Štát obnovuje IC vlaky, budú drahšie ako rýchliky

Zastavovať budú okrem Bratislavy a Košíc aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát po necelom roku opäť zavádza svoje IC vlaky. Spustiť ich chce od 11. decembra, teda od zmeny cestovného poriadku.   

„Je to aj politické aj ekonomické rozhodnutie, ale občania majú o tento vlak záujem, a to je pre nás najdôležitejšie,“ vysvetlil svoje rozhodnutie o opätovnom zavedení štátnych IC vlakov minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Opätovné spustenie štátnych IC vlakov nie je prekvapujúcim krokom. Vládna trojkoalícia sa totiž v programovom vyhlásení zaviazala, že prehodnotí ich znovuzavedenie. Dala si na to vypracovať aj analýzu od Výskumného ústavu dopravného, zaplatila za to 40-tisíc eur. 

Drahšie ako rýchliky

Cestujúci sa po novom nemôžu tešiť na extra nízke ceny tak ako to bolo v minulosti. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko hovorí, že ceny v staronových IC vlakoch budú vyššie ako v rýchlikoch.

Cestujúci dnes v rýchliku za jazdu medzi Bratislavou a Košicami zaplatí 18,76 eur. Riaditeľ úseku Železničnej spoločnosti Slovensko Karol Martinček skonštatoval, že k tejto cene treba prirátať navyše 10 až 15 percent. 

Inak, povedané, cena za jednu jazdu v druhej triede by sa tak mala vyšplhať na úroveň približne 20 eur. Takáto cena bola aj v čase, keď na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli žlté expresy Radima Jančuru.

Staronové IC vlaky majú mať - okrem Bratislavy a Košíc - v porovnaní s predchádzajúcim obdobím menej staníc. Kým v minulosti zastavovali napríklad aj v Trenčíne či Ružomberku, po novom budú zastavovať len v šiestich staniciach. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nízke ceny za štátne IC vlaky boli v poriadku, rozhodol úrad

Okrem Bratislavy a Košíc budú zastavovať aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku. Celú 445-kilometrovú trasu medzi Bratislavou a Košicami by mali zvládnuť za približne 4 hodiny a 45 minút. 

„Veríme, že verejnosť túto našu iniciatívu bude využívať a príjme ju,“ konštatoval Érsek. Vysvetlil, že úlohou pre Železničnú spoločnosť je prilákať do vlakov nových zákazníkov a optimalizovať náklady, aby si IC vlaky na svoju prevádzku zarobili.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej rozhodnutie o znovuzavedení IC vlakov víta. Krok exministra dopravy Jána Počiatka z konca minulého roka totiž považuje za chybný. 

Dodal, že týmto krokom sa na Slovensku dostaneme do situácie, keď budeme mať opätovne dopravu pre plne platiacich cestujúcich. 

„Existuje segment cestujúcich, ktorí sú ochotní priplatiť za rýchlejší čas a čistejšie vozne a vlaky. Dnes sme svedkami, že kvalita cestovania prudko klesá a RegioJet nedokázal plne nahradiť vlaky v špičkách,“ dodal Matej. 

Na komerčné riziko

Štát IC vlaky zastavil v januári tohto roku. Rozhodol tak bývalý minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Dôvodom bolo, že IC vlaky boli v strate a nedokázali sa dostať do zisku. Za rok 2015 mali štátne IC vlaky skončiť v približne 1,15-miliónovej strate. 

IC vlaky chodili od roku 2012 na komerčné riziko. To znamená, že vlaky si museli zarobiť sami na seba. Od roku 2012 to však ani raz nedokázali, hoci svoju stratu postupne znižovali.  

Rovnako to má byť aj teraz. Dopravca odhaduje, že ich prevádzka by sa mala dostať do zisku v horizonte troch až štyroch rokov. Tvrdí, že našiel technický koncept, ktorý je postavený na ľahších a rýchlejších vlakoch. Chce teda efektívnejšie využívať obehové možnosti vlakov.

„Za druhé si myslíme, že tak ako aj konkurencia ukázala, naši cestujúci sú ochotní za čas, ktorý ušetria, zaplatiť peniaze,“ vraví riaditeľ úseku ekonomiky Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

Okrem toho štátny dopravca sľubuje nové služby vo vlakoch. O aké konkrétne má ísť, Železničná spoločnosť Slovensko zatiaľ nehovorí. Má však optimistické plány, verí, že jej vlaky budú vyťažené na 70 percent. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Zavedú sa opäť štátne IC vlaky? Brecely si dal vypracovať analýzu

Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec znovuzavedenie IC vlakov kritizuje. Hovorí, že rozhodnutie je splnením predvolebného sľubu SNS, ktorý je bez štátnej dotácie ekonomicky neudržateľný a prinesie firme zvýšenie celkovej straty.

„To je skutočnosť, ktorú overil reálny život. Na druhej strane, znovuzavedenie overí ako zareaguje trh, koľko cestujúcich opustí RegioJet a či RegioJet splní naplní svoje vyhrážanie o odchode z tejto trate,“ konštatoval Kravec. 

Súboj s RegioJetom

Na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdia aj spomínané žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru. Spoločnosť RegioJet na linke prevádzkuje tri páry vlakov. 

Jeho hovorca Aleš Ondrůj hovorí, že štát týmto krokom nevyriešil hlavný problém, ktorý je prekážkou v normálnom podnikaní komerčných vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Ondrůj pritom upozornil, že v štátnych rýchlikoch je cestovné zadarmo pre polovicu zákazníkov. 

„Ak by sa štát dopustil alebo dokonca nariadil ZSSK postup, ktorý povedie k poškodzovaniu podnikaniu RegioJetu a ďalších dopravcov, ktorí si musia na svoju prevádzku zarobiť, v takom prípade RegioJet z trasy odíde,“ dodal RegioJet. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa lepšili, skončiť ešte nemuseli

RegioJet pritom na linke medzi Bratislavou a Košicami od zrušenia IC vlakov ceny už dvíhal dvakrát, naposledy v lete. Vtedy pristúpil k zvýšeniu minimálneho cestovného z 9 na 12,10 eur. Cez víkend však RegioJet stojí viac ako štátne rýchliky, tam sa lístky pohybujú od 21 eur. Žlté expresy na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli v roku 2014.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 114
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 833
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 186
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 406
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 703
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 516
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 190
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 735
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 679

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop