SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Čínska firma má vážny záujem o Škodu Transportation

Najväčší svetový výrobca koľajovej techniky sa o Škodu zaujíma predovšetkým pre jej "papierové" a technologické zázemie.

Električka značky Škoda. Električka značky Škoda. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

PRAHA. V Česku sa schyľuje ku skutočne mimoriadnemu obchodu. Čínsky strojárenský gigant CRRC intenzívne rokuje o kúpe 100-% podielu v českej spoločnosti Škoda Transportation, ktorá vyrába vlaky, električky aj vozne metra. Podľa informácií servera Lidovky.cz je dohoda blízko.

Najväčší svetový výrobca koľajovej techniky sa o Škodu zaujíma predovšetkým pre jej "papierové" a technologické zázemie.

CRRC, čínsky kolos s približne 187.000 zamestnancami, má kapitál a vo svojej krajine rozsiahle výrobné kapacity. Pre vstup na európsky trh však potrebuje najrôznejšie povolenia, technické údaje a v neposlednom rade aj ľudí s potrebnými znalosťami.

Skryť Vypnúť reklamu

Vážny záujem

"Záujem čínskych investorov je vážny. Podľa môjho názoru sú šance na úspech obchodu zhruba 60 ku 40," povedal pre Lidovky.cz dôveryhodný zdroj, ktorý je dobre oboznámený so situáciou v plzenskej firme. Informácie o rokovaní potvrdilo serveru aj niekoľko ďalších vysoko postavených ľudí z odboru.

Záujem CRRC o kúpu 100-% podielu v škodovke nesúvisí s pročínskou investičnou aktivitou Pražského hradu, ale vychádza skôr z dlhodobej spolupráce, ktorú obe firmy už niekoľko rokov udržujú v rámci rôznych projektov.

Inžinieri zo Škody napríklad pre čínske koľaje vyvinuli električku 27T, ktorá vychádza z modelu ForCity a od tohtoročného marca jazdí v meste Čching-tao.

Preverujú kondíciu Škody

V súčasnosti si zástupcovia China Railway Rolling Stock Corporation, ako znie plný názov firmy, preverujú ekonomickú kondíciu Škody Transportation. V priebehu dní, prípadne týždňov, by sa potom malo rozhodnúť o memorande. Po jeho podpise by sa obchod stal pre obe strany záväznejší.

Skryť Vypnúť reklamu

"V memorande by bola zakotvená zmluvná pokuta vo výške niekoľkých percent z celkovej hodnoty akvizície v prípade odstúpenia od obchodu," dodal jeden zo zdrojov.

Hovorca Škody Transportation Michal Tobrman sa k veci pre Lidovky.cz odmietol vyjadriť. Čínska strana na zaslané otázky do uzávierky tohto textu nereagovala.

Obchod môže byt zaujímavý pre obe strany. Pre CRRC by bola akvizícia Škodovky vstupenkou na európsky trh. Spoločnosť disponuje veľkým kapitálom, ale chýbajú jej "európske" povolenia či prístup k technologickým detailom - napríklad údajom, ktoré sa týkajú vývoja lokomotív.

Viac peňazí na vývoj

Pre Škodu Transportation by vstup čínskeho kapitálu zase znamenal okrem iného možnosť dať oveľa viac peňazí na vývoj. To by jej mohlo pomôcť dobehnúť v niektorých ohľadoch veľkých konkurentov na európskom trhu, ako sú Siemens alebo Alstom.

Skryť Vypnúť reklamu

Väčšia časť príjmov firmy pritom pochádza zo zahraničných trhov, kam vlani vyviezla 54 % svojej produkcie.

Škoda Transportation dodala v minulosti napríklad súpravy metra Petrohradu, električky pre Bratislavu a tureckú Konyu alebo trolejbusy bulharskej metropole Sofia.

Asi najdôležitejšou zákazkou za ostatné roky bolo jej víťazstvo na dodávku vlaku pre Deutsche Bahn.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 025
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 101
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 854
  4. Po Slovensku na motorke 6 523
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 366
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 970
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 844
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 238
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 13 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Ďalšie prerušenie výroby čaká aj bratislavský Volkswagen.


SITA 9 h
Austrálsky premiér Scott Morrison na stretnutí lídrov G7.

Vzťahy medzi Austráliou a Čínou eskalujú.


TASR 12 h
Cukor.

Spotreba aj cena cukru rastú.


TASR 16 h
Elektráreň Jaslovské Bohunice.

Pôjde o generálnu odstávku s čiastočnou výmenou paliva v reaktore.


SITA 16 h