SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Česká ekonomika je závislá od automobilového priemyslu

Nikdy v histórii sa v Česku nevyrobilo viac áut ako vlani.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR, AP)

PRAHA. Česká vláda sa už dlho snaží nájsť spôsob, ako znížiť závislosť domácej ekonomiky od automobilového priemyslu a vývozu do krajín Európskej únie (EÚ). Na výrobu áut je však česká ekonomika v skutočnosti odkázaná čoraz viac. Svedčia o tom posledné údaje o raste českého priemyslu za uplynulý rok.

Nikdy v histórii sa v Česku nevyrobilo viac áut ako vlani. Automobilový priemysel medziročne expandoval o viac než desatinu, čo je takmer štvornásobok rastu celého českého priemyslu. Okrem toho sa zvyšuje aj vývoz do EÚ. Práve do únijných krajín predávajú české automobilky najviac.

Skryť Vypnúť reklamu

Nebezpečná závislosť?

Automobilový priemysel je jednoducho základom súčasnej prosperity českej ekonomiky. Bez nových závodov, ktoré sa vybudovali často s pomocou investičných stimulov, by česká ekonomika nerástla tak rýchlo, ako v posledných rokoch.

Závislosť od áut je však z dlhodobého hľadiska nebezpečná. V prípade horších časov firmy aj domácnosti nákup auta odložia, čo spôsobí prepad celej ekonomiky. Ukázala to napríklad aj posledná globálna kríza.

Analytik poradenskej firmy Deloitte David Marek tvrdí, že český priemysel je príliš koncentrovaný do jedného odboru, čo znižuje jeho odolnosť voči krízam. Z európskych krajín sú Česko spoločne so Slovenskom najviac odkázané na výrobu áut.

Odborníci predpokladajú, že v tomto roku bude český automobilový priemysel pokračovať v raste. Odpútať českú ekonomiku od automobilov je pomerne zložité. Počas uplynulých rokov sa nepodarilo nájsť nový rastúci odbor, ktorý by nebol nejakým spôsobom spätý s autami.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj investície do českých sklární, textiliek, výrobcov elektroniky a ďalších odborov viac či menej súvisia s výrobou vozidiel. Sklá mieria hlavne do áut, textil je určený predovšetkým na poťahy autosedačiek alebo čalúnenie interiéru vozidla a vo veľkom sa v Česku vyrábajú aj autorádiá.

Česko je totiž pre výrobcu autodielov atraktívnou lokalitou. Je v blízkosti mnohých závodov automobiliek v strednej Európe a v prijateľnej vzdialenosti od veľkých krajín - Francúzska, Talianska, Španielska alebo Británie.

Prilákať do krajiny nové odvetvia, ktoré nebudú s autami priamo súvisieť, je navyše zložité. "Nemôžeme napríklad vsádzať na výrazný rast v informačných technológiách, keď už teraz je na trhu nedostatok kvalifikovaných ľudí," upozornil ekonóm ČSOB Petr Dufek. Na vine je podľa neho aj české školstvo, ktoré technickým odborom nevenuje dostatočnú pozornosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Sedem rokov rastu

Český automobilový priemysel má za sebou sedem rokov nepretržitého rastu a pokles sa nečaká ani tento rok. Autá sa ďalej rekordne predávajú po celej Európe a automobilky hlásia nadpriemerný počet nových objednávok.

"Prieskumy medzi spotrebiteľmi v jednotlivých krajinách EÚ naznačujú, že ochota kúpiť si nové auto v najbližších 12 mesiacoch zostáva stále vysoká," uviedol Dufek. Škoda Auto preto v Kvasinách naplno rozbieha výrobu svojho prvého veľkého SUV Kodiaq. A konkurenčný Hyundai v Nošoviciach vyrába stále drahšie a vybavenejšie vozidlá.

Už tento rok sa však prejaví niekoľko vecí, ktoré môžu mať v budúcnosti nepríjemný vplyv na vývoz automobilov z Česka. Tým kľúčovým je, že už počas 2. štvrťroka skončí viac než trojročné obdobie, počas ktorého Česká národná banka (ČNB) umelo oslabuje korunu. To pomáha predovšetkým exportérom, pretože ich výrobky sú vďaka tomu na zahraničných trhoch lacnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Očakávané posilnenie českej meny však nebude mať tento rok na vývozcov pravdepodobne veľký vplyv. Veľké firmy si s bankami dohovárajú pevné kurzy mien zvyčajne na rok dopredu, takže vplyv silnejšej koruny pocítia až na budúci rok.

Ďalším rizikom pre vývoz môže byť nárast miezd. Ekonomika rastie a firmy potrebujú viac zamestnancov. Tých je však na trhu čoraz menej, podniky ich preto musia lákať na viac peňazí. Náklady na výrobu tak stúpajú, zatiaľ čo z dôvodu očakávaného posilnenia koruny sa počíta s menšími tržbami z exportu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  9. Pomáhajte čítaním
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  2. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  3. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  8. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  9. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  10. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 679
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 583
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 986
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 380
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 292
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 977
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 965
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 787
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 726
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 551
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Medzinárodný menový fond

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Česká republika, Závislosť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Martin Miler

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.