Kríza námornej nákladnej dopravy trvá 7 rokov a rýchlo sa neskončí

Napriek mnohým opatreniam viaceré dopravné spoločnosti podnikajú s výraznými stratami.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SITA/AP)

HAMBURG. Vysoké prevádzkové straty, zvyšujúce sa riziká a rozširujúca sa platobná neschopnosť charakterizujú medzinárodnú námornú nákladnú dopravu. Informovala o tom agentúra DPA. Kríza odvetvia trvá už sedem rokov. A nič sa na trende nezmení ani v nasledujúcich rokoch. Uvádzajú to experti v analýze odvetvia poprednej svetovej poisťovne úverov Euler Hermes.

Medzi januárom a májom tohto roku sa miera nesolventnosti v odvetví medziročne zvýšila o 10 %. "Námorná nákladná doprava aj naďalej trpí vysokým prebytkom prepravných kapacít. Prepravné poplatky sú pri súčasne slabnúcom svetovom obchode na rekordne nízkej úrovni," povedal hlavný ekonóm Euler Hermes Ludovic Subran. Dodal, že kontajnerová doprava čelí svojej najväčšej kríze.

Hodnota svetového obchodu v tomto roku, účtovaná v amerických dolároch, klesne o 2 %. Vlani dosiahol jej úpadok 10 %. Lodenice dokončujú a odovzdávajú zákazníkom obrovské kontajnerové lode, ktorých výroba bola objednaná v časoch rozkvetu nákladnej námornej dopravy. Tie prebytok prepravných kapacít ešte viac zvýšia. "To je už perfektná búrka," charakterizoval situáciu šéf pobočky Euler Hermes pre Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko Ron van het Hof.

Napriek všetkým alianciám, fúziám a úsiliu o znižovanie prevádzkových nákladov viaceré dopravné spoločnosti podnikajú s výraznými stratami. "Niektoré sú zasiahnuté vo svojom jadre, predovšetkým tie, ktoré počas dlhej krízy už vyčerpali všetky rezervy," povedal Subran.

V súčasnosti dostávajú lodenice objednávky na lode iba ojedinele. "Situácia síce vyvoláva v lodeniciach poplach, ale súčasne rastie nádej, že sa prepravné kapacity časom dostanú do rovnováhy s objemom svetového obchodu," konštatoval van het Hof. Dovtedy bude istý počet námorných spoločností prežívať núdzu alebo stroskotajú.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 282
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 171
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 233
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 192
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 954
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 232
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 599
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 569

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop