SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Érsek Brusel neignoroval, poslal im vyčerpávajúcu odpoveď

Árpád Érsek sa ako jediný z pozvaných ministrov odmietol zúčastniť na vyšetrovacom výbore EP pre meranie automobilových emisií.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v rozhovore pre SME.Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) v rozhovore pre SME. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Poslanci Európskeho parlamentu vyzývajú slovenského ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Árpáda Érseka, aby spolupracoval s výborom EP pre meranie automobilových emisií (EMIS).

Érsek sa totiž ako jediný z pozvaných ministrov odmietol vyšetrovacieho výboru zúčastniť. Informoval o tom tlačový atašé Informačnej kancelárie EP na Slovensku Ján Jakubov.

Nepriateľné správanie

"Členovia výboru považujú takého nerešpektovanie vyšetrovacích právomocí Európskeho parlamentu, najmä zo strany členského štátu, ktorý aktuálne predsedá Rade EÚ, za absolútne neprijateľné," povedala predsedníčka EMIS Kathleen Van Brempt.

Skryť Vypnúť reklamu

Členovia vyšetrovacieho výboru uviedli, že Érsek odmietol pozvanie výboru EMIS napriek listu predsedu Európskeho parlamentu, ktorý zdôraznil dôležitosť participácie predstaviteľov Slovenska ako popredného producenta automobilov a zároveň krajiny aktuálne predsedajúcej Rade EÚ.

Ako uviedol Jakubov, slovenský minister dopravy svoj postoj zdôvodnil tým, že Slovensko neudeľuje žiadne typové schválenia týkajúce sa automobilových emisií, a teda jeho vypočutie by v diskusii neprinieslo žiadnu pridanú hodnotu a nepomohlo by nájsť riešenie v otázkach, ktoré sú predmetom vyšetrovania.

Čierna ovca

Kathleen Van Brempt zároveň pripomenula, že svoju účasť na najbližšom zasadnutí, ktoré sa bude konať 24. novembra v Štrasburgu, prisľúbili aj francúzska ministerka životného prostredia Ségoléne Royal či taliansky minister dopravy Graziano Delrio. Slovenský minister dopravy tak zostáva jediným ministrom, ktorý sa odmieta podieľať na práci výboru.

Skryť Vypnúť reklamu

"Takéto správanie je v úplnom rozpore so zásadou lojálnej spolupráce medzi inštitúciami vyplývajúcej zo zmlúv, a to najmä preto, že implementácia úniových predpisov týkajúcich sa automobilového priemyslu je výlučne zodpovednosťou členských štátov," zdôraznila predsedníčka výboru.

Odmietnutie účasti zo strany ministra Érseka a zároveň nenominovanie zástupcu, ktorý by sa na vypočutí zúčastnil v jeho mene, predstavuje jasné porušenie povinností členského štátu vo vzťahu k vyšetrovaciemu výboru EP, uzavrel Jakubov.

Érsek bude spolupracovať

Slovenské ministerstvo dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) je pripravené poskytnúť plnú súčinnosť Európskemu parlamentu (EP) pri riešení problému s meraním emisií v automobilovom priemysle.

Skryť Vypnúť reklamu

"Slovenské orgány sú pripravené spolupracovať s ostatnými členskými štátmi pri riešení tohto problému a zároveň podporujeme všetky aktivity EP v tomto smere," zdôraznilo v reakcii komunikačné oddelenie rezortu dopravy.

Reagovali tak na aktuálne vyjadrenia poslancov EP, ktorí kritizovali slovenského šéfa rezortu dopravy za to, že s nimi opakovane odmieta spolupracovať pri vyšetrovaní merania emisií v automobilom priemysle. Podľa predsedníčky príslušného vyšetrovacieho výboru EP je konanie slovenského ministra v rozpore s európskou legislatívou.

Vyčerpávajúca odpoveď

Výbor EP slovenskému ministrovi vyčíta, že ako jediný s ním odmieta spolupracovať a nepríde na vypočutie do europarlamentu, hoci Slovensko je popredným európskym výrobcom automobilov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy však tvrdí, že poskytlo vyšetrovaciemu výboru písomnou formou vyčerpávajúce odpovede na ich otázky. Zároveň upozorňuje, že na Slovensku sa nevykonávajú homologizácie celých áut, ale len ich komponentov.

"Slovenské národné orgány teda nemajú skúsenosť a nemôžu zodpovedať za homologizácie vykonávané na území iných štátov. Z tohto dôvodu by osobná účasť ministra dopravy nebola prínosom," vysvetlil rezort.

Slovensko návrh podporí

Základný právny rámec pre meranie emisií je podľa ministerstva uvedený v Nariadení Európskeho parlamentu a Rady z roku 2007 o typovom schvaľovaní motorových vozidiel so zreteľom na emisie ľahkých osobných a úžitkových vozidiel. Táto legislatíva nespadá podľa ministerstva do kompetencie rezortu dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ako však minister zdôraznil vo svojej odpovedi vyšetrovaciemu výboru, slovenské orgány sú plne pripravené podporovať akékoľvek legislatívne úpravy, ktoré zaistia správne uplatňovanie príslušnej legislatívy, vrátane udeľovania sankcií v prípade potvrdenia pochybení," zdôraznil rezort.

Slovenská republika v tomto duchu podporila návrh legislatívneho aktu, ktorý zavádza povinnosť merania emisií v skutočnej prevádzke a nielen v laboratórnych podmienkach, čo má do budúcnosti napomôcť pri zabraňovaní pokusom o obchádzanie pravidiel emisných limitov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 301
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 747
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 947
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 752
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 677
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 280
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 730
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 106
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Pohľad na televíznu vežu na Kamzíku a lokalitu Stráže v bratislavskej mestskej časti Nové Mesto.

Ministerstvo nejasne reaguje na obavy majiteľov nehnuteľností, ktorých cena stúpa.


5 h
Pohľad na komplex X-Bionic Sphere v Šamoríne.

Komplex bol roky spájaný s oligarchom Mariom Hoffmannom.


6 h
Lyžiarsky biznis zlákal viacerých slovenských oligarchov

Víťazi a porazení roku 2021 a rozhovor s premiérom Hegerom v decembrovom INDEXE.


9 h
Ilustračné foto

Rozpočet prvý krát zaznamenal deficit 401,5 miliardy Kč.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 013
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 781
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 985
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 544
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 445
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu