Danko kritizoval Počiatka za IC-čká a potupu štátneho vlakového dopravcu

Šéf parlamentu presadil do programového vyhlásenia vlády opätovné prehodnocovanie štátnych IC vlakov.

Štátne IC vlaky sú pre Andreja Danka srdcovou záležitosťou(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Šéfovi koaličnej SNS a predsedovi parlamentu Andrejovi Dankovi sa stále nepáči minuloročné zastavenie štátnych IC vlakov. V nedeľňajšej relácii TA3 V politike dokonca za to kritizoval exministra dopravy Jána Počiatka (Smer).

„Máme tu jedného štátneho národného dopravcu, ktorého exminister dopravy Počiatek potupil,“ vravel Danko v politickej relácii TA3.

Štátne IC vlaky sa zastavili vlani v januári. Železničná spoločnosť Slovensko ich vtedy prestala prevádzkovať po 22 rokoch. Dôvodom bolo, že ich nevedela dostať do zisku.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Jančura sa s Érsekom nedohodol, potvrdil odchod z trate do Košíc

Vlaky zadarmo asi nezrušia

Oznámenie o ich zastavení prišlo v decembri 2015. Bolo to v čase, keď RegioJet, ktorý na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdil prvý rok, po prvýkrát pohrozil odchodom. Svoje rozhodnutie zmenil, keď sa štátne IC vlaky zastavili.

K zmene zmýšľania vlády došlo po tom, čo sa v marci 2016 zmenila vláda. Do programového vyhlásenia vlády si koaličná SNS presadila ich opätovné prehodnotenie.

„Nemôžeme vytvárať eldorádo pre jednotlivca,“ rečnil Danko v televízii.

RegioJet po odchode štátnych IC vlakov prepravoval tri páry vlakov denne. Viac vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami vypravovala štátna ZSSK.

Z Bratislavy do Košíc odchádza rýchlik každé dve hodiny. Navyše, štát ich každoročne dotuje. Ide približne o sumu vo výške sedem eur na jeden vlakokilometer. V týchto vlakoch môžu zároveň bezplatne cestovať dôchodcovia a študenti. Tieto zmeny presadila ešte druhá vláda Roberta Fica (Smer).

Cestovanie zadarmo však, zdá sa, koalícia meniť nebude. Môže to byť aj napriek tomu, že niektorých ľudí podľa Danka môže toto opatrenie naštvať.

„Stále hovoríme, že štátu sa darí. Nemyslím si, že ide o položku, ktorá by bola vysoká,“ dodal Danko.

Ministerstvo dopravy na vlaky zadarmo z rozpočtu vyčlenilo 13 miliónov eur. Daňoví poplatníci však zadarmo zaplatili o jeden milión eur navyše.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom

Budú zmeny?

Nie je pritom vylúčené, že dotácie vo vlakoch by sa mohli zmeniť. Štát dnes dotuje nielen rýchliky, ale aj expresy či osobné vlaky. Robí to na všetkých tratiach, teda aj na linke medzi Bratislavou a Košicami.

„Je hlúposť, že trať medzi Bratislavou a Košicami je štátom dotovaná,“ povedal Danko. RegioJet chcel, aby štát časť zo sociálnych zliav preplácal aj v IC vlakoch, či už súkromných alebo štátnych.

Rovnaký systém funguje aj v susednom Česku. Tamojšie ministerstvo dopravy na všetkých štátom nedotovaných linkách prepláca sociálne zľavy dopravcom, ktorí na danej trase jazdia. Dostanú sa k nim štátne České dráhy, ale aj RegioJet a Leo Express.

Ministerstvo dopravy však návrh Radima Jančuru odmietlo. Požiadavka RegioJetu dotovať „žlté vlaky“ by podľa ministerstva znamenala ďalšie zaťaženie rozpočtu rezortu. Štát vlaky ročne dotuje podľa rozpočtu sumou 218 miliónov eur.

"RegioJet zamestnáva na Slovensku stovky ľudí, ročne odvedie do štátneho rozpočtu sedem miliónov eur na daniach a odvodoch. A práve Andrej Danko vyhlásil, že RegioJet neznáša a že zo Slovenska musí zmiznúť. Takto nesmie vystupovať žiadny zodpovedný politik," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Podmienky na trhu musia byť podľa neho spravodlivé pre všetkých. Zdôrazňuje, že konkurencia zlepšuje kvalitu služieb. "Fungovanie RegioJetu na trase Bratislava - Košice, za ktoré štát neplatil ani cent, to dokazovalo. Andrej Danko svojimi krokmi toto všetko zničil a na tejto trase opäť bude iba monopol ZSSK," doplnil Ondrůj.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 021
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 945
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 059
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 660
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 541
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 394
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 071
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 005
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 819
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Neprehliadnite tiež

Štátne Cargo reaguje na Ficov balíček, chce znížiť príspevky zamestnancom

Zmeny v príspevkoch predstavili traja poslanci za stranu Smer, prihlásil sa k nim aj premiér a minister práce.

Štyri rady, ako sa vyhnúť studeným radiátorom v byte

Vzduch v radiátoroch a potrubiach môže zdvihnúť náklady až o desať percent.

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.