PRAHA. Bývať v blízkosti retardérov sa ľuďom nemusí vyplatiť. Okrem toho, že spomaľujú vodičov a brzdia dopravu, spôsobujú aj väčšie znečisťovanie ovzdušia.
Naznačujú to výsledky meraní, ktoré sa uskutočnili v Prahe. Informoval o nich český web lidovky.cz.
Merania urobil Michal Vojtíšek, ktorý pôsobí na univerzite České vysoké učenie technické, na dvoch frekventovaných pražských ťahoch. Akciu usporiadal spoločne s Ústredným automotoklubom.
Všetko sa ukladá do pľúc
Vzorky ovzdušia testoval 14. decembra okolo poludnia vo Vysočanoch na Sokolovskej ulici. Kvôli opravám tam bola doprava zúžená do jedného pruhu a na ceste stáli autám štyri retardéry.
„Na Sokolovskej sme namerali 60 až 70-tisíc pevných častíc na meter kubický vzduchu, mestský priemer je sedemtisíc. Sú to malé častice, ktoré sa ukladajú v pľúcnych komorách a prenikajú do krvného obehu,“ uvádza Vojtíšek.
V ten istý deň otestoval s mobilným meračom aj vzduch na Českomoravskej ulici. Tam bola doprava plynulá, vedená v dvoch pruhoch a neprerušovaná retardérmi.
Nameral koncentráciu 40-tisíc častíc na meter kubický, čo je takisto niekoľkonásobok pražského priemeru. Napriek tomu ide o podstate nižšie číslo než to, ktoré zaznamenal na Sokolovskej.
„Plynulá jazda vedie k nižším emisiám častíc,“ dodal Vojtíšek, ktorý plánuje ďalšie podobné merania.
Riešenie: Zrušiť?
Vplyvom retardérov na životné prostredie sa na konci vlaňajška zaoberal aj britský Národný inštitút pre kvalitu zdravia a starostlivosti (NICE). Na základe získaných výsledkov a skúseností dokonca hovorí o postupnom rušení retardérov.
Experti inštitútu zistili, že v prípade auta na benzín viedlo zníženie rýchlosti na 30 km/h k zvýšeniu emisií oxidu dusíka o 60 percent. O rovnaký diel sa zvýšil aj podiel CO2. Pevných častíc potom podľa štúdie NICE preniklo do ovzdušia o 47 percent viac.
Nejde pritom len o spomaľovacie pruhy, táto organizácia rieši aj možné trestanie státia áut so zapnutým motorom či plynulosť dopravy ako takú.
Retardéry slúžia k väčšej bezpečnosti chodcov, preto sa budujú na miesta, ktoré by mohli byť pre chodcov nebezpečné.
Autá pri nich spravidla brzdia a rozbiehajú sa, čo mení parametre jazdy aj množstvo látok, ktoré autá z výfuku vypúšťajú. Podobné je to, samozrejme, aj pri klasických priechodoch pre chodcov, tam však experti zatiaľ emisie neskúmali.