SME
Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky

Firmy dokážu urobiť 2,5-krát viac dobra

Najviac peňazí z asignácie daní ide na obnovu kultúrnych pamiatok.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR, AP)

Viac ako 60 miliónov eur. To je balík peňazí, ktoré tento rok poslali z takzvaných dvoch percent daní do neziskových organizácií alebo nadácií firmy a súkromné osoby. Ide o peniaze, ktoré sa použijú napríklad na podporu talentovaných žiakov, ochranu pamiatok či zlepšenie podmienok chorých ľudí.

Možnosť rozhodnúť, kto dostane časť z daňových odvodov, stále zďaleka nevyužívajú všetci, ktorí odvádzajú dane.

„Len firmy majú potenciál urobiť vo výsledku 2,5-krát viac dobra,“ upozornil tajomník Asociácie firemných nadácií Fedor Blaščák.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkú sumu peňazí majú v rukách radoví daňoví poplatníci. Ak by každý zamestnanec či živnostník vyplnil v marci príslušné tlačivo, mohlo by sa na asignácii z daní fyzických osôb vyzbierať 40 miliónov eur. „Dlhodobo sa do tretieho sektora dostane v rámci dvoch percent len okolo 57 percent tejto sumy,“ poznamenal Blaščák.

Fyzické osoby, teda zamestnanci alebo živnostníci, tento rok asignovali „len“ niečo cez 27 miliónov eur. Potvrdila to finančná správa. Zvyšné milióny ostali v štátnom rozpočte.

Dôvodov, prečo všetci zarábajúci svoju možnosť asignovať nevyužijú, môže byť viac. Ľudia, ktorí zarábajú menej, nemajú motiváciu vypĺňať pre pár eur špeciálne tlačivo. Ďalších možno odrádza administratíva, ktorú by museli urobiť navyše.

Firemné dve percentá

Asignácia firiem predstavuje zložitejšiu matematiku. Od roku 2010 funguje systém, ktorý firmám umožňuje odviesť dve percentá zo svojich daní do neziskového sektora len pod jednou podmienkou: musia súčasne poskytnúť finančný dar v hodnote pol percenta z daňového základu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pre tento systém sa vžilo pomenovanie matching, to znamená doloženie asignácie z dane, čo sú už vlastne verejné zdroje, darom z vlastného zisku,“ vysvetlil Blaščák.

Ak firma dar nedala, môže asignovať len jedno percento.

Podľa štatistík „matchuje“ na Slovensku zatiaľ len okolo šesť až osem percent firiem. To znamená, že spolu s finančným darom v hodnote 0,5 percenta z dane odvádza nadáciám alebo mimovládkam celé dve percentá z daní okolo 2200 firiem. Na Slovensku aktuálne platí dane okolo 25-tisíc firiem.

Problém však nie je v tom, že by boli firmy „lakomé“. „Podľa Štatistického úradu vynakladajú na súkromné dary ročne okolo 80 miliónov eur.

Na to, aby mohli asignovať dve percentá, by stačili dary v celkovej hodnote osem miliónov eur z vlastného vrecka. „Firmy na Slovensku dávajú peniaze, len si to často nespájajú s asignáciou,“ vysvetlil Blaščák.

Skryť Vypnúť reklamu

Údaje finančnej správy hovoria, že prostredníctvom asignácie dostali neziskovky tento rok od firiem dokopy 33 miliónov eur. Možnosť asignácie využívajú firmy vo väčšej miere ako fyzické osoby, „dve percentá“ neodvádza len okolo desať percent z nich.

Veľké firmy by však mohli do tretieho sektora odviesť na základe matchingu oveľa väčšie sumy. Ak totiž firma daruje z vlastného vrecka napríklad 50-tisíc, zákon jej umožní asignovať ďalších 200-tisíc eur. Bez poukázania daru môže poukázať „len“ stotisíc eur.

„Ak firma dorovná dve percentá z daní vlastným darom, vo výsledku môže urobiť 2,5-krát viac dobra,“ uzavrel Blaščák.

Prietokový ohrievač

Príjmy z asignácie dane a finančné dary firiem tvoria rozhodujúcu časť majetku nadácií, ktoré ich poskytujú vo forme grantov ďalej - neziskovým organizáciám alebo fyzickým osobám.

Skryť Vypnúť reklamu

„Peniaze z asignácie sú tam ako v prietokovom ohrievači. Za 18 mesiacov sa musia minúť,“ dodal Blaščák.

Slušný balík peňazí zvádza k úvahám o špekuláciách. Na Slovensku zatiaľ nie je známy žiadny prípad zneužitia týchto prostriedkov.

„Nadácia je veľmi komplikovaná právna forma a podlieha prísnej kontrole,“ poznamenal programový riaditeľ Nadácie Pontis Pavel Hrica.

Účtovníctvo nadácie overuje audítor, každoročne predkladá výročnú správu ministerstvu vnútra, použitie peňazí zverejňuje v Obchodnom vestníku.

„Firmy by veľmi riskovali. Nedáva žiadny zmysel, aby veľká spoločnosť pre malú nadáciu ohrozila svoju reputáciu, keď na reklamu a budovanie imidžu vynakladá rádovo niekoľkonásobné sumy,“ dodal Blaščák.

Podliezajú systém?

Podrobné dáta o použití výnosov z asignácie sústreďuje na svojej stránke Asociácia firemných nadácií. Vyplýva z nich napríklad aj to, že Nadácia Penta poukazuje časť získaných peňazí na „nákup lavičiek do čakární a renováciu pacientskych izieb“ v nemocniciach.

Skryť Vypnúť reklamu

Materská spoločnosť Penta Investments pritom v oblasti zdravotníctva podniká - prevádzkuje 14 nemocníc v rôznych krajoch Slovenska. Dá sa teda povedať, že časť peňazí okľukou vráža späť do svojho biznisu.

Penta tvrdí, že ide o nekomerčné projekty, ktoré slúžia všetkým pacientom a peniaze neposiela len do vlastných zdravotníckych zariadení. „V žiadnom prípade ich nevnímame ako ´biznisové investície´. Do rekonštrukcie nemocníc investujeme desiatky miliónov eur z vlastných prostriedkov a nepotrebujeme tak využívať prostriedky Nadácie Penta,“ reagoval hovorca spoločnosti Gabriel Tóth.

Protizákonné to nie je. „Môže to vyvolávať rôzne otázky,“ komentoval takýto tok peňazí Blaščák.

Nadácia Partners zase podporuje tenistku Dominiku Cibulkovú, ktorá je jej tvárou. Jej fotografie sa objavujú na bilbordoch spoločnosti a reklamných fotografiách v médiách. Správca nadácie neodpovedal na otázku, či táto podpora spĺňa podmienku verejnoprospešnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dominiku Cibulkovú začala podporovať nadácia Partners ešte v čase, keď nepatrila k svetovej špičke a túto spoluprácu rozvíja bez ohľadu na to, či vo svojej kariére prežíva dobré, alebo zlé obdobie,“ uviedol. Podľa údajov ASFIN išlo vlani o 24 200, predvlani o 27 000 eur.

Systém sa podľa Blaščáka nedá jednoducho podliezať ani pri občianskych združeniach, ktorým sa tiež dajú poukazovať dve percentá z dane. „Keby sa objavil zrazu niekto, kto nemá ani webovú stránku a z ničoho nič dostane 30-tisíc eur, bolo by to podozrivé,“ naznačil Blaščák. Oficiálne takýto prípad nie je známy.

Režijný „desiatok“

Podľa Hricu použije väčšia nadácia, ktorá prerozdeľuje ročne kolo 300-tisíc eur, na svoju réžiu okolo desať percent získaných prostriedkov. „Niektorí ľudia majú insitnú predstavu, že filantropia je zadarmo, že to nič nestojí,“ hovorí. „Ale nie je to tak.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zahraniční experti podľa neho vypočítali, že nie je namieste počítať prevádzkové náklady nadácie. „Oveľa dôležitejšie je pozerať sa na dosah, ktorá organizácia má a aké má výsledky.“

O tom, do ktorých oblastí prúdi podpora z asignácie daní, nie sú komplexné štatistiky. Čiastkové analýzy hovoria, že dlhodobo je na čele rebríčka záchrana kultúrnych pamiatok, ktorou sa zaoberajú viaceré mimovládne organizácie a firemné nadácie.

Tretí sektor ďalej podporuje sociálnu pomoc, vzdelávanie, zdravie a šport. Najmenej peňazí ide do oblasti ľudských práv a zahraničnej rozvojovej pomoci.

Skupina Penta je 45-percentným akcionárom spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka Sme.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  2. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  3. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  4. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  5. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  2. Dáma s pávím pierkom
  3. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  4. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  7. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  8. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 19 045
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 728
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 452
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 801
  5. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 527
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 503
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 141
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 725
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 122
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 639
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Daňové priznanie 2018

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie vo Veľkej Británii.

Výsledky z Izraela, Veľkej Británie a USA.

24. feb
Modelka a učiteľka angličtiny Viola Macáková.

Sexuálny motív bol vylúčený.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Po Sputniku prišiel okrúhly stôl

Peter Tkačenko

Pán Kirill bude sklamaný.

3 h
Červené oddelenie na Klinike pneumológie v Ružinove.

Pandémia Covid-19 si na Slovensku vyžiadala už 6 859 obetí. V nemocniciach je hospitalizovaných 3 873 pacientov.

12 h

Neprehliadnite tiež

Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

2 h
Veronika Remišová.

"Naším spoločným cieľom je, aby sa eurofondy využívali transparentne," hovorí vicepremiérka.

2 h
Ceny potravín by mohli dokonca klesnúť.

Pekári i hydinári chcú pomoc od štátu.

3 h

Desatina firiem okrem nárastu miezd plánuje aj zvyšovanie odmien aj benefitov.

4 h