SME
Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Obnovené štátne IC vlaky si na seba možno nezarobia

Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž podľa šéfredaktorky Železničnej revue o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by mohli využívať štátne IC vlaky.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Obnovené štátne IC vlaky na trati Bratislava - Košice, ktoré boli zrušené v januári a opäť začnú jazdiť 11. decembra, si na seba asi nedokážu zarobiť. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková na základe doterajšej praxe a analýzy týchto vlakov.

"Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by ich mohli využívať. Preto by bolo seriózne, ak by štát znovu začal dotovať IC vlaky a na ich prevádzku vypísal riadnu súťaž, do ktorej by sa zapojili aj ďalší dopravcovia. Vyhral by ju ten, kto bude žiadať od štátu menšiu dotáciu," informovala v stredu Mertinková agentúru SITA.

Skryť Vypnúť reklamu

Analýza, na základe ktorej sa ministerstvo dopravy rozhodlo obnoviť prevádzku stratových IC vlakov, podľa odborníčky ani v jednej z 24 modelových situácií neponúkla ziskové riešenie.

"To by mohlo zmeniť vyššie cestovné, ale každé zvyšovanie cien na železnici vedie aj k úbytku cestujúcich. V minulosti sa o tom presvedčila Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) a aktuálne aj RegioJet, ktorému sa po druhom zvýšení cien v tomto roku vyprázdnili vlaky," upozornila Mertinková.

Nižšie náklady 

Ďalšou možnosťou je podľa šéfredaktorky Železničnej revue zníženie nákladov na prevádzku IC vlakov, ale ZSSK už prakticky vyčerpala všetky technické a technologické možnosti ako to dosiahnuť. Za problém považuje najmä vysoké celopodnikové režijné náklady, ktoré majú objektívne aj subjektívne dôvody.

Skryť Vypnúť reklamu

"Analýza vidí riešenie vo vytvorení novej štíhlej organizačnej jednotky, napríklad dcérskej spoločnosti ZSSK, ktorá by mala na starosti len prevádzku IC vlakov. ZSSK by podľa analýzy mohla zvýšiť tržby aj tak, že by prestala zabezpečovať reštauračné služby v IC vlakoch dodávateľským spôsobom a začala ich vykonávať vo vlastnej réžii," priblížila expertka.

Najefektívnejší, ale stále stratový model fungovania nedotovaných IC vlakov v koexistencii s ďalšími dopravcami vytvorila ZSSK vlani. "Bol nastavený na 25 spojov za týždeň, pričom počet vlakov počas týždňa sa menil v závislosti od silných a slabých dní. Napríklad, v sobotu nejazdili vôbec.

Bolo v nich radených šesť alebo sedem vozňov a priemerná obsadenosť vlakov dosahovala 73 %," dodala Mertinková.

Skryť Vypnúť reklamu

Analýza však podľa nej vylepšuje celkovú bilanciu scenárov o tzv. socio-ekonomické prínosy. Sú založené na tom, koľko času cestujúci ušetria kratšou cestou vo vlaku. Kým jazda rýchlikom na trase Bratislava - Košice trvá v súčasnosti asi šesť hodín, v obnovenom "icečku" sa má skrátiť na štyri hodiny 45 minút.

Analytici ocenili jednu ušetrenú hodinu na 10,24 eura za každého cestujúceho na pracovnej ceste a na 6,02 eura v prípade ostatných cestujúcich. Expertka pripomína, že aj keď takto vyčíslená hodnota je z pohľadu tržieb či hospodárskeho výsledku štátneho dopravcu fiktívna, zohrala kľúčovú úlohu pri výbere vhodného modelu budúcej prevádzky IC vlakov.

Slabé miesto

Analýza predpokladá, že po zrušení štátnych "icečiek" chýba na trhu prémiových vlakov adekvátna ponuka pre 312 tisíc cestujúcich za rok.

Skryť Vypnúť reklamu

"Problémom však nemá byť celková kapacita existujúcich vlakových spojení (jazdia tam dlhšie súpravy), ale nižšia frekvencia spojov počas dňa. Situáciu by mali vyriešiť päťvozňové IC vlaky, ktoré budú premávať dvakrát denne v oboch smeroch," pokračovala Mertinková.

Za celý týždeň tak ZSSK ponúkne 28 spojov, čím ich celoročná kapacita dosiahne takmer 360 tisíc miest. Tento model, tvrdí odborníčka, generuje vyššiu finančnú stratu ako model z minulého roka, jeho socio-ekonomické prínosy však majú byť vyššie. Nové "icečká" budú totiž zhruba o 15 až 20 minút rýchlejšie ako tie pred rokom.

Mertinková upozornila, že analýza vo verzii určenej pre verejnosť zamlčiava konkrétnu výšku nákladov, tržieb a ďalších obchodných parametrov nového modelu prevádzky štátnych IC vlakov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Z vyčísleného cash-flowu však možno dedukovať, že tržby a ceny lístkov budú nižšie ako vlani. Vtedy bola maximálna cena základného lístka v druhej triede 23,90 eura, v prvej triede 33,90 eura a v triede 1plus 44 eur. Lacnejšie lístky sa dali získať pri nákupe vo viacdňovom predstihu, pričom na internete sa predávali od 12,90 eura," poznamenala Mertinková.

Niektoré dlhodobo utajované skutočnosti však podľa expertky analýza odhaľuje. Dotované rýchliky ZSSK na trati Bratislava - Košice by tohto roku podľa kvalifikovaných odhadov mali odviezť 11,059 milióna cestujúcich. To je o 32,15 % viac v porovnaní s rokom 2014, keď bola zavedená bezplatná preprava študentov a dôchodcov.

"Ak zohľadníme aj to, že ľudia v rýchlikoch cestujú v súčasnosti na dlhšie vzdialenosti, potom záujem o cestovanie narástol o 43,87 % v porovnaní s rokom 2014. Zatiaľ nie je známe, ako chce ministerstvo dopravy riešiť túto situáciu, ktorá sa týka takmer pätiny všetkých cestujúcich ZSSK," uzavrela Mertinková.
 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 14 798
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 547
  3. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 099
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 5 710
  5. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 5 191
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 227
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 109
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 722
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 119
  10. Chceš sa podieľať na tvorbe novín? Pridaj sa k nám 2 902
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Cena bitcoinu sa zvyšuje.

Bitcoin tento mesiac posilnil o viac než dve pätiny.


TASR 2 h
Šéf eurovalu Klaus Regling.

Verejný dlh na úrovni 60 percent je už podľa Reglinga neaktuálny.


TASR 2 h
Ladislav Kamenický.

Kamenický kritizuje, že návrh rozpočtu nepočíta so zvyšovaním platov v štátnej správe.


TASR 3 h

Automobilka výrazne obmedzí či úplne zastaví produkciu vo všetkých troch českých závodoch.


TASR 3 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 815
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 023
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 975
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 169
  5. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 5 361
  6. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 457
  7. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 768
  8. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 3 479
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu