Českých lodníkov dohnal dodatok z dôb komunizmu

Veľká časť českých lodníkov pôsobiacich v Holandsku rieši v súčasnosti vážny problém s daňami.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

PRAHA. Veľká časť českých lodníkov pôsobiacich v Holandsku rieši v súčasnosti vážny problém s daňami. Za všetko môže dodatok k medzinárodnej zmluve starý viac než 40 rokov, ktorý si presadila vtedajšia komunistická vláda a dodnes platí.

Česi zarábajúci v zahraničí síce v drvivej väčšine prípadov musia odvádzať dane tam, výnimkou sú však posádky holandských a nórskych lodí a lietadiel. A práve na ne pozabudnuté pravidlo dopadlo. Teraz riešia, ako sa z tejto situácie dostať. Informoval o tom server iDNES.cz.

"Mám dve práce, manžela a synov pol roka nevidím. Za tú drinu máme úradníkovi z finančného úradu odovzdať dom, ktorý sme si vlastnoručne postavili?" pýta sa rozhorčene Věra z Děčína, ktorej manžel pracuje na lodi už takmer štvrť storočia.

Finančný úrad zatiaľ rozposlal oznámenia asi 500 ľuďom, ktorí sa v minulých troch rokoch plavili na holandských vnútrozemských lodiach. Podľa odhadov je takýchto ľudí až okolo 2500. Pre českú štátnu pokladnicu to môže znamenať desiatky, možno aj stovky miliónov korún.

Z rovnakého dôvodu pravdepodobne celý problém pred rokmi vznikol. Komunistické Československo v túžbe po valutách presadilo v roku 1974 dodatok k medzinárodnej zmluve o zamedzení dvojitého zdanenia. Podľa nej sa na túto skupinu ľudí vzťahuje výnimka: neplatia daň v krajine, kde pracujú, ale tam, kde majú trvalé bydlisko. A zmienení lodníci trvale žijú v Česku, iba časť roka trávia prácou na lodi.

Lenže málokto z nich niečo o historickej zmluve tušil, takže nevedeli ani to, že doteraz platili daň nesprávne. Ani finančná správa by na to zrejme neprišla, ak by ju v rámci medzinárodnej automatickej výmeny informácií holandskí kolegovia neupozornili a neposlali jej zoznam ľudí.

Finančná správa preto všetkým rozposlala listy a vyzvala ich na podanie daňového priznania. Lenže väčšina z týchto ľudí peniaze na to nemá. "Tí ľudia majú rodiny, deti, hypotéky. To nemajú z čoho zaplatiť a skončia na pracovných úradoch a sociálkach," povedala Věra z Děčína.

Lodníci si teraz musia vyžiadať vrátenie už zaplatenej dane z Holandska. Skúsenosti s tým má Martin, ktorý si neželal uviesť celé meno. V Děčíne im vraj ľudia závidia, pretože si v cudzine zarobia viac než oni, takže im dodanenie doprajú. Martin za rok 2010 a polovicu roka 2011 musel českému finančnému úradu zaplatiť 185.000 Kč (približne 6846 eur) na dani a na penále 33.000 Kč. "Nebolo ťažké v Holandsku požiadať o vrátenie dane. Tu ale zaplatíte omnoho viac," povedal. Išiel preto radšej pracovať do Nemecka.

Česi berú na holandských lodiach obyčajne najnižšie mzdy, na ktoré sa vzťahuje daň 8,5 %, zatiaľ čo v Česku sa platí 15 % z hrubej mzdy navýšenej o poistné. Daň tak môže predstavovať aj viac než dvojnásobok toho, čo v Holandsku.

Českí lodníci sa preto rozhodli brániť. "Ide o starý komunistický dodatok. Prečo platí len pre našu profesiu a prečo neplatí napríklad v Nemecku alebo v Belgicku," pýta sa Petr Bezvoda, ktorý za českých lodníkov vyjednáva s ministerstvom financií. Navyše, ako dodal, úradníci finančných úradov často tento špeciálny dodatok sami nepoznajú.

Lodníci žiadajú, aby im ministerstvo dane odpustilo. To však podľa zákona nemôže. Namiesto toho im úrad radí, aby požiadali o vrátenie dane v Holandsku a v Česku požiadali o odpustenie úrokov z omeškania. Ministerstvo navyše sľúbilo, že so zaplatením dane počká až šesť rokov. Lodníci sa ale obávajú, že bez platenia daní v Holandsku o prácu na lodi prídu.

Skupinu lodníkov podporil na rokovaní Jaroslav Foldyna, poslanec ČSSD za Ústecký kraj a bývalý námorník. "Chcel by som, aby vznikol generálny pardon a nič neplatili. Vyhláška z roku 1974 je anomália, ktorú máme s Holandskom len my, Poľsko, Rumunsko a Slovensko," uviedol.

České ministerstvo financií ale nepovažuje dodatok za zastaraný, naopak, podľa neho je pre Česko výhodný. "Je viac českých námorníkov na holandských lodiach než naopak, takže výsledkom je fakt, že daň týchto českých námorníkov nemá plynúť do holandského, ale do českého verejného rozpočtu," povedala Kateřina Vaidišová z tlačového oddelenia ministerstva financií.

Kormidelník či kapitán si na holandskej lodi zarobí okolo 1750 eur mesačne. Z peňazí si potom okrem životných nákladov a cestovania za prácou hradí aj potrebné skúšky - napríklad kapitánske patenty, certifikát na prepravu chemických látok alebo na obsluhu vysielačiek. Podľa informácií od lodníkov stojí poplatok za vrátenie dane z Holandska 165 eur. K tomu je potrebné pripočítať vyššiu českú daň, penále a úrok z omeškania, ktorý ministerstvo prisľúbilo odpustiť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 452
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 076
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 250
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 336
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 148
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 692
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 392
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 130
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 776
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 769

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.