ROZHOVOR

Schuster: Kto v U. S. Steel nerobil, nepochopí, prečo sú pre ľudí také dôležité

Pred začiatkom výstavby mala východoslovenská metropola 50-tisíc obyvateľov. Po dostavaní železiarní počet ľudí dosiahol 240-tisíc ľudí.

Rudolf Schuster bol bývalým prezidentom aj primátorom Košíc. V minulosti pracoval aj v bývalých Východoslovenských železiarniach, dnes U. S. Steel Košice.(Zdroj: Korzár - Judita Čermáková)

Východoslovenské železiarne majú aktuálne tretieho majiteľa. Po Nežnej revolúcii košickú hutu predala vláda Vladimíra Mečiara rodine Júliusa Rezeša. „Ak by tí, ktorí podnik sprivatizovali, nechali vedenie na odborníkov, mohlo to dopadnúť inak. Všetko sa však šilo horúcou ihlou. ​​Nazval som to privatizačným mlynom. Rozdávalo sa podľa straníckych zásluh,“ vraví v rozhovore bývalý prezident RUDOLF SCHUSTER, ktorý v železiarňach dlhé roky pracoval na vedúcich pozíciách.

U. S. Steel Košice je dnes veľká téma. Americká korporácia uvažuje o predaji fabriky Číňanom. Pre Košice je huta veľmi dôležitá, keďže zamestnáva tisícky ľudí, pričom už dnes sa hovorí o možnom prepúšťaní vo fabrike. To môže mať dosah na región ako taký. Vy ste boli pri fabrike takmer od začiatku. Aký vplyv mala na región predtým?

„Košice Východoslovenské železiarne pôvodne nechceli. Proti výstavbe bola silná maďarská loby. V meste som mal za úlohu presadiť záujmy železiarní v mestskej rade. Keď som v nej vystupoval a vysvetľoval, bol som ako vojak v poli. Každý sa železiarní bál, keďže už vtedy fungovala železiareň v Ostrave. Bola zlým príkladom. Stúpla tam kriminalita, aj znečistenie ovzdušia bolo veľké. Mesto sa bálo rovnakého prípadu.“

Napriek tomu sa železiarne stavať začali. Ako bol podnik vnímaný na začiatku?

„Železiarňam v meste ruže na začiatku nekvitli. Kým sa huta stavala, nálada bola celkom iná ako po dostavaní.“

Čím to bolo?

„Železiarne sa stavali na zelenej lúke, kde dokopy nič nie je. Navyše boli problémy s pripojením vody, keďže prietok rieky Hornád v lete klesol aj na 1,5 kubíka za sekundu. Železiarne pritom z Hornádu z neďalekej štvrte Krásna nad Hornádom potrebovali odoberať minimálne 1,5 až dva kubíky vody. Práve problém s vodou bol hlavným dôvodom výstavby vodnej nádrže Ružín.“

Dnes sa zdá sa, že štát nemal ku košickým železiarňam alternatívu. Bolo to tak?

„Nie. Železiarne boli až druhou alternatívou. Najprv sa mal začať stavať hutnícky kombinát v mestskej lokalite Bočiar.“

Kedy ste prišli do železiarní?

„Bolo to v roku 1961, reálne som však nastúpil začiatkom roka 1962. Oficiálna výstavba nového hutníckeho kombinátu sa začala v januári 1960, pričom zo starých vecí, ktoré v lokalite Bočiar ostali – hutnícky kombinát sa totiž začal stavať tam -, bola iba zvarovňa rúr, ktorá pracovala dlho, až kým sa nevybudovala na Mostárni nová.“

Využili sa vôbec pôvodné haly?

„Jedine na zváranie rúr veľkého priemeru, ktorých bol nedostatok, vyrábali ich aj pre Sovietsky zväz. Vtedy sa stavali ropovody a plynovody, čiže rúr s veľkým priemerom potrebovali veľa.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Prečo chcú Číňania U. S. Steel? Môžu obísť európske clá, tvrdia odborníci

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 483
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 095
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 626
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 457
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 101
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 005
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 909
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 799
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 611
  10. Inteligencia vo všetkom 1 539

Téma: Predaj košických železiarní


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Prečo prežívame v napätí francúzske voľby

O čo pôjde v druhom kole prezidentských volieb?

KOMENTÁRE

Hľadá sa dodatočný argument pre operáciu Gaulieder II

V demokraciách odvolávajú opoziční politici (trebárs) ministra vnútra.

DOMOV

Prezident Kiska cestuje do Bratislavy vlakom

Prezident nastúpil na IC v Poprade.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop