SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Slovensko vyhľadávajú turisti, preto štát vezme cestovnému ruchu peniaze

V budúcom roku má ísť na cestovný ruch 7,5 milióna eur.

Turisti v Tatrách.Turisti v Tatrách. (Zdroj: ilustračné foto - tasr)

BRATISLAVA. Zväzu cestovného ruchu SR (ZCR) sa nepozdáva návrh štátneho rozpočtu na budúci rok. Tvrdí, že rozpočet namiesto podpory cestovný ruch pribrzdí a zväz chce preto vyzvať vládu, aby prehodnotila financovanie cestovného ruchu.

Ako organizácia v utorok informovala, navrhovaný rozpočet pre cestovný ruch pobúril tých, ktorí sa snažia zlepšiť imidž našej krajiny a dlhodobo pracujú v oblasti cestovného ruchu.

V kapitole pre ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja je pre cestovný ruch v roku 2017 určená suma 7,5 mil. eur namiesto 11,5 mil. eur na tento rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Krajské pobočky sú sklamané

Očakávalo sa, že budúci rok získajú práve oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu (OOCR, KOCR), ktoré zastrešujú subjekty pôsobiace v cestovnom ruchu v regiónoch Slovenska, viac peňazí.

Hlavným dôvodom je podľa zväzu to, že výkonnosť cestovného ruchu po rokoch konečne stúpa. Jediný aktívny nástroj štátu pre odvetvie cestovného ruchu sú totiž dotácie na podporu propagácie a prezentácie Slovenska pre OOCR, KOCR a Slovenskú agentúru pre cestovný ruch (SACR).

"Pre nás je to veľmi zlý signál, pretože keď sa cestovnému ruchu darí a hovoríme o rekordných číslach, tak z toho profituje aj štát - na daniach, na zaplatených spotrebných daniach, na dani za ubytovanie zas majú prospech obce a mestá a celkovo štát získava aj na spotrebe," povedal prezident ZCR Marek Harbuľák.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zabúda sa pritom na najdôležitejší fakt, že v budúcom roku sa po prvý raz bude z tohto balíka financovať aj činnosť a propagácia, ktorú zabezpečuje Slovenská agentúra pre cestovný ruch," dodal.

Oni dávajú viac, ale im nedáva nikto

V tomto roku boli pre OOCR a KOCR vyplatené dotácie zhruba 4,2 mil. eur na základe podkladov v roku 2014. Minulý rok bol podľa zväzu omnoho úspešnejší, než rok 2014, tak sa predpokladalo, že financií bude viac, aby sa v oživení turizmu, najmä v regiónoch, mohlo pokračovať.

Realita je však iná a tento návrh rozpočtu, tvrdí zväz, nezohľadňuje ani nárast v cestovnom ruchu, ale ani to, že SACR by mala byť financovaná práve z tejto položky.

"Odmenou za to, že prinášame štátu viac peňazí, je zníženie podpory. Z takmer 5 mld. eur minutých turistami na služby v cestovnom ruchu v roku 2015 získal štát na DPH 280 - 300 mil. eur a v tejto oblasti je zhruba 380 tisíc pracovných miest a potrebné sú ďalšie," priblížil Harbuľák.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako uviedol, stačí jediný rok, keď bude mať Slovensko menej na podporu propagácie a vo vysoko konkurenčnom prostredí v Európe bude hneď strácať.

"Nemôžeme sa spoliehať len na to, že k nám automaticky turisti prídu, lebo sme bezpečná krajina, takýchto krajín je v Európe viacero. Turisti pôjdu inde," očakáva Harbuľák.

Jednou z úloh v programovom vyhlásení súčasnej vlády je nielen zvyšovať počet turistov, ale aj predlžovať pobyt, ktorý strávia na Slovensku.

Prostriedkom k tomu má byť aj podpora destinačného manažmentu cez oblastné organizácie cestovného ruchu a aktívna prezentácia Slovenska cez aktivity SACR. Zväz cestovného ruchu SR združuje trinásť zväzov, združení a inštitúcií v cestovnom ruchu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  10. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  1. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  4. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  5. Legislative intention - recodification of the corporate law
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  10. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 057
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 505
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 776
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 974
  5. Po Slovensku na motorke 6 793
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 528
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 736
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 461
  9. Crème de la crème po slovensky 3 220
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 2 790
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mikulec nevylúčil, že kontrola na hraniciach bude nepretržitá.

Doterajšie pravidlá štát nemení.


15m
Sklárne Slovglass posledné desaťročie chátrajú.

Osud sklární v Poltári je varovaním.


20 h
Dole vodou so Samom Marcom

Ako nazvete tých, ktorí vedome vlastných voličov povzbudzujú v tom, aby umreli?


20. jún
Nataša Holinová

Aké zbytočné bolo prejaviť sa takto okázalo proti Matićovej správe.


18. jún

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Doteraz patrilo Česko medzi najmenej zadlžené krajiny Európskej únie.


TASR 44m
Slovenská pošta.

Počas 48 mesiacov môže Slovenská pošta za stráženie zaplatiť viac ako 9,5 milióna eur bez DPH.


SITA 2 h

Od pondelka pokrýva sieť tri prvé dediny pri Bratislave.


SITA 4 h
Minister financií Eduard Heger a riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Eduard Hagara počas tlačovej konferencie k reformnému plánu.

Hagara viedol inštitút od apríla 2019, nový riaditeľ ho má nahradiť od októbra.


SITA 4 h