SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Štát sa háda s RegioJetom, kto má uvoľniť trasu do Košíc

Súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami končí koncom januára. Svoje rozhodnutie oznámil začiatkom roka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Boj medzi štátom a RegioJetom, ktorý koncom januára odchádza z trasy Bratislava - Košice, sa začína vyostrovať. Nasadenie náhradných štátnych vlakov po žltých expresoch je podľa ministerstva dopravy ohrozené.

RegioJet totiž podľa ministerstva odmieta uvoľniť trate, na ktorých doteraz vozil cestujúcich do Košíc. Žlté expresy na linke medzi Bratislavou a Košicami na trati končia koncom januára.

V pondelok podvečer ministerstvo dopravy poslalo tlačovú správu, podľa ktorej RegioJet na hlavnej železničnej nesplní svoj sľub, ktorý jeho majiteľ Radim Jančura dal ministrovi dopravy Arpádovi Érsekovi (Most-Híd). Jančura minulý týždeň v relácii RTVS Z prvej ruky Érsekovi sľúbil, že nebude pri svojom odchode robiť prieky.

Skryť Vypnúť reklamu

„Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto jednaním vydierať a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ vyhlásil Érsek.

Prečítajte si tiež: Danko kritizoval Počiatka za IC-čká a potupu štátneho vlakového dopravcu Čítajte 

ZSSK sa chcela rozširovať

Svoje rozhodnutie RegioJet oznámil v pondelok popoludní štátnemu správcovi tratí. V liste oznámil, že odmieta zrušiť objednávku trás, v ktorých dnes jazdia vlaky súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami a ktoré od februára zastavuje.

„Kvôli tomu nebude možné zaviesť štátne IC vlaky v týchto časoch,“ napísalo ministerstvo dopravy. RegioJet na linke Bratislava - Košice má tri páry vlakov. Z Bratislavy do Košíc odchádzajú o 5.33, 11.33 a 17.33. Z Košíc do Bratislavy o 5.16, 11.16 a 17.16.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto isté časy chcela aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Tá dnes prevádzkuje dva páry IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Jeden odchádza dopoludnia a druhý popoludní.

V pondelok podvečer ZSSK potvrdila, že o trasy RegioJetu požiadala a rada by ich využila, no v súčasnej neistote nemá možnosť konkrétne plánovať.

Zostaviť alternatívny cestovný poriadok podľa jej šéfa Filipa Hlubockého je oveľa náročnejšie než prevziať trasy. V hre je aj prípadný odchod o niekoľko minút skôr alebo neskôr, no je veľmi náročné ho nastaviť, keďže dochádza ku kolíziám v staniciach aj s inými spojmi.

„V prípade zmien je ZSSK pripravená okamžite reagovať na vzniknutú situáciu tak, aby neutrpela kvalita cestovania z ktorejkoľvek stanice. O prípadnom novom nastavení budeme informovať v najbližších dňoch a týždňoch,“ konštatoval obchodný riaditeľ ZSSK Karol Martinček.

Skryť Vypnúť reklamu

Štátne IC vlaky začali jazdiť opätovne v polovici decembra. Stalo sa to po tom, čo do vedenia ZSSK nastúpilo nové vedenie. Štátny osobný dopravca spadá do portfólia koaličnej SNS.

Ešte vlani v januári štátne IC vlaky sa zastavili. Rozhodol o tom exminister dopravy Ján Počiatek (Smer), ktorý ich zrušil pre stratu. Za to ho šéf SNS Andrej Danko v televízii TA3 skritizoval.

RegioJet oponuje

RegioJet však oponuje. Stanovisko ministerstva podľa RegioJetu nie je pravdivé. RegioJet nechce žiadnym spôsobom blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasu z Bratislavu do Košíc.

„Ešte minulý týždeň sme správcovi infraštruktúry ŽSR posielali list, v ktorom sme požiadali o zrušenie pridelenej dopravnej cesty na všetkých šesť spojov medzi Bratislavou a Košicami,“ vraví Martin Žarnovický z oddelenia PR a komunikácie RegioJetu.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto spoje môže podľa RegioJetu okamžite po ich odchode prevziať štátna Železničná spoločnosť. „Z cestujúcich určite nechceme robiť rukojemníkov, máme záujem, aby sa ich náš odchod dotkol v čo najmenšej možnej miere,“ konštatoval Žarnovický.

Jediná časť trasy, kde si dopravca kapacitu objednáva naďalej je pri poobedňajšom spoji medzi Žilinou a Košicami. V tomto čase plánuje dopravca na východné Slovensko predĺžiť vlak z Prahy, ktorý aktuálne končí na strednom Slovensku v Martine. „Týmto riešením tak budeme medzi Českou republikou a Košicami aj naďalej ponúkať tri vlakové spoje denne. Doteraz museli cestujúci medzi jednotlivými vlakmi prestupovať,“ dodal Žarnovický.

Na ťahu je štátna firma, tvrdí dopravca

Na ťahu podľa RegioJetu je štátna ZSSK. Tá podľa dopravcu musí rokovať s RegioJetom o prevzatí konkrétnej trasy.

Skryť Vypnúť reklamu

„RegioJet nechce brániť rozšíreniu počtu spojov ZSSK. Opakovane vyjadrujeme smerom k ZSSK a ŽSR našu pripravenosť o tejto veci ihneď začať rokovania,“ dodal RegioJet.

RegioJet oznámil svoj nečakaný koniec začiatkom januára. Impulzom bolo opätovné znovuzavedenie štátnych IC vlakov. Hlavným dôvodom však boli vlaky zadarmo, ktoré zaviedla ešte druhá vláda Roberta Fica (Smer).

Jančura chcel, aby štát aj súkromným aj štátnym IC vlakom preplácal časť zo sociálnych zliav. Ministerstvo to odmietlo. Navýšilo by to podľa neho rozpočet ministerstva.

Prečítajte si tiež: Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 255
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 699
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 748
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 652
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 717
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 256
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 225
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 084
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 971
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 724
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železničná spoločnosť Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Diaľnice, Árpád Érsek
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.
ČESKÝ ZÁPISNÍK

Keď sa Česko riadi ako firma. Krachujúca

Babiš musí ísť prosiť do Senátu. Piráti mu pokazili predvolebnú hru s daňami.

Jindřich Šídlo.
Novak Djokovič a tréner Marián Vajda.
Stĺpček Osmelené

Aj pápež by mohol byť na titulke Vogue

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.