Hodnota za peniaze: Štát by mal prehodnotiť zrušenie železničných tratí

Celkovo ide podľa analytikov o viac ako tristo kilometrov železničných tratí na Slovensku, ktoré sú málo využívané.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Viac ako 300 kilometrov železničných tratí je na Slovensku málo využívaných a štát by mal prehodnotiť ich prípadné zrušenie. Konštatujú to vládni analytici v ďalšej správe vypracovanej v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Väčšina, viac ako 234 km tratí slúži len pre nákladnú železničnú dopravu a osobné vlaky na nich nepremávajú. Ide však podľa analytikov o trate, ktorých prínosy sú minimálne desaťkrát nižšie ako náklady na ich financovanie.

"Zo strategického pohľadu boli tieto trate navyše ohodnotené správou Výskumného ústavu dopravného (VÚD) ako jednoznačne neperspektívne," skonštatovali analytici v správe.

Raz za dva dni

Na týchto tratiach totiž prešiel v roku 2015 vlak v priemere raz za dva dni. Podľa analytikov by tak pri ich zrušení mohol správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potenciálne ročne ušetriť na nákladoch 6 miliónov eur. "Pritom jednorazové náklady na likvidáciu týchto tratí môžu predstavovať podľa odhadov ŽSR maximálne 70 miliónov eur," vyčíslili analytici.

Navrhujú preto štátu detailne analyzovať komplexné dosahy prípadného zrušenia týchto tratí. Správa VÚD podľa nich navrhuje trate predať, a to prioritne vyšším územným celkom.

Ak tie o ne nebudú mať záujem, tak na voľnom trhu. Až v prípade, ak sa nenájde žiadny záujemca, je potrebné podľa analytikov pristúpiť k likvidácii, čiže rozobratiu tratí, na čo bude potrebné nájsť zdroje.

Vysoké náklady

Medzi trate s nízkym využitím však patrí podľa analytikov aj približne 91 km tratí, na ktorých premávajú osobné vlaky. Ide o trate z Banskej Štiavnice po Hronskú Dúbravu, z Brezničky po Kokavu nad Rimavicou, trať Brezno - Halny - Tisovec, tiež z Medzilaboriec po štátnu hranicu a trať z Kokavy nad Rimavicou po Utekáč.

Náklady ŽSR na osobokilometer sa na týchto tratiach podľa analytikov blížia k hodnote okolo jedného eura. Pre porovnanie, na hlavnej trati Bratislava - Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako deväť centov.

Ideálnym stavom by podľa analytikov bolo zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch na úkor cestnej dopravy. Tým by sa znížili aj jednotkové náklady a znížil by sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy.

"Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácii počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná," doplnili analytici v správe.

Štátu preto odporúčajú detailne analyzovať komplexné dosahy zastavenia dopravy na týchto tratiach a ich prípadné zrušenie. Potenciálna úspora nákladov v prípade zavretia tratí by predstavovala približne 2,6 milióna eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 milióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 836
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 090
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 610
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 120
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 160
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 097
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 612
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 427
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 316
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 191

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.