Kamionistom musia vo Francúzsku priplatiť, Bruselu sa to nepáči

Minimálna mzda vo Francúzsku je 9,6 eura na hodinu. Od júla platí, že sa vzťahuje aj na kamionistov, ktorí do krajiny vstúpia.

Kamionisti. Zakázali im len cesty III. triedy, ich pohyb po „dvojkách“ budú monitorovať.(Zdroj: Judita Čermáková)

BRUSEL, BRATISLAVA. Firma Janard z Lukáčoviec pri Nitre vozí z Francúzska do Talianska obilie. Nežije v podstate z ničoho iného. Má desať kamiónov a náklady na mzdy, ktoré už začínajú ohrozovať jej existenciu. V lete totiž museli majitelia dopravnej spoločnosti navýšiť svojim vodičom mzdy. 

„Firma je maličká, museli sme zvýšiť platy o desiatky percent. Neviem, dokedy to dokážeme utiahnuť,“ povedala pre SME majiteľka firmy Jana Ardonová.

Ak by tak nespravili, mohli by oni aj jej vodiči čeliť pokutám od francúzskych policajtov. Tí sa zamerali na kamionistov z východnej a strednej Európy, kontrolujú im pracovné zmluvy a dodatky o výške ich mzdy.

Prísnejšie pravidlá pre platenie minimálnej mzdy vo Francúzsku, ktoré platia od júla, sa nepáčia Európskej komisii. Neprimeraným spôsobom totiž podľa Bruselu obmedzujú slobodu poskytovania služieb a voľný pohyb tovaru. 

Komisia preto už voči Franúzsku začala v lete podnikať právne kroky, skonštatovala Jana Cappello zo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku.  

Minimálna mzda je dnes vo Francúzsku 9,6 eura na hodinu. Od júla platí, že sa vzťahuje aj na kamionistov, ktorí do krajiny vstúpia. Minimálna mzda na Slovensku je 2,32 eura na hodinu, od januára má stúpnuť na 2,50 eur na hodinu.

Aj prísnejšie pravidlá

Hoci Európska komisia už preveruje prísnejšie pravidlá minimálnej mzdy, podnet na Európsku komisiu v pondelok podal aj europoslanec Ivan Štefanec. Takéto praktiky sú podľa neho porušením  princípov jednotného trhu a ohrozením pre autodopravcov zo strednej Európy.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 634
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 734
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 094
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 182
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 625
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 624
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 444
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 434
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 048

Téma: Voľby v Nemecku


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko, Európska únia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.