ROZHOVOR

Železnica najlepšie funguje vo Švajčiarsku. Máme na to, aby sme ho predbehli

Mala by sa začať diskusia či nová trať nemôže byť výhodnejšia než drahá a pomalšia modernizácia starej železničnej trate.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta )

Na železniciach vidieť za posledných pätnásť rokov veľký pokrok, vraví v rozhovore pre SME TOMÁŠ ZÁRUBA z českého Centra pre efektívnu dopravu. Výrazne lepšia je podľa neho čistota vlakov, ale aj nemalé množstvo nových tratí po rekonštrukcii, čím sa zvýšila rýchlosť. Postupne sa opravujú stanice, i keď niektoré investície zďaleka nedosiahli úroveň Západu.

V ktorej krajine je železnica najlepšie fungujúci systém?

„Jednoznačne vo Švajčiarsku - s veľkým náskokom pred akoukoľvek ďalšou krajinou.“

Čo to spôsobuje?

„Ide o dôsledok niekoľkých rôznych vplyvov. Ide napríklad o jednotnú tarifu pre všetky vlaky bez akýchkoľvek povinných miesteniek alebo príplatkov, ktorá je zameraná na výhodné predplatné zahrňujúce tiež autobusy či mestskú hromadnú dopravu v rôznych mestách. Najdôležitejšie je však to, že si premysleli cestovné poriadky a vlaky zo všetkých smerov, ktoré na seba nadväzujú len s krátkymi prestupmi, čo sa týka času i prestupnej vzdialenosti. Je dôležitá i vysoká spoľahlivosť prevádzky a jeho kvalitná organizácia. Svoju rolu hrá taktiež i hustota siete.“

Do akej miery sa k takto fungujúcemu systému môžu krajiny ako Česko a Slovensko priblížiť?

„Som presvedčený, že naše krajiny by mohli byť dokonca ešte o niečo lepšie. Pri takmer rovnakej cene pohonných látok je cestovné vo verejnej doprave omnoho lacnejšie. Základom je pochopiť výhody systému a pre jeho vytvorenie sa ako spoločnosť rozhodnúť.“

Na Slovensku, zrejme aj v Česku, sa železnica dlhodobo vnímala ako niečo špinavé a zastarané. Do akej miery sa toto vnímanie ľudí mení?

„Nechcel by som sa vyjadrovať za slovenských cestujúcich. V Česku je však vidieť zreteľný posun názorov veľkej časti verejnosti i politikov. Železnica sa v porovnaní s minulosťou začína brať ako perspektívny druh dopravy. Počet cestujúcich už niekoľko rokov neustále rastie - najmä v okolí veľkých miest alebo v diaľkovej doprave.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: V štátnych rýchlikoch z Košíc do Prahy si miestenku nekupujte. Pozrite sa, prečo je to zbytočné

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  2. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  3. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  6. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  7. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  8. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  9. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  10. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 536
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 796
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 743
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 741
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 564
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 245
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 183
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 163
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 564
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 230

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS. Z peňazí Kaliňákovho rezortu

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

KULTÚRA

Po filme Špina zostáva pocit propagandy. Takto sa umenie nerobí

Tereza Nvotová svojím filmom vášnivo obžalúva. Lenže koho?

Neprehliadnite tiež

Facebook chystá vlastný seriál, za časť zaplatí tri milióny dolárov

Sociálna sieť neplánuje vysielať seriál naraz, ako to robí Netflix, ale postupne.

Vyšla nová vlastnícka štruktúra Váhostavu, odhalila sa aj Penta

V protischránkovom registri majú Brhel, Fiľo, Haščák či Široký zapísané prvé firmy.

Z Česka sa môže stať parkovisko kamiónov

Zákaz spania v kamiónoch je namierený najmä proti vodičom, ktorí kamióne v podstate žijú.

Taliansko zachraňuje ďalšie dve banky. Čo s tým má matka VÚB

Intesa Sanpaolo pravdepodobne zatvorí približne šesťsto pobočiek prevzatých benátskych bánk a zruší asi štyritisíc pracovných miest.