SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Máme aj transparentné firmy. V prvej desiatke však iba jednu

Slovenský Dopravný podnik Bratislava sa v rebríčku transparentnosti umiestnil na prvých priečkach, podľa mimovládky to však nestačí.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Ako veľmi sú transparentné firmy, ktoré ovláda samospráva? Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko (TIS) spolu s ďalšími organizáciami analyzovala spolu 36 spoločností zo Slovenska, Maďarska, Česka a Poľska. Z každej krajiny preverili fungovanie deviatich firiem.

Zamerali sa na firmy, ktoré stopercentne vlastnilo mesto a ich obrat prevyšoval štyri milióny eur.

Najotvorenejší prístup organizácie zaznamenali v českom Dopravnom podniku hlavného mesta Prahy, na druhom mieste sa ocitla maďarská odpadová spoločnosť FKF z Budapešti.

Skryť Vypnúť reklamu

Tretie miesto v rebríčku obsadil slovenský Dopravný podnik Bratislava. Bratislavský dopravný podnik je jedinou slovenskou mestskou firmou v prvej desiatke.

Hospodária s miliónmi

Najhoršie hodnotenie zo slovenských podnikov dostali Nitrianske komunálne služby, podľa TIS podnik výrazne zaostáva za ostatnými porovnateľnými firmami, ako napríklad Technické služby mesta Prešov.

„Otvorenosť mestských spoločností v krajinách V4 voči verejnej kontrole nie je vysoká,“ konštatuje mimovládna organizácia. Všetkých 36 hodnotených firiem dosiahlo totiž len 34-percentné skóre transparentnosti.

České hodnotené firmy obišli najlepšie, v priemere dosiahli vyše 41-percentné skóre, maďarské spoločnosti dosiahli v priemere viac ako 40-percentné skóre. Naopak, najmenej otvorené firmy sú podľa analýzy poľské, v priemere dosiahli 24-percentné skóre.

Skryť Vypnúť reklamu

„Slovenské mestské firmy najviac zaostávajú za kolegami z regiónu v oblastiach prístupu k informáciám a verejného obstarávania,“ píše TIS v analýze.

Podľa mimovládnej organizácie maďarské a české firmy častejšie poskytujú prehľadný zoznam kľúčových dokumentov či návod na podávanie infožiadostí, problémy nemajú ani so zverejňovaním ročných plánov pri verejných obstarávaniach.

„Naopak, o čosi lepšie vychádzajú naše spoločnosti z porovnania oblastí predaja a prenájmu majetku a etickej infraštruktúry. Silnou stránkou slovenských mestských spoločností oproti kolegom z Maďarska a Poľska je aj povinné zverejňovanie detailov o uzatvorených zmluvách,“ hovorí Michal Piško, projektový koordinátor TIS.

Prečo je otvorenosť verejných podnikov dôležitá? Transparency v roku 2015 zaradila do rebríčka transparentnosti verejných firiem 81 významným štátnych, mestských župných spoločností.

Skryť Vypnúť reklamu

Len tieto firmy hospodária približne s 9,5 miliardy eur ročne. V prípade deviatich mestských firiem ide približne o 380 miliónov eur.

Ukazuje, ako žiadať informácie

Dopravný podnik Bratislava si vyslúžil celkové hodnotenie 54,17 percenta, hodnotených bolo pritom desať oblastí.

Najviac – po desať percent – získala firma, ktorej jediným akcionárom je hlavné mesto SR Bratislava, za prístup k informáciám a v oblasti dotácií a sponzoringu.

Podnik má podľa neziskovej organizácie jednoduchý prístup k informáciám - napríklad o histórii firmy, organizačnej štruktúre či aktualitách, takisto sa možno ľahko dostať k informáciám o verejných obstarávaniach, zverejňovaných zmluvách či výročných správach.

Podnik navyše podrobne na svojom webe opisuje, ako podať infožiadosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravný podnik Bratislava si, naopak, najhoršie hodnotenie vyslúžil v kategóriách výkonnostné kritériá (0 percent), výberové konania (0 percent) a informácie o manažmente (1,67 percenta).

„Plány výkonnostných kritérií, ako sú tržby, zisk, počet zákazníkov, dochvíľnosť spojov a podobne, firma na stránke nezverejňuje, rovnako nezverejňuje ani ich spätné plnenie,“ hodnotí v analýze Piško.

„Bez týchto informácií je však len veľmi ťažko posúdiť efektívnosť manažmentu,“ dodáva.

Rovnako má nedostatky podnik aj v oblasti informácií o manažmente, keď ich zverejňuje len vo veľmi obmedzenej miere.

Napríklad mená členov predstavenstva či dozornej rady je možné na stránke nájsť, no chýbajú životopisy alebo kontaktné údaje.

Koľko zarábajú, často nezverejňujú

Čo by sa muselo stať, aby boli firmy otvorenejšie, a teda aj viac kontrolovanejšie z pohľadu verejnosti, zhrnula mimovládna organizácia v niekoľkých bodoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi hlavné opatrenia patrí napríklad zverejňovanie výročných správ vrátane súvahy a výkazu ziskov a strát, závery auditov či plánov výkonnostných kritérií a ich spätné vyhodnocovanie.

Doplniť by si mestské podniky mali aj životopisy členov výkonného manažmentu a orgánov spoločnosti, ako aj údaje o ich platoch či ďalších benefitoch.

Rovnako je dôležité, aby firmy zverejňovali informácie o vlastníckych štruktúrach a podieloch akcionárov, ale aj údaje o dotáciách, či už z prostriedkov samotného mesta, štátneho rozpočtu, alebo z fondov Únie.

Zlepšiť by sa malo aj zverejňovanie oznámení a výsledkov verejných obstarávaní, podniky by si mali podľa neziskovej organizácie vypracovať napríklad aj protikorupčný program či pravidlá prijímania zamestnancov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 560
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 759
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 150
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 456
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 506
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 255
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 820
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 780
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 651
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 698
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA EVY BORUŠOVIČOVEJ

Očkovanie ako rýchlotest racionality

Ilustračné foto.

Dnes sa menej bojuje oceľou a viac dezinformáciami. A vakcínami.

9. apr
Koronavírus na Slovensku: Testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

7 h
Adolf Eichmann pred súdom.

Eichmannov súd sledoval celý svet.

23 h
Šéf cestovnej kancelárie Firo-tour Marcel Siekel

O biznise v cestovnom ruchu.

8. apr

Neprehliadnite tiež

Traktor na poli v blízkosti Trnavy.

Poľnohospodári začali na juhozápade pociťovať mierne sucho.

2 h
Ilustračné foto.

V prvom štvrťroku zbankrotovalo 1 250 obyvateľov Slovenska.

3 h
Chorvátsko spustilo propagačnú kampaň Dovolenka, akú si zaslúžite. Chce zaplniť doteraz prázdne pláže.

Očkovanie zamestnancov v oblasti cestovného ruchu má absolútnu prioritu.

19 h
Na snímke prvé nabíjanie elektrovozidiel pomocou GridBooster systému - prvej rýchlo nabíjacej stanice v strednej a východnej Európe v Bratislave.

Ekologizácia dopravného sektora je kľúčová na dosiahnutie klimatických cieľov.

10. apr