ROZHOVOR

Železnica najlepšie funguje vo Švajčiarsku. Máme na to, aby sme ho predbehli

Mala by sa začať diskusia či nová trať nemôže byť výhodnejšia než drahá a pomalšia modernizácia starej železničnej trate.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta )

Na železniciach vidieť za posledných pätnásť rokov veľký pokrok, vraví v rozhovore pre SME TOMÁŠ ZÁRUBA z českého Centra pre efektívnu dopravu. Výrazne lepšia je podľa neho čistota vlakov, ale aj nemalé množstvo nových tratí po rekonštrukcii, čím sa zvýšila rýchlosť. Postupne sa opravujú stanice, i keď niektoré investície zďaleka nedosiahli úroveň Západu.

V ktorej krajine je železnica najlepšie fungujúci systém?

„Jednoznačne vo Švajčiarsku - s veľkým náskokom pred akoukoľvek ďalšou krajinou.“

Čo to spôsobuje?

„Ide o dôsledok niekoľkých rôznych vplyvov. Ide napríklad o jednotnú tarifu pre všetky vlaky bez akýchkoľvek povinných miesteniek alebo príplatkov, ktorá je zameraná na výhodné predplatné zahrňujúce tiež autobusy či mestskú hromadnú dopravu v rôznych mestách. Najdôležitejšie je však to, že si premysleli cestovné poriadky a vlaky zo všetkých smerov, ktoré na seba nadväzujú len s krátkymi prestupmi, čo sa týka času i prestupnej vzdialenosti. Je dôležitá i vysoká spoľahlivosť prevádzky a jeho kvalitná organizácia. Svoju rolu hrá taktiež i hustota siete.“

Do akej miery sa k takto fungujúcemu systému môžu krajiny ako Česko a Slovensko priblížiť?

„Som presvedčený, že naše krajiny by mohli byť dokonca ešte o niečo lepšie. Pri takmer rovnakej cene pohonných látok je cestovné vo verejnej doprave omnoho lacnejšie. Základom je pochopiť výhody systému a pre jeho vytvorenie sa ako spoločnosť rozhodnúť.“

Na Slovensku, zrejme aj v Česku, sa železnica dlhodobo vnímala ako niečo špinavé a zastarané. Do akej miery sa toto vnímanie ľudí mení?

„Nechcel by som sa vyjadrovať za slovenských cestujúcich. V Česku je však vidieť zreteľný posun názorov veľkej časti verejnosti i politikov. Železnica sa v porovnaní s minulosťou začína brať ako perspektívny druh dopravy. Počet cestujúcich už niekoľko rokov neustále rastie - najmä v okolí veľkých miest alebo v diaľkovej doprave.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: V štátnych rýchlikoch z Košíc do Prahy si miestenku nekupujte. Pozrite sa, prečo je to zbytočné
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TAD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4TAD na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 242
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 166
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 874
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 828
  5. Kam do tepla v januári? 2 592
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 486
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 308
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 2 233
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 222
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 648

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Je to diskriminácia, vyčítali veriaci. Desať eur za sobáš môžu nakoniec pýtať od každého

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce, tvrdia autori poplatku.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.