Petičiari upozorňujú, že NDS porušuje zákony

NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii.

(Zdroj: ilustračné foto Petit Press)

BRATISLAVA. Členovia petičného výboru a Občianskeho združenia Triblavina vyzývajú ministra dopravy Árpáda Érseka (Most - Híd) na zastavenie podľa nich protiprávneho konania Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) pri príprave rozšírenia diaľnice D1 Bratislava - Trnava, pri príprave výstavby križovatky D1/D4 Ivanka sever a pri výstavbe križovatky Triblavina. Zároveň v stredu listom požiadali ministra o osobné stretnutie.

"Petičný výbor a občianske združenie sa od začiatku roka snaží presadiť iba to, čo bolo schválené na základe dopravných analýz z rokov 2013 a predtým. Na základe nich bolo vydané územné rozhodnutie na rozšírenie diaľnice od Trnavy po Bratislavu na tri plus dva (tri pruhy a dva kolektory v oboch smeroch) s jedenástimi napojeniami okolitých obcí na kolektory," povedal na brífingu pred ministerstvom dopravy predseda petičného výboru a starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva.

Porušenie zákonov

Aktivisti trvajú na okamžitom zastavení zmeny stavby križovatky Triblavina pred dokončením a jej pokračovaní tak, ako bola stavba vysúťažená cez verejné obstarávanie a povolená s kolektormi. "Toto je všetko, čo chceme pánovi ministrovi povedať a zopakovať, že dochádza k protiprávnym veciam, porušeniu mnohých zákonov a vysvetliť mu okolnosti. Chceme poukázať na to, že niekto musí koordinovať rozvojové územia a dopravnú infraštruktúru," upozornil Mrva.

Tvrdí, že sa porušuje stavebný zákon, lebo deväť logistických parkov v okolí Bratislavy nemôže dostať stavebné povolenie z dôvodu, že je porušený cestný zákon a nie je dostatočná cestná infraštruktúra. Deväť plánovaných logistických parkov v Bernolákove a Ivanke pri Dunaji (tri z nich už sú v Ivanke pri Dunaji) majú mať spolu plochu dvesto hektárov, z toho 65 hektárov zastavenej plochy, 58 hektárov spevnenej plochy, 68 hektárov zelene. Plánovaných je v nich 3 259 parkovacích miest.

Pôvodný koncept

NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu. Súčasťou križovatky majú byť podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie.

"Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy," uviedol bývalý generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. NDS tvrdila, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe Triblaviny.

Nespokojní petičiari 

S navrhovaným riešením križovatky Triblavina však petičiari nie sú spokojní. "Nie je ponúknuté iné riešenie. Rokovali sme s NDS, chceli sme vidieť projekty, riešenie vrátane napojenia okolitých oblastí. Iné riešenie diaľnice zatiaľ na papieri podľa nášho názoru neexistuje. Dozvedeli sme sa, že aj na základe našich požiadaviek dala NDS vypracovať nové dopravno-kapacitné posúdenie, ktoré zohľadňuje všetky investície v tejto oblasti. Ale nemáme ho," povedala v stredu Tatiana Kratochvílová za petičiarov.

NDS podľa nej hovorila o rozšírení diaľnice na päť pruhov, čo nie je to isté koncepčné riešenie, keďže kolektory a križovatky umožňovali napojenie okolitých obcí.

Aktivisti oznámili, že 27. septembra zorganizujú protestnú akciu, na ktorej chcú obyvateľov upozorniť na neúnosný stav v doprave v okolí Bratislavy. "Budúci utorok medzi Bratislavou a Ivankou budú vodiči informovaní o tom, čo je pravda, že nevyšli aktivistom a občanom v ústrety, nebudú zatiaľ kolektory a potrebujeme, aby občania podpisovali petíciu, postavili sa za nás a zlepšenie regionálnej dopravy," dodal Mrva.

Prešetrí to aj NKÚ

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) spraví mimoriadnu kontrolu postupov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri projekte križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava. Kontrolóri reagujú na podnet, ktorý v tejto súvislosti dostali.

"Úrad preverí predovšetkým postup NDS pri riadení strategických infraštruktúrnych projektov, a to konkrétne projektu výstavby diaľnice D1 Bratislava - Trnava, križovatka Triblavina," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Kontrola sa tiež zameria na nastavenie metodiky plánovania a aj financovanie projektu či na funkčnosť vnútorného kontrolného systému diaľničnej spoločnosti.

"Vzhľadom na to, že prierezová kontrola bola začlenená do oficiálneho ročného plánu kontrolných akcií NKÚ dodatočne, jej ukončenie so závermi a odporúčaniami očakávame koncom roka 2016," avizovala Bolech Dobáková. Výsledky kontroly budú podľa jej slov okrem kontrolovaného subjektu poskytnuté aj ministrovi dopravy a Národnej rade SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 523
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 061
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 430
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 939
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 541
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 534
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 493
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 297
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 195

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.