Hodnota za peniaze: Štát by mal prehodnotiť zrušenie železničných tratí

Celkovo ide podľa analytikov o viac ako tristo kilometrov železničných tratí na Slovensku, ktoré sú málo využívané.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Viac ako 300 kilometrov železničných tratí je na Slovensku málo využívaných a štát by mal prehodnotiť ich prípadné zrušenie. Konštatujú to vládni analytici v ďalšej správe vypracovanej v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Väčšina, viac ako 234 km tratí slúži len pre nákladnú železničnú dopravu a osobné vlaky na nich nepremávajú. Ide však podľa analytikov o trate, ktorých prínosy sú minimálne desaťkrát nižšie ako náklady na ich financovanie.

"Zo strategického pohľadu boli tieto trate navyše ohodnotené správou Výskumného ústavu dopravného (VÚD) ako jednoznačne neperspektívne," skonštatovali analytici v správe.

Raz za dva dni

Na týchto tratiach totiž prešiel v roku 2015 vlak v priemere raz za dva dni. Podľa analytikov by tak pri ich zrušení mohol správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potenciálne ročne ušetriť na nákladoch 6 miliónov eur. "Pritom jednorazové náklady na likvidáciu týchto tratí môžu predstavovať podľa odhadov ŽSR maximálne 70 miliónov eur," vyčíslili analytici.

Navrhujú preto štátu detailne analyzovať komplexné dosahy prípadného zrušenia týchto tratí. Správa VÚD podľa nich navrhuje trate predať, a to prioritne vyšším územným celkom.

Ak tie o ne nebudú mať záujem, tak na voľnom trhu. Až v prípade, ak sa nenájde žiadny záujemca, je potrebné podľa analytikov pristúpiť k likvidácii, čiže rozobratiu tratí, na čo bude potrebné nájsť zdroje.

Vysoké náklady

Medzi trate s nízkym využitím však patrí podľa analytikov aj približne 91 km tratí, na ktorých premávajú osobné vlaky. Ide o trate z Banskej Štiavnice po Hronskú Dúbravu, z Brezničky po Kokavu nad Rimavicou, trať Brezno - Halny - Tisovec, tiež z Medzilaboriec po štátnu hranicu a trať z Kokavy nad Rimavicou po Utekáč.

Náklady ŽSR na osobokilometer sa na týchto tratiach podľa analytikov blížia k hodnote okolo jedného eura. Pre porovnanie, na hlavnej trati Bratislava - Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako deväť centov.

Ideálnym stavom by podľa analytikov bolo zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch na úkor cestnej dopravy. Tým by sa znížili aj jednotkové náklady a znížil by sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy.

"Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácii počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná," doplnili analytici v správe.

Štátu preto odporúčajú detailne analyzovať komplexné dosahy zastavenia dopravy na týchto tratiach a ich prípadné zrušenie. Potenciálna úspora nákladov v prípade zavretia tratí by predstavovala približne 2,6 milióna eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 milióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 920
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 164
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 136
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 954
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 077
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 905
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 438
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 186
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 447
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 192

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.