Štát sa háda s RegioJetom, kto má uvoľniť trasu do Košíc

Súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami končí koncom januára. Svoje rozhodnutie oznámil začiatkom roka.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Boj medzi štátom a RegioJetom, ktorý koncom januára odchádza z trasy Bratislava - Košice, sa začína vyostrovať. Nasadenie náhradných štátnych vlakov po žltých expresoch je podľa ministerstva dopravy ohrozené.

RegioJet totiž podľa ministerstva odmieta uvoľniť trate, na ktorých doteraz vozil cestujúcich do Košíc. Žlté expresy na linke medzi Bratislavou a Košicami na trati končia koncom januára.

V pondelok podvečer ministerstvo dopravy poslalo tlačovú správu, podľa ktorej RegioJet na hlavnej železničnej nesplní svoj sľub, ktorý jeho majiteľ Radim Jančura dal ministrovi dopravy Arpádovi Érsekovi (Most-Híd). Jančura minulý týždeň v relácii RTVS Z prvej ruky Érsekovi sľúbil, že nebude pri svojom odchode robiť prieky.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto jednaním vydierať a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ vyhlásil Érsek.

Prečítajte si tiež: Danko kritizoval Počiatka za IC-čká a potupu štátneho vlakového dopravcu

ZSSK sa chcela rozširovať

Svoje rozhodnutie RegioJet oznámil v pondelok popoludní štátnemu správcovi tratí. V liste oznámil, že odmieta zrušiť objednávku trás, v ktorých dnes jazdia vlaky súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami a ktoré od februára zastavuje.

„Kvôli tomu nebude možné zaviesť štátne IC vlaky v týchto časoch,“ napísalo ministerstvo dopravy. RegioJet na linke Bratislava - Košice má tri páry vlakov. Z Bratislavy do Košíc odchádzajú o 5.33, 11.33 a 17.33. Z Košíc do Bratislavy o 5.16, 11.16 a 17.16.

Tieto isté časy chcela aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Tá dnes prevádzkuje dva páry IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Jeden odchádza dopoludnia a druhý popoludní.

V pondelok podvečer ZSSK potvrdila, že o trasy RegioJetu požiadala a rada by ich využila, no v súčasnej neistote nemá možnosť konkrétne plánovať.

Zostaviť alternatívny cestovný poriadok podľa jej šéfa Filipa Hlubockého je oveľa náročnejšie než prevziať trasy. V hre je aj prípadný odchod o niekoľko minút skôr alebo neskôr, no je veľmi náročné ho nastaviť, keďže dochádza ku kolíziám v staniciach aj s inými spojmi.

„V prípade zmien je ZSSK pripravená okamžite reagovať na vzniknutú situáciu tak, aby neutrpela kvalita cestovania z ktorejkoľvek stanice. O prípadnom novom nastavení budeme informovať v najbližších dňoch a týždňoch,“ konštatoval obchodný riaditeľ ZSSK Karol Martinček.

Štátne IC vlaky začali jazdiť opätovne v polovici decembra. Stalo sa to po tom, čo do vedenia ZSSK nastúpilo nové vedenie. Štátny osobný dopravca spadá do portfólia koaličnej SNS.

Ešte vlani v januári štátne IC vlaky sa zastavili. Rozhodol o tom exminister dopravy Ján Počiatek (Smer), ktorý ich zrušil pre stratu. Za to ho šéf SNS Andrej Danko v televízii TA3 skritizoval.

RegioJet oponuje

RegioJet však oponuje. Stanovisko ministerstva podľa RegioJetu nie je pravdivé. RegioJet nechce žiadnym spôsobom blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasu z Bratislavu do Košíc.

„Ešte minulý týždeň sme správcovi infraštruktúry ŽSR posielali list, v ktorom sme požiadali o zrušenie pridelenej dopravnej cesty na všetkých šesť spojov medzi Bratislavou a Košicami,“ vraví Martin Žarnovický z oddelenia PR a komunikácie RegioJetu.

Tieto spoje môže podľa RegioJetu okamžite po ich odchode prevziať štátna Železničná spoločnosť. „Z cestujúcich určite nechceme robiť rukojemníkov, máme záujem, aby sa ich náš odchod dotkol v čo najmenšej možnej miere,“ konštatoval Žarnovický.

Jediná časť trasy, kde si dopravca kapacitu objednáva naďalej je pri poobedňajšom spoji medzi Žilinou a Košicami. V tomto čase plánuje dopravca na východné Slovensko predĺžiť vlak z Prahy, ktorý aktuálne končí na strednom Slovensku v Martine. „Týmto riešením tak budeme medzi Českou republikou a Košicami aj naďalej ponúkať tri vlakové spoje denne. Doteraz museli cestujúci medzi jednotlivými vlakmi prestupovať,“ dodal Žarnovický.

Na ťahu je štátna firma, tvrdí dopravca

Na ťahu podľa RegioJetu je štátna ZSSK. Tá podľa dopravcu musí rokovať s RegioJetom o prevzatí konkrétnej trasy.

„RegioJet nechce brániť rozšíreniu počtu spojov ZSSK. Opakovane vyjadrujeme smerom k ZSSK a ŽSR našu pripravenosť o tejto veci ihneď začať rokovania,“ dodal RegioJet.

RegioJet oznámil svoj nečakaný koniec začiatkom januára. Impulzom bolo opätovné znovuzavedenie štátnych IC vlakov. Hlavným dôvodom však boli vlaky zadarmo, ktoré zaviedla ešte druhá vláda Roberta Fica (Smer).

Jančura chcel, aby štát aj súkromným aj štátnym IC vlakom preplácal časť zo sociálnych zliav. Ministerstvo to odmietlo. Navýšilo by to podľa neho rozpočet ministerstva.

Prečítajte si tiež: Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 932
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 12 849
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 9 775
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 575
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 564
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 333
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 433

Téma: Árpád Érsek


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Vlaky, Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kocian: Funkcionári mi dávali odporúčania, kto má hrať. Mali však smolu

Žilinská cesta je normálna, tvrdí Kocian.

Dnes píše Elena Eleková

A čo my sme nemali deti?

Prečo to lekárkam, ktoré sú aj matkami, neuľahčiť.

Neprehliadnite tiež

Zemiaky koncom roka zdražejú, je ich málo

Cenovky na Slovensku ovplyvňujú najmä zahraniční pestovatelia.

Identifikačné látky v palivách majú znížiť daňové úniky, tvrdí Kažimír

Opoziční poslanci tvrdia, že novela by si pri predložení do parlamentu vyžadovala hlbšie analýzy.

Čínske burzy vo štvrtok výrazne oslabili

Čínskym akciám sa darí menej než ostatným akciovým trhom v Ázii.

Obchodníci v Európe mali obrať daňové úrady o viac ako päťdesiat miliárd

Podľa analýzy obchodníci vo viacerých európskych krajinách niekoľko rokov manipulovali transakcie

Cyperská letecká firma Cobalt zrušila všetky lety

Hlavným partnerom cyperského dopravcu je čínska spoločnosť Avic Joy Air.