Petičiari upozorňujú, že NDS porušuje zákony

NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii.

(Zdroj: ilustračné foto Petit Press)

BRATISLAVA. Členovia petičného výboru a Občianskeho združenia Triblavina vyzývajú ministra dopravy Árpáda Érseka (Most - Híd) na zastavenie podľa nich protiprávneho konania Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) pri príprave rozšírenia diaľnice D1 Bratislava - Trnava, pri príprave výstavby križovatky D1/D4 Ivanka sever a pri výstavbe križovatky Triblavina. Zároveň v stredu listom požiadali ministra o osobné stretnutie.

"Petičný výbor a občianske združenie sa od začiatku roka snaží presadiť iba to, čo bolo schválené na základe dopravných analýz z rokov 2013 a predtým. Na základe nich bolo vydané územné rozhodnutie na rozšírenie diaľnice od Trnavy po Bratislavu na tri plus dva (tri pruhy a dva kolektory v oboch smeroch) s jedenástimi napojeniami okolitých obcí na kolektory," povedal na brífingu pred ministerstvom dopravy predseda petičného výboru a starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva.

Porušenie zákonov

Aktivisti trvajú na okamžitom zastavení zmeny stavby križovatky Triblavina pred dokončením a jej pokračovaní tak, ako bola stavba vysúťažená cez verejné obstarávanie a povolená s kolektormi. "Toto je všetko, čo chceme pánovi ministrovi povedať a zopakovať, že dochádza k protiprávnym veciam, porušeniu mnohých zákonov a vysvetliť mu okolnosti. Chceme poukázať na to, že niekto musí koordinovať rozvojové územia a dopravnú infraštruktúru," upozornil Mrva.

Tvrdí, že sa porušuje stavebný zákon, lebo deväť logistických parkov v okolí Bratislavy nemôže dostať stavebné povolenie z dôvodu, že je porušený cestný zákon a nie je dostatočná cestná infraštruktúra. Deväť plánovaných logistických parkov v Bernolákove a Ivanke pri Dunaji (tri z nich už sú v Ivanke pri Dunaji) majú mať spolu plochu dvesto hektárov, z toho 65 hektárov zastavenej plochy, 58 hektárov spevnenej plochy, 68 hektárov zelene. Plánovaných je v nich 3 259 parkovacích miest.

Pôvodný koncept

NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu. Súčasťou križovatky majú byť podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie.

"Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy," uviedol bývalý generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. NDS tvrdila, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe Triblaviny.

Nespokojní petičiari 

S navrhovaným riešením križovatky Triblavina však petičiari nie sú spokojní. "Nie je ponúknuté iné riešenie. Rokovali sme s NDS, chceli sme vidieť projekty, riešenie vrátane napojenia okolitých oblastí. Iné riešenie diaľnice zatiaľ na papieri podľa nášho názoru neexistuje. Dozvedeli sme sa, že aj na základe našich požiadaviek dala NDS vypracovať nové dopravno-kapacitné posúdenie, ktoré zohľadňuje všetky investície v tejto oblasti. Ale nemáme ho," povedala v stredu Tatiana Kratochvílová za petičiarov.

NDS podľa nej hovorila o rozšírení diaľnice na päť pruhov, čo nie je to isté koncepčné riešenie, keďže kolektory a križovatky umožňovali napojenie okolitých obcí.

Aktivisti oznámili, že 27. septembra zorganizujú protestnú akciu, na ktorej chcú obyvateľov upozorniť na neúnosný stav v doprave v okolí Bratislavy. "Budúci utorok medzi Bratislavou a Ivankou budú vodiči informovaní o tom, čo je pravda, že nevyšli aktivistom a občanom v ústrety, nebudú zatiaľ kolektory a potrebujeme, aby občania podpisovali petíciu, postavili sa za nás a zlepšenie regionálnej dopravy," dodal Mrva.

Prešetrí to aj NKÚ

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) spraví mimoriadnu kontrolu postupov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri projekte križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava. Kontrolóri reagujú na podnet, ktorý v tejto súvislosti dostali.

"Úrad preverí predovšetkým postup NDS pri riadení strategických infraštruktúrnych projektov, a to konkrétne projektu výstavby diaľnice D1 Bratislava - Trnava, križovatka Triblavina," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Kontrola sa tiež zameria na nastavenie metodiky plánovania a aj financovanie projektu či na funkčnosť vnútorného kontrolného systému diaľničnej spoločnosti.

"Vzhľadom na to, že prierezová kontrola bola začlenená do oficiálneho ročného plánu kontrolných akcií NKÚ dodatočne, jej ukončenie so závermi a odporúčaniami očakávame koncom roka 2016," avizovala Bolech Dobáková. Výsledky kontroly budú podľa jej slov okrem kontrolovaného subjektu poskytnuté aj ministrovi dopravy a Národnej rade SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 325
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 215
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 999
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 144
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 222
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 205
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 118
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 108
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 867

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Saudskoarabský princ kúpil najdrahšiu rezidenčnú nehnuteľnosť sveta

Muhammad bin Salmán zaplatiť za rezidenciu 301 miliónov dolárov.

Štyritisíc na sťahovanie. Znie to veľkolepo, ale príspevok získa málokto

V pozmeňujúcom návrhu poslanci Smeru ukázali, ako by mala vyzerať dotácia pri presťahovaní sa za prácou.

Kilometer diaľnice stojí toľko, čo oprava všetkých jednotiek

Na bežnú údržbu ministerstvo dopravy vyčlenilo len 41 miliónov eur, čo je inak cena jedného kilometra diaľnice D3 pri Čadci.

Poľský senát schválil pozmeňovacie návrhy k zákonu o nedeľnom predaji

Senát schválil zmeny, ktoré špecifikujú predaja v kvetinárstvach, pekárňach a cukrárňach.

Kontrolný ústav sťahuje z trhu niektoré šarže lieku Endiex

V lieku sa môžu nachádzať cudzie častice.