Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom

Žlté expresy na linke medzi Bratislavou a Košicami ku koncu januára končia. Súkromný dopravca svoje rozhodnutie oznámil nečakane v utorok.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura v rozhovore pre SME. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

RegioJet svoj vstup na linku medzi Bratislavou a Košicami oznámil na jar 2014. Rozhodol sa vtedy prevádzkovať tri páry vlakov. Po prehraných prezidentských voľbách Robert Fico (Smer) na straníckom sneme oznámil cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov.

Po dvoch rokoch na linke plánuje odísť. Majiteľ firmy RADIM JANČURA v rozhovore pre SME hovorí, že po ich oznámení by svoje rozhodnutie zmenil a prevádzkovanie vlakov by nespustil. „Najdôležitejší cestujúci sú tí, ktorí sú cenovo senzitívní. Len čo dáte študentovi výraznú zľavu, nebude s vami jazdiť, aj keď mu poskytnete skvelý servis,“ hovorí rozhovore pre SME.

Na konci roka 2015 ste oznámili definitívny koniec vašich vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Vtedy ste však svoje rozhodnutie zmenili. Dnes je január 2017 a opäť oznamujete definitívny koniec na tejto trase. Nie je to opäť iba bluf?

„Na jeseň 2015 sme povedali, že priestor na linke medzi Bratislavou a Košicami je len pre jedného dopravcu. Veril som, že je veľká šanca, že Smer a Ján Počiatek IC vlaky zrušia. Železničná spoločnosť Slovensko navyše sama priznávala, že jej vlaky boli v strate, pričom počet cestujúcich bol tri- až štyrikrát menší ako v našich vlakoch.“

Dnes nie je situácia rovnaká?

„Dnes už nie je vo vláde iba Smer, ktorý nás nemá rád. Už je tam aj Andrej Danko (SNS), ktorý nás nenávidí.“

Už ste spravili všetky potrebné kroky na zastavenie vlakov od februára?

„Oznámili sme už zamestnancom, že končíme na linke Bratislava – Košice a previedli sme ich na iné pozície. Áno, existuje malá bezvyznámaná šanca, že neskončíme. Pán minister dopravy Árpád Érsek mi poslal SMS správu, že to bude riešiť, ale dávam tomu jednopercentnú šancu. Na ministerstve rozhodujú podľa mňa páni Andrej Danko (SNS) a štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček (Smer). Už som totiž pánu Stromčekovi ponúkal kompromis, vďaka ktorému by sme mohli zostať na nedotovanej trati, no nepočúval.“

Ministrom dopravy je Árpád Érsek z Mosta-Hídu.

„Pána Érseka poznám mnoho rokov. Bol pri tom, keď začínali jazdiť naše vlaky medzi Bratislavou a Komárnom. Ide o múdreho pána, s ktorým mám veľmi dobré vzťahy. Nie som si však istý, či je to práve on, kto ministerstvo riadi. Vláda vznikla nečakaným spojením SNS a Most-Hídu, pričom na znovuobnovenie štátnych IC vlakov tlačil pán Danko. Dokonca sa to dalo aj do programového vyhlásenia.“

V čom je skutočný problém toho, že nedokážete byť rentabilní na tejto trati? Je to znovunasadenie IC vlakov alebo vlaky zadarmo?

„Nové IC vlaky sa stali impulzom nášho odchodu. Hlavným problémom, prečo ani my ani štátne IC vlaky nebudú nikdy v zisku, je to, že v novembri 2014 prišli Ficove zľavy.“

Čo by vás teda mohlo presvedčiť, aby ste ostali? Aký kompromis ste ponúkali?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.

Čínska továreň na pneumatiky môže byť aj v Košiciach (rozhovor)

Spoločnosť Linglong by v Európe mohla preinvestovať pol miliardy dolárov a zamestnať viac ako tisíc ľudí.