Brexit bez dohody na Slovensku pocítime, tvrdí Sulík

Sulík uviedol, že ak nedôjde k dohode a na autá bude clo, zdražejú, menej ľudí ich bude kupovať a tak ich aj na Slovensku vyrobíme menej.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME-Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Po slovách britskej premiérky Theresy May o podmienkach vystúpenia z EÚ netreba k situácii pristupovať s nejakou hystériou či predčasnými závermi.

Politické špičky avizovali, že nedochádza k absolútnemu odlúčeniu medzi Veľkou Britániou a zvyškom Európskej únie. Treba iba nanovo nastaviť dohody a mechanizmy spolupráce.

Jednotlivé záujmy

V diskusii Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) - Sobotné dialógy na Rádiu Slovensko to konštatoval štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Lukáš Parízek (SNS). Reagoval tak na vyhlásenie Mayovej, že jej krajina plánuje jasný odchod z Európskej únie a nezvolí si niečo, čo by znamenalo, že bude napoly dnu, napoly vonku.

Predseda zahraničného výboru NR SR František Šebej (Most-Híd) v relácii uviedol, že neexistuje čosi ako záujem EÚ, no existuje sumár záujmov členských krajín.

Každý aktér, ktorý zasadá v dvadsaťsedmičke, musí podľa Šebeja uvažovať, čo je dobré aj preňho. Aj my musíme uvažovať, aký vzťah s Veľkou Britániou by sme po skončení rokovaní chceli mať.

Tvrdý brexit, teda odchod zo spoločného trhu, nie je podľa Šebeja v záujme Veľkej Británie a určite ani nás.
Poslanec Európskeho parlamentu a predseda strany SaS Richard Sulík uviedol, že vyhlásenie o odchode zo spoločného trhu je dôsledná voľba.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bilancia 2016: Automobilky mali na dosah nový rekord

Mimo spoločný trh

Ak by totiž Veľká Británia chcela ostať v spoločnom trhu, Európska únia má jasné podmienky, a síce Británia by musela akceptovať migrantov, rozhodnutia európskych súdov, platiť miliardy eur do rozpočtu, zároveň by však už neboli pri rokovacom stole.

Je teda podľa Sulíka logické, že opustia spoločný trh, aby nemuseli prispievať do rozpočtu bez možnosti rozhodovania. Ako dodal, odchod zo spoločného trhu však neznamená, že Veľká Británia už nič nevyvezie do EÚ a únia nič nevyvezie do Veľkej Británie.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štátne Cargo rokuje, že by z Nitry vyvážalo Land Rover

Dôsledky pre Slovákov

Znamená to, že si navzájom budú účtovať clá. Dopad bude podľa Sulíka pre Slovensko citeľný, lebo do Veľkej Británie vyvážame autá za dve miliardy eur.

Sulík uviedol, že ak nedôjde k rozumnej dohode a na autá bude 10-percentné clo, logicky teda budú vo Veľkej Británii tieto autá drahšie.

Následne si ich menej ľudí kúpi, na Slovensku vyrobíme menej áut, a teda bude na výrobu potrebných menej ľudí. V záujme Slovenska bude podľa Sulíka urobiť s Veľkou Britániou dohodu o voľnom obchode. Ak dôjde k dohode o voľnom obchode, nebude nás to bolieť.
Relácia sa venovala aj postaveniu Slovákov vo Veľkej Británii.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Automobilky opäť prekročili miliónovú hranicu

Parízek uviedol, že obavy ľudí, ktorí v súčasnosti žijú a pracujú vo Veľkej Británii, o návrate z Británie sú predčasné. Média sa podľa neho často snažia vyhrotiť situáciu. Rovnako predčasné je podľa neho hodnotiť, či bude ťažší prístup pre ľudí, ktorí do Británie budú v budúcnosti chcieť ísť.

Sulík súhlasil a uviedol, že odchod Veľkej Británie z EÚ neznamená, že Slovákov, ktorí momentálne žijú v Británie, začnú vyhosťovať. Brexit nebude podľa neho retroaktívny a ľudia, ktorí tam sú, tam budú môcť žiť ďalej.

Hlas rozumu

Šebej v sobotu zároveň uviedol, že ak sa bavíme o odchode Veľkej Británie z EÚ, bavíme sa okrem ciel aj o britskom mozgu a ideovom britskom vklade. Jeden z významných aspektov je podľa neho napríklad to, že hlas Británie tradične bol hlas racionality, rozumu a protrhového rozmýšľania.

Británia má podľa neho aj druh geopolitického myslenia, ktorý bude chýbať. Ako uviedol, Británia bude politicky chýbať pri spoločnom stole, nielen pri trhu. Ak sa zároveň rozprávame o bezpečnosti Európskej únie, bez armády Veľkej Británie sú podľa Šebeja úvahy o spoločnej európskej armáde oklieštené o dominantnú časť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 829
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 483
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 364
  4. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 103
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 080
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 955
  7. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 864
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 844
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 679
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892

Téma: RTVS


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

ŠPORT

Goffin šokoval Federera, postúpil do finále na Turnaji majstrov

Jeho súper vzíde z duelu medzi Dimitrovom a Sockom.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.