Prieskum: Obavy o súkromie odrádzajú ľudí od online nakupovania

Šesť z desiatich ľudí pritom nečíta alebo si len zbežne prezerá zásady ochrany osobných údajov pri vstupe na webovú stránku.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac ako polovica spotrebiteľov nenakupuje online pre obavy o stratu súkromia. Menej ako 10 percent má pocit kontroly nad zaobchádzaním s ich osobnými údajmi. Šesť z desiatich ľudí pritom nečíta alebo si len zbežne prezerá zásady ochrany osobných údajov pri vstupe na webovú stránku. Vyplýva to z prieskumu poradenskej spoločnosti KPMG International na vzorke takmer 7000 spotrebiteľov z celého sveta.

Respondenti prieskumu sa vo väčšine krajín zhodli, že kontrola súkromia je dôležitejšia ako možné výhody zo zdieľania osobných údajov.

Podľa štúdie by osem z desiatich spotrebiteľov nesúhlasilo s predajom osobných údajov tretím stranám výmenou za rýchlosť, pohodlie, širší sortiment produktov, dodávku do domácností a výhodnejšie ceny pri online nakupovaní.

Najviac obáv z nevyžiadanej reklamy

"Pochopenie výmennej hodnoty medzi prístupom k osobným informáciám a dôverou nebolo nikdy dôležitejšie ako dnes," upozornil partner zodpovedný za poradenstvo v oblasti kybernetickej bezpečnosti KPMG na Slovensku Peter Borák. "Naozaj som veril, že každý by si zobral zadarmo televízor bez ohľadu na okolnosti. Ale je zrejmé, že transparentnosť je najsilnejšou menou v akomkoľvek podnikaní," doplnil.

Viac ako polovica opýtaných uviedla, že sú ochotní zdieľať informácie o svojom pohlaví, vzdelaní alebo etnickom pôvode. Oveľa menej z nich by zdieľalo citlivejšie dáta ako aktuálnu lokalitu (16 percent), adresu (14 percent) či lekárske záznamy (13 percent). Podľa zistení KPMG sa viac ako dve tretiny ľudí necíti komfortne, ak ich osobné dáta využívajú aplikácie v smartfónoch a na tabletoch.

Spotrebitelia sa v súvislosti s poskytnutými osobnými údajmi najviac obávajú nevyžiadaného marketingu, predaja osobných údajov tretím stranám a nedostatočne zabezpečených systémov pri nakupovaní. Kvalitne zabezpečené počítačové systémy považuje tretina respondentov za najúčinnejšiu vec pre zákazníkov, aby organizácii s dôverou zverili svoje osobné údaje.

Tretina používa inkognito mód

Spotrebitelia berú online bezpečnosť stále viac do vlastných rúk. Podľa prieskumu KPMG polovica respondentov už vymazala v prehliadači internetové súbory cookies alebo spravuje nastavenia svojich sociálnych sietí.

Takmer jedna tretina dokonca využíva pri prezeraní internetu inkognito mód, štvrtina šifruje na ochranu súkromia svoje dáta. Napriek čoraz väčšej obozretnosti v oblasti osobných dát až 57 precent respondentov prieskumu nečíta alebo si len zbežne prezrie zásady ochrany osobných údajov pri vstupe na webovú stránku.

Štúdia Creepy or cool? Staying on the right side of the consumer line popisuje preferencie v súvislosti s ochranou súkromia na vzorke 6900 spotrebiteľov v 24 krajinách sveta. Zber dát sa uskutočnil v mesiacoch apríl a máj 2016.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Téma: Obchod a nakupovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií, Internet

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.