Štát sa háda s RegioJetom, kto má uvoľniť trasu do Košíc

Súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami končí koncom januára. Svoje rozhodnutie oznámil začiatkom roka.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Boj medzi štátom a RegioJetom, ktorý koncom januára odchádza z trasy Bratislava - Košice, sa začína vyostrovať. Nasadenie náhradných štátnych vlakov po žltých expresoch je podľa ministerstva dopravy ohrozené.

RegioJet totiž podľa ministerstva odmieta uvoľniť trate, na ktorých doteraz vozil cestujúcich do Košíc. Žlté expresy na linke medzi Bratislavou a Košicami na trati končia koncom januára.

V pondelok podvečer ministerstvo dopravy poslalo tlačovú správu, podľa ktorej RegioJet na hlavnej železničnej nesplní svoj sľub, ktorý jeho majiteľ Radim Jančura dal ministrovi dopravy Arpádovi Érsekovi (Most-Híd). Jančura minulý týždeň v relácii RTVS Z prvej ruky Érsekovi sľúbil, že nebude pri svojom odchode robiť prieky.

„Súkromný dopravca si z cestujúcich chce urobiť rukojemníkov. Štát urobí všetko pre to, aby sa nenechal takýmto jednaním vydierať a budeme hľadať všetky zákonné možnosti, ako zabezpečiť dostatok miesta vo vlakoch,“ vyhlásil Érsek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Danko kritizoval Počiatka za IC-čká a potupu štátneho vlakového dopravcu

ZSSK sa chcela rozširovať

Svoje rozhodnutie RegioJet oznámil v pondelok popoludní štátnemu správcovi tratí. V liste oznámil, že odmieta zrušiť objednávku trás, v ktorých dnes jazdia vlaky súkromného dopravcu medzi Bratislavou a Košicami a ktoré od februára zastavuje.

„Kvôli tomu nebude možné zaviesť štátne IC vlaky v týchto časoch,“ napísalo ministerstvo dopravy. RegioJet na linke Bratislava - Košice má tri páry vlakov. Z Bratislavy do Košíc odchádzajú o 5.33, 11.33 a 17.33. Z Košíc do Bratislavy o 5.16, 11.16 a 17.16.

Tieto isté časy chcela aj štátna Železničná spoločnosť Slovensko. Tá dnes prevádzkuje dva páry IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami. Jeden odchádza dopoludnia a druhý popoludní.

V pondelok podvečer ZSSK potvrdila, že o trasy RegioJetu požiadala a rada by ich využila, no v súčasnej neistote nemá možnosť konkrétne plánovať.

Zostaviť alternatívny cestovný poriadok podľa jej šéfa Filipa Hlubockého je oveľa náročnejšie než prevziať trasy. V hre je aj prípadný odchod o niekoľko minút skôr alebo neskôr, no je veľmi náročné ho nastaviť, keďže dochádza ku kolíziám v staniciach aj s inými spojmi.

„V prípade zmien je ZSSK pripravená okamžite reagovať na vzniknutú situáciu tak, aby neutrpela kvalita cestovania z ktorejkoľvek stanice. O prípadnom novom nastavení budeme informovať v najbližších dňoch a týždňoch,“ konštatoval obchodný riaditeľ ZSSK Karol Martinček.

Štátne IC vlaky začali jazdiť opätovne v polovici decembra. Stalo sa to po tom, čo do vedenia ZSSK nastúpilo nové vedenie. Štátny osobný dopravca spadá do portfólia koaličnej SNS.

Ešte vlani v januári štátne IC vlaky sa zastavili. Rozhodol o tom exminister dopravy Ján Počiatek (Smer), ktorý ich zrušil pre stratu. Za to ho šéf SNS Andrej Danko v televízii TA3 skritizoval.

RegioJet oponuje

RegioJet však oponuje. Stanovisko ministerstva podľa RegioJetu nie je pravdivé. RegioJet nechce žiadnym spôsobom blokovať ZSSK, aby mohla začať využívať trasu z Bratislavu do Košíc.

„Ešte minulý týždeň sme správcovi infraštruktúry ŽSR posielali list, v ktorom sme požiadali o zrušenie pridelenej dopravnej cesty na všetkých šesť spojov medzi Bratislavou a Košicami,“ vraví Martin Žarnovický z oddelenia PR a komunikácie RegioJetu.

Tieto spoje môže podľa RegioJetu okamžite po ich odchode prevziať štátna Železničná spoločnosť. „Z cestujúcich určite nechceme robiť rukojemníkov, máme záujem, aby sa ich náš odchod dotkol v čo najmenšej možnej miere,“ konštatoval Žarnovický.

Jediná časť trasy, kde si dopravca kapacitu objednáva naďalej je pri poobedňajšom spoji medzi Žilinou a Košicami. V tomto čase plánuje dopravca na východné Slovensko predĺžiť vlak z Prahy, ktorý aktuálne končí na strednom Slovensku v Martine. „Týmto riešením tak budeme medzi Českou republikou a Košicami aj naďalej ponúkať tri vlakové spoje denne. Doteraz museli cestujúci medzi jednotlivými vlakmi prestupovať,“ dodal Žarnovický.

Na ťahu je štátna firma, tvrdí dopravca

Na ťahu podľa RegioJetu je štátna ZSSK. Tá podľa dopravcu musí rokovať s RegioJetom o prevzatí konkrétnej trasy.

„RegioJet nechce brániť rozšíreniu počtu spojov ZSSK. Opakovane vyjadrujeme smerom k ZSSK a ŽSR našu pripravenosť o tejto veci ihneď začať rokovania,“ dodal RegioJet.

RegioJet oznámil svoj nečakaný koniec začiatkom januára. Impulzom bolo opätovné znovuzavedenie štátnych IC vlakov. Hlavným dôvodom však boli vlaky zadarmo, ktoré zaviedla ešte druhá vláda Roberta Fica (Smer).

Jančura chcel, aby štát aj súkromným aj štátnym IC vlakom preplácal časť zo sociálnych zliav. Ministerstvo to odmietlo. Navýšilo by to podľa neho rozpočet ministerstva.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 997
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 285
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 841
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 646
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 126
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 219
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 079
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 464
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 310
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 054

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme sa pozrieť v Marseille na miesto, ktoré funguje ako európsky veľkosklad pre drogy.

PLUS

Ako vidia nevidiaci v snoch a predstavách

Aj nevidiaci majú predstavy, sny alebo vizuálne spomienky.

KULTÚRA

Po zámku v Kroměříži sa preháňa Mária Terézia vo vetrovke

O panovníčke vzniká dvojdielny film.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop