Štát sa háda s RegioJetom, kto má uvoľniť trasu do Košíc

Súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami končí koncom januára. Svoje rozhodnutie oznámil začiatkom roka.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Boj medzi štátom a RegioJetom, ktorý koncom januára odchádza z trasy Bratislava - Košice, sa začína vyostrovať. Nasadenie náhradných štátnych vlakov po žltých expresoch je podľa ministerstva dopravy ohrozené.

RegioJet totiž podľa ministerstva odmieta uvoľniť trate, na ktorých doteraz vozil cestujúcich do Košíc. Žlté expresy na linke medzi Bratislavou a Košicami na trati končia koncom januára.

V pondelok podvečer ministerstvo dopravy poslalo tlačovú správu, podľa ktorej RegioJet na hlavnej železničnej nesplní svoj sľub, ktorý jeho majiteľ Radim Jančura dal ministrovi dopravy Arpádovi Érsekovi (Most-Híd). Jančura minulý týždeň v relácii RTVS Z prvej ruky Érsekovi sľúbil, že nebude pri svojom odchode robiť prieky.

„Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto jednaním vydierať a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ vyhlásil Érsek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Danko kritizoval Počiatka za IC-čká a potupu štátneho vlakového dopravcu

ZSSK sa chcela rozširovať

Svoje rozhodnutie RegioJet oznámil v pondelok popoludní štátnemu správcovi tratí. V liste oznámil, že odmieta zrušiť objednávku trás, v ktorých dnes jazdia vlaky súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami a ktoré od februára zastavuje.

„Kvôli tomu nebude možné zaviesť štátne IC vlaky v týchto časoch,“ napísalo ministerstvo dopravy. RegioJet na linke Bratislava - Košice má tri páry vlakov. Z Bratislavy do Košíc odchádzajú o 5.33, 11.33 a 17.33. Z Košíc do Bratislavy o 5.16, 11.16 a 17.16.

Tieto isté časy chcela aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Tá dnes prevádzkuje dva páry IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Jeden odchádza dopoludnia a druhý popoludní.

V pondelok podvečer ZSSK potvrdila, že o trasy RegioJetu požiadala a rada by ich využila, no v súčasnej neistote nemá možnosť konkrétne plánovať.

Zostaviť alternatívny cestovný poriadok podľa jej šéfa Filipa Hlubockého je oveľa náročnejšie než prevziať trasy. V hre je aj prípadný odchod o niekoľko minút skôr alebo neskôr, no je veľmi náročné ho nastaviť, keďže dochádza ku kolíziám v staniciach aj s inými spojmi.

„V prípade zmien je ZSSK pripravená okamžite reagovať na vzniknutú situáciu tak, aby neutrpela kvalita cestovania z ktorejkoľvek stanice. O prípadnom novom nastavení budeme informovať v najbližších dňoch a týždňoch,“ konštatoval obchodný riaditeľ ZSSK Karol Martinček.

Štátne IC vlaky začali jazdiť opätovne v polovici decembra. Stalo sa to po tom, čo do vedenia ZSSK nastúpilo nové vedenie. Štátny osobný dopravca spadá do portfólia koaličnej SNS.

Ešte vlani v januári štátne IC vlaky sa zastavili. Rozhodol o tom exminister dopravy Ján Počiatek (Smer), ktorý ich zrušil pre stratu. Za to ho šéf SNS Andrej Danko v televízii TA3 skritizoval.

RegioJet oponuje

RegioJet však oponuje. Stanovisko ministerstva podľa RegioJetu nie je pravdivé. RegioJet nechce žiadnym spôsobom blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasu z Bratislavu do Košíc.

„Ešte minulý týždeň sme správcovi infraštruktúry ŽSR posielali list, v ktorom sme požiadali o zrušenie pridelenej dopravnej cesty na všetkých šesť spojov medzi Bratislavou a Košicami,“ vraví Martin Žarnovický z oddelenia PR a komunikácie RegioJetu.

Tieto spoje môže podľa RegioJetu okamžite po ich odchode prevziať štátna Železničná spoločnosť. „Z cestujúcich určite nechceme robiť rukojemníkov, máme záujem, aby sa ich náš odchod dotkol v čo najmenšej možnej miere,“ konštatoval Žarnovický.

Jediná časť trasy, kde si dopravca kapacitu objednáva naďalej je pri poobedňajšom spoji medzi Žilinou a Košicami. V tomto čase plánuje dopravca na východné Slovensko predĺžiť vlak z Prahy, ktorý aktuálne končí na strednom Slovensku v Martine. „Týmto riešením tak budeme medzi Českou republikou a Košicami aj naďalej ponúkať tri vlakové spoje denne. Doteraz museli cestujúci medzi jednotlivými vlakmi prestupovať,“ dodal Žarnovický.

Na ťahu je štátna firma, tvrdí dopravca

Na ťahu podľa RegioJetu je štátna ZSSK. Tá podľa dopravcu musí rokovať s RegioJetom o prevzatí konkrétnej trasy.

„RegioJet nechce brániť rozšíreniu počtu spojov ZSSK. Opakovane vyjadrujeme smerom k ZSSK a ŽSR našu pripravenosť o tejto veci ihneď začať rokovania,“ dodal RegioJet.

RegioJet oznámil svoj nečakaný koniec začiatkom januára. Impulzom bolo opätovné znovuzavedenie štátnych IC vlakov. Hlavným dôvodom však boli vlaky zadarmo, ktoré zaviedla ešte druhá vláda Roberta Fica (Smer).

Jančura chcel, aby štát aj súkromným aj štátnym IC vlakom preplácal časť zo sociálnych zliav. Ministerstvo to odmietlo. Navýšilo by to podľa neho rozpočet ministerstva.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.