LONDÝN. Zatiaľ čo švajčiarski hodinári majú hlavu v smútku, pretože ich export už 14 mesiacov vytrvalo klesá, malá anglická firma Henley-on-Thames pláva proti prúdu a teší sa z rastúceho dopytu po svojich hodinkách. Informovala o tom agentúra Bloomberg.
Britská firma, ktorú preslávili skôr preteky plachetníc Royal Regatta i hodinky značky Bremont, sa po páde libry v dôsledku júnového referenda teší z nebývalého záujmu o svoje produkty na domácom trhu.
Podľa spoluzakladateľa firmy Gilesa Englisha sa tak ukázalo, ako referendum o brexite pomáha výrobcom luxusného tovaru. Minimálne v krátkodobom časovom horizonte, keďže ich produkty sú náhle lacnejšie ako konkurenčné výrobky z dovozu.
Švajčiarski hodinári majú pritom opačný problém. Export ich hodiniek, ktoré sú jedným z kľúčových vývozných artiklov švajčiarskej ekonomiky, v auguste klesol už 14. mesiac v rade. Dopyt po švajčiarskych hodinkách slabne na väčšine významných trhov, od Japonska cez USA po Európu.
Firma Bremont vyrobí ročne len 8000 až 10-tisíc hodiniek a približne 60 % svojej produkcie vyváža. A hoci jej odbyt v Hongkongu tento rok klesol o zhruba 20 %, je na najlepšej ceste dosiahnuť nárast celkových tržieb o 15 %, a to vďaka oživeniu predaja na domácom trhu a v USA.
Firma Bremont ceny hodiniek na domácom trhu nezvýšila, aj keď niektoré súčiastky dováža zo Švajčiarska. Bremont však už pracuje na tom, aby zredukoval svoju závislosť od tohto dovozu. Najal si odborníkov, ktorí majú skúsenosti z automobilových pretekov a vojenského priemyslu a spolupracuje aj s výskumným centrom Advanced Manufacturing Research Centre v Sheffielde na vývoji nových výrobných technológií. Je to investícia do budúcnosti, ktorá má firme pomôcť zvýšiť efektivitu výroby, keďže v tomto bode zaostáva za konkurenciou.