Českých lodníkov dohnal dodatok z dôb komunizmu

Veľká časť českých lodníkov pôsobiacich v Holandsku rieši v súčasnosti vážny problém s daňami.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

PRAHA. Veľká časť českých lodníkov pôsobiacich v Holandsku rieši v súčasnosti vážny problém s daňami. Za všetko môže dodatok k medzinárodnej zmluve starý viac než 40 rokov, ktorý si presadila vtedajšia komunistická vláda a dodnes platí.

Česi zarábajúci v zahraničí síce v drvivej väčšine prípadov musia odvádzať dane tam, výnimkou sú však posádky holandských a nórskych lodí a lietadiel. A práve na ne pozabudnuté pravidlo dopadlo. Teraz riešia, ako sa z tejto situácie dostať. Informoval o tom server iDNES.cz.

"Mám dve práce, manžela a synov pol roka nevidím. Za tú drinu máme úradníkovi z finančného úradu odovzdať dom, ktorý sme si vlastnoručne postavili?" pýta sa rozhorčene Věra z Děčína, ktorej manžel pracuje na lodi už takmer štvrť storočia.

Finančný úrad zatiaľ rozposlal oznámenia asi 500 ľuďom, ktorí sa v minulých troch rokoch plavili na holandských vnútrozemských lodiach. Podľa odhadov je takýchto ľudí až okolo 2500. Pre českú štátnu pokladnicu to môže znamenať desiatky, možno aj stovky miliónov korún.

Z rovnakého dôvodu pravdepodobne celý problém pred rokmi vznikol. Komunistické Československo v túžbe po valutách presadilo v roku 1974 dodatok k medzinárodnej zmluve o zamedzení dvojitého zdanenia. Podľa nej sa na túto skupinu ľudí vzťahuje výnimka: neplatia daň v krajine, kde pracujú, ale tam, kde majú trvalé bydlisko. A zmienení lodníci trvale žijú v Česku, iba časť roka trávia prácou na lodi.

Lenže málokto z nich niečo o historickej zmluve tušil, takže nevedeli ani to, že doteraz platili daň nesprávne. Ani finančná správa by na to zrejme neprišla, ak by ju v rámci medzinárodnej automatickej výmeny informácií holandskí kolegovia neupozornili a neposlali jej zoznam ľudí.

Finančná správa preto všetkým rozposlala listy a vyzvala ich na podanie daňového priznania. Lenže väčšina z týchto ľudí peniaze na to nemá. "Tí ľudia majú rodiny, deti, hypotéky. To nemajú z čoho zaplatiť a skončia na pracovných úradoch a sociálkach," povedala Věra z Děčína.

Lodníci si teraz musia vyžiadať vrátenie už zaplatenej dane z Holandska. Skúsenosti s tým má Martin, ktorý si neželal uviesť celé meno. V Děčíne im vraj ľudia závidia, pretože si v cudzine zarobia viac než oni, takže im dodanenie doprajú. Martin za rok 2010 a polovicu roka 2011 musel českému finančnému úradu zaplatiť 185.000 Kč (približne 6846 eur) na dani a na penále 33.000 Kč. "Nebolo ťažké v Holandsku požiadať o vrátenie dane. Tu ale zaplatíte omnoho viac," povedal. Išiel preto radšej pracovať do Nemecka.

Česi berú na holandských lodiach obyčajne najnižšie mzdy, na ktoré sa vzťahuje daň 8,5 %, zatiaľ čo v Česku sa platí 15 % z hrubej mzdy navýšenej o poistné. Daň tak môže predstavovať aj viac než dvojnásobok toho, čo v Holandsku.

Českí lodníci sa preto rozhodli brániť. "Ide o starý komunistický dodatok. Prečo platí len pre našu profesiu a prečo neplatí napríklad v Nemecku alebo v Belgicku," pýta sa Petr Bezvoda, ktorý za českých lodníkov vyjednáva s ministerstvom financií. Navyše, ako dodal, úradníci finančných úradov často tento špeciálny dodatok sami nepoznajú.

Lodníci žiadajú, aby im ministerstvo dane odpustilo. To však podľa zákona nemôže. Namiesto toho im úrad radí, aby požiadali o vrátenie dane v Holandsku a v Česku požiadali o odpustenie úrokov z omeškania. Ministerstvo navyše sľúbilo, že so zaplatením dane počká až šesť rokov. Lodníci sa ale obávajú, že bez platenia daní v Holandsku o prácu na lodi prídu.

Skupinu lodníkov podporil na rokovaní Jaroslav Foldyna, poslanec ČSSD za Ústecký kraj a bývalý námorník. "Chcel by som, aby vznikol generálny pardon a nič neplatili. Vyhláška z roku 1974 je anomália, ktorú máme s Holandskom len my, Poľsko, Rumunsko a Slovensko," uviedol.

České ministerstvo financií ale nepovažuje dodatok za zastaraný, naopak, podľa neho je pre Česko výhodný. "Je viac českých námorníkov na holandských lodiach než naopak, takže výsledkom je fakt, že daň týchto českých námorníkov nemá plynúť do holandského, ale do českého verejného rozpočtu," povedala Kateřina Vaidišová z tlačového oddelenia ministerstva financií.

Kormidelník či kapitán si na holandskej lodi zarobí okolo 1750 eur mesačne. Z peňazí si potom okrem životných nákladov a cestovania za prácou hradí aj potrebné skúšky - napríklad kapitánske patenty, certifikát na prepravu chemických látok alebo na obsluhu vysielačiek. Podľa informácií od lodníkov stojí poplatok za vrátenie dane z Holandska 165 eur. K tomu je potrebné pripočítať vyššiu českú daň, penále a úrok z omeškania, ktorý ministerstvo prisľúbilo odpustiť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 689
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 809
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 707
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 298
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 830
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 504
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 492
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 177
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 949
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop