Únia čaká, že Rusko zruší zákaz dovozu ľahkých dodávok

Clá na ľahké úžitkové vozidlá nie sú v súlade so záväzkami, ktoré Rusko prijalo v čase pristúpenia k WTO.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

BRUSEL. Európska komisia (EK) v pondelok (30. januára) v správe pre médiá pripomenula, že v minulý týždeň v piatok (27. 1.) porota Svetovej obchodnej organizácie (WTO) vyhlásila ruské antidumpingové clá, ktoré bránia vývozu talianskych a nemeckých ľahkých úžitkových vozidiel, za nezákonné.

Eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová upozornila, že Rusko musí tieto clá zrušiť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nemôže to ignorovať

Komisia privítala rozhodnutie poroty WTO, podľa ktorého Rusko nedodržalo viacero pravidiel tejto organizácie, keď v roku 2013 zaviedlo antidumpingové clá vo výške od 23 % do takmer 30 %, ktoré postihujú vývoz talianskych a nemeckých ľahkých dodávok.

Mimo EÚ sa to týka aj vozidiel rovnakého typu z Turecka. WTO upozornilo ruskú stranu, že svoje medzinárodné záväzky nemôže ignorovať.

Exekutíva EÚ upozornila, že ide len o jeden príklad z mnohých opatrení, ktoré Rusko prijalo v posledných rokoch proti vývozom z EÚ.

"Vítam veľmi jasné rozhodnutie WTO, ktorým sa odsudzuje jedno z nekalých, protekcionistických a protisúťažných opatrení, ktoré dnes v Rusku platia. Clá na ľahké úžitkové vozidlá nie sú v súlade so záväzkami, ktoré Rusko prijalo v čase pristúpenia k WTO. Tieto opatrenia sa teraz musia zrušiť," odkázala Malmströmová do Moskvy.

Zároveň vyjadrila nádej, že Rusko si bude ctiť dané medzinárodné záväzky a bezodkladne ich naplní.

Majú dva mesiace

Porota potvrdila stanovisko EÚ vo všetkých procedurálnych otázkach a uznala viaceré nezrovnalosti v ruskej analýze, ktorá viedla k zavedeniu ciel.

Pri posudzovaní účinkov údajného dumpingu ruské orgány nezohľadnili napríklad nadmernú kapacitu v domácom odvetví ľahkých úžitkových vozidiel, ktorá v tom čase predstavovala sedemnásobok objemu reálne predávaného na ruskom trhu.

Rusko má k dispozícii 60 dní na to, aby sa proti rozhodnutiu WTO odvolalo. V opačnom prípade sa od Ruska bude očakávať, že svoje antidumpingové clá na takéto vozidlá z EÚ zruší.

Ruské antidumpingové clá sa týkajú ľahkých úžitkových vozidiel s hmotnosťou 2,8 až 3,5 tony, dodávkového typu, s naftovými motormi s objemom valcov nepresahujúcim 3000 kubických centimetrov, ktoré sú určené na prepravu nákladu maximálnej hmotnosti dve tony alebo na kombinovanú prepravu nákladu a cestujúcich.

Opatrenia prijala Eurázijská hospodárska únia a v súčasnosti sa uplatňujú na dovoz do všetkých jej krajín - do Arménska, Bieloruska, Kazachstanu, Kirgizska a Ruska.

EÚ má s Ruskom aj ďalšie tri súdne spory na pôde WTO. Týkajú sa zákazu dovozu ošípaných a výrobkov z bravčového mäsa, nadmerných ciel na dovoz papiera a iných výrobkov a recyklačného poplatku pre autá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 692
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 716
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 962
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 438
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 570
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 561
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 525
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 490
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 014
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 659

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše. Boli sme u posledného grófa Šternberka

Súkromný hrad patrí takmer osemsto rokov jednému rodu.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.