Šéf RegioJetu: Ministerstvo neriadi Érsek, ale Danko so Stromčekom

Žlté expresy na linke medzi Bratislavou a Košicami ku koncu januára končia. Súkromný dopravca svoje rozhodnutie oznámil nečakane v utorok.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura v rozhovore pre SME. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

RegioJet svoj vstup na linku medzi Bratislavou a Košicami oznámil na jar 2014. Rozhodol sa vtedy prevádzkovať tri páry vlakov. Po prehraných prezidentských voľbách Robert Fico (Smer) na straníckom sneme oznámil cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov.

Po dvoch rokoch na linke plánuje odísť. Majiteľ firmy RADIM JANČURA v rozhovore pre SME hovorí, že po ich oznámení by svoje rozhodnutie zmenil a prevádzkovanie vlakov by nespustil. „Najdôležitejší cestujúci sú tí, ktorí sú cenovo senzitívní. Len čo dáte študentovi výraznú zľavu, nebude s vami jazdiť, aj keď mu poskytnete skvelý servis,“ hovorí rozhovore pre SME.

Na konci roka 2015 ste oznámili definitívny koniec vašich vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Vtedy ste však svoje rozhodnutie zmenili. Dnes je január 2017 a opäť oznamujete definitívny koniec na tejto trase. Nie je to opäť iba bluf?

„Na jeseň 2015 sme povedali, že priestor na linke medzi Bratislavou a Košicami je len pre jedného dopravcu. Veril som, že je veľká šanca, že Smer a Ján Počiatek IC vlaky zrušia. Železničná spoločnosť Slovensko navyše sama priznávala, že jej vlaky boli v strate, pričom počet cestujúcich bol tri- až štyrikrát menší ako v našich vlakoch.“

Dnes nie je situácia rovnaká?

„Dnes už nie je vo vláde iba Smer, ktorý nás nemá rád. Už je tam aj Andrej Danko (SNS), ktorý nás nenávidí.“

Už ste spravili všetky potrebné kroky na zastavenie vlakov od februára?

„Oznámili sme už zamestnancom, že končíme na linke Bratislava – Košice a previedli sme ich na iné pozície. Áno, existuje malá bezvyznámaná šanca, že neskončíme. Pán minister dopravy Árpád Érsek mi poslal SMS správu, že to bude riešiť, ale dávam tomu jednopercentnú šancu. Na ministerstve rozhodujú podľa mňa páni Andrej Danko (SNS) a štátny tajomník ministerstva Viktor Stromček (Smer). Už som totiž pánu Stromčekovi ponúkal kompromis, vďaka ktorému by sme mohli zostať na nedotovanej trati, no nepočúval.“

Ministrom dopravy je Árpád Érsek z Mosta-Hídu.

„Pána Érseka poznám mnoho rokov. Bol pri tom, keď začínali jazdiť naše vlaky medzi Bratislavou a Komárnom. Ide o múdreho pána, s ktorým mám veľmi dobré vzťahy. Nie som si však istý, či je to práve on, kto ministerstvo riadi. Vláda vznikla nečakaným spojením SNS a Most-Hídu, pričom na znovuobnovenie štátnych IC vlakov tlačil pán Danko. Dokonca sa to dalo aj do programového vyhlásenia.“

V čom je skutočný problém toho, že nedokážete byť rentabilní na tejto trati? Je to znovunasadenie IC vlakov alebo vlaky zadarmo?

„Nové IC vlaky sa stali impulzom nášho odchodu. Hlavným problémom, prečo ani my ani štátne IC vlaky nebudú nikdy v zisku, je to, že v novembri 2014 prišli Ficove zľavy.“

Čo by vás teda mohlo presvedčiť, aby ste ostali? Aký kompromis ste ponúkali?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.