SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Hodnota za peniaze: Štát by mal prehodnotiť zrušenie železničných tratí

Celkovo ide podľa analytikov o viac ako tristo kilometrov železničných tratí na Slovensku, ktoré sú málo využívané.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Viac ako 300 kilometrov železničných tratí je na Slovensku málo využívaných a štát by mal prehodnotiť ich prípadné zrušenie. Konštatujú to vládni analytici v ďalšej správe vypracovanej v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Väčšina, viac ako 234 km tratí slúži len pre nákladnú železničnú dopravu a osobné vlaky na nich nepremávajú. Ide však podľa analytikov o trate, ktorých prínosy sú minimálne desaťkrát nižšie ako náklady na ich financovanie.

"Zo strategického pohľadu boli tieto trate navyše ohodnotené správou Výskumného ústavu dopravného (VÚD) ako jednoznačne neperspektívne," skonštatovali analytici v správe.

Skryť Vypnúť reklamu

Raz za dva dni

Na týchto tratiach totiž prešiel v roku 2015 vlak v priemere raz za dva dni. Podľa analytikov by tak pri ich zrušení mohol správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potenciálne ročne ušetriť na nákladoch 6 miliónov eur. "Pritom jednorazové náklady na likvidáciu týchto tratí môžu predstavovať podľa odhadov ŽSR maximálne 70 miliónov eur," vyčíslili analytici.

Navrhujú preto štátu detailne analyzovať komplexné dosahy prípadného zrušenia týchto tratí. Správa VÚD podľa nich navrhuje trate predať, a to prioritne vyšším územným celkom.

Ak tie o ne nebudú mať záujem, tak na voľnom trhu. Až v prípade, ak sa nenájde žiadny záujemca, je potrebné podľa analytikov pristúpiť k likvidácii, čiže rozobratiu tratí, na čo bude potrebné nájsť zdroje.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysoké náklady

Medzi trate s nízkym využitím však patrí podľa analytikov aj približne 91 km tratí, na ktorých premávajú osobné vlaky. Ide o trate z Banskej Štiavnice po Hronskú Dúbravu, z Brezničky po Kokavu nad Rimavicou, trať Brezno - Halny - Tisovec, tiež z Medzilaboriec po štátnu hranicu a trať z Kokavy nad Rimavicou po Utekáč.

Náklady ŽSR na osobokilometer sa na týchto tratiach podľa analytikov blížia k hodnote okolo jedného eura. Pre porovnanie, na hlavnej trati Bratislava - Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako deväť centov.

Ideálnym stavom by podľa analytikov bolo zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch na úkor cestnej dopravy. Tým by sa znížili aj jednotkové náklady a znížil by sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácii počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná," doplnili analytici v správe.

Štátu preto odporúčajú detailne analyzovať komplexné dosahy zastavenia dopravy na týchto tratiach a ich prípadné zrušenie. Potenciálna úspora nákladov v prípade zavretia tratí by predstavovala približne 2,6 milióna eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 828
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 615
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 12 112
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 369
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 225
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 705
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 827
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 742
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 707
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jednou z možností, ako zrýchliť očkovanie, je vakcinácia seniorov.
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Z paralelnej reality, v ktorej premiér uviazol, sa nemá šancu vymotať (týždeň podľa Schutza)

Minulosť už dobieha aj veľké ryby.

Ilustračná fotografia.

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora. Pozrite si jej program na víkend.

Neprehliadnite tiež

Zomrel bývalý viceguvernér NBS Jozef Mudrík

Mudrík bol viceguvernérom NBS v rokoch 1995 až 2001.

Jozef Mudrík na snímke z roku 2000.

O kvalite vakcíny AstraZeneca sú pochybnosti, Slovensko má zazmluvnených 3,6 milióna dávok

Krajčí zazmluvnil ďalšie dodávky vakcín od Pfizer/BioNTech a Moderny.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Šíri sa ďalšia podvodná stránka, tentokrát imituje Tatra banku

Pred týždňom polícia upozorňovala na podvodnú stránku, ktorá zase imitovala VÚB banku.

Ilustračné foto.

Ako prilákať ľudí do najhoršej lokality Bratislavy? Developer to skúsi

Pri Pentagone chcú stavať, mesto im dalo zelenú.

Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.