SME

Obnovené štátne IC vlaky si na seba možno nezarobia

Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž podľa šéfredaktorky Železničnej revue o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by mohli využívať štátne IC vlaky.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Obnovené štátne IC vlaky na trati Bratislava - Košice, ktoré boli zrušené v januári a opäť začnú jazdiť 11. decembra, si na seba asi nedokážu zarobiť. Myslí si to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková na základe doterajšej praxe a analýzy týchto vlakov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Bezplatná preprava študentov a dôchodcov totiž o polovicu znížila potenciál cestujúcich, ktorí by ich mohli využívať. Preto by bolo seriózne, ak by štát znovu začal dotovať IC vlaky a na ich prevádzku vypísal riadnu súťaž, do ktorej by sa zapojili aj ďalší dopravcovia. Vyhral by ju ten, kto bude žiadať od štátu menšiu dotáciu," informovala v stredu Mertinková agentúru SITA.

SkryťVypnúť reklamu

Analýza, na základe ktorej sa ministerstvo dopravy rozhodlo obnoviť prevádzku stratových IC vlakov, podľa odborníčky ani v jednej z 24 modelových situácií neponúkla ziskové riešenie.

"To by mohlo zmeniť vyššie cestovné, ale každé zvyšovanie cien na železnici vedie aj k úbytku cestujúcich. V minulosti sa o tom presvedčila Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) a aktuálne aj RegioJet, ktorému sa po druhom zvýšení cien v tomto roku vyprázdnili vlaky," upozornila Mertinková.

Nižšie náklady 

Ďalšou možnosťou je podľa šéfredaktorky Železničnej revue zníženie nákladov na prevádzku IC vlakov, ale ZSSK už prakticky vyčerpala všetky technické a technologické možnosti ako to dosiahnuť. Za problém považuje najmä vysoké celopodnikové režijné náklady, ktoré majú objektívne aj subjektívne dôvody.

SkryťVypnúť reklamu

"Analýza vidí riešenie vo vytvorení novej štíhlej organizačnej jednotky, napríklad dcérskej spoločnosti ZSSK, ktorá by mala na starosti len prevádzku IC vlakov. ZSSK by podľa analýzy mohla zvýšiť tržby aj tak, že by prestala zabezpečovať reštauračné služby v IC vlakoch dodávateľským spôsobom a začala ich vykonávať vo vlastnej réžii," priblížila expertka.

Najefektívnejší, ale stále stratový model fungovania nedotovaných IC vlakov v koexistencii s ďalšími dopravcami vytvorila ZSSK vlani. "Bol nastavený na 25 spojov za týždeň, pričom počet vlakov počas týždňa sa menil v závislosti od silných a slabých dní. Napríklad, v sobotu nejazdili vôbec.

Bolo v nich radených šesť alebo sedem vozňov a priemerná obsadenosť vlakov dosahovala 73 %," dodala Mertinková.

SkryťVypnúť reklamu

Analýza však podľa nej vylepšuje celkovú bilanciu scenárov o tzv. socio-ekonomické prínosy. Sú založené na tom, koľko času cestujúci ušetria kratšou cestou vo vlaku. Kým jazda rýchlikom na trase Bratislava - Košice trvá v súčasnosti asi šesť hodín, v obnovenom "icečku" sa má skrátiť na štyri hodiny 45 minút.

Analytici ocenili jednu ušetrenú hodinu na 10,24 eura za každého cestujúceho na pracovnej ceste a na 6,02 eura v prípade ostatných cestujúcich. Expertka pripomína, že aj keď takto vyčíslená hodnota je z pohľadu tržieb či hospodárskeho výsledku štátneho dopravcu fiktívna, zohrala kľúčovú úlohu pri výbere vhodného modelu budúcej prevádzky IC vlakov.

Slabé miesto

Analýza predpokladá, že po zrušení štátnych "icečiek" chýba na trhu prémiových vlakov adekvátna ponuka pre 312 tisíc cestujúcich za rok.

SkryťVypnúť reklamu

"Problémom však nemá byť celková kapacita existujúcich vlakových spojení (jazdia tam dlhšie súpravy), ale nižšia frekvencia spojov počas dňa. Situáciu by mali vyriešiť päťvozňové IC vlaky, ktoré budú premávať dvakrát denne v oboch smeroch," pokračovala Mertinková.

Za celý týždeň tak ZSSK ponúkne 28 spojov, čím ich celoročná kapacita dosiahne takmer 360 tisíc miest. Tento model, tvrdí odborníčka, generuje vyššiu finančnú stratu ako model z minulého roka, jeho socio-ekonomické prínosy však majú byť vyššie. Nové "icečká" budú totiž zhruba o 15 až 20 minút rýchlejšie ako tie pred rokom.

Mertinková upozornila, že analýza vo verzii určenej pre verejnosť zamlčiava konkrétnu výšku nákladov, tržieb a ďalších obchodných parametrov nového modelu prevádzky štátnych IC vlakov.

SkryťVypnúť reklamu

"Z vyčísleného cash-flowu však možno dedukovať, že tržby a ceny lístkov budú nižšie ako vlani. Vtedy bola maximálna cena základného lístka v druhej triede 23,90 eura, v prvej triede 33,90 eura a v triede 1plus 44 eur. Lacnejšie lístky sa dali získať pri nákupe vo viacdňovom predstihu, pričom na internete sa predávali od 12,90 eura," poznamenala Mertinková.

Niektoré dlhodobo utajované skutočnosti však podľa expertky analýza odhaľuje. Dotované rýchliky ZSSK na trati Bratislava - Košice by tohto roku podľa kvalifikovaných odhadov mali odviezť 11,059 milióna cestujúcich. To je o 32,15 % viac v porovnaní s rokom 2014, keď bola zavedená bezplatná preprava študentov a dôchodcov.

"Ak zohľadníme aj to, že ľudia v rýchlikoch cestujú v súčasnosti na dlhšie vzdialenosti, potom záujem o cestovanie narástol o 43,87 % v porovnaní s rokom 2014. Zatiaľ nie je známe, ako chce ministerstvo dopravy riešiť túto situáciu, ktorá sa týka takmer pätiny všetkých cestujúcich ZSSK," uzavrela Mertinková.
 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 657
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 435
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 303
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 033
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 794
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 723
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 986
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 581
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 213
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 226
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 720
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 597
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Stojany na čerpacej stanici

Štátnu kasu vysoké ceny tešia, motoristov nie.


Veronika Remišová

Návrh obmedzuje vlastnícke práva a je protiústavný, povedala opozičná poslankyňa.


TASR
Tabuľa s nápisom pri budove, v ktorej sídli štátny podnik Vodohospodárska výstvaba na Karloveskej ulici v Bratislave.

Ide o spoločnosti Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.


SITA
Ilustračné foto

Rast má byť vyšší o desatinu percenta.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 723
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 986
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 581
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 213
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 226
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 720
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 597
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu