SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

Štát obnovuje IC vlaky, budú drahšie ako rýchliky

Zastavovať budú okrem Bratislavy a Košíc aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát po necelom roku opäť zavádza svoje IC vlaky. Spustiť ich chce od 11. decembra, teda od zmeny cestovného poriadku.   

„Je to aj politické aj ekonomické rozhodnutie, ale občania majú o tento vlak záujem, a to je pre nás najdôležitejšie,“ vysvetlil svoje rozhodnutie o opätovnom zavedení štátnych IC vlakov minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Opätovné spustenie štátnych IC vlakov nie je prekvapujúcim krokom. Vládna trojkoalícia sa totiž v programovom vyhlásení zaviazala, že prehodnotí ich znovuzavedenie. Dala si na to vypracovať aj analýzu od Výskumného ústavu dopravného, zaplatila za to 40-tisíc eur. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Drahšie ako rýchliky

Cestujúci sa po novom nemôžu tešiť na extra nízke ceny tak ako to bolo v minulosti. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko hovorí, že ceny v staronových IC vlakoch budú vyššie ako v rýchlikoch.

Cestujúci dnes v rýchliku za jazdu medzi Bratislavou a Košicami zaplatí 18,76 eur. Riaditeľ úseku Železničnej spoločnosti Slovensko Karol Martinček skonštatoval, že k tejto cene treba prirátať navyše 10 až 15 percent. 

Inak, povedané, cena za jednu jazdu v druhej triede by sa tak mala vyšplhať na úroveň približne 20 eur. Takáto cena bola aj v čase, keď na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli žlté expresy Radima Jančuru.

Staronové IC vlaky majú mať - okrem Bratislavy a Košíc - v porovnaní s predchádzajúcim obdobím menej staníc. Kým v minulosti zastavovali napríklad aj v Trenčíne či Ružomberku, po novom budú zastavovať len v šiestich staniciach. 

Prečítajte si tiež: Nízke ceny za štátne IC vlaky boli v poriadku, rozhodol úrad Čítajte 

Okrem Bratislavy a Košíc budú zastavovať aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku. Celú 445-kilometrovú trasu medzi Bratislavou a Košicami by mali zvládnuť za približne 4 hodiny a 45 minút. 

„Veríme, že verejnosť túto našu iniciatívu bude využívať a príjme ju,“ konštatoval Érsek. Vysvetlil, že úlohou pre Železničnú spoločnosť je prilákať do vlakov nových zákazníkov a optimalizovať náklady, aby si IC vlaky na svoju prevádzku zarobili.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej rozhodnutie o znovuzavedení IC vlakov víta. Krok exministra dopravy Jána Počiatka z konca minulého roka totiž považuje za chybný. 

Dodal, že týmto krokom sa na Slovensku dostaneme do situácie, keď budeme mať opätovne dopravu pre plne platiacich cestujúcich. 

„Existuje segment cestujúcich, ktorí sú ochotní priplatiť za rýchlejší čas a čistejšie vozne a vlaky. Dnes sme svedkami, že kvalita cestovania prudko klesá a RegioJet nedokázal plne nahradiť vlaky v špičkách,“ dodal Matej. 

Na komerčné riziko

Štát IC vlaky zastavil v januári tohto roku. Rozhodol tak bývalý minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Dôvodom bolo, že IC vlaky boli v strate a nedokázali sa dostať do zisku. Za rok 2015 mali štátne IC vlaky skončiť v približne 1,15-miliónovej strate. 

IC vlaky chodili od roku 2012 na komerčné riziko. To znamená, že vlaky si museli zarobiť sami na seba. Od roku 2012 to však ani raz nedokázali, hoci svoju stratu postupne znižovali.  

Rovnako to má byť aj teraz. Dopravca odhaduje, že ich prevádzka by sa mala dostať do zisku v horizonte troch až štyroch rokov. Tvrdí, že našiel technický koncept, ktorý je postavený na ľahších a rýchlejších vlakoch. Chce teda efektívnejšie využívať obehové možnosti vlakov.

„Za druhé si myslíme, že tak ako aj konkurencia ukázala, naši cestujúci sú ochotní za čas, ktorý ušetria, zaplatiť peniaze,“ vraví riaditeľ úseku ekonomiky Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

Okrem toho štátny dopravca sľubuje nové služby vo vlakoch. O aké konkrétne má ísť, Železničná spoločnosť Slovensko zatiaľ nehovorí. Má však optimistické plány, verí, že jej vlaky budú vyťažené na 70 percent. 

Prečítajte si tiež: Zavedú sa opäť štátne IC vlaky? Brecely si dal vypracovať analýzu Čítajte 

Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec znovuzavedenie IC vlakov kritizuje. Hovorí, že rozhodnutie je splnením predvolebného sľubu SNS, ktorý je bez štátnej dotácie ekonomicky neudržateľný a prinesie firme zvýšenie celkovej straty.

„To je skutočnosť, ktorú overil reálny život. Na druhej strane, znovuzavedenie overí ako zareaguje trh, koľko cestujúcich opustí RegioJet a či RegioJet splní naplní svoje vyhrážanie o odchode z tejto trate,“ konštatoval Kravec. 

Súboj s RegioJetom

Na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdia aj spomínané žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru. Spoločnosť RegioJet na linke prevádzkuje tri páry vlakov. 

Jeho hovorca Aleš Ondrůj hovorí, že štát týmto krokom nevyriešil hlavný problém, ktorý je prekážkou v normálnom podnikaní komerčných vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Ondrůj pritom upozornil, že v štátnych rýchlikoch je cestovné zadarmo pre polovicu zákazníkov. 

„Ak by sa štát dopustil alebo dokonca nariadil ZSSK postup, ktorý povedie k poškodzovaniu podnikaniu RegioJetu a ďalších dopravcov, ktorí si musia na svoju prevádzku zarobiť, v takom prípade RegioJet z trasy odíde,“ dodal RegioJet. 

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa lepšili, skončiť ešte nemuseli Čítajte 

RegioJet pritom na linke medzi Bratislavou a Košicami od zrušenia IC vlakov ceny už dvíhal dvakrát, naposledy v lete. Vtedy pristúpil k zvýšeniu minimálneho cestovného z 9 na 12,10 eur. Cez víkend však RegioJet stojí viac ako štátne rýchliky, tam sa lístky pohybujú od 21 eur. Žlté expresy na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli v roku 2014.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažite svoj vlastný úspech
  2. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 764
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 571
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 688
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 308
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 739
  6. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 696
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 518
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 877
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 419
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 920

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Šírava Park.

Naď vypovedal na NAKA: Pýtal som sa na kauzu Skripaľ

Analytika polícia obvinila v utorok z ohrozovania utajovaných skutočností.

Jaroslav Naď z hnutia OĽaNO.
Miroslav Garaj, riaditeľ personálnej agentúry Grafton.
Alena Šišková a Ján Šikuta.
CYNICKÁ OBLUDA

Aké dôležité je mať Petra Tótha

Vždy to bolo zlé, ale od istej doby sa to zhoršilo tak, že sa s ucelenými myšlienkami nestretáva už ani vizuálne.

Neprehliadnite tiež

Peking odmieta správy o komplikáciách v rokovaniach so Spojenými štátmi

Finančnými trhmi v posledných dňoch otriasajú protirečivé informácie.

Čína a USA sú stále v obchodnej vojne.

Danko trvá na zavedení digitálnej dane

Podvody na daniach sa robia preto, lebo legislatíva má trhliny, myslí si šéf SNS.

Andrej Danko.
Vizualizácia projektu Šírava Park.

Daniari pri utajených zmluvách porušili princípy obstarávania, tvrdí po kontrole ÚVO

Kontrakty za milióny uzavreli aj s firmou z portfólia Michala Suchobu.

odchadzajúci šéf Finančnej správy František Imrecze.