SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Štát obnovuje IC vlaky, budú drahšie ako rýchliky

Zastavovať budú okrem Bratislavy a Košíc aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát po necelom roku opäť zavádza svoje IC vlaky. Spustiť ich chce od 11. decembra, teda od zmeny cestovného poriadku.   

„Je to aj politické aj ekonomické rozhodnutie, ale občania majú o tento vlak záujem, a to je pre nás najdôležitejšie,“ vysvetlil svoje rozhodnutie o opätovnom zavedení štátnych IC vlakov minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Opätovné spustenie štátnych IC vlakov nie je prekvapujúcim krokom. Vládna trojkoalícia sa totiž v programovom vyhlásení zaviazala, že prehodnotí ich znovuzavedenie. Dala si na to vypracovať aj analýzu od Výskumného ústavu dopravného, zaplatila za to 40-tisíc eur. 

Skryť Vypnúť reklamu

Drahšie ako rýchliky

Cestujúci sa po novom nemôžu tešiť na extra nízke ceny tak ako to bolo v minulosti. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko hovorí, že ceny v staronových IC vlakoch budú vyššie ako v rýchlikoch.

Cestujúci dnes v rýchliku za jazdu medzi Bratislavou a Košicami zaplatí 18,76 eur. Riaditeľ úseku Železničnej spoločnosti Slovensko Karol Martinček skonštatoval, že k tejto cene treba prirátať navyše 10 až 15 percent. 

Inak, povedané, cena za jednu jazdu v druhej triede by sa tak mala vyšplhať na úroveň približne 20 eur. Takáto cena bola aj v čase, keď na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli žlté expresy Radima Jančuru.

Staronové IC vlaky majú mať - okrem Bratislavy a Košíc - v porovnaní s predchádzajúcim obdobím menej staníc. Kým v minulosti zastavovali napríklad aj v Trenčíne či Ružomberku, po novom budú zastavovať len v šiestich staniciach. 

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Nízke ceny za štátne IC vlaky boli v poriadku, rozhodol úrad Čítajte 

Okrem Bratislavy a Košíc budú zastavovať aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku. Celú 445-kilometrovú trasu medzi Bratislavou a Košicami by mali zvládnuť za približne 4 hodiny a 45 minút. 

„Veríme, že verejnosť túto našu iniciatívu bude využívať a príjme ju,“ konštatoval Érsek. Vysvetlil, že úlohou pre Železničnú spoločnosť je prilákať do vlakov nových zákazníkov a optimalizovať náklady, aby si IC vlaky na svoju prevádzku zarobili.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej rozhodnutie o znovuzavedení IC vlakov víta. Krok exministra dopravy Jána Počiatka z konca minulého roka totiž považuje za chybný. 

Dodal, že týmto krokom sa na Slovensku dostaneme do situácie, keď budeme mať opätovne dopravu pre plne platiacich cestujúcich. 

„Existuje segment cestujúcich, ktorí sú ochotní priplatiť za rýchlejší čas a čistejšie vozne a vlaky. Dnes sme svedkami, že kvalita cestovania prudko klesá a RegioJet nedokázal plne nahradiť vlaky v špičkách,“ dodal Matej. 

Skryť Vypnúť reklamu

Na komerčné riziko

Štát IC vlaky zastavil v januári tohto roku. Rozhodol tak bývalý minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Dôvodom bolo, že IC vlaky boli v strate a nedokázali sa dostať do zisku. Za rok 2015 mali štátne IC vlaky skončiť v približne 1,15-miliónovej strate. 

IC vlaky chodili od roku 2012 na komerčné riziko. To znamená, že vlaky si museli zarobiť sami na seba. Od roku 2012 to však ani raz nedokázali, hoci svoju stratu postupne znižovali.  

Rovnako to má byť aj teraz. Dopravca odhaduje, že ich prevádzka by sa mala dostať do zisku v horizonte troch až štyroch rokov. Tvrdí, že našiel technický koncept, ktorý je postavený na ľahších a rýchlejších vlakoch. Chce teda efektívnejšie využívať obehové možnosti vlakov.

„Za druhé si myslíme, že tak ako aj konkurencia ukázala, naši cestujúci sú ochotní za čas, ktorý ušetria, zaplatiť peniaze,“ vraví riaditeľ úseku ekonomiky Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho štátny dopravca sľubuje nové služby vo vlakoch. O aké konkrétne má ísť, Železničná spoločnosť Slovensko zatiaľ nehovorí. Má však optimistické plány, verí, že jej vlaky budú vyťažené na 70 percent. 

Prečítajte si tiež: Zavedú sa opäť štátne IC vlaky? Brecely si dal vypracovať analýzu Čítajte 

Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec znovuzavedenie IC vlakov kritizuje. Hovorí, že rozhodnutie je splnením predvolebného sľubu SNS, ktorý je bez štátnej dotácie ekonomicky neudržateľný a prinesie firme zvýšenie celkovej straty.

„To je skutočnosť, ktorú overil reálny život. Na druhej strane, znovuzavedenie overí ako zareaguje trh, koľko cestujúcich opustí RegioJet a či RegioJet splní naplní svoje vyhrážanie o odchode z tejto trate,“ konštatoval Kravec. 

Súboj s RegioJetom

Na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdia aj spomínané žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru. Spoločnosť RegioJet na linke prevádzkuje tri páry vlakov. 

Skryť Vypnúť reklamu

Jeho hovorca Aleš Ondrůj hovorí, že štát týmto krokom nevyriešil hlavný problém, ktorý je prekážkou v normálnom podnikaní komerčných vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Ondrůj pritom upozornil, že v štátnych rýchlikoch je cestovné zadarmo pre polovicu zákazníkov. 

„Ak by sa štát dopustil alebo dokonca nariadil ZSSK postup, ktorý povedie k poškodzovaniu podnikaniu RegioJetu a ďalších dopravcov, ktorí si musia na svoju prevádzku zarobiť, v takom prípade RegioJet z trasy odíde,“ dodal RegioJet. 

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa lepšili, skončiť ešte nemuseli Čítajte 

RegioJet pritom na linke medzi Bratislavou a Košicami od zrušenia IC vlakov ceny už dvíhal dvakrát, naposledy v lete. Vtedy pristúpil k zvýšeniu minimálneho cestovného z 9 na 12,10 eur. Cez víkend však RegioJet stojí viac ako štátne rýchliky, tam sa lístky pohybujú od 21 eur. Žlté expresy na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli v roku 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  4. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 951
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 237
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 405
  4. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 12 903
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 730
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 8 727
  7. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 245
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 210
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 049
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 887
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Závod v roku 2014 pripravovali na dražbu.

Minerálka Slatina zmizla z trhu.

15 h
Francúzske plavidlá blokujú prístav v Jersey.

Ostrov Jersey chráni Veľká Británia.

17m
Podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič počas tlačového brífingu na tému Sputnik V.

Matovič si na rodičov a deti spomenul, až keď jeho preferencie prerazili dno.

4. máj

Neprehliadnite tiež

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)

Stavebné úrady majú prejsť z obcí a miest na štát.

28m
Minister dopravy Andrej Doležal.

Súťaž zrušili, do súťaže sa prihlásila len Železničná spoločnosť Slovensko.

33m
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský a hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová. Vľavo za dverami vedúci Inštitútu zdravotných analýz Matej Mišík.

Ministerstvo pracuje na reforme ambulantnej siete.

48m
Prehliadka výroby nových terénnych vozidiel Land Rover Defender vo výrobných priestoroch závodu Jaguar Land Rover pri Nitre.

V obmedzenom režime funguje Volkswagen a problémy má aj Stellantis.

53m