WASHINGTON. V trestnom vyšetrovaní emisného škandálu nemeckej automobilky Volkswagen v Spojených štátoch bol zatknutý prvý firemný manažér, bývalý šéf amerického oddelenia firmy pre dodržiavanie regulačných predpisov Oliver Schmidt. Informoval o tom denník The New York Times s odvolaním sa na dva informované zdroje. Schmidta vyšetrovatelia obvinili zo sprisahania s cieľom podvodu na USA.
Doteraz jediným trestne obvineným pracovníkom Volkswagenu v USA kvôli škandálu okolo falšovania emisných testov bol inžinier James Liang, ktorý sa vlani priznal ku sprisahaniu a teraz čaká na rozsudok.
Liang mal podľa žaloby spolu s ďalšími inžiniermi za úlohu navrhnúť nové naftové motory pre americký trh, ktoré by vyhovovali sprísneným normám pre emisie oxidov dusíka, keď sa im ale nepodarilo vyvinúť motor, ktorý by zároveň spĺňal požiadavky zákazníkov na výkon, rozhodli sa vytvoriť softvér, ktorý pri testoch skrýva nadlimitné emisie.
Schmidt bol podľa zdrojov denníka zatknutý v sobotu (7. januára) na Floride a v pondelok (9. januára) má byť obžalovaný pred súdom v Detroite. Schmidt viedol oddelenie Volkswagenu pre plnenie regulácii od roku 2014 do marca 2015. Žiaden úrad to však pre denník nepotvrdil.
Žaloby, ktoré na Schmidta podali prokuratúry štátov New York a Massachusetts, obviňujú manažéra z podielu na snahách Volkswagenu zakrývať manipulácie s emisiami pred regulačnými orgánmi. Schmidt a ďalší činitelia firmy podľa žaloby od roku 2014 opakovane zdôvodňovali vysoké reálne emisie nových vozidiel firmy nepravdivými technickými príčinami. Až o rok neskôr Schmidt priznal existenciu softvéru, ktorý Volkswagenu umožňoval pri testoch maskovať reálne emisie.
Volkswagen bude musieť v rámci dohody o civilnom urovnaní sporov v USA kvôli škandálu zaplatiť asi 16 miliárd dolárov. Zdroje agentúry Reuters minulý týždeň oznámili, že Volkswagen sa v rokovaní s americkým ministerstvom spravodlivosti blíži k dohode o urovnaní trestného vyšetrovania tejto aféry.
Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) predvlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovými motormi inštaloval softvér, ktorý pri testovaní emisií umožňuje skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete sa škandál týka približne 11 miliónov naftových automobilov, z toho približne 1,2 milióna vozidiel českej divízie Škoda Auto.