Vyjednávanie o platoch medzi odbormi a ŽSR pokračuje

Odbory žiadajú zvýšenie miezd o šesť percent, teda približne o 43 eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: Vlado Miček)

BRATISLAVA. Kolektívne vyjednávanie medzi vedením štátneho správcu tratí - Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a 12 železničnými odborovými organizáciami stále pokračuje. Aktuálne rokovania prebiehajú pred sprostredkovateľom, ktorého určil rezort práce.

Podľa hovorkyne ŽSR Martiny Pavlikovej sa zatiaľ zo 41 prerokovávaných bodov nedosiahla dohoda v troch z nich, a to tých najdôležitejších, ktoré sa týkajú zvýšenia miezd. "ŽSR ponúkli odborovým organizáciám v poradí už piate zvýšenie tarifných miezd," priblížila. Prvý návrh predstavoval zvýšenie o 18 eur, ďalší o 24 eur, následne o 25 eur a 28 eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Posledný návrh podľa hovorkyne znamenal zvýšenie tarifných miezd všetkých zamestnancov v tomto roku o 30 eur v každej tarifnej triede a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre vybrané typové pozície zamestnancov v prevádzke. "V prepočítaní na percentá to predstavuje zvýšenie o 4,7 %," doplnila.

Chcú viac

Odborové organizácie ŽSR, ktoré sú od 22. decembra 2016 v štrajkovej pohotovosti, žiadajú zvýšenie o 6 %. To by predstavovalo nárast tarifných miezd o 43,20 eura a zachovanie objemu prémií z roku 2016 pre všetkých zamestnancov.

"Snažíme sa pristupovať ku kolektívnemu vyjednávaniu zodpovedne a vecne, na základe reálnych finančných možností firmy. Náš posledný návrh zvýšenia miezd o 30 eur znamená v celkovom vyčíslení nájsť oproti plánom navyše prostriedky na osobné náklady v objeme 8,9 milióna eur za rok," vyčíslil generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.

ŽSR tiež argumentuje, že ďalšími výhodami, s ktorými súhlasili, sú napríklad znížený 36-hodinový pracovný čas turnusových zamestnancov na pracoviskách v nepretržitom pracovnom režime bez zníženia mzdy, odmena sto eur za každý odpracovaný kalendárny rok, ak zamestnanec využije riadny termín odchodu do dôchodku, či doplnenie odmeny pri životnom jubileu 50 a 60 rokov veku zamestnanca pri odpracovaní 30 až 35 rokov vo výške 600 eur a nad 35 rokov vo výške 700 eur.

Odborári ako dôvod štrajkovej pohotovosti uviedli spôsob kolektívneho vyjednávania v spoločnosti, kde zamestnávateľ podľa nich podmieňuje nárast mzdy vopred pridelenými mzdovými prostriedkami a prepúšťaním zamestnancov. "Takýto postup rázne odmietame," zdôraznili odborári.

Každé miesto musí byť zdôvodnené

Čo sa týka prepúšťania, hovorkyňa reagovala, že pripravovaná optimalizácia nemá žiadny súvis s kolektívnym vyjednávaním a nebude sa týkať prevádzky a prevádzkových zamestnancov. "Optimalizáciou by mala byť dotknutá výhradne administratíva, duplicitné obslužné činnosti, vrátane aparátu generálneho riaditeľstva ŽSR," vymenovala.

Generálny riaditeľ doplnil, že prepúšťanie sa nebude týkať prevádzky a "každé jedno miesto z prevádzky, kde by bol návrh na zrušenie, mu musí byť vysvetlené a zdôvodnené". "Jediným relevantným dôvodom je, ak človeka nahradí nová technika, s čím nemajú problém ani odborové organizácie," dodal Erdössy.

Čo sa týka kolektívneho vyjednávania pred sprostredkovateľom, obidve strany by mali dospieť ku kompromisu počas 30 dní vyjednávania. Túto lehotu je však možné so súhlasom obidvoch strán predĺžiť. Odborové organizácie sa však musia počas tejto doby zdržať štrajku a aj akýchkoľvek výziev či petícií o príprave štrajku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 932
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 12 849
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 9 775
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 575
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 564
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 333
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 433

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kocian: Funkcionári mi dávali odporúčania, kto má hrať. Mali však smolu

Žilinská cesta je normálna, tvrdí Kocian.

Dnes píše Elena Eleková

A čo my sme nemali deti?

Prečo to lekárkam, ktoré sú aj matkami, neuľahčiť.

Neprehliadnite tiež

Zemiaky koncom roka zdražejú, je ich málo

Cenovky na Slovensku ovplyvňujú najmä zahraniční pestovatelia.

Identifikačné látky v palivách majú znížiť daňové úniky, tvrdí Kažimír

Opoziční poslanci tvrdia, že novela by si pri predložení do parlamentu vyžadovala hlbšie analýzy.

Čínske burzy vo štvrtok výrazne oslabili

Čínskym akciám sa darí menej než ostatným akciovým trhom v Ázii.

Obchodníci v Európe mali obrať daňové úrady o viac ako päťdesiat miliárd

Podľa analýzy obchodníci vo viacerých európskych krajinách niekoľko rokov manipulovali transakcie

Cyperská letecká firma Cobalt zrušila všetky lety

Hlavným partnerom cyperského dopravcu je čínska spoločnosť Avic Joy Air.