Únia čaká, že Rusko zruší zákaz dovozu ľahkých dodávok

Clá na ľahké úžitkové vozidlá nie sú v súlade so záväzkami, ktoré Rusko prijalo v čase pristúpenia k WTO.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

BRUSEL. Európska komisia (EK) v pondelok (30. januára) v správe pre médiá pripomenula, že v minulý týždeň v piatok (27. 1.) porota Svetovej obchodnej organizácie (WTO) vyhlásila ruské antidumpingové clá, ktoré bránia vývozu talianskych a nemeckých ľahkých úžitkových vozidiel, za nezákonné.

Eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová upozornila, že Rusko musí tieto clá zrušiť.

Nemôže to ignorovať

Komisia privítala rozhodnutie poroty WTO, podľa ktorého Rusko nedodržalo viacero pravidiel tejto organizácie, keď v roku 2013 zaviedlo antidumpingové clá vo výške od 23 % do takmer 30 %, ktoré postihujú vývoz talianskych a nemeckých ľahkých dodávok.

Mimo EÚ sa to týka aj vozidiel rovnakého typu z Turecka. WTO upozornilo ruskú stranu, že svoje medzinárodné záväzky nemôže ignorovať.

Exekutíva EÚ upozornila, že ide len o jeden príklad z mnohých opatrení, ktoré Rusko prijalo v posledných rokoch proti vývozom z EÚ.

"Vítam veľmi jasné rozhodnutie WTO, ktorým sa odsudzuje jedno z nekalých, protekcionistických a protisúťažných opatrení, ktoré dnes v Rusku platia. Clá na ľahké úžitkové vozidlá nie sú v súlade so záväzkami, ktoré Rusko prijalo v čase pristúpenia k WTO. Tieto opatrenia sa teraz musia zrušiť," odkázala Malmströmová do Moskvy.

Zároveň vyjadrila nádej, že Rusko si bude ctiť dané medzinárodné záväzky a bezodkladne ich naplní.

Majú dva mesiace

Porota potvrdila stanovisko EÚ vo všetkých procedurálnych otázkach a uznala viaceré nezrovnalosti v ruskej analýze, ktorá viedla k zavedeniu ciel.

Pri posudzovaní účinkov údajného dumpingu ruské orgány nezohľadnili napríklad nadmernú kapacitu v domácom odvetví ľahkých úžitkových vozidiel, ktorá v tom čase predstavovala sedemnásobok objemu reálne predávaného na ruskom trhu.

Rusko má k dispozícii 60 dní na to, aby sa proti rozhodnutiu WTO odvolalo. V opačnom prípade sa od Ruska bude očakávať, že svoje antidumpingové clá na takéto vozidlá z EÚ zruší.

Ruské antidumpingové clá sa týkajú ľahkých úžitkových vozidiel s hmotnosťou 2,8 až 3,5 tony, dodávkového typu, s naftovými motormi s objemom valcov nepresahujúcim 3000 kubických centimetrov, ktoré sú určené na prepravu nákladu maximálnej hmotnosti dve tony alebo na kombinovanú prepravu nákladu a cestujúcich.

Opatrenia prijala Eurázijská hospodárska únia a v súčasnosti sa uplatňujú na dovoz do všetkých jej krajín - do Arménska, Bieloruska, Kazachstanu, Kirgizska a Ruska.

EÚ má s Ruskom aj ďalšie tri súdne spory na pôde WTO. Týkajú sa zákazu dovozu ošípaných a výrobkov z bravčového mäsa, nadmerných ciel na dovoz papiera a iných výrobkov a recyklačného poplatku pre autá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.