Platba za registráciu auta je majetkovou daňou, priznal Kažimír

Silnejší ekologický aspekt v poplatkoch za registráciu vozidiel by mal podľa ministra financií negatívny dopad na šoférov v zaostalejších regiónoch Slovenska.

Ilustračné foto.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Pri poplatkoch za registráciu motorových vozidiel ide o majetkovú daň, priznáva minister financií Peter Kažimír. Uviedol to v rámci rozpravy v prvom čítaní k návrhu novely zákona o správnych poplatkoch, ktorým sa má systém poplatkov za registráciu vozidiel upraviť.

Kažimír: Priznávam

Po novom by mali menej platiť vlastníci automobilov pri prvej registrácii vozidla, zvýšiť by sa však oproti súčasnosti mali sadzby pri ďalších registráciách.

Okrem sadzby za výkon motora má totiž pribudnúť aj koeficient podľa veku zapisovaného vozidla, podľa ktorého sa určí aj konečná výška poplatku pri každom ďalšom zápise vozidla do evidencie. Ten bol doteraz spoplatnený jednotne sumou 33 eur, ktorá zostáva minimálnym poplatkom aj podľa nových pravidiel.

„Priznávam, toto je typ majetkovej dane, ktorý má isté zelené časti presadené hlasom ministra životného prostredia,“ povedal v piatok Kažimír v pléne Národnej rady SR.

Prísna ekologická daň, ktorá by finančne znevýhodňovala registrácie vozidiel s vyššími emisiami, by totiž podľa neho mohla poškodiť ľudí v zaostalejších častiach Slovenska, kde sa často na neekologickejších vozidlách jazdí. Otázkou tak podľa neho zostáva, ktorá z vlád bude mať odvahu na zavedenie prísnej ekologickej dane, ktorá naozaj zmení správanie spotrebiteľov.

Minister takto reagoval aj na slová poslanca za SaS Jozefa Mihála, podľa ktorého je otázne, čím vlastne poplatok za registráciu vozidla chce byť. Či majetkovou, alebo ekologickou daňou. „Ten majetkový aspekt tam je cítiť len v tom objeme motora, ale to neznamená, že auto je hneď drahé,“ tvrdí.

Ekologický aspekt vníma z hľadiska zvýhodňovania alternatívnych pohonov, existujú však podľa neho aj autá, ktorá majú výkonný motor s veľmi nízkymi emisiami.

„Ten vzorec by mal obsahovať emisie a obstarávaciu cenu. V zásade ale nejde o nejakú veľkú tragédiu. Zamiešali ste s tým, uvidíme, čo z toho bude,“ zhodnotil návrh rezortu financií Mihál.

V praxi by prijatie tejto legislatívy znamenalo, že čím dlhšie obdobie od prvej registrácie vozidla uplynie, tým menej pri ďalšej registrácii vlastník zaplatí. Menej ako 33 eur to však nebude. Nižšia sadzba pri prvej registrácii vozidla však nebude platiť pre všetky kategórie.

Za elektromobily sa platí najmenej

Pre výkonnejšie automobily s výkonom nad 176 kilowattov (kW) sa sadzby naopak zvyšujú. Napríklad pri prvej registrácii najvýkonnejších vozov s výkonom nad 254 kW sa registračný poplatok navyšuje z doterajších 2 997 eur až na 3 900 eur. Sadzba pre vozidlá s najnižším výkonom do 80 kW zostáva na úrovni 33 eur.

Oslobodenia od úhrady poplatkov za zápis, ako aj doteraz platné úľavy napríklad pre zdravotne postihnutých zostávajú v platnosti. Mení sa aj úhrada poplatkov pre predajcov automobilov, ktorí zaplatia registračný poplatok a ak automobil predajú zákazníkovi do jedného roka, tento prevod spoplatnený nebude.

Novinkou bude aj 50-percentné zníženie poplatku za automobily využívajúce ekologické pohonné látky, ako sú CNG, LNG či vodík. Rovnaká polovičná úľava platí aj pre hybridné automobily.

Za elektromobily sa už v súčasnosti platí najnižšia sadzba 33 eur. Pribudne ale možnosť stanoviť poplatok za zápis vozidla aj na základe znaleckého posudku. Nový sadzobník má nadobudnúť účinnosť od 1. februára 2017.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 682
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 974
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 236
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 157
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 712
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 521
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 763
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 450
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 970
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 2 814

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop