Na analýzu dostavby Mochoviec sa stále čaká

Analýza má dať odpovede na to, koľko si nakoniec dostavba dvoch jadrových blokov vyžiada financií, a kedy by mali byť dostavané.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Ministerstvo hospodárstva SR (MH) stále nevie povedať, či si dostavba tretieho a štvrtého bloku Atómovej elektrárne Mochovce (EMO) vyžiada viac financií, a či sa dodržia termíny dostavby. A to ani napriek tomu, že v Slovenských elektrárňach, ktoré mochovecké bloky dostavujú, ovláda 34-percentný podiel.

Ako uviedol v utorok pred novinármi minister hospodárstva Peter Žiga, jeho rezort stále čaká od elektrární analýzu dostavby. „Loptička je na ich strane. Takže Slovenské elektrárne majú dodať ministerstvu hospodárstva harmonogram ďalšieho postupu pri dokončovaní Mochoviec a zároveň aj nákladovú štruktúru,“ povedal Žiga. Kedy by mohlo ministerstvo analýzu dostať, nevedel konkretizovať.

Predraží sa projekt? 

V polovičke augusta bol minister Žiga presvedčený, že v otázke dostavby Mochoviec by sa malo vyjasniť do jedného mesiaca. Podľa posledných informácií investícia, ktorá by mala smerovať na dostavbu dvoch mochoveckých jadrových blokov, by mala byť v objeme 4,6 miliardy eur. Podľa medializovaných informácií by sa ale mohol projekt predražiť o zhruba 500 miliónov eur, čo však nikto z kompetentných ani nepotvrdil, ani nevyvrátil.

Podľa plánov z roku 2008 si mala dostavba vyžiadať 2,8 miliardy eur, neskôr sa hovorilo o sume 3,8 miliardy eur. Navýšenie prostriedkov si má podľa kompetentných vyžiadať najmä inštalácia nových bezpečnostných opatrení, ktorých potreba sa vynorila po havárii v japonskej jadrovej elektrárni Fukušima.

Viackrát sa posúvali termíny dostavby. K prvému júnu tohto roka bol tretí blok dokončený na 92,5 % a štvrtý blok na 75,6 %. Analýza expertnej skupiny by mala dať odpoveď aj na to, o koľko mesiacov sa môže dostavba predĺžiť. Ostatné termíny hovorili o zavážaní jadrového paliva do tretieho bloku koncom tohto roka a začiatkom budúceho roka mali byť do siete dodané v novom bloku vyrobené prvé kilowatthodiny elektriny.

Mochovce mali byť dostavané v rokoch 2012-2013

V súčasnosti je naplánovaná zavážka jadrového paliva v roku 2017. Štvrtý jadrový blok by sa mal uviesť do prevádzky následne o ďalší rok. Po začatí dostavby Mochoviec sa pritom hovorilo o rokoch dostavby 2012, resp. 2013.

Dostavbu dvoch mochoveckých jadrových blokov má stále na starosti talianska spoločnosť Enel, ktorá počas leta predala zo svojho 66-percentného podielu v Slovenských elektrárňach polovicu českej energetickej skupine EPH. Taliansky investor má záujem predať aj zvyšný 33-percentný podiel, urobiť tak však bude môcť až po definitívnej dostavbe jadrových blokov.

Slovenské elektrárne začali s dostavbou Mochoviec oficiálnym otvorením 3. novembra 2008. Slovenský dominantný výrobca elektrickej energie oficiálne podpísal kontrakty s hlavnými dodávateľmi dostavby Mochoviec, a to s českou spoločnosťou Škoda Jaderné strojírenství, ruskou firmou Atomstrojexport (tá už na dostavbe nepracuje – pozn. red.), slovenskými podnikmi VUJE, Enseco, Inžinierske stavby Košice a talianskou spoločnosťou Enel Ingegneria & Innovazione začiatkom júna 2009. Nové jadrové bloky v Mochovciach budú mať po ich dokončení inštalovaný výkon po 471 megawattov, čo pokryje asi 13 % z celkovej spotreby elektriny na Slovensku.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Za posledných 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 10
  2. Trendy udržateľnej architektúry
  3. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  4. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  5. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  7. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 825
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 459
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 662
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 415
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 270
  6. Ako na refinancovanie hypotéky 940
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 826
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 726
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 540
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“ 384

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

Vodiči starších dieselových áut si za vjazd do centra Londýna priplatia

Motoristi so staršími autami zaplatia poplatok vo výške 24 eur.

Kto musí zrušiť podpis na občianskom a čo mu to prinesie (18 odpovedí)

Občianske preukazy s čipom majú bezpečnostnú chybu, denník SME zodpovedal 18 otázok.

Bratislava, Zvolen či Košice. Štátne železnice žiadajú viac vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko rokuje s ministerstvom dopravy o zvýšení počtu vlakových kilometrov.

Lekári a sestry musia mať špeciálny preukaz

Lekári majú posledné dni na to, aby požiadali o preukaz, bez ktorého sa do e-zdravia nedostanú.