ROZHOVOR

Koniec eura by priniesol krízu horšiu ako v roku 2009

Euro nemá zmysel a bude sa musieť zrušiť - tvrdia v poslednom období čoraz častejšie aj nositelia Nobelovej ceny. "Spoločná európska mena – euro bola vždy do značnej miery aj politickým projektom," vysvetľuje negatívne nálady v spoločnosti v rozhovore pre SME ekonóm Viedenského inštitútu pre medzinárodné ekonomické štúdie Peter Havlik.

Peter Havlik, hlavný ekonóm Viedenského inštitútu pre medzinárodné ekonomické štúdiá. (Zdroj: SME)

V poslednom období sa čoraz častejšie ozývajú hlasy, že euro nemá zmysel alebo že by sa malo zrušiť. Naposledy sa o tom diskutovalo na ekonomickom fóre v Davose. Čo je dôvodom týchto hlasov?

"Európska únia je posledných niekoľko rokov vo veľmi vážnej kríze. Kríza sa začala po roku 2009 a bola spojené s globálnou finančnou krízou.

Ďalšie problémy nastali pre Grécko a jeho neschopnosť splácať svoje dlhy. Celá situácia eskalovala v roku 2015 po príleve migrantov. V minulom roku sa k tomu pridala britská kríza ohľadom brexitu. To všetko má vplyv na stabilitu Európskej únie."

Čiže hlasy za zrušenie eura silnejú v dôsledku nedôvery v Európsku úniu?

"Spoločná európska mena – euro bola vždy do značnej miery aj politickým projektom. To znamená, že už pri samotnom vzniku šlo v podstate o to, že sa Nemecko dohodlo s Francúzskou a zavedenie spoločnej meny bolo dôsledkom toho, že Francúzsko chcelo nejakú kompenzáciu za súhlas za zjednotenie Nemecka. To, že šlo prevažne o politický projekt, platí aj v súčasnosti."

Čiže politici a ekonómovia kritizujú euro najmä preto, že nie sú spokojní s tým, ako sa vyriešila grécka kríza či ako sa Angela Merkelová zachovala pri migračnej kríze?

"Myslím, že to spolu súvisí. Európska integrácia je nedokončený projekt. Na to, aby dlhodobo fungovala, treba urobiť mnoho ďalších integračných krokov. Napríklad zaviesť spoločnú európsku fiškálnu a sociálnu politiku.

Posilniť spoločnú zahraničnú a obrannú politiku. To sú kroky, ktoré sú dnes ešte nedokončené. A jednotlivé štáty sa snažia zachovať si svoje kompetencie, čo je na škodu celého európskeho projektu."

Je zrušenie eura v blízkom čase reálne?

"Ak nedôjde k ďalším vážnejším krízam európskej integrácie ako napríklad výsledky volieb v Holandsku a vo Francúzsku a prípadne víťazstvo populistických síl, tak si myslím, že euro prežije."

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  6. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  7. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  8. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Tenisový turnaj o pohár dekana Stavebnej fakulty STU
  2. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  3. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  4. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  7. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  8. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  9. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  10. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 822
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 320
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 235
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 395
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 085
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 2 947
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 793
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 401
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 2 174
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 769

Téma: Brexit


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Austrálska polícia obvinila vatikánskeho kardinála zo sexuálneho zneužívania

Stal sa najvyššie postaveným vatikánskym predstaviteľom, ktorého obvinili zo sexuálnych deliktov.

SVET

Nenávidí ho celá Amerika. Teraz môže skončiť za mrežami

Investor je pre mnohých symbolom takzvaného zvráteného kapitalizmu.

EKONOMIKA

Štrajk vo Volkswagene? Nebola to vzbura proti nízkym platom

Zamestnanci získali to, čo by dostali aj bez štrajku, hovorí analytik.

DOMOV

Pojednávanie so Slotom odročili. Jeho obhajca tvrdí, že skolaboval

Sudca odročil pojednávanie na 31. júla 2017.

Neprehliadnite tiež

Štrajk vo Volkswagene víťaza nemá, odbory sa chceli zviditeľniť

V závode sa vlani odčlenili odbory od OZ KOVO. Vznikli Moderné odbory, na čele ktorých stojí Zoroslav Smolinský

Slovenskí študenti vyrobili vozík pre hendikepovaných ovládaný mimikou a myšlienkami

Pacienti s telesným postihnutím či po operácii budú môcť ovládať svoj vozík bezdotykovo.

Deti budú mať v školách pestrejšie desiate, novinkou sú bezlaktózové mlieka

Ku školákom by sa mali dostať výrobky čo najvyššej kvality.

Markízu a Joj vyradí zo základu väčší operátor. Budú za doplatok

Vyradenie zo základnej ponuky sa týka celkovo šiestich staníc.