Mladí Slováci viac než polovicu peňazí minú na zábavu a jedlo

Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur, ukazuje prieskum.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Mladí Slováci do 26 rokov viac než polovicu svojich peňazí minú na zábavu a jedlo. V rebríčku výdavkov vedú fastfoody, kiná, oblečenie alebo nákup hier. Mladí radi využívajú aj výpredaje oblečenia v nákupných centrách, kde minú v jednom obchode v priemere 30 eur.

Ukazuje to analýza UniCredit Bank z 20- tisíc platobných kariet vlastnených mladými Slovákmi vo veku 15 až 26 rokov. Mileniáli každý mesiac kartou zaplatia tovar a služby v priemere za 190 eur. Prieskum tiež ukázal, že mladí Slováci preferujú bežné účty bez poplatkov.

Štruktúra ich výdavkov ukazuje, že zábava totiž tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry.

"Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur. Kde naopak šetriť chcú, sú výdavky za bankové služby. Až tri štvrtiny mladých preferujú bezpoplatkové účty," potvrdzuje aktuálne trendy vo finančnom správaní Slovákov do 26 rokov Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Bližší pohľad na výdavky potvrdzuje aj ďalšie trendy v generácii mileniálov. Bavia sa najčastejšie online pomocou smartfónu, televíziu už dávno vystriedali sociálne siete od Facebooku po Snapchat.

"V našich údajoch vidíme časté platby za mobilné aplikácie a in-game nákupy, ale aj v kamenných predajniach s počítačovými hrami. Keď už vyrazia von, tak do kina, na nákupy oblečenia alebo s kamarátmi do fastfoodov," vysvetľuje Ďuďáková.

Práve nákupy oblečenia sú po jedle a zábave treťou najčastejšou položkou, za ktorú mladí neváhajú zaplatiť pomerne vysoké sumy. Priemerný nákup štýlových tričiek, nohavíc alebo topánok podľa najnovších trendov má u slovenskej mládeže hodnotu až 30 eur. Ceny oblečenia sa cez prázdniny radikálne znižujú a to je pre niekoho s obmedzeným rozpočtom ten najlepší čas na nákupy.

Najviac peňazí však mladí Slováci minú na jedlo. Aj napriek tomu, že priemerná čiastka za túto položku je len 18 eur za platbu, celkovo tvoria výdavky za stravu štvrtinu mesačného rozpočtu priemerného mladého Slováka. Dominujú nákupy v supermarketoch. Keď mladí vyrazia za jedlom von, najčastejšie sa stretnú v niektorej z populárnych sietí fastfoodov. Trend ale ukazuje posun od tradičných fastfoodov smerom ku kaviarenským sieťam alebo pri mladšej generácii predajniam typu Bubbletea.

Naopak, pri jednorazových výdavkoch vedú s miernym náskokom platby kartou za služby. Na jednu platbu v tejto kategórii mladí minú v priemere 32 eur. Patria sem totiž platby za drahšie položky, napríklad nákup leteniek alebo platenie za ubytovanie na cestách, ale tiež platby za faktúry od mobilných operátorov.

Na druhej strane rebríčka stoja v rozpočte mladých ľudí položky ako zdravie, knihy alebo výdavky na vybavenie domácnosti. Okrem kníh, za ktoré podľa údajov Slovenského štatistického úradu mladí Slováci nezaplatia ani tisícku ročne, ide o výdavky, o ktoré sa namiesto nich ešte často postará niekto iný, či už rodičia alebo štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 651
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 226
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 260
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 174
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 586
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 414
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 397
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 104
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 076
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 906

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k sociálnemu dumpingu.

Neprehliadnite tiež

Podľa nemeckých ekonómov má Trump na svetovú ekonomiku negatívny vplyv

Jedinou oblasťou, v ktorej boli reakcie ekonómov na Trumpove kroky v úrade prezidenta viac pozitívne ako negatívne, bola oblasť boja s nelegálnou migráciou.

Nemci jedia horšie maslo ako Česi, odhalil dTest

Testy neziskovej organizácie dTest odhalili, že maslo rovnakej značky bolo kvalitnejšie v Česku.

Rozpočet EÚ na rok 2018 trestá Turecko a dá viac na boj proti propagande z Ruska

Budúcoročný rozpočet Únie bude voči pôvodnému návrhu bohatší o 105 miliónov eur.