SME
Pondelok, 16. december, 2019 | Meniny má Albína

RegioJet už nebude jazdiť medzi Bratislavou a Košicami, viní za to aj Danka

Súkromný železničný dopravca RegioJet nebude od februára jazdiť na hlavnej železničnej trati na Slovensku.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - Tibor Somogyi)

PRAHA, BRATISLAVA. Žlté expresy Radima Jančuru nebudú od začiatku februára jazdiť na linke medzi Bratislavou a Košicami. Súkromný dopravca RegioJet svoje rozhodnutie oznámil nečakane (v utorok 3. januára).

„Ďakujeme všetkým zákazníkom, ktorí s nami na linke Bratislava – Košice cestovali, a fanúšikom za ich priazeň a podporu. Veríme, že aj po 31. 1. 2017 budú uprednostňovať služby RegioJetu, aj keď na iných linkách,“ povedal majiteľ spoločnosti Radim Jančura.

Prečítajte si tiež: RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov Čítajte 
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôvod? Štátne IC vlaky

Za rozhodnutím majiteľa žltých expresov odísť z hlavnej trate je podľa RegioJetu opätovné zavedenie štátnych IC vlakov.

Tie začali na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdiť od polovice decembra. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ich zaviedla po tom, čo sa vo firme zmenilo vedenie a svojich nominantov navrhla koaličná SNS.

Anketa:
Mal by RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami ostať?
Áno
2377
Nie
402
Hlasovalo: 2779
Hlasovanie otvorené:
od: 03.01.2017 12:18

Šéf národniarov Andrej Danko pretlačil do programového vyhlásenia vlády prehodnotenie štátnych IC vlakov. IC vlaky prestali premávať vlani v januári, keď ich bývalé vedenie ZSSK stoplo po 22 rokoch fungovania. Dôvodom bolo, že ich nevedelo dostať do zisku. Za rok 2015 vlaky podľa zdroja SME skončili v strate asi 1,3 milióna eur.

Oficiálnu stratu však štátny dopravca nikdy neprezradil. Odvolával sa na obchodné tajomstvo. IC vlaky boli od roku 2012, keď ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Svoj prvý rok skončili v mínuse približne 3,3 milióna eur.

„Dvadsať rokov prevádzkovala Železničná spoločnosť Slovensko svoje IC vlaky s vysokou stratou, hoci mala na trhu monopol. Cestovné bolo vyššie a neexistovalo bezplatné cestovné v rýchlikoch,“ vraví Jančura.

Ani teraz, keď cestujúcich z komerčných vlakov vyhnali rýchliky zadarmo, nie je možné podľa neho predpokladať, že sa nové IC vlaky dostanú do zisku.

„Keby Andrej Danko nepresadil vlaky IC ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku," doplnil Jančura.

RegioJet v roku 2015, keď ešte jazdili štátne IC vlaky a prvý rok fungovalo cestovanie zadarmo, skončil v strate približne 5,5 milióna eur.

Prečítajte si tiež: Chce byť lepší ako konkurencia, ale nevie, aké služby zákazníkom poskytuje Čítajte 

Už raz chcel odísť

Žlté expresy Radima Jančuru už raz svoj odchod ohlásili. Vtedy však štát ustúpil, keď rozhodol o spomínanom zrušení štátnych IC vlakov. RegioJet ostal a pred rokom v januári dokonca navýšil počet vozňov v súpravách. Z pôvodných šiestich vozňov začal chodiť s desiatimi.

Počet vozňov Jančura okresal, keď štát oznámil znovuzavedenie IC vlakov. Ich návrat ho pripravil o zákazníkov v najdôležitejších staniciach ako Bratislava, Košice, Trnava, Poprad či Kysak. To sú práve zastávky, kde štátne IC vlaky zastavujú.

„Vlaky IC ZSSK iba vybrali časť z osekanej skupiny zákazníkov v najlukratívnejších veľkých staniciach. Dá sa to interpretovať ako naplnenie oficiálne vysloveného želania predsedu SNS Andreja Danka o tom, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska," píše RegioJet v tlačovej správe.

Prečítajte si tiež: Cestovanie za 9 eur končí, RegioJet zvyšuje ceny najlacnejších lístkov Čítajte 

Ostane?

Napriek ohlásenému odchodu RegioJet hovorí, za akých okolností by mohol na linke medzi Bratislavou a Košicami ostať. Situáciu by mohla podľa Jančuru vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť tých cestujúcich, ktorí aktuálne cestujú zadarmo.

V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo hradí na kompenzáciu cestovného zdarma v dotovaných rýchlikoch, RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného.

V takomto prípade by mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet aj IC Železničnej spoločnosti.

Štát by tak vďaka tomu podľa RegioJetu ušetril až polovicu nákladov, ktoré aktuálne prepláca za cestovné zadarmo. Študenti a ďalšie sociálne skupiny by mohli využívať bezplatné cestovné vo všetkých vlakoch bez rozdielu.

Koaličná SNS rozhodnutie RegioJetu nekomentovala. Či štát pristúpi na podmienku RegioJetu, nie je zatiaľ jasné. Ministerstvo dopravy je pripravené na prípadné rokovanie, keďže podľa neho je možné dospieť aj k iným riešeniam než sú vopred prezentované prostredníctvom médií. O konkrétnych riešeniach však nehovorí.

„Je to tlačenie a vydieranie štátu. To je štýl podnikania pána Jančuru. Z nášho pohľadu bude veľmi dôležité sledovať, či sa nebude situácia opakovať," vraví šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Prečítajte si tiež: RegioJet na top trati zvýši ceny, priznal Jančura Čítajte 

Štátny monopol

Ak RegioJet definitívne odíde z hlavnej trate, nastane štátny monopol. Ten bol aj počas rokov 2012 až 2014, keď štátne IC vlaky jazdili bez dotácií. Svoj hviezdny rok zažili v roku 2013, keď prepravili 690-tisíc cestujúcich. Cena lístka bola vtedy od 20 do 24 eur.

Štátny dopravca teraz verí, že vlaky dostane do zisku, a to vďaka rýchlosti a menšiemu počtu zastávok. Utrpieť však môže aj kvalita cestovania.

Ide napríklad o diskrétnu kontrolu cestovných dokladov cez mobilnú aplikáciu predaja cestovných lístkov, ktoré sú zároveň aj miestenkami či grátis čajmi a minerálkami, vraví bývalý šéf Železničnej spoločnosti Pavel Kravec.

Tá je pripravená na kroky RegioJetu reagovať. Plánuje pripraviť koncept nastavenia diaľkových vlakov, dopravnú cestu, vozňové kapacity, obehy súprav a služby s cieľom v maximálnej možnej miere vyhovieť požiadavkám našich zákazníkov. Bude o tom informovať v najbližších dňoch či týždňoch.

„Mnohí by tiež radi počuli, aké konzekvencie vyvodí rezort dopravy aj ZSSK, ak sa im nepodarí dostať obnovené štátne IC vlaky do čiernych čísel. V normálnej firme by totiž za takýto stratový projekt padali hlavy. Manažment ZSSK však nepríde ani o prémie, veď plní politickú objednávku," dodala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  3. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  6. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  7. Kam na výlet so svojimi známymi
  8. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  9. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Slovnaft ťaží z výhod systému EDI
  2. Legenda Dakaru Svitko: verím si na víťazstvo
  3. Nestarnú, ale dozrievajú
  4. Zvolenský nie je len slovenský, ale aj férový
  5. Sólymos: Najťažšie bolo prísť za ľuďmi, ktorých odpojili od vody
  6. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  8. Kam na výlet so svojimi známymi
  9. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  10. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 36 466
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 33 622
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 26 895
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 846
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 13 940
  6. Kam na výlet so svojimi známymi 12 401
  7. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely 10 584
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 10 409
  9. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 443
  10. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 389

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner a jeho dcéra Karolína.
Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Ako Fico stíha sám seba

Protiextrémistické úderky nevytvoril Soros, ale štát.

Zuzana Kepplová
Stĺpček Petra Schutza

Zadarmo nelietajú žiadne holuby

Na „novej politike policajných bytov“, ktorú vyhlásil Kaliňák, prerobil štát podľa kontrolórov milióny.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Marian Kočner a jeho dcéra Karolína.

Danko: Máme vzorové štátne financie, krajina potrebuje investície

Rekreačné poukazy sú podľa Sulíka pre firmy zaťažením.

Andrej Danko.

USA zvažujú clá vo výške sto percent na ďalšie výrobky z Únie

Clá by sa mohli dotknúť írskej whisky aj francúzskeho koňaku.

Americký prezident Donald Trump.

Indonézia žaluje Úniu pre reštrikcie na palmový olej

Eurokomisia dospela k záveru, že pestovanie palmového oleja vedie k nadmernému odlesňovaniu.

Palmový olej je významnou exportnou položkou indonézskej ekonomiky. Krajina je najväčším producentom palmového oleja vo svete.