Mladí Slováci viac než polovicu peňazí minú na zábavu a jedlo

Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur, ukazuje prieskum.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Mladí Slováci do 26 rokov viac než polovicu svojich peňazí minú na zábavu a jedlo. V rebríčku výdavkov vedú fastfoody, kiná, oblečenie alebo nákup hier. Mladí radi využívajú aj výpredaje oblečenia v nákupných centrách, kde minú v jednom obchode v priemere 30 eur.

Ukazuje to analýza UniCredit Bank z 20- tisíc platobných kariet vlastnených mladými Slovákmi vo veku 15 až 26 rokov. Mileniáli každý mesiac kartou zaplatia tovar a služby v priemere za 190 eur. Prieskum tiež ukázal, že mladí Slováci preferujú bežné účty bez poplatkov.

Štruktúra ich výdavkov ukazuje, že zábava totiž tvorí až pätinu všetkých útrat platobnou kartou u ľudí narodených po roku 1990. Viac zaplatia len za jedlo. Významnú položku v ich rozpočte tvorí predovšetkým kino, šport alebo hry.

"Za jeden nákup súvisiaci so zábavou sú schopní v priemere minúť až 26 eur. Kde naopak šetriť chcú, sú výdavky za bankové služby. Až tri štvrtiny mladých preferujú bezpoplatkové účty," potvrdzuje aktuálne trendy vo finančnom správaní Slovákov do 26 rokov Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Bližší pohľad na výdavky potvrdzuje aj ďalšie trendy v generácii mileniálov. Bavia sa najčastejšie online pomocou smartfónu, televíziu už dávno vystriedali sociálne siete od Facebooku po Snapchat.

"V našich údajoch vidíme časté platby za mobilné aplikácie a in-game nákupy, ale aj v kamenných predajniach s počítačovými hrami. Keď už vyrazia von, tak do kina, na nákupy oblečenia alebo s kamarátmi do fastfoodov," vysvetľuje Ďuďáková.

Práve nákupy oblečenia sú po jedle a zábave treťou najčastejšou položkou, za ktorú mladí neváhajú zaplatiť pomerne vysoké sumy. Priemerný nákup štýlových tričiek, nohavíc alebo topánok podľa najnovších trendov má u slovenskej mládeže hodnotu až 30 eur. Ceny oblečenia sa cez prázdniny radikálne znižujú a to je pre niekoho s obmedzeným rozpočtom ten najlepší čas na nákupy.

Najviac peňazí však mladí Slováci minú na jedlo. Aj napriek tomu, že priemerná čiastka za túto položku je len 18 eur za platbu, celkovo tvoria výdavky za stravu štvrtinu mesačného rozpočtu priemerného mladého Slováka. Dominujú nákupy v supermarketoch. Keď mladí vyrazia za jedlom von, najčastejšie sa stretnú v niektorej z populárnych sietí fastfoodov. Trend ale ukazuje posun od tradičných fastfoodov smerom ku kaviarenským sieťam alebo pri mladšej generácii predajniam typu Bubbletea.

Naopak, pri jednorazových výdavkoch vedú s miernym náskokom platby kartou za služby. Na jednu platbu v tejto kategórii mladí minú v priemere 32 eur. Patria sem totiž platby za drahšie položky, napríklad nákup leteniek alebo platenie za ubytovanie na cestách, ale tiež platby za faktúry od mobilných operátorov.

Na druhej strane rebríčka stoja v rozpočte mladých ľudí položky ako zdravie, knihy alebo výdavky na vybavenie domácnosti. Okrem kníh, za ktoré podľa údajov Slovenského štatistického úradu mladí Slováci nezaplatia ani tisícku ročne, ide o výdavky, o ktoré sa namiesto nich ešte často postará niekto iný, či už rodičia alebo štát.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 931
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 809
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 253
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 108
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 821
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 785
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 517
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 254
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 294

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop