SME
Piatok, 28. január, 2022 | Meniny má Alfonz

Podiel slovenských výrobkov v obchodoch nie je ani 40 percent

Najviac patriotizmu v roku 2016 prejavila COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Ilustračná foto.Ilustračná foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch na území SR bol koncom roku 2016 na úrovni 39,91 %.

Vyplýva to z prieskumu, ktorý Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) uskutočnila v novembri minulého roku.

Vajcia, mlieko, voda

"Je treba povedať, že sa nám nedarí zvyšovať podiel domácej potravinovej produkcie na pultoch obchodných reťazcov. Prieskumy nám dlhoročne ukazujú, že sa nevieme dostať cez hranicu 40 %. Posledný prieskum, ktorý sme robili od 14. do 20. novembra to znova potvrdil. Percentuálne sme sa dostali na 39,91 %, čiže sme tesne pod úrovňou 40 %. Keď to porovnáme s predchádzajúcim rokom, tak sme sa posunuli smerom dolu o 0,03 %," priblížil dnes prieskum na tlačovej besede predseda SPPK Milan Semančík.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali podľa neho vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov, a to 72-% podiel. Táto komodita si už štyri roky po sebe udržuje prvenstvo v množstve ponúkaných agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

"Nasledovalo mlieko so 63-% podielom za rok 2016, med 61-% podiel a minerálne vody 60-% podiel. Z ostatných sledovaných potravinárskych komodít vyrobených na Slovensku už ani jedna nepresiahla 60 %," zdôraznil.

Nízky podiel

Informoval, že zemiakov vypestovaných na Slovensku ponúkajú obchody len 54 %, chleba a pečiva 53 %. Čerstvé ovocie a zelenina vypestované na Slovensku predstavujú v obchodoch len tretinu celkového množstva, ešte menej cestoviny, sladkovodné ryby, oleje, ovocie a zelenina v spracovanom stave.

Skryť Vypnúť reklamu

"Už tretí rok po sebe dopadlo najhoršie balené mäso. V obchodoch má len 21-% zastúpenie," upozornil.

Najviac patriotizmu v roku 2016 podľa Semančíka prejavila opäť COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Nasledovala spoločnosť CBA (54 %) a Hypernova (41 %). Obchodné reťazce Billa a Tesco ich predávali v sledovanom období zhodne po 39 %, približne 37 % ich ponúkal Kaufland, 29 % Metro. Už tradične najmenej agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR mal na svojich pultoch reťazec Lidl 17 %, ktorý medziročne zaznamenal pokles o 2 percentuálne body.

O prieskume

Prieskum SPPK sa podľa Semančíka uskutočnil 14. až 20. novembra 2016 a urobili ho priamo zamestnanci regionálnych poľnohospodárskych a potravinárskych komôr.

Skryť Vypnúť reklamu

Údaje o zastúpení agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR sa zisťovali podľa jednotnej metodiky SPPK v 54 predajniach, ktoré patria ôsmim obchodným reťazcom pôsobiacim na území Slovenska.

Sledovalo sa 28 potravinárskych komodít, napríklad podiel mlieka a mliečnych výrobkov, mäsa, zeleniny a ovocia v surovom a čerstvom stave, chleba a pečiva, mlynských výrobkov, cukru a podobne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  7. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  8. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  9. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  10. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 9 834
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 764
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 611
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 473
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 249
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 960
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 668
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 388
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 218
  10. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 1 984
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bytovka na Drotárskej ceste v Bratislave, v ktorej si kúpil byt aj Michal Fico, syn Roberta Fica.

Šéf Smeru býva v prenájme u Muňka.


a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia projektu Green Atrium.

Realitný projekt Green Atrium v bratislavskom Ružinove napreduje.


8 h
Prezidentka Zuzana Čaputová na EXPO v Dubaji.

Vo štvrtok bol národný deň Slovenska na EXPO Dubaj.


TASR 11 h
Ilustračné foto.

Rast zaznamenal takmer 6 percent.


TASR 12 h
Ilustračné foto

Štátne rezervy zrýchlene nakupovali testy ešte pred plošným testovaním.


SITA 13 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 12 321
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 9 232
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 6 104
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 682
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 238
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 4 248
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 051
  8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 019
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu