Česká ekonomika je závislá od automobilového priemyslu

Nikdy v histórii sa v Česku nevyrobilo viac áut ako vlani.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

PRAHA. Česká vláda sa už dlho snaží nájsť spôsob, ako znížiť závislosť domácej ekonomiky od automobilového priemyslu a vývozu do krajín Európskej únie (EÚ). Na výrobu áut je však česká ekonomika v skutočnosti odkázaná čoraz viac. Svedčia o tom posledné údaje o raste českého priemyslu za uplynulý rok.

Nikdy v histórii sa v Česku nevyrobilo viac áut ako vlani. Automobilový priemysel medziročne expandoval o viac než desatinu, čo je takmer štvornásobok rastu celého českého priemyslu. Okrem toho sa zvyšuje aj vývoz do EÚ. Práve do únijných krajín predávajú české automobilky najviac.

Nebezpečná závislosť?

Automobilový priemysel je jednoducho základom súčasnej prosperity českej ekonomiky. Bez nových závodov, ktoré sa vybudovali často s pomocou investičných stimulov, by česká ekonomika nerástla tak rýchlo, ako v posledných rokoch.

Závislosť od áut je však z dlhodobého hľadiska nebezpečná. V prípade horších časov firmy aj domácnosti nákup auta odložia, čo spôsobí prepad celej ekonomiky. Ukázala to napríklad aj posledná globálna kríza.

Analytik poradenskej firmy Deloitte David Marek tvrdí, že český priemysel je príliš koncentrovaný do jedného odboru, čo znižuje jeho odolnosť voči krízam. Z európskych krajín sú Česko spoločne so Slovenskom najviac odkázané na výrobu áut.

Odborníci predpokladajú, že v tomto roku bude český automobilový priemysel pokračovať v raste. Odpútať českú ekonomiku od automobilov je pomerne zložité. Počas uplynulých rokov sa nepodarilo nájsť nový rastúci odbor, ktorý by nebol nejakým spôsobom spätý s autami.

Aj investície do českých sklární, textiliek, výrobcov elektroniky a ďalších odborov viac či menej súvisia s výrobou vozidiel. Sklá mieria hlavne do áut, textil je určený predovšetkým na poťahy autosedačiek alebo čalúnenie interiéru vozidla a vo veľkom sa v Česku vyrábajú aj autorádiá.

Česko je totiž pre výrobcu autodielov atraktívnou lokalitou. Je v blízkosti mnohých závodov automobiliek v strednej Európe a v prijateľnej vzdialenosti od veľkých krajín - Francúzska, Talianska, Španielska alebo Británie.

Prilákať do krajiny nové odvetvia, ktoré nebudú s autami priamo súvisieť, je navyše zložité. "Nemôžeme napríklad vsádzať na výrazný rast v informačných technológiách, keď už teraz je na trhu nedostatok kvalifikovaných ľudí," upozornil ekonóm ČSOB Petr Dufek. Na vine je podľa neho aj české školstvo, ktoré technickým odborom nevenuje dostatočnú pozornosť.

Sedem rokov rastu

Český automobilový priemysel má za sebou sedem rokov nepretržitého rastu a pokles sa nečaká ani tento rok. Autá sa ďalej rekordne predávajú po celej Európe a automobilky hlásia nadpriemerný počet nových objednávok.

"Prieskumy medzi spotrebiteľmi v jednotlivých krajinách EÚ naznačujú, že ochota kúpiť si nové auto v najbližších 12 mesiacoch zostáva stále vysoká," uviedol Dufek. Škoda Auto preto v Kvasinách naplno rozbieha výrobu svojho prvého veľkého SUV Kodiaq. A konkurenčný Hyundai v Nošoviciach vyrába stále drahšie a vybavenejšie vozidlá.

Už tento rok sa však prejaví niekoľko vecí, ktoré môžu mať v budúcnosti nepríjemný vplyv na vývoz automobilov z Česka. Tým kľúčovým je, že už počas 2. štvrťroka skončí viac než trojročné obdobie, počas ktorého Česká národná banka (ČNB) umelo oslabuje korunu. To pomáha predovšetkým exportérom, pretože ich výrobky sú vďaka tomu na zahraničných trhoch lacnejšie.

Očakávané posilnenie českej meny však nebude mať tento rok na vývozcov pravdepodobne veľký vplyv. Veľké firmy si s bankami dohovárajú pevné kurzy mien zvyčajne na rok dopredu, takže vplyv silnejšej koruny pocítia až na budúci rok.

Ďalším rizikom pre vývoz môže byť nárast miezd. Ekonomika rastie a firmy potrebujú viac zamestnancov. Tých je však na trhu čoraz menej, podniky ich preto musia lákať na viac peňazí. Náklady na výrobu tak stúpajú, zatiaľ čo z dôvodu očakávaného posilnenia koruny sa počíta s menšími tržbami z exportu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 6 741
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 550
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 550
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 977
  5. Kam do tepla v januári? 2 521
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 285
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 272
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 106
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 287

Téma: Závislosť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Česká republika, Medzinárodný menový fond

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Sedadlá pre Boeing? Mohol by ich vyvíjať Trenčín (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

V Európe lieta čoraz menej včiel a chýba med, lesníci chcú obnoviť včelárstvo

V Topoľčiankach má vzniknúť včelársky skanzen, ktorý bude spolu s lesnou učebňou slúžiť na vzdelávanie verejnosti.

Zemanovi na kampaň prispela aj firma priemyselníka Beljajeva

Spolumajiteľ popradskej Tatravagónky má dobré kontakty na Rusko.

Apple chce v USA vytvoriť 20-tisíc nových miest, sčasti k tomu prispeli nižšie dane

Vďaka jednorazovej daňovej úľave plánuje firma z offshore finančných centier do USA podľa odhadu presunúť 245 miliárd dolárov.

Najväčšie lietadlo na svete je zachránené, Emirates kúpia 20 superjumbov A380

Emirates prisľúbili odobrať 20 modelov A380, ktoré by im mal Airbus začať dodávať v roku 2020.

Štúdia potvrdila, že Nemci dokážu do roku 2050 znížiť emisie skleníkových plynov o 80 percent

Nemecko sa zaviazalo znížiť emisie skleníkových plynov o 80 až 95 percent do roku 2050 v porovnaní s rokom 1990.