Pri retardéroch radšej nedýchajte, spomaľujú a nútia autá viac dymiť

Ak ide auto plynulo, vypúšťa menej častíc, ktoré sa ukladajú v pľúcnych komorách.

Ilustračné foto.(Zdroj: Lucia Šmigovská)

PRAHA. Bývať v blízkosti retardérov sa ľuďom nemusí vyplatiť. Okrem toho, že spomaľujú vodičov a brzdia dopravu, spôsobujú aj väčšie znečisťovanie ovzdušia.

Naznačujú to výsledky meraní, ktoré sa uskutočnili v Prahe. Informoval o nich český web lidovky.cz.

Merania urobil Michal Vojtíšek, ktorý pôsobí na univerzite České vysoké učenie technické, na dvoch frekventovaných pražských ťahoch. Akciu usporiadal spoločne s Ústredným automotoklubom.

Všetko sa ukladá do pľúc

Vzorky ovzdušia testoval 14. decembra okolo poludnia vo Vysočanoch na Sokolovskej ulici. Kvôli opravám tam bola doprava zúžená do jedného pruhu a na ceste stáli autám štyri retardéry.

„Na Sokolovskej sme namerali 60 až 70-tisíc pevných častíc na meter kubický vzduchu, mestský priemer je sedemtisíc. Sú to malé častice, ktoré sa ukladajú v pľúcnych komorách a prenikajú do krvného obehu,“ uvádza Vojtíšek.

V ten istý deň otestoval s mobilným meračom aj vzduch na Českomoravskej ulici. Tam bola doprava plynulá, vedená v dvoch pruhoch a neprerušovaná retardérmi.

Nameral koncentráciu 40-tisíc častíc na meter kubický, čo je takisto niekoľkonásobok pražského priemeru. Napriek tomu ide o podstate nižšie číslo než to, ktoré zaznamenal na Sokolovskej.

„Plynulá jazda vedie k nižším emisiám častíc,“ dodal Vojtíšek, ktorý plánuje ďalšie podobné merania.

Riešenie: Zrušiť?

Vplyvom retardérov na životné prostredie sa na konci vlaňajška zaoberal aj britský Národný inštitút pre kvalitu zdravia a starostlivosti (NICE). Na základe získaných výsledkov a skúseností dokonca hovorí o postupnom rušení retardérov.

Experti inštitútu zistili, že v prípade auta na benzín viedlo zníženie rýchlosti na 30 km/h k zvýšeniu emisií oxidu dusíka o 60 percent. O rovnaký diel sa zvýšil aj podiel CO2. Pevných častíc potom podľa štúdie NICE preniklo do ovzdušia o 47 percent viac.

Nejde pritom len o spomaľovacie pruhy, táto organizácia rieši aj možné trestanie státia áut so zapnutým motorom či plynulosť dopravy ako takú.

Retardéry slúžia k väčšej bezpečnosti chodcov, preto sa budujú na miesta, ktoré by mohli byť pre chodcov nebezpečné.

Autá pri nich spravidla brzdia a rozbiehajú sa, čo mení parametre jazdy aj množstvo látok, ktoré autá z výfuku vypúšťajú. Podobné je to, samozrejme, aj pri klasických priechodoch pre chodcov, tam však experti zatiaľ emisie neskúmali.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 474
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 320
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 181
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 004
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 875
  6. Kam do tepla v januári? 1 729
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 371
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 110
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 041
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Najväčšia škandinávska banka zakázala zamestnancom obchodovať s kryptomenami

Banka vyhlásila, že nebude nútiť zamestnancov, ktorí aktuálne vlastnia kryptomeny, aby ich predali.

V Európskej centrálnej banke dôjde v nasledujúcich rokoch k významným zmenám

V roku 2019 sa skončí funkčné obdobie šéfa centrálnej banky Maria Draghiho.

Agentúra Weiss Ratings začne kryptomenám udeľovať ratingy

Mnohé kryptomeny sú podľa zakladateľa agentúry Martina Weissa netransparentné, ich kurzy nafúknuté a hrozí im kolaps.

Daňová reforma prezidenta Trumpa zhoršila výsledky aj švajčiarskej UBS

Zisk veľkobanky klesol medziročne o 64 percenta na 990 miliónov eur.