Obnovené štátne IC vlaky si na seba možno nezarobia

Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž podľa šéfredaktorky Železničnej revue o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by mohli využívať štátne IC vlaky.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Obnovené štátne IC vlaky na trati Bratislava - Košice, ktoré boli zrušené v januári a opäť začnú jazdiť 11. decembra, si na seba asi nedokážu zarobiť. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková na základe doterajšej praxe a analýzy týchto vlakov.

"Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by ich mohli využívať. Preto by bolo seriózne, ak by štát znovu začal dotovať IC vlaky a na ich prevádzku vypísal riadnu súťaž, do ktorej by sa zapojili aj ďalší dopravcovia. Vyhral by ju ten, kto bude žiadať od štátu menšiu dotáciu," informovala v stredu Mertinková agentúru SITA.

Analýza, na základe ktorej sa ministerstvo dopravy rozhodlo obnoviť prevádzku stratových IC vlakov, podľa odborníčky ani v jednej z 24 modelových situácií neponúkla ziskové riešenie.

"To by mohlo zmeniť vyššie cestovné, ale každé zvyšovanie cien na železnici vedie aj k úbytku cestujúcich. V minulosti sa o tom presvedčila Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) a aktuálne aj RegioJet, ktorému sa po druhom zvýšení cien v tomto roku vyprázdnili vlaky," upozornila Mertinková.

Nižšie náklady 

Ďalšou možnosťou je podľa šéfredaktorky Železničnej revue zníženie nákladov na prevádzku IC vlakov, ale ZSSK už prakticky vyčerpala všetky technické a technologické možnosti ako to dosiahnuť. Za problém považuje najmä vysoké celopodnikové režijné náklady, ktoré majú objektívne aj subjektívne dôvody.

"Analýza vidí riešenie vo vytvorení novej štíhlej organizačnej jednotky, napríklad dcérskej spoločnosti ZSSK, ktorá by mala na starosti len prevádzku IC vlakov. ZSSK by podľa analýzy mohla zvýšiť tržby aj tak, že by prestala zabezpečovať reštauračné služby v IC vlakoch dodávateľským spôsobom a začala ich vykonávať vo vlastnej réžii," priblížila expertka.

Najefektívnejší, ale stále stratový model fungovania nedotovaných IC vlakov v koexistencii s ďalšími dopravcami vytvorila ZSSK vlani. "Bol nastavený na 25 spojov za týždeň, pričom počet vlakov počas týždňa sa menil v závislosti od silných a slabých dní. Napríklad, v sobotu nejazdili vôbec.

Bolo v nich radených šesť alebo sedem vozňov a priemerná obsadenosť vlakov dosahovala 73 %," dodala Mertinková.

Analýza však podľa nej vylepšuje celkovú bilanciu scenárov o tzv. socio-ekonomické prínosy. Sú založené na tom, koľko času cestujúci ušetria kratšou cestou vo vlaku. Kým jazda rýchlikom na trase Bratislava - Košice trvá v súčasnosti asi šesť hodín, v obnovenom "icečku" sa má skrátiť na štyri hodiny 45 minút.

Analytici ocenili jednu ušetrenú hodinu na 10,24 eura za každého cestujúceho na pracovnej ceste a na 6,02 eura v prípade ostatných cestujúcich. Expertka pripomína, že aj keď takto vyčíslená hodnota je z pohľadu tržieb či hospodárskeho výsledku štátneho dopravcu fiktívna, zohrala kľúčovú úlohu pri výbere vhodného modelu budúcej prevádzky IC vlakov.

Slabé miesto

Analýza predpokladá, že po zrušení štátnych "icečiek" chýba na trhu prémiových vlakov adekvátna ponuka pre 312 tisíc cestujúcich za rok.

"Problémom však nemá byť celková kapacita existujúcich vlakových spojení (jazdia tam dlhšie súpravy), ale nižšia frekvencia spojov počas dňa. Situáciu by mali vyriešiť päťvozňové IC vlaky, ktoré budú premávať dvakrát denne v oboch smeroch," pokračovala Mertinková.

Za celý týždeň tak ZSSK ponúkne 28 spojov, čím ich celoročná kapacita dosiahne takmer 360 tisíc miest. Tento model, tvrdí odborníčka, generuje vyššiu finančnú stratu ako model z minulého roka, jeho socio-ekonomické prínosy však majú byť vyššie. Nové "icečká" budú totiž zhruba o 15 až 20 minút rýchlejšie ako tie pred rokom.

Mertinková upozornila, že analýza vo verzii určenej pre verejnosť zamlčiava konkrétnu výšku nákladov, tržieb a ďalších obchodných parametrov nového modelu prevádzky štátnych IC vlakov.

"Z vyčísleného cash-flowu však možno dedukovať, že tržby a ceny lístkov budú nižšie ako vlani. Vtedy bola maximálna cena základného lístka v druhej triede 23,90 eura, v prvej triede 33,90 eura a v triede 1plus 44 eur. Lacnejšie lístky sa dali získať pri nákupe vo viacdňovom predstihu, pričom na internete sa predávali od 12,90 eura," poznamenala Mertinková.

Niektoré dlhodobo utajované skutočnosti však podľa expertky analýza odhaľuje. Dotované rýchliky ZSSK na trati Bratislava - Košice by tohto roku podľa kvalifikovaných odhadov mali odviezť 11,059 milióna cestujúcich. To je o 32,15 % viac v porovnaní s rokom 2014, keď bola zavedená bezplatná preprava študentov a dôchodcov.

"Ak zohľadníme aj to, že ľudia v rýchlikoch cestujú v súčasnosti na dlhšie vzdialenosti, potom záujem o cestovanie narástol o 43,87 % v porovnaní s rokom 2014. Zatiaľ nie je známe, ako chce ministerstvo dopravy riešiť túto situáciu, ktorá sa týka takmer pätiny všetkých cestujúcich ZSSK," uzavrela Mertinková.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 689
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 809
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 707
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 298
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 830
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 504
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 492
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 177
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 949
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop