Vyjednávanie o platoch medzi odbormi a ŽSR pokračuje

Odbory žiadajú zvýšenie miezd o šesť percent, teda približne o 43 eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Vlado Miček)

BRATISLAVA. Kolektívne vyjednávanie medzi vedením štátneho správcu tratí - Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a 12 železničnými odborovými organizáciami stále pokračuje. Aktuálne rokovania prebiehajú pred sprostredkovateľom, ktorého určil rezort práce.

Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej sa zatiaľ zo 41 prerokovávaných bodov nedosiahla dohoda v troch z nich, a to tých najdôležitejších, ktoré sa týkajú zvýšenia miezd. "ŽSR ponúkli odborovým organizáciám v poradí už piate zvýšenie tarifných miezd," priblížila. Prvý návrh predstavoval zvýšenie o 18 eur, ďalší o 24 eur, následne o 25 eur a 28 eur.

Posledný návrh podľa hovorkyne znamenal zvýšenie tarifných miezd všetkých zamestnancov v tomto roku o 30 eur v každej tarifnej triede a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre vybrané typové pozície zamestnancov v prevádzke. "V prepočítaní na percentá to predstavuje zvýšenie o 4,7 %," doplnila.

Chcú viac

Odborové organizácie ŽSR, ktoré sú od 22. decembra 2016 v štrajkovej pohotovosti, žiadajú zvýšenie o 6 %. To by predstavovalo nárast tarifných miezd o 43,20 eura a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre všetkých zamestnancov.

"Snažíme sa pristupovať ku kolektívnemu vyjednávaniu zodpovedne a vecne, na základe reálnych finančných možností firmy. Náš posledný návrh zvýšenia miezd o 30 eur znamená v celkovom vyčíslení nájsť oproti plánom navyše prostriedky na osobné náklady v objeme 8,9 milióna eur za rok," vyčíslil generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

ŽSR tiež argumentuje, že ďalšími výhodami, s ktorými súhlasili, sú napríklad znížený 36-hodinový pracovný čas turnusových zamestnancov na pracoviskách v nepretržitom pracovnom režime bez zníženia mzdy, odmena sto eur za každý odpracovaný kalendárny rok, ak zamestnanec využije riadny termín odchodu do dôchodku, či doplnenie odmeny pri životnom jubileu 50 a 60 rokov veku zamestnanca pri odpracovaní 30 až 35 rokov vo výške 600 eur a nad 35 rokov vo výške 700 eur.

Odborári ako dôvod štrajkovej pohotovosti uviedli spôsob kolektívneho vyjednávania v spoločnosti, kde zamestnávateľ podľa nich podmieňuje nárast mzdy vopred pridelenými mzdovými prostriedkami a prepúšťaním zamestnancov. "Takýto postup rázne odmietame," zdôraznili odborári.

Každé miesto musí byť zdôvodnené

Čo sa týka prepúšťania, hovorkyňa reagovala, že pripravovaná optimalizácia nemá žiadny súvis s kolektívnym vyjednávaním a nebude sa týkať prevádzky a prevádzkových zamestnancov. "Optimalizáciou by mala byť dotknutá výhradne administratíva, duplicitné obslužné činnosti, vrátane aparátu generálneho riaditeľstva ŽSR," vymenovala.

Generálny riaditeľ doplnil, že prepúšťanie sa nebude týkať prevádzky a "každé jedno miesto z prevádzky, kde by bol návrh na zrušenie, mu musí byť vysvetlené a zdôvodnené". "Jediným relevantným dôvodom je, ak človeka nahradí nová technika, s čím nemajú problém ani odborové organizácie," dodal Erdössy.

Čo sa týka kolektívneho vyjednávania pred sprostredkovateľom, obidve strany by mali dospieť ku kompromisu počas 30 dní vyjednávania. Túto lehotu je však možné so súhlasom obidvoch strán predĺžiť. Odborové organizácie sa však musia počas tejto doby zdržať štrajku a aj akýchkoľvek výziev či petícií o príprave štrajku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.