Štát sa háda s RegioJetom, kto má uvoľniť trasu do Košíc

Súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami končí koncom januára. Svoje rozhodnutie oznámil začiatkom roka.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Boj medzi štátom a RegioJetom, ktorý koncom januára odchádza z trasy Bratislava - Košice, sa začína vyostrovať. Nasadenie náhradných štátnych vlakov po žltých expresoch je podľa ministerstva dopravy ohrozené.

RegioJet totiž podľa ministerstva odmieta uvoľniť trate, na ktorých doteraz vozil cestujúcich do Košíc. Žlté expresy na linke medzi Bratislavou a Košicami na trati končia koncom januára.

V pondelok podvečer ministerstvo dopravy poslalo tlačovú správu, podľa ktorej RegioJet na hlavnej železničnej nesplní svoj sľub, ktorý jeho majiteľ Radim Jančura dal ministrovi dopravy Arpádovi Érsekovi (Most-Híd). Jančura minulý týždeň v relácii RTVS Z prvej ruky Érsekovi sľúbil, že nebude pri svojom odchode robiť prieky.

„Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto jednaním vydierať a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ vyhlásil Érsek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Danko kritizoval Počiatka za IC-čká a potupu štátneho vlakového dopravcu

ZSSK sa chcela rozširovať

Svoje rozhodnutie RegioJet oznámil v pondelok popoludní štátnemu správcovi tratí. V liste oznámil, že odmieta zrušiť objednávku trás, v ktorých dnes jazdia vlaky súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami a ktoré od februára zastavuje.

„Kvôli tomu nebude možné zaviesť štátne IC vlaky v týchto časoch,“ napísalo ministerstvo dopravy. RegioJet na linke Bratislava - Košice má tri páry vlakov. Z Bratislavy do Košíc odchádzajú o 5.33, 11.33 a 17.33. Z Košíc do Bratislavy o 5.16, 11.16 a 17.16.

Tieto isté časy chcela aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Tá dnes prevádzkuje dva páry IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Jeden odchádza dopoludnia a druhý popoludní.

V pondelok podvečer ZSSK potvrdila, že o trasy RegioJetu požiadala a rada by ich využila, no v súčasnej neistote nemá možnosť konkrétne plánovať.

Zostaviť alternatívny cestovný poriadok podľa jej šéfa Filipa Hlubockého je oveľa náročnejšie než prevziať trasy. V hre je aj prípadný odchod o niekoľko minút skôr alebo neskôr, no je veľmi náročné ho nastaviť, keďže dochádza ku kolíziám v staniciach aj s inými spojmi.

„V prípade zmien je ZSSK pripravená okamžite reagovať na vzniknutú situáciu tak, aby neutrpela kvalita cestovania z ktorejkoľvek stanice. O prípadnom novom nastavení budeme informovať v najbližších dňoch a týždňoch,“ konštatoval obchodný riaditeľ ZSSK Karol Martinček.

Štátne IC vlaky začali jazdiť opätovne v polovici decembra. Stalo sa to po tom, čo do vedenia ZSSK nastúpilo nové vedenie. Štátny osobný dopravca spadá do portfólia koaličnej SNS.

Ešte vlani v januári štátne IC vlaky sa zastavili. Rozhodol o tom exminister dopravy Ján Počiatek (Smer), ktorý ich zrušil pre stratu. Za to ho šéf SNS Andrej Danko v televízii TA3 skritizoval.

RegioJet oponuje

RegioJet však oponuje. Stanovisko ministerstva podľa RegioJetu nie je pravdivé. RegioJet nechce žiadnym spôsobom blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasu z Bratislavu do Košíc.

„Ešte minulý týždeň sme správcovi infraštruktúry ŽSR posielali list, v ktorom sme požiadali o zrušenie pridelenej dopravnej cesty na všetkých šesť spojov medzi Bratislavou a Košicami,“ vraví Martin Žarnovický z oddelenia PR a komunikácie RegioJetu.

Tieto spoje môže podľa RegioJetu okamžite po ich odchode prevziať štátna Železničná spoločnosť. „Z cestujúcich určite nechceme robiť rukojemníkov, máme záujem, aby sa ich náš odchod dotkol v čo najmenšej možnej miere,“ konštatoval Žarnovický.

Jediná časť trasy, kde si dopravca kapacitu objednáva naďalej je pri poobedňajšom spoji medzi Žilinou a Košicami. V tomto čase plánuje dopravca na východné Slovensko predĺžiť vlak z Prahy, ktorý aktuálne končí na strednom Slovensku v Martine. „Týmto riešením tak budeme medzi Českou republikou a Košicami aj naďalej ponúkať tri vlakové spoje denne. Doteraz museli cestujúci medzi jednotlivými vlakmi prestupovať,“ dodal Žarnovický.

Na ťahu je štátna firma, tvrdí dopravca

Na ťahu podľa RegioJetu je štátna ZSSK. Tá podľa dopravcu musí rokovať s RegioJetom o prevzatí konkrétnej trasy.

„RegioJet nechce brániť rozšíreniu počtu spojov ZSSK. Opakovane vyjadrujeme smerom k ZSSK a ŽSR našu pripravenosť o tejto veci ihneď začať rokovania,“ dodal RegioJet.

RegioJet oznámil svoj nečakaný koniec začiatkom januára. Impulzom bolo opätovné znovuzavedenie štátnych IC vlakov. Hlavným dôvodom však boli vlaky zadarmo, ktoré zaviedla ešte druhá vláda Roberta Fica (Smer).

Jančura chcel, aby štát aj súkromným aj štátnym IC vlakom preplácal časť zo sociálnych zliav. Ministerstvo to odmietlo. Navýšilo by to podľa neho rozpočet ministerstva.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 480
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 784
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 089
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 790
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 525
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 527
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 511
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 378
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 354
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 980

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Neprehliadnite tiež

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister dopravy predložil koaličným partnerom návrh na 30-ročnú koncesiu Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave.

Toshiba rozpredala lukratívnu výrobu pamäťových čipov, potrebuje hotovosť

Toshiba zápasí s obrovskými stratami pre náklady spojené s bankrotom problematickej americkej jadrovej divízie Westinghouse Electric.