SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Auxt hovorí o obchvate Košíc, Prešova a Branisku, za cenami si stojí

Druhá rúra Braniska je podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti nevyhnutná.

Šéf NDS Róbert Auxt.Šéf NDS Róbert Auxt. (Zdroj: Anna Košuthová)

BRATISLAVA. Výstavba severovýchodného obchvatu Košíc, juhozápadného obchvatu Prešova ako aj druhej rúry tunela Branisko sú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) nevyhnutnosťou a nemajú alternatívu, ak má mať Slovensko dobudovanú diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami.

"Pokiaľ ide o dostavbu druhej rúry Braniska, otázka nestojí tak, či ju stavať, ale kedy. Nárast intenzít dopravy je nespochybniteľný, nech by aj doprava rástla ako za posledných desať rokov (o 5,58 % ročne), druhá rúra by aj v tomto prípade mala stáť okolo roku 2025. Znamená to, že začiatok výstavby je otázkou niekoľkých rokov. To je jadrom debaty,“ povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.

Skryť Vypnúť reklamu

Desaťtisíce áut denne

Nárast dopravy okrem prognózy NDS predpokladá aj technická štúdia pre úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh. Tá projektuje dopravné zaťaženie na rok 2025 na úseku diaľnice D1 Svinia - Prešov na úrovni 21 810 vozidiel denne.

Tento úsek sa nachádza medzi východným portálom tunela Branisko a západným vjazdom do mesta Prešov a dá sa predpokladať, že tieto vozidlá prejdú aj spomínaným Braniskom.

Napriek tomu, že daná technická štúdia prognózuje o 2 586 vozidiel menej ako prognóza NDS v tuneli Branisko v roku 2025, stále ide o priemernú intenzitu vyššiu ako 20-tisíc vozidiel denne.

"Druhá rúra Braniska nemá alternatívu. Ak nechceme dopravný kolaps a absolútne odstrihnutie východu, druhá rúra by mala vodičom slúžiť najneskôr v roku 2025. Prvá rúra bude mať vtedy za sebou viac ako dvadsať rokov užívania a potrebuje generálnu opravu. Doprava teda pôjde istý čas aj tak jednou rúrou, kým sa pôvodný úsek Braniska nezrekonštruuje," zdôraznil Auxt.

Skryť Vypnúť reklamu

Za cenami si stojí

Medializovaná informácia, že sedemkilometrový úsek autostrády v úseku Braniska bude stáť vyše 50 mil. eur na kilometer, nie je podľa šéfa diaľničiarov pravdivá.

V sume potrebnej na výstavbu druhej rúry Braniska vo výške 350 mil. eur je totiž zahrnutá aj kompletná rekonštrukcia existujúcej rúry vo výške 115 mil. eur.

Náklady na kilometer novej diaľnice tak budú asi 33,6 mil. eur, čo podľa NDS nevybočuje zo štandardu výstavby podobných úsekov aj v zahraničí (70 % úseku tvorí tunel).

Auxt zdôraznil, že ak niekto druhú rúru odmieta, odmieta súvislú diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami. Toto podľa neho nie je o "value for money" (hodnota za peniaze), ale o sedliackom rozume.

"S výnimkou úseku D1 Turany - Hubová a druhej rúry Braniska sú rozostavané všetky úseky D1. Po dokončení úseku D1 Turany – Hubová by tak ostal medzi Košicami, Prešovom a hlavným mestom jediný lievik v podobe chýbajúcej druhej rúry Braniska," upozornil Auxt.

Skryť Vypnúť reklamu

O druhej rúre nechce diskutovať

Bez druhej rúry by podľa generálneho riaditeľa NDS generálna oprava existujúceho tunela znamenala pre motoristov nepredstaviteľné problémy. Aj preto vydal príkaz na obnovenie prípravy výstavby druhej rúry Braniska.

"Skôr či neskôr sa do toho jednoducho pustiť musíme. Nie na základe emócií, ale na základe faktov. Plnohodnotný rozvoj východného Slovenska je bez kompletného Braniska nemysliteľný," tvrdí Auxt.

Obchádzková trasa tunela Branisko vedie cez pôvodnú cestu horským priechodom, ktorý si vyžaduje rekonštrukciu, alebo sa tiahne 32 kilometrov cez Žehru, Spišské Vlachy, Krompachy, Kluknavu, Víťaz a Široké.

"Ak sa máme tváriť, že Branisko v plnom profile ani len netreba dobudovať, ktorý väčší investor bude vôbec premýšľať nad východným Slovenskom ako ideálnym miestom pre svoju investíciu? Všetky väčšie spoločnosti fungujú na metóde riadenia logistiky systémom just-in-time. Bez plynulej premávky cez Branisko región východného Slovenska neprichádza pre takýchto investorov ani len do úvahy,“ poznamenal Auxt.

Skryť Vypnúť reklamu

"Neexistencia diaľničného úseku v plnom profile po Prešov a Košice spôsobuje, že východné Slovensko je v očiach potenciálnych investorov oproti západnému Slovensku vnímané ako región druhej kategórie," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Mysli na svoju budúcnosť!
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 393
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 624
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 692
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 216
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 946
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 134
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 455
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 187
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 599
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 115
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Slovenské tunely
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý príslušník Slovenskej informačnej služby Peter Tóth.

O sledovaní sa vie už od roku 2018.

19 h

Pribúda oveľa viac mladých pacientov.

21 h
Testovanie antigénovými testami označil premiér Igor Matovič za atómovú zbraň. Ilustračné foto.

Minulo sa vyše 14 miliónov testov.

18 h
DNES PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Ani Sputnik nezachraňuje okamžite

Publicista Matúš Ritomský.

Namiesto nového balíka opatrení prišla tlačovka z košického letiska.

4. mar

Neprehliadnite tiež

Bratislavský závod Volkswagen Slovakia.

Stratégiu pomenovali Accelerate.

25m
Frankfurt nad Mohanom je bankovou metropolou.

Nemeckej ekonomike sa darí lepšie ako viacerým iným hospodárstvam eurozóny.

28m

Ľadová pokrývka ustupuje v dôsledku stúpajúcich teplôt na Zemi.

31m
Stroskotaná loď v írskom mestečku Galway. Po ceste z Galway do Ennis sa Medard stratil a z vlaku výstúpil celkom inde.

Ekonomiku podporil ju export farmaceutického priemyslu a v oblasti IT.

41m