Brexit bez dohody na Slovensku pocítime, tvrdí Sulík

Sulík uviedol, že ak nedôjde k dohode a na autá bude clo, zdražejú, menej ľudí ich bude kupovať a tak ich aj na Slovensku vyrobíme menej.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME-Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Po slovách britskej premiérky Theresy May o podmienkach vystúpenia z EÚ netreba k situácii pristupovať s nejakou hystériou či predčasnými závermi.

Politické špičky avizovali, že nedochádza k absolútnemu odlúčeniu medzi Veľkou Britániou a zvyškom Európskej únie. Treba iba nanovo nastaviť dohody a mechanizmy spolupráce.

Jednotlivé záujmy

V diskusii Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) - Sobotné dialógy na Rádiu Slovensko to konštatoval štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Lukáš Parízek (SNS). Reagoval tak na vyhlásenie Mayovej, že jej krajina plánuje jasný odchod z Európskej únie a nezvolí si niečo, čo by znamenalo, že bude napoly dnu, napoly vonku.

Predseda zahraničného výboru NR SR František Šebej (Most-Híd) v relácii uviedol, že neexistuje čosi ako záujem EÚ, no existuje sumár záujmov členských krajín.

Každý aktér, ktorý zasadá v dvadsaťsedmičke, musí podľa Šebeja uvažovať, čo je dobré aj preňho. Aj my musíme uvažovať, aký vzťah s Veľkou Britániou by sme po skončení rokovaní chceli mať.

Tvrdý brexit, teda odchod zo spoločného trhu, nie je podľa Šebeja v záujme Veľkej Británie a určite ani nás.
Poslanec Európskeho parlamentu a predseda strany SaS Richard Sulík uviedol, že vyhlásenie o odchode zo spoločného trhu je dôsledná voľba.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bilancia 2016: Automobilky mali na dosah nový rekord

Mimo spoločný trh

Ak by totiž Veľká Británia chcela ostať v spoločnom trhu, Európska únia má jasné podmienky, a síce Británia by musela akceptovať migrantov, rozhodnutia európskych súdov, platiť miliardy eur do rozpočtu, zároveň by však už neboli pri rokovacom stole.

Je teda podľa Sulíka logické, že opustia spoločný trh, aby nemuseli prispievať do rozpočtu bez možnosti rozhodovania. Ako dodal, odchod zo spoločného trhu však neznamená, že Veľká Británia už nič nevyvezie do EÚ a únia nič nevyvezie do Veľkej Británie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štátne Cargo rokuje, že by z Nitry vyvážalo Land Rover

Dôsledky pre Slovákov

Znamená to, že si navzájom budú účtovať clá. Dopad bude podľa Sulíka pre Slovensko citeľný, lebo do Veľkej Británie vyvážame autá za dve miliardy eur.

Sulík uviedol, že ak nedôjde k rozumnej dohode a na autá bude 10-percentné clo, logicky teda budú vo Veľkej Británii tieto autá drahšie.

Následne si ich menej ľudí kúpi, na Slovensku vyrobíme menej áut, a teda bude na výrobu potrebných menej ľudí. V záujme Slovenska bude podľa Sulíka urobiť s Veľkou Britániou dohodu o voľnom obchode. Ak dôjde k dohode o voľnom obchode, nebude nás to bolieť.
Relácia sa venovala aj postaveniu Slovákov vo Veľkej Británii.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Automobilky opäť prekročili miliónovú hranicu

Parízek uviedol, že obavy ľudí, ktorí v súčasnosti žijú a pracujú vo Veľkej Británii, o návrate z Británie sú predčasné. Média sa podľa neho často snažia vyhrotiť situáciu. Rovnako predčasné je podľa neho hodnotiť, či bude ťažší prístup pre ľudí, ktorí do Británie budú v budúcnosti chcieť ísť.

Sulík súhlasil a uviedol, že odchod Veľkej Británie z EÚ neznamená, že Slovákov, ktorí momentálne žijú v Británie, začnú vyhosťovať. Brexit nebude podľa neho retroaktívny a ľudia, ktorí tam sú, tam budú môcť žiť ďalej.

Hlas rozumu

Šebej v sobotu zároveň uviedol, že ak sa bavíme o odchode Veľkej Británie z EÚ, bavíme sa okrem ciel aj o britskom mozgu a ideovom britskom vklade. Jeden z významných aspektov je podľa neho napríklad to, že hlas Británie tradične bol hlas racionality, rozumu a protrhového rozmýšľania.

Británia má podľa neho aj druh geopolitického myslenia, ktorý bude chýbať. Ako uviedol, Británia bude politicky chýbať pri spoločnom stole, nielen pri trhu. Ak sa zároveň rozprávame o bezpečnosti Európskej únie, bez armády Veľkej Británie sú podľa Šebeja úvahy o spoločnej európskej armáde oklieštené o dominantnú časť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 454
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 688
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 269
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 388
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 326
  8. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 310
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 912
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898

Téma: RTVS


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.