Obnovené štátne IC vlaky si na seba možno nezarobia

Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž podľa šéfredaktorky Železničnej revue o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by mohli využívať štátne IC vlaky.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Obnovené štátne IC vlaky na trati Bratislava - Košice, ktoré boli zrušené v januári a opäť začnú jazdiť 11. decembra, si na seba asi nedokážu zarobiť. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková na základe doterajšej praxe a analýzy týchto vlakov.

"Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by ich mohli využívať. Preto by bolo seriózne, ak by štát znovu začal dotovať IC vlaky a na ich prevádzku vypísal riadnu súťaž, do ktorej by sa zapojili aj ďalší dopravcovia. Vyhral by ju ten, kto bude žiadať od štátu menšiu dotáciu," informovala v stredu Mertinková agentúru SITA.

Analýza, na základe ktorej sa ministerstvo dopravy rozhodlo obnoviť prevádzku stratových IC vlakov, podľa odborníčky ani v jednej z 24 modelových situácií neponúkla ziskové riešenie.

"To by mohlo zmeniť vyššie cestovné, ale každé zvyšovanie cien na železnici vedie aj k úbytku cestujúcich. V minulosti sa o tom presvedčila Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) a aktuálne aj RegioJet, ktorému sa po druhom zvýšení cien v tomto roku vyprázdnili vlaky," upozornila Mertinková.

Nižšie náklady 

Ďalšou možnosťou je podľa šéfredaktorky Železničnej revue zníženie nákladov na prevádzku IC vlakov, ale ZSSK už prakticky vyčerpala všetky technické a technologické možnosti ako to dosiahnuť. Za problém považuje najmä vysoké celopodnikové režijné náklady, ktoré majú objektívne aj subjektívne dôvody.

"Analýza vidí riešenie vo vytvorení novej štíhlej organizačnej jednotky, napríklad dcérskej spoločnosti ZSSK, ktorá by mala na starosti len prevádzku IC vlakov. ZSSK by podľa analýzy mohla zvýšiť tržby aj tak, že by prestala zabezpečovať reštauračné služby v IC vlakoch dodávateľským spôsobom a začala ich vykonávať vo vlastnej réžii," priblížila expertka.

Najefektívnejší, ale stále stratový model fungovania nedotovaných IC vlakov v koexistencii s ďalšími dopravcami vytvorila ZSSK vlani. "Bol nastavený na 25 spojov za týždeň, pričom počet vlakov počas týždňa sa menil v závislosti od silných a slabých dní. Napríklad, v sobotu nejazdili vôbec.

Bolo v nich radených šesť alebo sedem vozňov a priemerná obsadenosť vlakov dosahovala 73 %," dodala Mertinková.

Analýza však podľa nej vylepšuje celkovú bilanciu scenárov o tzv. socio-ekonomické prínosy. Sú založené na tom, koľko času cestujúci ušetria kratšou cestou vo vlaku. Kým jazda rýchlikom na trase Bratislava - Košice trvá v súčasnosti asi šesť hodín, v obnovenom "icečku" sa má skrátiť na štyri hodiny 45 minút.

Analytici ocenili jednu ušetrenú hodinu na 10,24 eura za každého cestujúceho na pracovnej ceste a na 6,02 eura v prípade ostatných cestujúcich. Expertka pripomína, že aj keď takto vyčíslená hodnota je z pohľadu tržieb či hospodárskeho výsledku štátneho dopravcu fiktívna, zohrala kľúčovú úlohu pri výbere vhodného modelu budúcej prevádzky IC vlakov.

Slabé miesto

Analýza predpokladá, že po zrušení štátnych "icečiek" chýba na trhu prémiových vlakov adekvátna ponuka pre 312 tisíc cestujúcich za rok.

"Problémom však nemá byť celková kapacita existujúcich vlakových spojení (jazdia tam dlhšie súpravy), ale nižšia frekvencia spojov počas dňa. Situáciu by mali vyriešiť päťvozňové IC vlaky, ktoré budú premávať dvakrát denne v oboch smeroch," pokračovala Mertinková.

Za celý týždeň tak ZSSK ponúkne 28 spojov, čím ich celoročná kapacita dosiahne takmer 360 tisíc miest. Tento model, tvrdí odborníčka, generuje vyššiu finančnú stratu ako model z minulého roka, jeho socio-ekonomické prínosy však majú byť vyššie. Nové "icečká" budú totiž zhruba o 15 až 20 minút rýchlejšie ako tie pred rokom.

Mertinková upozornila, že analýza vo verzii určenej pre verejnosť zamlčiava konkrétnu výšku nákladov, tržieb a ďalších obchodných parametrov nového modelu prevádzky štátnych IC vlakov.

"Z vyčísleného cash-flowu však možno dedukovať, že tržby a ceny lístkov budú nižšie ako vlani. Vtedy bola maximálna cena základného lístka v druhej triede 23,90 eura, v prvej triede 33,90 eura a v triede 1plus 44 eur. Lacnejšie lístky sa dali získať pri nákupe vo viacdňovom predstihu, pričom na internete sa predávali od 12,90 eura," poznamenala Mertinková.

Niektoré dlhodobo utajované skutočnosti však podľa expertky analýza odhaľuje. Dotované rýchliky ZSSK na trati Bratislava - Košice by tohto roku podľa kvalifikovaných odhadov mali odviezť 11,059 milióna cestujúcich. To je o 32,15 % viac v porovnaní s rokom 2014, keď bola zavedená bezplatná preprava študentov a dôchodcov.

"Ak zohľadníme aj to, že ľudia v rýchlikoch cestujú v súčasnosti na dlhšie vzdialenosti, potom záujem o cestovanie narástol o 43,87 % v porovnaní s rokom 2014. Zatiaľ nie je známe, ako chce ministerstvo dopravy riešiť túto situáciu, ktorá sa týka takmer pätiny všetkých cestujúcich ZSSK," uzavrela Mertinková.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 335
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 099
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 885
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 738
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 701
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 145
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 279
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 692
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 503

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, explózia nastala vo voľne prístupnej vstupnej hale.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti voličov.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.