SME
Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky

Podiel slovenských výrobkov v obchodoch nie je ani 40 percent

Najviac patriotizmu v roku 2016 prejavila COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Ilustračná foto.Ilustračná foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch na území SR bol koncom roku 2016 na úrovni 39,91 %.

Vyplýva to z prieskumu, ktorý Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) uskutočnila v novembri minulého roku.

Vajcia, mlieko, voda

"Je treba povedať, že sa nám nedarí zvyšovať podiel domácej potravinovej produkcie na pultoch obchodných reťazcov. Prieskumy nám dlhoročne ukazujú, že sa nevieme dostať cez hranicu 40 %. Posledný prieskum, ktorý sme robili od 14. do 20. novembra to znova potvrdil. Percentuálne sme sa dostali na 39,91 %, čiže sme tesne pod úrovňou 40 %. Keď to porovnáme s predchádzajúcim rokom, tak sme sa posunuli smerom dolu o 0,03 %," priblížil dnes prieskum na tlačovej besede predseda SPPK Milan Semančík.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali podľa neho vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov, a to 72-% podiel. Táto komodita si už štyri roky po sebe udržuje prvenstvo v množstve ponúkaných agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

"Nasledovalo mlieko so 63-% podielom za rok 2016, med 61-% podiel a minerálne vody 60-% podiel. Z ostatných sledovaných potravinárskych komodít vyrobených na Slovensku už ani jedna nepresiahla 60 %," zdôraznil.

Nízky podiel

Informoval, že zemiakov vypestovaných na Slovensku ponúkajú obchody len 54 %, chleba a pečiva 53 %. Čerstvé ovocie a zelenina vypestované na Slovensku predstavujú v obchodoch len tretinu celkového množstva, ešte menej cestoviny, sladkovodné ryby, oleje, ovocie a zelenina v spracovanom stave.

Skryť Vypnúť reklamu

"Už tretí rok po sebe dopadlo najhoršie balené mäso. V obchodoch má len 21-% zastúpenie," upozornil.

Najviac patriotizmu v roku 2016 podľa Semančíka prejavila opäť COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Nasledovala spoločnosť CBA (54 %) a Hypernova (41 %). Obchodné reťazce Billa a Tesco ich predávali v sledovanom období zhodne po 39 %, približne 37 % ich ponúkal Kaufland, 29 % Metro. Už tradične najmenej agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR mal na svojich pultoch reťazec Lidl 17 %, ktorý medziročne zaznamenal pokles o 2 percentuálne body.

O prieskume

Prieskum SPPK sa podľa Semančíka uskutočnil 14. až 20. novembra 2016 a urobili ho priamo zamestnanci regionálnych poľnohospodárskych a potravinárskych komôr.

Skryť Vypnúť reklamu

Údaje o zastúpení agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR sa zisťovali podľa jednotnej metodiky SPPK v 54 predajniach, ktoré patria ôsmim obchodným reťazcom pôsobiacim na území Slovenska.

Sledovalo sa 28 potravinárskych komodít, napríklad podiel mlieka a mliečnych výrobkov, mäsa, zeleniny a ovocia v surovom a čerstvom stave, chleba a pečiva, mlynských výrobkov, cukru a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  2. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  3. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  4. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  5. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  6. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  2. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  3. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  4. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  5. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  6. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  7. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  8. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 25 668
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 22 440
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 17 954
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 603
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 339
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 014
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 7 847
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 835
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 835
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Potraviny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovensko sa zrejme nevyhne vyhosteniu ruských diplomatov.

11 h

Čo sa udialo v českých Vrběticích.

6 h

Neprehliadnite tiež

Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Štát na podporu firiem a zamestnancov minul menej, než odhadoval.

14. apr
Mario Hoffmann

Finančník má problémy.

7 h
Ilustračné foto

Myslí sa aj na študentky.

6. apr
Ilustračné foto.

Podporilo ich predovšetkým oslabenie dolára.

9 h