SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Hodnota za peniaze: Štát by mal prehodnotiť zrušenie železničných tratí

Celkovo ide podľa analytikov o viac ako tristo kilometrov železničných tratí na Slovensku, ktoré sú málo využívané.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Viac ako 300 kilometrov železničných tratí je na Slovensku málo využívaných a štát by mal prehodnotiť ich prípadné zrušenie. Konštatujú to vládni analytici v ďalšej správe vypracovanej v rámci projektu Hodnota za peniaze.

Väčšina, viac ako 234 km tratí slúži len pre nákladnú železničnú dopravu a osobné vlaky na nich nepremávajú. Ide však podľa analytikov o trate, ktorých prínosy sú minimálne desaťkrát nižšie ako náklady na ich financovanie.

"Zo strategického pohľadu boli tieto trate navyše ohodnotené správou Výskumného ústavu dopravného (VÚD) ako jednoznačne neperspektívne," skonštatovali analytici v správe.

Skryť Vypnúť reklamu

Raz za dva dni

Na týchto tratiach totiž prešiel v roku 2015 vlak v priemere raz za dva dni. Podľa analytikov by tak pri ich zrušení mohol správca koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potenciálne ročne ušetriť na nákladoch 6 miliónov eur. "Pritom jednorazové náklady na likvidáciu týchto tratí môžu predstavovať podľa odhadov ŽSR maximálne 70 miliónov eur," vyčíslili analytici.

Navrhujú preto štátu detailne analyzovať komplexné dosahy prípadného zrušenia týchto tratí. Správa VÚD podľa nich navrhuje trate predať, a to prioritne vyšším územným celkom.

Ak tie o ne nebudú mať záujem, tak na voľnom trhu. Až v prípade, ak sa nenájde žiadny záujemca, je potrebné podľa analytikov pristúpiť k likvidácii, čiže rozobratiu tratí, na čo bude potrebné nájsť zdroje.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysoké náklady

Medzi trate s nízkym využitím však patrí podľa analytikov aj približne 91 km tratí, na ktorých premávajú osobné vlaky. Ide o trate z Banskej Štiavnice po Hronskú Dúbravu, z Brezničky po Kokavu nad Rimavicou, trať Brezno - Halny - Tisovec, tiež z Medzilaboriec po štátnu hranicu a trať z Kokavy nad Rimavicou po Utekáč.

Náklady ŽSR na osobokilometer sa na týchto tratiach podľa analytikov blížia k hodnote okolo jedného eura. Pre porovnanie, na hlavnej trati Bratislava - Púchov je náklad na prevádzku trate na osobokilometer menší ako deväť centov.

Ideálnym stavom by podľa analytikov bolo zabezpečiť vyššiu prepravu osôb vo vlakoch na úkor cestnej dopravy. Tým by sa znížili aj jednotkové náklady a znížil by sa tlak na zvyšovanie kapacity cestnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Alternatíva, teda zrušenie trate a zabezpečenie dopravy autobusmi môže byť výrazne lacnejšia, v prepočte na osobu environmentálne prijateľnejšia a pri optimalizácii počtu zastávok a zabezpečenia preferencie aj rýchlejšia alebo aspoň podobná," doplnili analytici v správe.

Štátu preto odporúčajú detailne analyzovať komplexné dosahy zastavenia dopravy na týchto tratiach a ich prípadné zrušenie. Potenciálna úspora nákladov v prípade zavretia tratí by predstavovala približne 2,6 milióna eur, pričom jednorazové náklady na ich odstránenie môžu podľa odhadov ŽSR dosiahnuť výšku maximálne 27,2 milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 10 377
  2. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 621
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 507
  4. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 459
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 8 406
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 048
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 760
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 668
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 033
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 659
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slovenský lekár je priamo na EURO 2020.


Michal Šášky a 2 ďalší 4 h
Spolumajiteľ spoločnosti Compass Slovakia Zoltán Berghauer

Rozširujú výrobu aj na Slovensku.


11. jún
Ilustračné foto.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 439 obetí.


a 3 ďalší 12 h
Francis Fukuyama.

Rozhovor s politológom Fukuyamom.


10. jún

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Stobart Air končí svoju činnosť.


SITA 2 h
Marek Harbuľák.

Ľudia vyčkávajú, aké opatrenia budú platiť.


TASR 1 h
Bitcoiny.

Čínu okrem vysokej spotreby elektriny znepokojujú špekulácie.


TASR 18 h
Predsedníčka Za ľudí Veronika Remišová.

Remišová rokovala s 20 starostami obcí z okresu Medzilaborce.


TASR 19 h