Podiel slovenských výrobkov v obchodoch nie je ani 40 percent

Najviac patriotizmu v roku 2016 prejavila COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Ilustračná foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zastúpenie agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v obchodných reťazcoch na území SR bol koncom roku 2016 na úrovni 39,91 %.

Vyplýva to z prieskumu, ktorý Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) uskutočnila v novembri minulého roku.

Vajcia, mlieko, voda

"Je treba povedať, že sa nám nedarí zvyšovať podiel domácej potravinovej produkcie na pultoch obchodných reťazcov. Prieskumy nám dlhoročne ukazujú, že sa nevieme dostať cez hranicu 40 %. Posledný prieskum, ktorý sme robili od 14. do 20. novembra to znova potvrdil. Percentuálne sme sa dostali na 39,91 %, čiže sme tesne pod úrovňou 40 %. Keď to porovnáme s predchádzajúcim rokom, tak sme sa posunuli smerom dolu o 0,03 %," priblížil dnes prieskum na tlačovej besede predseda SPPK Milan Semančík.

Zo sledovaných potravinárskych komodít mali podľa neho vlani najväčšie zastúpenie v obchodoch vajcia pochádzajúce zo slovenských chovov, a to 72-% podiel. Táto komodita si už štyri roky po sebe udržuje prvenstvo v množstve ponúkaných agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

"Nasledovalo mlieko so 63-% podielom za rok 2016, med 61-% podiel a minerálne vody 60-% podiel. Z ostatných sledovaných potravinárskych komodít vyrobených na Slovensku už ani jedna nepresiahla 60 %," zdôraznil.

Nízky podiel

Informoval, že zemiakov vypestovaných na Slovensku ponúkajú obchody len 54 %, chleba a pečiva 53 %. Čerstvé ovocie a zelenina vypestované na Slovensku predstavujú v obchodoch len tretinu celkového množstva, ešte menej cestoviny, sladkovodné ryby, oleje, ovocie a zelenina v spracovanom stave.

"Už tretí rok po sebe dopadlo najhoršie balené mäso. V obchodoch má len 21-% zastúpenie," upozornil.

Najviac patriotizmu v roku 2016 podľa Semančíka prejavila opäť COOP Jednota, ktorá ponúkala spotrebiteľom 59 % agropotravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku.

Nasledovala spoločnosť CBA (54 %) a Hypernova (41 %). Obchodné reťazce Billa a Tesco ich predávali v sledovanom období zhodne po 39 %, približne 37 % ich ponúkal Kaufland, 29 % Metro. Už tradične najmenej agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR mal na svojich pultoch reťazec Lidl 17 %, ktorý medziročne zaznamenal pokles o 2 percentuálne body.

O prieskume

Prieskum SPPK sa podľa Semančíka uskutočnil 14. až 20. novembra 2016 a urobili ho priamo zamestnanci regionálnych poľnohospodárskych a potravinárskych komôr.

Údaje o zastúpení agropotravinárskych výrobkov vyrobených v SR sa zisťovali podľa jednotnej metodiky SPPK v 54 predajniach, ktoré patria ôsmim obchodným reťazcom pôsobiacim na území Slovenska.

Sledovalo sa 28 potravinárskych komodít, napríklad podiel mlieka a mliečnych výrobkov, mäsa, zeleniny a ovocia v surovom a čerstvom stave, chleba a pečiva, mlynských výrobkov, cukru a podobne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 543
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 660
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 251
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 475
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 204
  6. Splnený sen 1 656
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 249
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 074
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 058
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 000

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš pre SME: Nie som skorumpovaný, ale ostatní sú

Kauza Čapí hnízdo je pomsta, tvrdí možný budúci český premiér.

TECH

Facebook sa radikálne mení, začal ukrývať správy

Nová funkcia rozdelí obsah do dvoch kanálov.

SVET

Trump urazil matku padlého vojaka. Navyše vraj klame

Vedel, do čoho ide, povedal o zabitom vojakovi prezident.

Neprehliadnite tiež

V USA je najmenej nezamestnaných za posledných 44-ročné minimum

Počet nových nezamestnaných Američanov, ktorí požiadali o štátnu podporu, minulý týždeň klesol na najnižšiu úroveň od marca 1973.

Predsedom Rady pre štátnu službu sa stal Pavol Tkáč

Predsedom novej Rady pre štátnu službu sa stal Pavol Tkáč, ktorého do rady nominoval Výbor NR SR pre sociálne veci. Rozhodli o tom vo štvrtok poslanci NR SR v tajnej voľbe.

Matky sa pre rodičovskú dovolenku už nebudú musieť hlásiť samy v poisťovni

Matky tak budú mať menej byrokratických povinností.

Firmy budú môcť ušetriť pri investíciách do výskumu a vývoja

Zmena v odpočtovom systéme plánovaná od 1. januára 2018 môže podnikateľom priniesť úsporu pri investovaní v oblasti výskumu a vývoja.