Kríza námornej nákladnej dopravy trvá 7 rokov a rýchlo sa neskončí

Napriek mnohým opatreniam viaceré dopravné spoločnosti podnikajú s výraznými stratami.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: SITA/AP)

HAMBURG. Vysoké prevádzkové straty, zvyšujúce sa riziká a rozširujúca sa platobná neschopnosť charakterizujú medzinárodnú námornú nákladnú dopravu. Informovala o tom agentúra DPA. Kríza odvetvia trvá už sedem rokov. A nič sa na trende nezmení ani v nasledujúcich rokoch. Uvádzajú to experti v analýze odvetvia poprednej svetovej poisťovne úverov Euler Hermes.

Medzi januárom a májom tohto roku sa miera nesolventnosti v odvetví medziročne zvýšila o 10 %. "Námorná nákladná doprava aj naďalej trpí vysokým prebytkom prepravných kapacít. Prepravné poplatky sú pri súčasne slabnúcom svetovom obchode na rekordne nízkej úrovni," povedal hlavný ekonóm Euler Hermes Ludovic Subran. Dodal, že kontajnerová doprava čelí svojej najväčšej kríze.

Hodnota svetového obchodu v tomto roku, účtovaná v amerických dolároch, klesne o 2 %. Vlani dosiahol jej úpadok 10 %. Lodenice dokončujú a odovzdávajú zákazníkom obrovské kontajnerové lode, ktorých výroba bola objednaná v časoch rozkvetu nákladnej námornej dopravy. Tie prebytok prepravných kapacít ešte viac zvýšia. "To je už perfektná búrka," charakterizoval situáciu šéf pobočky Euler Hermes pre Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko Ron van het Hof.

Napriek všetkým alianciám, fúziám a úsiliu o znižovanie prevádzkových nákladov viaceré dopravné spoločnosti podnikajú s výraznými stratami. "Niektoré sú zasiahnuté vo svojom jadre, predovšetkým tie, ktoré počas dlhej krízy už vyčerpali všetky rezervy," povedal Subran.

V súčasnosti dostávajú lodenice objednávky na lode iba ojedinele. "Situácia síce vyvoláva v lodeniciach poplach, ale súčasne rastie nádej, že sa prepravné kapacity časom dostanú do rovnováhy s objemom svetového obchodu," konštatoval van het Hof. Dovtedy bude istý počet námorných spoločností prežívať núdzu alebo stroskotajú.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 658
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 820
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 302
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 086
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 019
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 363
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 303
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 114
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 065
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 636

Téma: Voľby v Nemecku


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.