Podiel slovenských výrobkov v obchodoch nie je ani 40 percent

Najviac patriotizmu v roku 2016 prejavila COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Ilustračná foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch na území SR bol koncom roku 2016 na úrovni 39,91 %.

Vyplýva to z prieskumu, ktorý Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) uskutočnila v novembri minulého roku.

Vajcia, mlieko, voda

"Je treba povedať, že sa nám nedarí zvyšovať podiel domácej potravinovej produkcie na pultoch obchodných reťazcov. Prieskumy nám dlhoročne ukazujú, že sa nevieme dostať cez hranicu 40 %. Posledný prieskum, ktorý sme robili od 14. do 20. novembra to znova potvrdil. Percentuálne sme sa dostali na 39,91 %, čiže sme tesne pod úrovňou 40 %. Keď to porovnáme s predchádzajúcim rokom, tak sme sa posunuli smerom dolu o 0,03 %," priblížil dnes prieskum na tlačovej besede predseda SPPK Milan Semančík.

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali podľa neho vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov, a to 72-% podiel. Táto komodita si už štyri roky po sebe udržuje prvenstvo v množstve ponúkaných agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

"Nasledovalo mlieko so 63-% podielom za rok 2016, med 61-% podiel a minerálne vody 60-% podiel. Z ostatných sledovaných potravinárskych komodít vyrobených na Slovensku už ani jedna nepresiahla 60 %," zdôraznil.

Nízky podiel

Informoval, že zemiakov vypestovaných na Slovensku ponúkajú obchody len 54 %, chleba a pečiva 53 %. Čerstvé ovocie a zelenina vypestované na Slovensku predstavujú v obchodoch len tretinu celkového množstva, ešte menej cestoviny, sladkovodné ryby, oleje, ovocie a zelenina v spracovanom stave.

"Už tretí rok po sebe dopadlo najhoršie balené mäso. V obchodoch má len 21-% zastúpenie," upozornil.

Najviac patriotizmu v roku 2016 podľa Semančíka prejavila opäť COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Nasledovala spoločnosť CBA (54 %) a Hypernova (41 %). Obchodné reťazce Billa a Tesco ich predávali v sledovanom období zhodne po 39 %, približne 37 % ich ponúkal Kaufland, 29 % Metro. Už tradične najmenej agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR mal na svojich pultoch reťazec Lidl 17 %, ktorý medziročne zaznamenal pokles o 2 percentuálne body.

O prieskume

Prieskum SPPK sa podľa Semančíka uskutočnil 14. až 20. novembra 2016 a urobili ho priamo zamestnanci regionálnych poľnohospodárskych a potravinárskych komôr.

Údaje o zastúpení agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR sa zisťovali podľa jednotnej metodiky SPPK v 54 predajniach, ktoré patria ôsmim obchodným reťazcom pôsobiacim na území Slovenska.

Sledovalo sa 28 potravinárskych komodít, napríklad podiel mlieka a mliečnych výrobkov, mäsa, zeleniny a ovocia v surovom a čerstvom stave, chleba a pečiva, mlynských výrobkov, cukru a podobne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 556
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 919
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 323
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 264
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 178
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 053
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 450
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 444
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 076
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 885

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší.

DOMOV

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť.

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

Neprehliadnite tiež

Kabinet schválil bratislavskému Volkswagenu rozšírenie kapacít

Automobilka ohlásila investíciu do nového logistického centra v Devínskej Novej Vsi v celkovej výške 147 miliónov eur.

Ryanair rozsádza pasažierov. Sedenie spolu spoplatnil

Za spoločné sedenie zaplatia dospelí dvakrát po dve eurá, pri deťoch je poplatok vyšší.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.