Vyjednávanie o platoch medzi odbormi a ŽSR pokračuje

Odbory žiadajú zvýšenie miezd o šesť percent, teda približne o 43 eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Vlado Miček)

BRATISLAVA. Kolektívne vyjednávanie medzi vedením štátneho správcu tratí - Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a 12 železničnými odborovými organizáciami stále pokračuje. Aktuálne rokovania prebiehajú pred sprostredkovateľom, ktorého určil rezort práce.

Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej sa zatiaľ zo 41 prerokovávaných bodov nedosiahla dohoda v troch z nich, a to tých najdôležitejších, ktoré sa týkajú zvýšenia miezd. "ŽSR ponúkli odborovým organizáciám v poradí už piate zvýšenie tarifných miezd," priblížila. Prvý návrh predstavoval zvýšenie o 18 eur, ďalší o 24 eur, následne o 25 eur a 28 eur.

Posledný návrh podľa hovorkyne znamenal zvýšenie tarifných miezd všetkých zamestnancov v tomto roku o 30 eur v každej tarifnej triede a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre vybrané typové pozície zamestnancov v prevádzke. "V prepočítaní na percentá to predstavuje zvýšenie o 4,7 %," doplnila.

Chcú viac

Odborové organizácie ŽSR, ktoré sú od 22. decembra 2016 v štrajkovej pohotovosti, žiadajú zvýšenie o 6 %. To by predstavovalo nárast tarifných miezd o 43,20 eura a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre všetkých zamestnancov.

"Snažíme sa pristupovať ku kolektívnemu vyjednávaniu zodpovedne a vecne, na základe reálnych finančných možností firmy. Náš posledný návrh zvýšenia miezd o 30 eur znamená v celkovom vyčíslení nájsť oproti plánom navyše prostriedky na osobné náklady v objeme 8,9 milióna eur za rok," vyčíslil generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

ŽSR tiež argumentuje, že ďalšími výhodami, s ktorými súhlasili, sú napríklad znížený 36-hodinový pracovný čas turnusových zamestnancov na pracoviskách v nepretržitom pracovnom režime bez zníženia mzdy, odmena sto eur za každý odpracovaný kalendárny rok, ak zamestnanec využije riadny termín odchodu do dôchodku, či doplnenie odmeny pri životnom jubileu 50 a 60 rokov veku zamestnanca pri odpracovaní 30 až 35 rokov vo výške 600 eur a nad 35 rokov vo výške 700 eur.

Odborári ako dôvod štrajkovej pohotovosti uviedli spôsob kolektívneho vyjednávania v spoločnosti, kde zamestnávateľ podľa nich podmieňuje nárast mzdy vopred pridelenými mzdovými prostriedkami a prepúšťaním zamestnancov. "Takýto postup rázne odmietame," zdôraznili odborári.

Každé miesto musí byť zdôvodnené

Čo sa týka prepúšťania, hovorkyňa reagovala, že pripravovaná optimalizácia nemá žiadny súvis s kolektívnym vyjednávaním a nebude sa týkať prevádzky a prevádzkových zamestnancov. "Optimalizáciou by mala byť dotknutá výhradne administratíva, duplicitné obslužné činnosti, vrátane aparátu generálneho riaditeľstva ŽSR," vymenovala.

Generálny riaditeľ doplnil, že prepúšťanie sa nebude týkať prevádzky a "každé jedno miesto z prevádzky, kde by bol návrh na zrušenie, mu musí byť vysvetlené a zdôvodnené". "Jediným relevantným dôvodom je, ak človeka nahradí nová technika, s čím nemajú problém ani odborové organizácie," dodal Erdössy.

Čo sa týka kolektívneho vyjednávania pred sprostredkovateľom, obidve strany by mali dospieť ku kompromisu počas 30 dní vyjednávania. Túto lehotu je však možné so súhlasom obidvoch strán predĺžiť. Odborové organizácie sa však musia počas tejto doby zdržať štrajku a aj akýchkoľvek výziev či petícií o príprave štrajku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 617
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 223
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 106
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 951
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 745
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 524
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 512
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 473
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 458
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 000

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.