacoch apríl a máj 2016.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 232
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 197
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 070
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 341
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 116
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 6 723
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 417
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 668
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 835
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 124

Téma: Obchod a nakupovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií, Internet

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Vieme, prečo Noční vlci kladú vence

Manévre sme videli kvôli utečencom i Sorosovi. Pri Vlkoch, nohy vyložené.

Neprehliadnite tiež

Trump obvinil EÚ a Čínu z menovej manipulácie

Trumpovi sa nepáčia rastúce úrokové sadzby v USA.

Koľko stojí presťahovanie bytu. Pripravte si stovky eur

Nízke ceny sťahovania od 100 eur sú len lákadlom, na cenu sa nabalia rôzne príplatky.

Poslať peniaze možno aj v obchode, poplatky sú vysoké

Službu spustil reťazec ešte minulý rok.

Enológ je nielen nosom a ústami firmy

Enologička Vajcziková odporúča slovenské vína.