ROZHOVOR

Schuster: Kto v U. S. Steel nerobil, nepochopí, prečo sú pre ľudí také dôležité

Pred začiatkom výstavby mala východoslovenská metropola 50-tisíc obyvateľov. Po dostavaní železiarní počet ľudí dosiahol 240-tisíc ľudí.

Rudolf Schuster bol bývalým prezidentom aj primátorom Košíc. V minulosti pracoval aj v bývalých Východoslovenských železiarniach, dnes U. S. Steel Košice.(Zdroj: Korzár - Judita Čermáková)

Východoslovenské železiarne majú aktuálne tretieho majiteľa. Po Nežnej revolúcii košickú hutu predala vláda Vladimíra Mečiara rodine Júliusa Rezeša. „Ak by tí, ktorí podnik sprivatizovali, nechali vedenie na odborníkov, mohlo to dopadnúť inak. Všetko sa však šilo horúcou ihlou. ​​Nazval som to privatizačným mlynom. Rozdávalo sa podľa straníckych zásluh,“ vraví v rozhovore bývalý prezident RUDOLF SCHUSTER, ktorý v železiarňach dlhé roky pracoval na vedúcich pozíciách.

U. S. Steel Košice je dnes veľká téma. Americká korporácia uvažuje o predaji fabriky Číňanom. Pre Košice je huta veľmi dôležitá, keďže zamestnáva tisícky ľudí, pričom už dnes sa hovorí o možnom prepúšťaní vo fabrike. To môže mať dosah na región ako taký. Vy ste boli pri fabrike takmer od začiatku. Aký vplyv mala na región predtým?

„Košice Východoslovenské železiarne pôvodne nechceli. Proti výstavbe bola silná maďarská loby. V meste som mal za úlohu presadiť záujmy železiarní v mestskej rade. Keď som v nej vystupoval a vysvetľoval, bol som ako vojak v poli. Každý sa železiarní bál, keďže už vtedy fungovala železiareň v Ostrave. Bola zlým príkladom. Stúpla tam kriminalita, aj znečistenie ovzdušia bolo veľké. Mesto sa bálo rovnakého prípadu.“

Napriek tomu sa železiarne stavať začali. Ako bol podnik vnímaný na začiatku?

„Železiarňam v meste ruže na začiatku nekvitli. Kým sa huta stavala, nálada bola celkom iná ako po dostavaní.“

Čím to bolo?

„Železiarne sa stavali na zelenej lúke, kde dokopy nič nie je. Navyše boli problémy s pripojením vody, keďže prietok rieky Hornád v lete klesol aj na 1,5 kubíka za sekundu. Železiarne pritom z Hornádu z neďalekej štvrte Krásna nad Hornádom potrebovali odoberať minimálne 1,5 až dva kubíky vody. Práve problém s vodou bol hlavným dôvodom výstavby vodnej nádrže Ružín.“

Dnes sa zdá sa, že štát nemal ku košickým železiarňam alternatívu. Bolo to tak?

„Nie. Železiarne boli až druhou alternatívou. Najprv sa mal začať stavať hutnícky kombinát v mestskej lokalite Bočiar.“

Kedy ste prišli do železiarní?

„Bolo to v roku 1961, reálne som však nastúpil začiatkom roka 1962. Oficiálna výstavba nového hutníckeho kombinátu sa začala v januári 1960, pričom zo starých vecí, ktoré v lokalite Bočiar ostali – hutnícky kombinát sa totiž začal stavať tam -, bola iba zvarovňa rúr, ktorá pracovala dlho, až kým sa nevybudovala na Mostárni nová.“

Využili sa vôbec pôvodné haly?

„Jedine na zváranie rúr veľkého priemeru, ktorých bol nedostatok, vyrábali ich aj pre Sovietsky zväz. Vtedy sa stavali ropovody a plynovody, čiže rúr s veľkým priemerom potrebovali veľa.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Prečo chcú Číňania U. S. Steel? Môžu obísť európske clá, tvrdia odborníci

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Dom od ES - bolo to fajn
  3. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  4. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  5. Obnova kaštieľa v Malinove
  6. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  7. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  8. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  9. Nové bývanie bez murovania
  10. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 14 007
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 10 709
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 185
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 939
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 508
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 260
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 880
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 477
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 208
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 894

Téma: Predaj košických železiarní


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

DOMOV

Bojoval za ľudské práva, teraz sa zastáva ich utláčateľov. Ján Čarnogurský

Čarnogurský mal vždy blízko k zákazom a príkazom napriek odporu väčšiny, tvrdí bývalý spolustraník Ivan Šimko.

KOMENTÁRE

Cesta od brexitu môže viesť aj k colnici v Břeclavi

Česi a Slováci vedia, že potrebujú vyššiu mieru integrácie.

Neprehliadnite tiež

Exekútori berú starým ľuďom dva milióny eur. Ako tomu zabrániť?

Takmer 36-tisíc dôchodcov dostáva nižšiu penziu, pretože sa im strhávajú dlhy.

Britský akciový trh po oficiálnom odštartovaní brexitu klesol

Britská libra oproti doláru aj euru posilnila.

Ministri schválili návrh novely o regulácii v sieťových odvetviach

Podľa novely už nebude môcť predseda ÚRSO zastávať aj funkciu šéfa Regulačnej rady.

Brusel zablokoval fúziu London Stock Exchange a Deutsche Börse

London Stock Exchange a Deutsche Börse sa dohodli na podmienkach fúzie ešte vlani v marci.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop