Mladí Slováci viac než polovicu peňazí minú na zábavu a jedlo

Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur, ukazuje prieskum.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Mladí Slováci do 26 rokov viac než polovicu svojich peňazí minú na zábavu a jedlo. V rebríčku výdavkov vedú fastfoody, kiná, oblečenie alebo nákup hier. Mladí radi využívajú aj výpredaje oblečenia v nákupných centrách, kde minú v jednom obchode v priemere 30 eur.

Ukazuje to analýza UniCredit Bank z 20- tisíc platobných kariet vlastnených mladými Slovákmi vo veku 15 až 26 rokov. Mileniáli každý mesiac kartou zaplatia tovar a služby v priemere za 190 eur. Prieskum tiež ukázal, že mladí Slováci preferujú bežné účty bez poplatkov.

Štruktúra ich výdavkov ukazuje, že zábava totiž tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry.

"Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur. Kde naopak šetriť chcú, sú výdavky za bankové služby. Až tri štvrtiny mladých preferujú bezpoplatkové účty," potvrdzuje aktuálne trendy vo finančnom správaní Slovákov do 26 rokov Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Bližší pohľad na výdavky potvrdzuje aj ďalšie trendy v generácii mileniálov. Bavia sa najčastejšie online pomocou smartfónu, televíziu už dávno vystriedali sociálne siete od Facebooku po Snapchat.

"V našich údajoch vidíme časté platby za mobilné aplikácie a in-game nákupy, ale aj v kamenných predajniach s počítačovými hrami. Keď už vyrazia von, tak do kina, na nákupy oblečenia alebo s kamarátmi do fastfoodov," vysvetľuje Ďuďáková.

Práve nákupy oblečenia sú po jedle a zábave treťou najčastejšou položkou, za ktorú mladí neváhajú zaplatiť pomerne vysoké sumy. Priemerný nákup štýlových tričiek, nohavíc alebo topánok podľa najnovších trendov má u slovenskej mládeže hodnotu až 30 eur. Ceny oblečenia sa cez prázdniny radikálne znižujú a to je pre niekoho s obmedzeným rozpočtom ten najlepší čas na nákupy.

Najviac peňazí však mladí Slováci minú na jedlo. Aj napriek tomu, že priemerná čiastka za túto položku je len 18 eur za platbu, celkovo tvoria výdavky za stravu štvrtinu mesačného rozpočtu priemerného mladého Slováka. Dominujú nákupy v supermarketoch. Keď mladí vyrazia za jedlom von, najčastejšie sa stretnú v niektorej z populárnych sietí fastfoodov. Trend ale ukazuje posun od tradičných fastfoodov smerom ku kaviarenským sieťam alebo pri mladšej generácii predajniam typu Bubbletea.

Naopak, pri jednorazových výdavkoch vedú s miernym náskokom platby kartou za služby. Na jednu platbu v tejto kategórii mladí minú v priemere 32 eur. Patria sem totiž platby za drahšie položky, napríklad nákup leteniek alebo platenie za ubytovanie na cestách, ale tiež platby za faktúry od mobilných operátorov.

Na druhej strane rebríčka stoja v rozpočte mladých ľudí položky ako zdravie, knihy alebo výdavky na vybavenie domácnosti. Okrem kníh, za ktoré podľa údajov Slovenského štatistického úradu mladí Slováci nezaplatia ani tisícku ročne, ide o výdavky, o ktoré sa namiesto nich ešte často postará niekto iný, či už rodičia alebo štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 035
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 631
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 648
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 443
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 972
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 815
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 813
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 768
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 681
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 206

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca a ministra Lipšica.

Neprehliadnite tiež

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.