SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Česká ekonomika je závislá od automobilového priemyslu

Nikdy v histórii sa v Česku nevyrobilo viac áut ako vlani.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR, AP)

PRAHA. Česká vláda sa už dlho snaží nájsť spôsob, ako znížiť závislosť domácej ekonomiky od automobilového priemyslu a vývozu do krajín Európskej únie (EÚ). Na výrobu áut je však česká ekonomika v skutočnosti odkázaná čoraz viac. Svedčia o tom posledné údaje o raste českého priemyslu za uplynulý rok.

Nikdy v histórii sa v Česku nevyrobilo viac áut ako vlani. Automobilový priemysel medziročne expandoval o viac než desatinu, čo je takmer štvornásobok rastu celého českého priemyslu. Okrem toho sa zvyšuje aj vývoz do EÚ. Práve do únijných krajín predávajú české automobilky najviac.

Skryť Vypnúť reklamu

Nebezpečná závislosť?

Automobilový priemysel je jednoducho základom súčasnej prosperity českej ekonomiky. Bez nových závodov, ktoré sa vybudovali často s pomocou investičných stimulov, by česká ekonomika nerástla tak rýchlo, ako v posledných rokoch.

Závislosť od áut je však z dlhodobého hľadiska nebezpečná. V prípade horších časov firmy aj domácnosti nákup auta odložia, čo spôsobí prepad celej ekonomiky. Ukázala to napríklad aj posledná globálna kríza.

Analytik poradenskej firmy Deloitte David Marek tvrdí, že český priemysel je príliš koncentrovaný do jedného odboru, čo znižuje jeho odolnosť voči krízam. Z európskych krajín sú Česko spoločne so Slovenskom najviac odkázané na výrobu áut.

Odborníci predpokladajú, že v tomto roku bude český automobilový priemysel pokračovať v raste. Odpútať českú ekonomiku od automobilov je pomerne zložité. Počas uplynulých rokov sa nepodarilo nájsť nový rastúci odbor, ktorý by nebol nejakým spôsobom spätý s autami.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj investície do českých sklární, textiliek, výrobcov elektroniky a ďalších odborov viac či menej súvisia s výrobou vozidiel. Sklá mieria hlavne do áut, textil je určený predovšetkým na poťahy autosedačiek alebo čalúnenie interiéru vozidla a vo veľkom sa v Česku vyrábajú aj autorádiá.

Česko je totiž pre výrobcu autodielov atraktívnou lokalitou. Je v blízkosti mnohých závodov automobiliek v strednej Európe a v prijateľnej vzdialenosti od veľkých krajín - Francúzska, Talianska, Španielska alebo Británie.

Prilákať do krajiny nové odvetvia, ktoré nebudú s autami priamo súvisieť, je navyše zložité. "Nemôžeme napríklad vsádzať na výrazný rast v informačných technológiách, keď už teraz je na trhu nedostatok kvalifikovaných ľudí," upozornil ekonóm ČSOB Petr Dufek. Na vine je podľa neho aj české školstvo, ktoré technickým odborom nevenuje dostatočnú pozornosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Sedem rokov rastu

Český automobilový priemysel má za sebou sedem rokov nepretržitého rastu a pokles sa nečaká ani tento rok. Autá sa ďalej rekordne predávajú po celej Európe a automobilky hlásia nadpriemerný počet nových objednávok.

"Prieskumy medzi spotrebiteľmi v jednotlivých krajinách EÚ naznačujú, že ochota kúpiť si nové auto v najbližších 12 mesiacoch zostáva stále vysoká," uviedol Dufek. Škoda Auto preto v Kvasinách naplno rozbieha výrobu svojho prvého veľkého SUV Kodiaq. A konkurenčný Hyundai v Nošoviciach vyrába stále drahšie a vybavenejšie vozidlá.

Už tento rok sa však prejaví niekoľko vecí, ktoré môžu mať v budúcnosti nepríjemný vplyv na vývoz automobilov z Česka. Tým kľúčovým je, že už počas 2. štvrťroka skončí viac než trojročné obdobie, počas ktorého Česká národná banka (ČNB) umelo oslabuje korunu. To pomáha predovšetkým exportérom, pretože ich výrobky sú vďaka tomu na zahraničných trhoch lacnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Očakávané posilnenie českej meny však nebude mať tento rok na vývozcov pravdepodobne veľký vplyv. Veľké firmy si s bankami dohovárajú pevné kurzy mien zvyčajne na rok dopredu, takže vplyv silnejšej koruny pocítia až na budúci rok.

Ďalším rizikom pre vývoz môže byť nárast miezd. Ekonomika rastie a firmy potrebujú viac zamestnancov. Tých je však na trhu čoraz menej, podniky ich preto musia lákať na viac peňazí. Náklady na výrobu tak stúpajú, zatiaľ čo z dôvodu očakávaného posilnenia koruny sa počíta s menšími tržbami z exportu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 598
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 779
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 770
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 722
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 897
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 562
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 702
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 004
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 149
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Medzinárodný menový fond

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Česká republika, Závislosť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

16 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Chorvátsko spustilo propagačnú kampaň Dovolenka, akú si zaslúžite. Chce zaplniť doteraz prázdne pláže.

Očkovanie zamestnancov v oblasti cestovného ruchu má absolútnu prioritu.

9 h
Na snímke prvé nabíjanie elektrovozidiel pomocou GridBooster systému - prvej rýchlo nabíjacej stanice v strednej a východnej Európe v Bratislave.

Ekologizácia dopravného sektora je kľúčová na dosiahnutie klimatických cieľov.

15 h
Ilustračné foto

Mimoriadne negatívne sa lockdown prejavil pred Vianocami.

16 h
Zakladatelia firmy Zlatko a Ján Juríkovci.

Pandémia zvýšila záujem aj ďalšie produkty.

16 h