Pri retardéroch radšej nedýchajte, spomaľujú a nútia autá viac dymiť

Ak ide auto plynulo, vypúšťa menej častíc, ktoré sa ukladajú v pľúcnych komorách.

Ilustračné foto.(Zdroj: Lucia Šmigovská)

PRAHA. Bývať v blízkosti retardérov sa ľuďom nemusí vyplatiť. Okrem toho, že spomaľujú vodičov a brzdia dopravu, spôsobujú aj väčšie znečisťovanie ovzdušia.

Naznačujú to výsledky meraní, ktoré sa uskutočnili v Prahe. Informoval o nich český web lidovky.cz.

Merania urobil Michal Vojtíšek, ktorý pôsobí na univerzite České vysoké učenie technické, na dvoch frekventovaných pražských ťahoch. Akciu usporiadal spoločne s Ústredným automotoklubom.

Všetko sa ukladá do pľúc

Vzorky ovzdušia testoval 14. decembra okolo poludnia vo Vysočanoch na Sokolovskej ulici. Kvôli opravám tam bola doprava zúžená do jedného pruhu a na ceste stáli autám štyri retardéry.

„Na Sokolovskej sme namerali 60 až 70-tisíc pevných častíc na meter kubický vzduchu, mestský priemer je sedemtisíc. Sú to malé častice, ktoré sa ukladajú v pľúcnych komorách a prenikajú do krvného obehu,“ uvádza Vojtíšek.

V ten istý deň otestoval s mobilným meračom aj vzduch na Českomoravskej ulici. Tam bola doprava plynulá, vedená v dvoch pruhoch a neprerušovaná retardérmi.

Nameral koncentráciu 40-tisíc častíc na meter kubický, čo je takisto niekoľkonásobok pražského priemeru. Napriek tomu ide o podstate nižšie číslo než to, ktoré zaznamenal na Sokolovskej.

„Plynulá jazda vedie k nižším emisiám častíc,“ dodal Vojtíšek, ktorý plánuje ďalšie podobné merania.

Riešenie: Zrušiť?

Vplyvom retardérov na životné prostredie sa na konci vlaňajška zaoberal aj britský Národný inštitút pre kvalitu zdravia a starostlivosti (NICE). Na základe získaných výsledkov a skúseností dokonca hovorí o postupnom rušení retardérov.

Experti inštitútu zistili, že v prípade auta na benzín viedlo zníženie rýchlosti na 30 km/h k zvýšeniu emisií oxidu dusíka o 60 percent. O rovnaký diel sa zvýšil aj podiel CO2. Pevných častíc potom podľa štúdie NICE preniklo do ovzdušia o 47 percent viac.

Nejde pritom len o spomaľovacie pruhy, táto organizácia rieši aj možné trestanie státia áut so zapnutým motorom či plynulosť dopravy ako takú.

Retardéry slúžia k väčšej bezpečnosti chodcov, preto sa budujú na miesta, ktoré by mohli byť pre chodcov nebezpečné.

Autá pri nich spravidla brzdia a rozbiehajú sa, čo mení parametre jazdy aj množstvo látok, ktoré autá z výfuku vypúšťajú. Podobné je to, samozrejme, aj pri klasických priechodoch pre chodcov, tam však experti zatiaľ emisie neskúmali.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 178
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 733
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 179
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 258
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 398
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 910
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 856
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 786
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 711
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 460

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.

Fico žiada Kisku, aby zaplatil milión za používanie vládneho lietadla

Fico sa na konci tlačovej konferencie pustil do prezidenta Andreja Kisku.