Nemecké Greenpeace kritizuje Křetínského, vydalo čiernu knihu o jeho skupine

EPH nemecké bane odkúpilo od švédskeho Vattenfallu na jar tohto roku. Švédska vláda jeho predaj schválila v lete. Teraz sa čaká na Brusel.

Daniel Křetínský (38) prišiel do biznisu v roku 1999 ako právnik pracujúci pre skupinu J&T. V roku 2003 sa stal jej partnerom a podieľal sa tak na jej ziskoch. Pred štyrmi rokmi stál pri založení firmy EPH, ktorá investuje do energetiky v strednej Európe.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BERLÍN, BRATISLAVA. Český podnikateľ Daniel Křetínský si za svoju kúpu hnedouhoľných baní a elektrární v Nemecku vyslúžil tvrdú kritiku od ekológov. Nemecké Greenpeace v stredu v Berlíne predstavilo takzvanú čiernu knihu jeho Energetického a průmyslového holdingu, napísal český web ihned.cz.

Tamojšia mimovládna organizácia v knihe označuje českých investorov za neserióznych. Z baní totiž podľa nich vraj vyťaží len maximálny zisk a následne z Nemecka odídu bez toho, aby vyčlenili dostatok peňazí na ich rekultiváciu. 

"Chovajú sa bezohľadne. Hnedé uhlie vyťažia bez ohľadu na dôsledky, ktoré to bude mať na životné prostredie," napísalo Greenpeace.

Odkúpili vlani na jar

Křetínského skupina tieto tvrdenia dlhodobo popiera. Jeho hovorca Daniel Častvaj skonštatoval, že EPH plne rešpektuje ciele, ktoré sú stanovené v Energiewende. 

"Po plánovanom odstavení jadrových elektrární v Nemecku však bude potrebné počas prechodnej doby prevádzkovať klasické zdroje pre udržianie stability dodávok elektrickej energie," vraví Častvaj. 

Vysvetlil, že lignit, teda hnedé uhlie, má množstvo výhod. Je lacný, pomáha udržať zamestnanosť v regiónoch a na rozdiel od plynu je z nemeckého pohľadu jedinou domácou surovinou.

Dve tretiny Energetického a průmyslového holdingu vlastnia podnikatelia Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Zvyšná tretina podľa oficiálneho vysvetlenia pripadá na „private equity štruktúry J&T“, čo zvyčajne býva interpretované tak, že ide o investorov, ktorých peniaze spravuje skupina J&T. 

Tí nemecké bane odkúpili od švédskeho Vattenfallu na jar tohto roku, pričom švédska vláda predaj Vattenfallu schválila v lete. Teraz sa čaká na odklepnutie obchodu Európskou komisiou. 

České Hospodářske noviny pripomínajú, že aktuálne celý priemysel prechádza krízou. Ceny elektriny sú na historických minimách a mnoho elektrární je v strate. Niektoré bane v nemeckej Lužici čaká zatváranie, a preto EPH nezaplatilo za aktíva Vattenfallu ani euro. 

Naopak, švédska firma im k majetku za 3,4 miliardy eur ešte nechala ďalších 1,7 miliardy eur na to, aby sa EPH vysporiadalo s rekultiváciou baní a vyradilo ich jednotlivé zariadenia z prevádzky. Celkové náklady na ich útlm by sa tak mohli vyšplhať až na dve miliardy eur. 

Práve toto môže byť podľa Greenpeace jablkom sváru. Tvrdí, že EPH nebude ochotné tieto náklady niesť. "Paralela medzi EPH a americkým koncernom Enron, ktorý skrachoval na začiatku tohto storočia, je neprehliadnuteľná," hovorí Karsten Smid z Greenpeace. Nemeckým daňovníkom tak podľa neho hrozia miliardové škody. 

"Vždy sme rešpektovali a budeme rešpektovať všetky právne predpisy a normy v oblasti tvorby rezerv na rekultiváciu," reagoval Častvaj. 

Spoluvlastnia elektrárne

Svoje tvrdenia vysvetľuje tým, že EPH je mladá firma, je hlboko zadĺžená a jej majitelia sedia v daňových rajoch. EPH sa však za ostatných sedem rokov dostala medzi najväčšie stredoeurópske energetické firmy, ich majitelia Křetínský a Tkác sú jedni z najznámejších česko-slovenských podnikateľov.

Křetínskému sa tiež podarilo znížiť zadĺženie firmy zhruba na 4,5 miliardy eur.

Na Slovensku pritom EPH spoluvlastní Slovenské elektrárne. Nepriamo v nich vlastní tretinu akcií, ktoré získalo od talianskeho Enelu. Okrem toho polovicu akcií vlastní aj v pološtátnom eustreame a v Stredoslovenskej energetike.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 601
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 805
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 467
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 085
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 994
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 986
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 769
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 472
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 300
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.