SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Štát obnovuje IC vlaky, budú drahšie ako rýchliky

Zastavovať budú okrem Bratislavy a Košíc aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku.

Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra.Štátne IC vlaky budú chodiť od 11. decembra. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát po necelom roku opäť zavádza svoje IC vlaky. Spustiť ich chce od 11. decembra, teda od zmeny cestovného poriadku.   

„Je to aj politické aj ekonomické rozhodnutie, ale občania majú o tento vlak záujem, a to je pre nás najdôležitejšie,“ vysvetlil svoje rozhodnutie o opätovnom zavedení štátnych IC vlakov minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Opätovné spustenie štátnych IC vlakov nie je prekvapujúcim krokom. Vládna trojkoalícia sa totiž v programovom vyhlásení zaviazala, že prehodnotí ich znovuzavedenie. Dala si na to vypracovať aj analýzu od Výskumného ústavu dopravného, zaplatila za to 40-tisíc eur. 

Skryť Vypnúť reklamu

Drahšie ako rýchliky

Cestujúci sa po novom nemôžu tešiť na extra nízke ceny tak ako to bolo v minulosti. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko hovorí, že ceny v staronových IC vlakoch budú vyššie ako v rýchlikoch.

Cestujúci dnes v rýchliku za jazdu medzi Bratislavou a Košicami zaplatí 18,76 eur. Riaditeľ úseku Železničnej spoločnosti Slovensko Karol Martinček skonštatoval, že k tejto cene treba prirátať navyše 10 až 15 percent. 

Inak, povedané, cena za jednu jazdu v druhej triede by sa tak mala vyšplhať na úroveň približne 20 eur. Takáto cena bola aj v čase, keď na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli žlté expresy Radima Jančuru.

Staronové IC vlaky majú mať - okrem Bratislavy a Košíc - v porovnaní s predchádzajúcim obdobím menej staníc. Kým v minulosti zastavovali napríklad aj v Trenčíne či Ružomberku, po novom budú zastavovať len v šiestich staniciach. 

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Nízke ceny za štátne IC vlaky boli v poriadku, rozhodol úrad Čítajte 

Okrem Bratislavy a Košíc budú zastavovať aj v Trnave, Žiline, Poprade a v Kysaku. Celú 445-kilometrovú trasu medzi Bratislavou a Košicami by mali zvládnuť za približne 4 hodiny a 45 minút. 

„Veríme, že verejnosť túto našu iniciatívu bude využívať a príjme ju,“ konštatoval Érsek. Vysvetlil, že úlohou pre Železničnú spoločnosť je prilákať do vlakov nových zákazníkov a optimalizovať náklady, aby si IC vlaky na svoju prevádzku zarobili.

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej rozhodnutie o znovuzavedení IC vlakov víta. Krok exministra dopravy Jána Počiatka z konca minulého roka totiž považuje za chybný. 

Dodal, že týmto krokom sa na Slovensku dostaneme do situácie, keď budeme mať opätovne dopravu pre plne platiacich cestujúcich. 

„Existuje segment cestujúcich, ktorí sú ochotní priplatiť za rýchlejší čas a čistejšie vozne a vlaky. Dnes sme svedkami, že kvalita cestovania prudko klesá a RegioJet nedokázal plne nahradiť vlaky v špičkách,“ dodal Matej. 

Skryť Vypnúť reklamu

Na komerčné riziko

Štát IC vlaky zastavil v januári tohto roku. Rozhodol tak bývalý minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Dôvodom bolo, že IC vlaky boli v strate a nedokázali sa dostať do zisku. Za rok 2015 mali štátne IC vlaky skončiť v približne 1,15-miliónovej strate. 

IC vlaky chodili od roku 2012 na komerčné riziko. To znamená, že vlaky si museli zarobiť sami na seba. Od roku 2012 to však ani raz nedokázali, hoci svoju stratu postupne znižovali.  

Rovnako to má byť aj teraz. Dopravca odhaduje, že ich prevádzka by sa mala dostať do zisku v horizonte troch až štyroch rokov. Tvrdí, že našiel technický koncept, ktorý je postavený na ľahších a rýchlejších vlakoch. Chce teda efektívnejšie využívať obehové možnosti vlakov.

„Za druhé si myslíme, že tak ako aj konkurencia ukázala, naši cestujúci sú ochotní za čas, ktorý ušetria, zaplatiť peniaze,“ vraví riaditeľ úseku ekonomiky Železničnej spoločnosti Slovensko Patrik Horný.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho štátny dopravca sľubuje nové služby vo vlakoch. O aké konkrétne má ísť, Železničná spoločnosť Slovensko zatiaľ nehovorí. Má však optimistické plány, verí, že jej vlaky budú vyťažené na 70 percent. 

Prečítajte si tiež: Zavedú sa opäť štátne IC vlaky? Brecely si dal vypracovať analýzu Čítajte 

Bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec znovuzavedenie IC vlakov kritizuje. Hovorí, že rozhodnutie je splnením predvolebného sľubu SNS, ktorý je bez štátnej dotácie ekonomicky neudržateľný a prinesie firme zvýšenie celkovej straty.

„To je skutočnosť, ktorú overil reálny život. Na druhej strane, znovuzavedenie overí ako zareaguje trh, koľko cestujúcich opustí RegioJet a či RegioJet splní naplní svoje vyhrážanie o odchode z tejto trate,“ konštatoval Kravec. 

Súboj s RegioJetom

Na linke medzi Bratislavou a Košicami jazdia aj spomínané žlté expresy českého podnikateľa Radima Jančuru. Spoločnosť RegioJet na linke prevádzkuje tri páry vlakov. 

Skryť Vypnúť reklamu

Jeho hovorca Aleš Ondrůj hovorí, že štát týmto krokom nevyriešil hlavný problém, ktorý je prekážkou v normálnom podnikaní komerčných vlakov na linke medzi Bratislavou a Košicami. Ondrůj pritom upozornil, že v štátnych rýchlikoch je cestovné zadarmo pre polovicu zákazníkov. 

„Ak by sa štát dopustil alebo dokonca nariadil ZSSK postup, ktorý povedie k poškodzovaniu podnikaniu RegioJetu a ďalších dopravcov, ktorí si musia na svoju prevádzku zarobiť, v takom prípade RegioJet z trasy odíde,“ dodal RegioJet. 

Prečítajte si tiež: Štátne IC vlaky sa lepšili, skončiť ešte nemuseli Čítajte 

RegioJet pritom na linke medzi Bratislavou a Košicami od zrušenia IC vlakov ceny už dvíhal dvakrát, naposledy v lete. Vtedy pristúpil k zvýšeniu minimálneho cestovného z 9 na 12,10 eur. Cez víkend však RegioJet stojí viac ako štátne rýchliky, tam sa lístky pohybujú od 21 eur. Žlté expresy na linku medzi Bratislavou a Košicami prišli v roku 2014.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  2. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  3. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 557
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 725
  3. Aká je chémia vôní 11 984
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 730
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 617
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 187
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 677
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 455
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 957
  10. Bývanie v meste predlžuje život 7 658
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železničná spoločnosť Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Vláda mimoriadne rokuje o otváraní škôl

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených.

Testovanie na nový koronavírus.
Cynická obluda

Premenlivá hnusoba

Igor Matovič tvrdí, že do roztrhania tela bojuje s hnusobou a všetko podriaďuje snahe poraziť ju.

Petra Vlhová.
Prokurátor Maroš Žilinka.

Neprehliadnite tiež

Koronakríza zvýšila nezamestnanosť aj v treťom kvartáli

Bez práce zostalo v treťom kvartáli takmer 200-tisíc ľudí.

Ilustračné foto.

Dokončených bytov pribudlo, môžu za to odložené kolaudácie

Počet dokončených bytov v predposlednom kvartáli roka medziročne vzrástol o 29,5 percenta.

Ilustračné foto.

Žiaci zaplatia za výpadok škôl menšími platmi. O koľko za život prídu?

Počas online výučby neurobili takmer žiaden pokrok.

Ilustračné foto.

Slovenská ekonomika spomalila tempo poklesu

Ekonomika v treťom štvrťroku medziročne klesla v stálych cenách o 2,4 percenta.

Ilustračné foto.