ROZHOVOR

Schuster: Kto v U. S. Steel nerobil, nepochopí, prečo sú pre ľudí také dôležité

Pred začiatkom výstavby mala východoslovenská metropola 50-tisíc obyvateľov. Po dostavaní železiarní počet ľudí dosiahol 240-tisíc ľudí.

Rudolf Schuster bol bývalým prezidentom aj primátorom Košíc. V minulosti pracoval aj v bývalých Východoslovenských železiarniach, dnes U. S. Steel Košice.(Zdroj: Korzár - Judita Čermáková)

Východoslovenské železiarne majú aktuálne tretieho majiteľa. Po Nežnej revolúcii košickú hutu predala vláda Vladimíra Mečiara rodine Júliusa Rezeša. „Ak by tí, ktorí podnik sprivatizovali, nechali vedenie na odborníkov, mohlo to dopadnúť inak. Všetko sa však šilo horúcou ihlou. ​​Nazval som to privatizačným mlynom. Rozdávalo sa podľa straníckych zásluh,“ vraví v rozhovore bývalý prezident RUDOLF SCHUSTER, ktorý v železiarňach dlhé roky pracoval na vedúcich pozíciách.

U. S. Steel Košice je dnes veľká téma. Americká korporácia uvažuje o predaji fabriky Číňanom. Pre Košice je huta veľmi dôležitá, keďže zamestnáva tisícky ľudí, pričom už dnes sa hovorí o možnom prepúšťaní vo fabrike. To môže mať dosah na región ako taký. Vy ste boli pri fabrike takmer od začiatku. Aký vplyv mala na región predtým?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Košice Východoslovenské železiarne pôvodne nechceli. Proti výstavbe bola silná maďarská loby. V meste som mal za úlohu presadiť záujmy železiarní v mestskej rade. Keď som v nej vystupoval a vysvetľoval, bol som ako vojak v poli. Každý sa železiarní bál, keďže už vtedy fungovala železiareň v Ostrave. Bola zlým príkladom. Stúpla tam kriminalita, aj znečistenie ovzdušia bolo veľké. Mesto sa bálo rovnakého prípadu.“

Napriek tomu sa železiarne stavať začali. Ako bol podnik vnímaný na začiatku?

„Železiarňam v meste ruže na začiatku nekvitli. Kým sa huta stavala, nálada bola celkom iná ako po dostavaní.“

Čím to bolo?

„Železiarne sa stavali na zelenej lúke, kde dokopy nič nie je. Navyše boli problémy s pripojením vody, keďže prietok rieky Hornád v lete klesol aj na 1,5 kubíka za sekundu. Železiarne pritom z Hornádu z neďalekej štvrte Krásna nad Hornádom potrebovali odoberať minimálne 1,5 až dva kubíky vody. Práve problém s vodou bol hlavným dôvodom výstavby vodnej nádrže Ružín.“

Dnes sa zdá sa, že štát nemal ku košickým železiarňam alternatívu. Bolo to tak?

„Nie. Železiarne boli až druhou alternatívou. Najprv sa mal začať stavať hutnícky kombinát v mestskej lokalite Bočiar.“

Kedy ste prišli do železiarní?

„Bolo to v roku 1961, reálne som však nastúpil začiatkom roka 1962. Oficiálna výstavba nového hutníckeho kombinátu sa začala v januári 1960, pričom zo starých vecí, ktoré v lokalite Bočiar ostali – hutnícky kombinát sa totiž začal stavať tam -, bola iba zvarovňa rúr, ktorá pracovala dlho, až kým sa nevybudovala na Mostárni nová.“

Využili sa vôbec pôvodné haly?

„Jedine na zváranie rúr veľkého priemeru, ktorých bol nedostatok, vyrábali ich aj pre Sovietsky zväz. Vtedy sa stavali ropovody a plynovody, čiže rúr s veľkým priemerom potrebovali veľa.“

Prečítajte si tiež: Prečo chcú Číňania U. S. Steel? Môžu obísť európske clá, tvrdia odborníci
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TVC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TVC na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 766
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 698
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 16 554
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 147
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 891
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 075
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 967
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 243
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 575
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 033

Téma: U. S. Steel


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vodná nádrž Ružín, Predaj košických železiarní

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Zuzany Kepplovej

Ak si Trump niečo myslí, povie to. Politika sa deje až potom

Za nezhody s republikánmi Trumpa Voloďa nepochváli.

KULTÚRA

Čím je starší, tým je horší? Merčiak má zodpovednosť, akú si nikto neželá

Niekto má smolu, že jeho práca nie je anonymná.

Neprehliadnite tiež

Ako môže pasažier skontrolovať autobus

Ročne neprejde technickou kontrolou každý desiaty autobus.

Ročne idú na technickú kontrolu tisícky autobusov. Desatina ňou neprejde

Rakúska polícia koncom júna zastavila spoj pre jeho zlý technický stav neďaleko Viedne.

Nízkonákladovka Ryanair zrušila na budúci týždeň tristo letov

Dôvodom je hrozba štrajku členov palubného personálu.

Producenti ropy v USA zaznamenali rekordný týždeň

Motorom rastu je pokračujúci boom v oblasti ťažby z bridlíc.

Strategické investície z EÚ priniesli na Slovensko 1,2 miliardy eur

Viceprezident Európskej investičnej banky Vazil Hudák vyzdvihol obchvat Bratislavy.